PDA

View Full Version : Paar kleine vraagjes over aanraking koperfolie met metalen delen (aarden?)... help.!



E-J
23 april 2007, 16:14
Ik weet dat al 3 triljard berichten over dit onderwerp zijn gesteld, maar na een hoop zoeken ligt mijn Strat nog steeds onbruikbaar op m'n kamer.

Ik heb de hele achterkant van de slagplaat bekleed met koperfolie, alleen wat mag je nou wel en wat niet in contact laten komen met de folie?

1. Mogen de (metalen) bovenkant en de schroefjes van de 5-way switch in aanraking komen met de folie?
2. Mogen de pickupschroefjes in aanraking komen met de folie?
3. Mogen de (metalen) bovenkant/ringen/moertjes van de potmeters in aanraking komen met de folie?
4. Hetzelfde als bij de potmeters, maar nu bij de miniswitch.

Hier een plaatje ter verduidelijking:
http://img441.imageshack.us/img441/1950/wiringbv0.jpg

Of mag geen enkel metalen deeltje van je gitaarelectronica in aanraking komen met de koperfolie?

Alvast bedankt!

IKHOUVANGITAREN
23 april 2007, 16:24
de deeltjes waar stroom op komen te staan mag je niet raken want anders zou het zo kunnen zijn dat 2 deeltjes kortsluiting krijgen door allebij verbonden te zijn met het koper.

de schroefjes mogen wel, de potmeters het liefst niet, en de bedrading ook niet.

IKHOUVANGITAREN
23 april 2007, 16:27
de 5-way schwitch mag hij raken (de schroefjes dan) de potmeters volgens mij niet en de mini switch zou ik ook niet doen maar weet het niet zeker.

E-J
23 april 2007, 16:28
Bedankt! Ik zal vandaag nog proberen de boel weer eens aan te sluiten...

sickpunk
23 april 2007, 20:15
potmeter behuizing word in een schema altijd als aarde gebruikt, dus waarom zou die neit tegen de folie aan mogenkomen? evenals de behuizing van de mini-switch...

no 1 hops
23 april 2007, 20:54
alle vier vragen = ja.
maar, en daar komt die , het hendeltje van de 5 / 3way switch, die mag de folie niet raken .
dat wil wel eens gebeuren als de folie iets dat gleufje in komt.
raak je dan de folie dan zet je het signaal aan de massa en heb je in die stand geen geluid.
dus als je de folie ietsje bij de rand rondom weg haald zit je safe.

Rinze
23 april 2007, 21:28
potmeter behuizing word in een schema altijd als aarde gebruikt, dus waarom zou die neit tegen de folie aan mogenkomen? evenals de behuizing van de mini-switch...

Omdat de aarde van alle elektronische componenten via een punt naar buiten moet, anders kun je aardlussen krijgen en de daarbij behorende bijgeluidellende.

sickpunk
24 april 2007, 08:25
nou zie bovenstaand op jou antwoord, die zegt hetzelfde als mij...

en het toch ook nog steeds via 1 punt naar buiten?

als je op een schema kijkt en een gitaar heeft bijvoorbeeld 3 potmeters, dan worden alle 3 de behuizingen vaak als aarde gebruikt, dus wat is dan het verschil met "de behuizing tegen de koperfolie aan laten komen"? (ik snap het trouwens echt niet hoor;) geen sarcasme of wat dan ook)

no 1 hops
24 april 2007, 11:53
zover ik een citaat van een citaat van een pickup guru mag geloven zijn er geen aardlussen in een gitaar.

ik ben iedergeval met een projectje bezig om te zien of er verschil is of je nu de potmeters vrij laat van de folie en de oude aarde draad gebruikt, of wanneer de potmeters wel aan de folie hangen incl de oude en zonder de oude draad.

fred dons
24 april 2007, 20:57
ik laat zelf alles kontakt maken zodat ik geen problemen krijg met de aarde (ik vergeet nog wel eens een aarde draadje aan te sluiten ) maar wat sickpunk al zegt niet tegen de lever van de switch aan laten komen

sickpunk
24 april 2007, 21:51
dankje fred... maar dat was no 1 hops ;) (hoewel ik et weer met hem eens was, maar de eer gaat naar hem)

fred dons
25 april 2007, 07:30
:D (twas al laat (geloof ik )

no 1 hops
25 april 2007, 12:38
t gaat niet om de eer maar om de boel aan het spelen te krijgen.
en daar is dit een fijn forum voor.

' all you need is help' ratatatata ;-)