PDA

View Full Version : Taylor Grand Auditorium [214 of een hogere serie!]



jjflash
23 april 2007, 18:41
Ik heb mijn Taylor Grand Auditorium 214 nu drie jaar. Toen ik hem kocht vond ik deze gitaar super klinken. Hij klonk vooral ook erg helder (dat is zoiezo een Taylor kenmerk). Ik heb de afgelopen jaren vaak zangers/zangeressen begeleid. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat een Grand Auditorium misschien toch niet de juiste gitaar is om slaggitaarwerk te verrichten. Ook speelt hij staand niet zo fijn als ik slaggitaar speel (misschien komt dit door de grotere buik?). Heeft iemand gelijke ervaringen met een Taylor Grand Auditorium als ik???

jplm
23 april 2007, 23:35
Ik heb mijn Taylor Grand Auditorium 214 nu drie jaar. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat een Grand Auditorium misschien toch niet de juiste gitaar is om slaggitaarwerk te verrichten.

Dat heb jij heel goed opgemerkt. Ik dacht dat het een soort standaard kennis was dat een OM (in jouw geval heet het Grand Auditorium) bij uitstek een fingerpicking gitaar is, en een Dreadnought een slaggitaar.

Groet, Jan.

Picker
24 april 2007, 00:51
De 14-serie van Taylor zit net een beetje tussen de Jumbos en de Grand Concerts in, en zijn daarmee redelijk allround. Geschikt voor fingerstyle, ofschoon de meeste gevorderde fingerspickers steevast voor een 12-model gaan, en geschikt voor slaggitaar, ofschoon de hardcore strummers dan toch vaak liever een Jumbo hebben. Dreadnought is m.i. toch bij uitstek een bluegrass gitaar, ofschoon je er ook met slag mee uit de voeten kan. Maar "nothing beats a Taylor Jumbo" als slaggitaar. De ruiten springen uit je huis!

gijsbreghtgitaar
24 april 2007, 11:59
Ik heb ook een OM. Een XX-MC.
Toen ik indertijd een Taylor zocht vond ik de klank van de 810 super.
Ik liep echter tegen dit model aan. Omdat het een bijzondere uitgave is koos ik daarvoor.
Zeer regelmatig heb ik toch wat "spijt" gehad. Inderdaad akkoorden strummen is niet 100% super op een OM. Aan de andere kant merk ik dat deze gitaar meer uitnodigd tot het begeleiden met losse noten. Zeker wanneer je versterkt speelt. Dus dat is dan weer het bekende voordeel bij het nog bekendere nadeel. (in het kader van 60 jaar Cruyff)

http://members.home.nl/gijsbreght/Foto's/gitaar%20041.jpg
http://members.home.nl/gijsbreght/Foto's/gitaar%20038.jpg

En al met al....elke Taylor is een prachtig instrument. En zeker deze. Helemaal als je vorige gitaar een Epiphone van 500 guldens was.

Opeens twijfel ik...is dit wel een Grand auditoriummodel ? Anders slaat deze post nergens op. Hoewel m'n mening blijft hetzelfde :)

gijsbreghtgitaar
24 april 2007, 12:07
Ff snel gechecked on the world wide web.
Het is zelfs de eerste grand auditorium van Taylor!

Pfff..mezelf een blunder bespaard. Altijd goed.

Buzz
24 april 2007, 13:32
Sakkerloot, Gijs, wat is-ie mooi!!!

Ron Valeri
24 april 2007, 13:43
**********

freddy
24 april 2007, 14:02
Ik heb mijn Taylor Grand Auditorium 214 nu drie jaar. Toen ik hem kocht vond ik deze gitaar super klinken. Hij klonk vooral ook erg helder (dat is zoiezo een Taylor kenmerk). Ik heb de afgelopen jaren vaak zangers/zangeressen begeleid. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat een Grand Auditorium misschien toch niet de juiste gitaar is om slaggitaarwerk te verrichten. Ook speelt hij staand niet zo fijn als ik slaggitaar speel (misschien komt dit door de grotere buik?). Heeft iemand gelijke ervaringen met een Taylor Grand Auditorium als ik???

Ik ben ook op zoek naar een grand auditorium, de bedoeling is toch meestal slaggitaar als ik je nu zo hoor is dat toch niet zo geschikt wat is hiervoor dan wel het beste?Picker zegt neem een jumbo een ander ziet liever een dreadnought heb een Taylor 414 bespeeld(grand auditorium) ik vond deze zeer goed zijn er jumbo modellen van Taylor met 6 snaren?
Ook Furch en Larrivee hebben jumbo modellen ik heb deze nog nooit bespeeld
Ik weet het zo langzamerhand niet meer wie heeft hier veel ervaring mee?

gijsbreghtgitaar
24 april 2007, 14:12
De geschiktheid zit ém in de klank.
Er zit minder diep in een OM. In een dreadnought zit gewoon meer bas.
Ik geloof dat de samenklank van snaren ook minder door elkaar loopt bij een OM. Een dreadnought heeft geloof ik meer een volle harmonische klank.
Tenminste dat denk ik. Zo heel zeker ben ik niet. Misschien zeg ik het wel verkeerd.

