PDA

View Full Version : Digitech GNX4; wel of niet wegdoen (ook ivm bezuinigen etc)?



Eron
23 april 2007, 19:51
hoi allemaal,

Momenteel ben ik even aan het overwegen wat ik wil gaan doen met m'n Digitech GNX4 (incl. geheugenkaart).
Ergens vind ik het een fraai ding met veel mogelijkheden, maar anderzijds ben ik er helaas wat te weinig mee bezig. En zodoende vind ik het ook weer wat zonde van het geld. Daarom overweeg ik een verkoop, alleen ben ik er nog niet uit.
Ik zou eventueel inplaats hiervoor wat goedkopere spullen willen gaan aanschaffen.
Heb momenteel twee opties;
a. Korg AX1500 (multi-effect+pedaal)
b. Boss OD20 (rock&metal-distotrtion) en/of Boss PW10 (pedaal+effecten)
Optie a is wel goedkoper en compacter, maar optie b lijkt mij ook interessant.
Ook vanwege die Boss PW10.
Wie kent deze pedaal (+effecten) eigenlijk en heeft zoal ervaren hoe deze speelt?
En wie kan mij wellicht nog wat meer tips, adviezen etc geven wat betreft mijn overwegingen?
Zelf ben ik er dus voorlopig nog niet uit...

MarkS
23 april 2007, 21:18
Ik heb een AX1500 gehad en vond de klank niet bijzonder. Kan ook een slechte match met mijn amp destijds zijn geweest. En het ding heeft nogal wat beperkingen waar het gaat om het combineren van sommige modulatie fx en pedal fx.
Korg adverteert met tot 8 fx tegelijk: dat blijkt na creatief optellen slechts in 1 geval mogelijk.
Qua functionaliteit e.d. is het absoluut een flinke stap terug t.o.v. de GNX4.
Maar ze zijn ook eigenlijk niet met elkaar te vergelijken, de GNX is van een geheel andere klasse.

Nadeel van die multi-fx dingen is de gruwelijk hoge afschrijving. Wat dat betreft ben je met pedaaltjes wat beter af.

De Boss PW10. Tsja, weer een modeling effect met naast een paar bruikbare geluiden ook een hoop flauwekulsoundjes. Mijn mening althans na het beluisteren van de demo.

lifespan
23 april 2007, 22:33
Hallo Eron,

Heb zelf enige tijd een GNX 3 gfehad, ben er echter nooit 100% tevreden over geweest, kreeg nooit helemal het geluid dat ik zocht. Uiteindelijk verkocht en nu ouderwets kist vol effecten, werkt prettiger maar is wel een stuk storingsgevoeliger en je hebt geheid wat meer last van ruis, maar dat mag niet zo'n probleem zijn. Wat je je alleen af moet vragen is of je je met andere effecten w้l wat meer bezig zou houden. En als je een beetje in debuurt wilt komen van je GNX, ben je verrekte veel geld kwijt aan effecten. En -ook niet onbelangrijk- je hebt dan ook niet meer de mogelijkheid om digitaal op te nemen!

Moeilijk, moeilijk, moeilijk....??!!
Welnee, gewoon knoop doorhakken!

Eron
23 april 2007, 23:55
hey MarkS en Lifespan; bedankt voor jullie reacties :)
Tsja; voorlopig zal die GNX4 wel niet zo snel de deur uitgaan, maar ben me toch wel enigzins aan het ori๋nteren.
Denk dat optie a toch wel komt te vervallen want die effecten van de Korg AX1500 lijken me toch alweer behoorlijk achterhaald.
Zelf denk ik eigenlijk ook niet (wat optie b betreft) dat ik voorlopig een Boss OD20 nodig zou hebben. Heb immers een lekker versterkertje met toffe effecten (Roland Cube 15). Ik zou dus alleen aan die PW10 wellicht genoeg kunnen hebben (voorlopig dan).
Heb van die PW10 wat audiodemo's beluisterd en dit klonk wel lekker.
Natuurlijk levert het me wel lekker wat centjes op wanneer ik die GNX4 (met geheugenkaart) zou gaan verkopen en inplaats daarvan voorlopig alleen een Boss PW10 zou gaan nemen. Maar dat blijft voorlopig slechts suggereren...

Kaboemba
24 april 2007, 12:29
Wat dachtje dan dat een gebruikte gnx4 zal gaan opleveren ?

Misschien is het zelfs handiger om hem te ruil (al dan niet met bijbetaling) aan te bieden als je precies weet wat je wel wil.

ponq
24 april 2007, 12:46
gnx4....NIET weg doen. Je krijgt er niet genoeg voor terug (of je moet veel geluk hebben).

Ik heb m gehad, weg gedaan (voor te weinig...ik meen gnx4+1gb CF card+ Ultimate uitbreiding van g3456 en userguide van Anderton voor 350 ofzo)...

Dat ding kan te veel. Da's gewoon het probleem. Er zitten geweldige sounds in, maar je moet ze wel weten te vinden.

Ik ben overgestapt op losse effecten en nu op zelfbouw. Tis er niet goedkoper op geworden. Wel makkelijker...ik leer nu 1 fx per keer te gebruiken, ipv die tientallen opties in de gnx4 in 1 keer.

