PDA

View Full Version : Marshall JCM800. Modificaties?



-Heineken-
23 april 2007, 15:22
Hoi.
Heb een tijdje terug een JCM800 2204 (50w. top) op de kop getikt. Ben zeer tevreden over dat mooie smeuige donkerbruine geluidje wat er inzit maar toch iets minder over de mogelijkheden. Weet nog niet zeker OF ik het ga doen, daar hij in "mint" conditie is en gelijk zijn vintagewaarde verliest zodra er een schroefje niet op de originele plek zit, maar zou graag weten welke mods er populair zijn bij deze amps. Ten eerste FX loop. Ik boost graag mijn solo's met een clean boost en een delaytje. Dit is onmogelijk wanneer je ze voor het preamp gedeelte van je amp zet, resulteert alleen in een modderige herriepoel. Zou dus graag een effectloop laten installeren. Helemaal geweldig zou het zijn als deze true-bypass zou wezen en ik deze kon schakelen met een simpele footswitch en mijn pedaaltjes op mijn versterker kon laten staan. Nog beter zou het wezen dat deze voorzien was van een actieve volume regelaar en dus helemaal geen clean boost pedaaltje meer nodig heb. Is dit allemaal mogelijk/kostelijk? iemand ervaring met iets dergelijks? Verder de inputs. Wanneer je nu beide aansluit dmv een a/b box geeft de amp automatisch de voorkeur aan de low input. Zou fijn wezen dat je tussen deze kon schakelen dmv een a/b box en een clean en crunch channel kon simuleren. Is dit mogelijk?

Helter Skelter
23 april 2007, 15:41
alles is mogelijk, alleen A/B'en tussen de inputs is vanwege het enorme volumeverschil niet erg praktisch.

Er is hier een man die Chris heet, dagelijks op dit forum zit en ontzettend veel weet van deze problematiek

dus...wie weet heeft hij wat antwoorden ;)

Negative K3 fan
23 april 2007, 18:08
wat betreft fx loops inbouwen heb je veel mogelijkheden, van een simpele preamp out > power amp in tot een tube buffered fx loop. Het nadeel van die laatste is dat er een extra buis bij moet worden geplaatst en dat is een dure grap.

Een goede post phase invertor master volume doet ook wonderen bij een jcm800.

ook voetschakelbare gain/volume boosts zijn te doen, maar als je dit allemaal wilt doen met een jcm800 ben je redelijk wat geld kwijt, dan is het misschien beter om uit te kijken naar een andere amp.

Mr.Bluesbreaker
23 april 2007, 18:37
2e schakelbare master heb ik laten inzetten, plus mijn 2203 omgebouwd naar een 2204. Das alleen 2 buizen eruit, weerstand ergens tussen bladiebla en klaar.
(voor de technische knowhow moet je me het niet vragen:D)

Moet zeggen dat de amp met een Groove Tubes 12Ax7 erg goed klinkt op v1.
Beter dan een EH bijvoorbeeld, yuk. Das een mod van rond de 20 euro die iedereen kan doen, aanrader!

jerome
23 april 2007, 19:20
Of een Tung Sol op V1.
Die EH vond ik ook nix, btw de JJ was op V1 ook minder...

Mr.Bluesbreaker
23 april 2007, 19:31
Heineken, op wat voor cab speel je?
JCM 800's zijn nogal kieskeurig op de een of andere manier.

Een G1275 T klinkt in mijn oren het minst, en een G12H30 of Greenback het lekkerst. Greenbacks liefst met 4 tegelijk in een closed back rechte kast. Classic lead 80 gaat ook best moet ik zeggen, V30 is het net niet op een of andere manier.

caliban
23 april 2007, 22:00
http://www.voodooamps.com/standardmods-marshall.html
Daarop staan een hele hoop mods voor marshall. Ik weet niet of je daar iets aan zal hebben

Chris Winsemius
23 april 2007, 22:19
Ici Chris :)

Je wensen zijn absoluut mogelijk maar zeer arbeids(dus kosten)intensief.
'n Zgn. post phase invertEr master volume werkt niet echt lekker icm. met fx-loops in zulke versterkers. 'n 2203 heeft andere trafo's en ook 'n andere voedingsspanning dan 'n 2204, er zijn ook nog subtiele sound/feel-verschillen tussen de horizontal en vertical inputs modellen.
Trace (de eigenaar van VoodooAmps en 'n goede vriend van mij) zal geen mod-info weggeven dus komt dat neer op het heen en weer sturen v/d amp naar de states...
Andere preampbuizen verbeteren de basissound wat maar geven je geen fx-loop/etc.

Welke gitaar/gitaren en speakers gebruik je?

