PDA

View Full Version : screen resistors



blindmouse
23 april 2007, 15:07
Sorry voor 't Engels, maar als autodidakt ben ik beter op de hoogte van de Engelse termen dan van de Nederlandse equivalenten.

Meningen graag over het volgende. Vond ik op firebottle.com

made the mistake once of putting 10k resistors on the screens of a push-pull 6V6 amp. It sounded so bad that it prompted me to experiment with screen resistance by using a 5 watt potentiometer, varying the resistance to see what happens. The amount of screen resistance made a big difference. I posted my notes from that test some time ago - here they are again.



6V6 screen grid resistance:

----------------------

1) 10k ohms: sounded terrible.

2) 1k ohms: not nice at all, artificial sounding, harsh distortion.

3) 470 ohms: some improvement, but still harsh and ugly sounding.

4) 220 ohms: starting to sound better, good clean tone with a smoother transition to better-sounding distortion.

5) 100 ohms: nicer still, guitar and amp sounding great, good clean sound, really nice distortion, still has some amount of compression.

6) 10 ohms: loving it

7) no screen resistor (like the 5F2 schematic): loving it



As long as the screen grid doesn't exceed maximum dissipation there should be no problem (although a resistor can offer protection in the event of a tube failure). Even with zero or minimal resistance the screen dissipation in my amp is within working levels.

Jan

Nashville6120
23 april 2007, 16:34
Schermroosterweerstanden dus ;)
Het intereseert me wel, want ik vraag me ook af of dat dat echt zo veel uitmaakt als die beweert..

Chris Winsemius
23 april 2007, 18:20
Inderdaad schermroosterweerstanden.

Dit ontwerp verschilt nogal tov de wat grotere amps. In de 5F2 zorgt het toevoegen van zo'n weerstand, zeker met 'n "hoge" waarde voor het kouder biasen v/d 6V6 buis (all else being the same) hoewel natuurlijk niet de normale methode is om dat te doen.

In bijvoorbeeld 'n blackface(-achtige) Fender met 'n spoel tussen de B+/middenaftakking uitgangstrafo en de spanningsvoorziening voor de schermroosters en pre-amp heb ik weleens de verschillen tussen 470 ohm (standaard) en 1k getest, ook na iedere aanpassing de bias weer op 70% ingesteld bij die versterker.
Met de hogere waarde werd de klank wat warmer maar verloor ik wat punch/clarity. De ingangsgevoeligheid neemt ook wat af.

Frits van Mourik
24 april 2007, 00:45
In bijvoorbeeld 'n blackface(-achtige) Fender met 'n spoel tussen de B+/middenaftakking uitgangstrafo en de spanningsvoorziening voor de schermroosters en pre-amp heb ik weleens de verschillen tussen 470 ohm (standaard) en 1k getest, ook na iedere aanpassing de bias weer op 70% ingesteld bij die versterker.
Met de hogere waarde werd de klank wat warmer maar verloor ik wat punch/clarity. De ingangsgevoeligheid neemt ook wat af.

Hoi Chris,

Bedoel je hier nu een ultra-lineaire uitgangstrafo?

GrFr

Chris Winsemius
24 april 2007, 00:52
Hoi Chris,

Bedoel je hier nu een ultra-lineaire uitgangstrafo?

GrFr

Nope :)

(maar bij 'n UL-trafo hebben die g2-stoppers nog steeds zin qua levensduur)

guitarnijboer
24 april 2007, 01:17
Hoi Chris,

Bedoel je hier nu een ultra-lineaire uitgangstrafo?

GrFr

Smoorspoel, denk ik dat ie bedoeld

Frits van Mourik
24 april 2007, 01:26
Smoorspoel, denk ik dat ie bedoeld

Aha, de spanning vanuit de gelijkrichter eerst naar de anodes van de eindbuizen,
dan door de smoorspoel naar de schermroosters en de rest.
Toch?

Chris Winsemius
24 april 2007, 13:46
Aha, de spanning vanuit de gelijkrichter eerst naar de anodes van de eindbuizen,
dan door de smoorspoel naar de schermroosters en de rest.
Toch?

Zo:

gelijkrichter + eerste elko('s) naar midden-tap OT
spoel + tweede elko('s) nar G2-stoppers
weerstand + elko naar PI
etc.

Frits van Mourik
25 april 2007, 00:38
Heej, OK, zoals ik al dacht.
Is duidelijk.