Hou'm gewoon voor recording, drumcomp of die rare sounds die je maar soms gebruikt.

no 1 hops
24 april 2007, 16:48
nieuwwaarde 585, inruilwaarde tegen de 250 a 300 euro naar gelang je koopt.

dus daar moet dan alweer geld bij.
ik denk dat je met 300 a 375 euro blij mag zijn als je hem zo verkopen kunt.

het jammere met alle apparatuur is dat de prijzen gewoon gigantisch zakken.
en met de GNX heb je wel een dijk van een apparaat in huis die je met de pc instellen kan, opnames mee maken kan instellen voor verschillende 'target' systemen en als je eenmaal aan dat warpen gewend bent voel je je gewoon beperkt bij een andere multieffect.

ben zelf net een GNX3 rijker na een tijd met een GNX1 gewerkt te hebben.
(maar ja ik speel ook eigenlijk alleen via hoofdtelefoon)

Eron
24 april 2007, 21:25
nieuwwaarde 585, inruilwaarde tegen de 250 a 300 euro naar gelang je koopt.

dus daar moet dan alweer geld bij.
ik denk dat je met 300 a 375 euro blij mag zijn als je hem zo verkopen kunt.


Hmmm; ik zou kunnen gokken op 350 Euro, maar wat zou ik er dan voor terug kunnen kopen (en ook nog wat geld overhouden als het even kan)?
Tsja; ikzelf denk dan aan een Boss PW10, maar ga deze morgen eerst proberen en dan kan ik pas echt oordelen of ik deze evt zou willen gaan aanschaffen.
Wat effecten betreft wordt het natuurlijk wel wat minder, maar iets minder basic zou ik ergens ook weer niet zo'n punt vinden.
Heb immers ook nog een leuk versterkertje en ik zou er ook altijd nog bijvoorbeeld een Boss OD20 bij kunnen nemen.
Of heeft iemand wellicht nog andere tips, suggesties etc?

no 1 hops
25 april 2007, 12:48
of je verkoopt hem en koopt een tweedekans gnx1.

heb je toch het gros van de functies van de gnx en ook nog geld over.
( dievan mij is trouwens gemod zodat je sneller patches naar beneden kan en omhoog)

de enige die ik op dit moment voor mij persoonlijk als alternatief zie is de line6 floorpod plus.

maar die zit ook al tegen de 400 euro aan en heeft geen intern opname mogelijkheid

ponq
25 april 2007, 12:57
Gnx4 is wel een heel ander beestje dan de Gnx1. Onderhuids zijn ze behoorlijk verschillend.

zeppo
25 april 2007, 13:36
Als je overweegt om m te verkopen en dan gaat voor een Korg AX1500 of losse pedaaltjes, geef je eigenlijk aan dat je helemaal geen behoefte hebt aan zo'n kijk-mij-eens-ik-kan-alles apparaat. Kan ik mij iets bij voorstellen.

Om die reden heb ik kortgeleden een Digitech RP350 gekocht (ook naar aanleiding van de zeer positieve reviews in alle bladen). Na een paar weken alleen maar met de factory presets te hebben gewerkt besloten om maar aan de slag te gaan met eigen fabrieksels. Maar ik zag nogal op tegen de -no interface- van het apparaat zelf, dus gisteravond heb ik m aan mijn PC gehangen, en na de firmware te hebben ge-update, ben ik aan de slag gegaan met Xedit.

djeez, wat een hoop mogelijkheden: het duizelt mij er nu nog van!
Nog even los van de onvermijdelijke losse-pedaaltjes-zijn-altijd-beter puristen: ik kan mij voorstellen dat dit alles is wat je voor een hele lange tijd nodig denkt te hebben. Xedit werkt echt supergemakkelijk.
Ik vind deze RP350 echt een aanrader. Kost je maar 199 bij Musicstore

Bovendien vind ik de mogelijkheid om dit soort apparaten via je PC te kunnen beheren echt een must. Ik weet niet of de Korg dat kan. De kwaliteit van de effecten van de Korg zal best wel OK zijn, ik heb een PX4 van een paar jaar oud, en dat is een erg fijn apparaat om te oefenen.

no 1 hops
25 april 2007, 15:15
Gnx4 is wel een heel ander beestje dan de Gnx1. Onderhuids zijn ze behoorlijk verschillend.absoluut, maar je hebt dan wel de warp functie die bij al de andere merken ontbreekt.
ik heb bv een instelling waarmee ik via het pedaal van een cleane fender achtige combo zo vloeiend overga in bv een highgain marschall stack.
met alles daartussen in in de letterlijke mix van beide geluiden.
bij de ander pedalen kun je dat misschien via de gain knop wat regelen ,maar niet die overgang van twee hele andere versterkers maken

ponq
26 april 2007, 12:11
dat klopt denk ik.

Maar ik bedoel vooral qua rekenkracht. Ik denk dat de gnx1 maa 1 DNA chip heeft, en de gnx4 heeft er 2. Maar goed, we zijn het eens ;)

Eron
28 april 2007, 19:02
Nog steeds die Boss PW10 nog niet geprobeerd (en de Boss OD20 trouwens ook nog steeds niet).
Maar ik zal jullie in ieder geval nog wel op de hoogte houden.

Eron
5 mei 2007, 02:05
Inmiddels de Boss PW10 geprobeerd en deze is me uitstekend bevallen.
Daarentegen viel de OD20 me behoorlijk tegen.
Toch denk ik niet dat ik voorlopig m'n GNX4 zal gaan verkopen, want ergens wil ik er toch nog meer mee gaan doen en heb ik niet het gevoel dat ik het maximale er tot dusver uit gehaald heb.
Maar wellicht zou dus ooit de PW10 een goedkoop alternief kunnen zijn....
Verder blijf ik ook nog wel benieuwd naar de ontwikkeling van nieuwe effect-bakken etc, vooral van Boss, Digitech en Korg.