-Heineken-
24 april 2007, 01:06
Helter SKelter; Over het volumeverschil heb ik dus wel al nagedacht, maar dat zou dus (in theorie?) makkelijk op te lossen zijn door een clean boost tussen de A/B box en low output te plaatsen. zou hier zelfs nog een leuk subtiel chorusje tussen kunnen plaatsen speciaal voor je clean geluid, en bijvoorbeeld een overdrive naar de high gain input voor extra boost. Dat zou 'm nog veelzijdiger en praktischer maken als de gemiddelde 2/3 channel amps.

Over buizen ben ik wel redelijk tevreden, heb nog wat NOS Telefunkens liggen die het geweldig doen in deze amp.

Ik speel over een Mesa oversized 412 met V30's en ook daar ben ik zeer tevreden over, geeft 'm die extra low end dat een 2204 net mist ten opzichte van een 2203.

Speel verder over Gibson Les Pauls ook daar gaat 't nie aan liggen

Aan het geluid zal het zowiezo niet liggen, daar ben ik wel tevreden over.
Zou alleen wat meer mogelijkheden willen.
Die Voodooamps modificaties klinken me als muziek in de oren, maar ff je versterker de atlantische oceaan over laten vliegen + mod en terug kost me waarschijnlijk meer als ik voor deze amp betaald heb.

Bedankt voor de suggesties, keep 'm coming!

Negative K3 fan
24 april 2007, 08:01
veel meer suggaesties kan ik me zo niet bedenken...

jor15
24 april 2007, 09:04
Wanneer je nu beide aansluit dmv een a/b box geeft de amp automatisch de voorkeur aan de low input. Zou fijn wezen dat je tussen deze kon schakelen dmv een a/b box en een clean en crunch channel kon simuleren. Is dit mogelijk?

Ik heb momenteel geen JCM800 staan hier, dus ik kan het niet testen, maarrr...

Het signaal van de high input gaat via de low input. Echter, als er een plug in de low input gaat dan wordt deze verbinding onderbroken. Je zou kunnen proberen om de schakelaar in de low input te overbruggen: het 'high' signaal gaat dan altijd door de low input ongeacht of hier een plug inzit. En dan zou je dus ook een A/B switch ervoor kunnen zetten om te switchen. Weet niet of het werkt, maar het is simpel te testen.

Ik zou trouwens nooit een FX loop in een JCM800 2204 willen bouwen. Duur, waarde vermindering en er zijn gewoon JCM800 modellen beschikbaar met FX loop.

pol
24 april 2007, 10:39
Ik zou es bij van Weelden langsgaan, die is ook wel niet goedkoop, maar klinken doen die amps die hij gemod heeft wel.

AoDf
24 april 2007, 20:48
Ik zou es bij van Weelden langsgaan, die is ook wel niet goedkoop, maar klinken doen die amps die hij gemod heeft wel.

Ik heb destijds mijn 2203 bij Van Weelden laten modden. Heb er een FX-loop in laten bouwen, met buisje. En gelijk alle buizen laten vervangen. Was toen dacht ik 380 euro kwijt. Had de amp net een week of twee waarna het ineens tijdens een oefensessie ophield. Volume viel praktisch helemaal weg en vage ruis en knettergeluidjes. Vertrouwde het niet helemaal en wilde er naar laten kijken door een vakman. Er zat, naar later bleek, een brakke effectloop in zonder buisje, die de vorige eigenaar er in had laten zetten bij BigOne in Zwolle (Hoop niet dat ik mensen hiermee tegen de schenen schop, heb persoonlijk verder geen ervaring met BigOne dus spreek geen oordeel uit over deze tent). Peter liet me daarna de bedrading zien waarmee dit was gedaan, heb ik nog meegekregen als souvenir ;-) Bleek hartstikke gevaarlijk geweest te zijn volgens Peter. Eén of ander ranzig gebruikt stukje 2-aderig standaard stroomdraad wat los in het chassis lag met daaraan wat componentjes gesoldeerd. Als zo'n soldering zou losschieten had er kans geweest dat er sluiting op zou treden met alle eventuele gevolgen van dien. Maar goed, sindsdien klinkt de versterker weer als een tierelier en heb ik niet meer het idee dat het een onbetrouwbare vuige zooi is in die versterker. Vind ik ook wat waard.

Negative K3 fan
24 april 2007, 21:29
ik heb ook ooit op een van weelden gespeeld (een verbouwde SLP), maar die klonk echt waanzinnig, voetschakelaars en alles erop en eraan... kost wat, maar dan betaal je ook wat (of wat was het nou?)

AoDf
24 april 2007, 21:46
ik heb ook ooit op een van weelden gespeeld (een verbouwde SLP), maar die klonk echt waanzinnig, voetschakelaars en alles erop en eraan... kost wat, maar dan betaal je ook wat (of wat was het nou?)

Hehe, kost wat, maar dan heb je ook wat...

Heb je ook die witte tolex marshall gehoord? Die klonk ook goed. Had ie geloof ik als project amp gebruikt om beetje mee te experimenteren. Zaten push-pull pots op en schakelaartjes enzo, allerlei mods erin.