Anderzijds is het verbazend wat een veelheid aan klanken je kunt krijgen op een kwaliteitsgitaar (zoals een Taylor). Enkel al door de aanslag te verplaatsen van de brug naar de hals. En ik vind dat versterkt spelen ook heel veel nieuwe mogelijkheden biedt.

Het gaat ook allemaal niet altijd op. ik heb ook een Furch Durango. dat is een dreadnought. Toch vind ik die niet echt beter klinken voor akkoorden. dan wint een dure Taylor OM toch echt van een goedkopere Furch dreadnought. Maar, de Furch wint versterkt weer. Ik heb daar een B-band piezo in laten zetten. Klinkt echt super. De Taylor heeft een Fishman. Ik kan daar niet echt tevreden over worden. An sich is dat wel wat vreemd natuurlijk...
Misschien komt dat ook wel omdat ik geen superieure akoestische versterker heb. Weet ik veel.

Ron Valeri
24 april 2007, 14:27
**********

gijsbreghtgitaar
24 april 2007, 14:37
Ron,

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Binnen bandsetting mis ik de bas in de gitaar ook niet.
Sterker nog: vaak draai ik bas weg. Je moet in een band minimaal in elkaars frequentie gaan zitten. Dan voorkom je een muur van geluid en komt elk instrument tot z'n recht in de mix.

Wanneer je alleen speelt wil je wel graag een vullend spectrum hebben.
Dan kan het model toch wel uitmaken, hoewel versterken met extra toonmogelijkheden ook wonderen doet.

Yamhammer_71
24 april 2007, 14:47
Ik heb als favoriete picker en STRUMMER een OM-body Takamine AN46 uit de Supernaturel Series, nieuwste serie. Is volledig massief.

De Takamine heeft minder bas dan een kwalitatief vergelijkbare dreadnought.
Hij heeft daareentegen veel volume, ook wanneer er barre grepen worden gespeeld. Klinkt percussief en zuiver over de gehele hals.

Echt mn favo voor strumming ;)

Liefhebber
25 april 2007, 23:42
Ik vind het volstrekte onzin dat een dreadnought als een slaggitaar wordt bestempeld. Ik vind het juist een heel erg veelzijdige gitaar. Als je een goede hebt(en je moet altijd een goede gitaar hebben, dat geldt voor ieder model) dan kun je er heel veel stijlen op spelen! Fingerpicking, strummen, jazz, slaggitaar, etc.) Ik vind ze vaak veel beter geschikt voor finger picking dan OM of GA modellen, in die zin dat ik ze beter vind klinken. Ze spelen natuurlijk wat lastiger dat is wel zo.

sebastiaan88
26 april 2007, 00:15
Ik zelf heb een larrivee om-09,
Speel vooral fingerpicking en ook wat slag,
maar beide klinkt super, al is het idd geen SLAGGITAAR, dit wist ik van te voren en hier heb ik ook voor de volle 100% voor gekozen, maar ik erger me absoluut niet aan het slaggeluid met of zonder plectrum, het is nog steeds erg mooi, en als je slag combineer met mooie riffjes, en tokkels tussen door blijft een auditorium model voor mij HET beste

LET DUS GOED OP JE KEUZE

Groeten sebas

Picker
26 april 2007, 07:04
Ik vind het volstrekte onzin dat een dreadnought als een slaggitaar wordt bestempeld. Ik vind het juist een heel erg veelzijdige gitaar. Als je een goede hebt(en je moet altijd een goede gitaar hebben, dat geldt voor ieder model) dan kun je er heel veel stijlen op spelen! Fingerpicking, strummen, jazz, slaggitaar, etc.) Ik vind ze vaak veel beter geschikt voor finger picking dan OM of GA modellen, in die zin dat ik ze beter vind klinken. Ze spelen natuurlijk wat lastiger dat is wel zo.Inderdaad moet je er niet van uitgaan dat de gitaar bepaalt welke stijl je erop spelen kunt. Door het aanpassen van je techniek kun je elke stijl redelijk goed op elke gitaar spelen. Met een specifiek model lukt dat misschien net iets beter, maar ik denk ook dat voor de meesten van ons het gebrek aan ons eigen aanpassingsvermogen aan de gitaar een veel zwakkere schakel is dan het feit dat de gitaar bijvoorbeeld een Dreadnought in plaats van een Auditorium is.

M.a.w.: koop gewoon de gitaar die je mooi vindt, en ga er dan zoveel mogelijk op oefenen. En laat je niet gek maken door allerlei 'regeltjes'.