PDA

View Full Version : Gibson Les Paul



bicky
23 april 2007, 12:52
Ik heb een vraag voor de kenners ?

Heeft Gibson ooit een Les Paul Standard gemaakt waarbij de body uit 1 stuk hout is gemaakt ?

In al de versies die ik tot nu toe gezien heb, zie ik één of meerder naden lopen.

Die lopen steeds in de lengte richting van de body.

Bij de eerste foto in deze thread loopt de naad tussen de 2 planken onder de brug:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81458&page=1&pp=10&highlight=gibson+les+paul

Het is dan ook wel een Gibson The Paul van EpiCenturiesAway en geen Les Paul Standard.

De foto's eronder van de plank van Traai laten ook zien dat de body uit 1 stuk hout gemaakt is.

Mijn vraag dus, bestaan er LP Standaards die ook een body uit 1 stuk hout hebben ?

Orpheo
23 april 2007, 13:01
ja hoor. mijn standard heeft singlepiece body, mijn standard faded heeft singlepiece body, zelfs mijn BFG heeft singlepiece body. althans: de back! de top is bijna altijd uit 2 delen; mensen vinden het bookmatched van de maple cap mooier dan n cap uit 1 of 3 delen. SOMS zie je ze wel, maar die zijn heel zeldzaam.

en die LP in die post in de thread die je postte, das een The paul, niet een standard.

bicky
23 april 2007, 13:08
Ja van de achterkant wist ik het wel.

Het gaat mij dus om de top uit 1 deel. En liefst in een Sunburst uitvoering.

Bestaat dat ?

PS: Van die The Paul dat wist ik wel want ik heb er vroeger ook zo 1 gehad, maar is jammer genoeg 8 jaar geleden gestolen.
:mad:

Orpheo
23 april 2007, 13:10
Ja van de achterkant wist ik het wel.

Het gaat mij dus om de top uit 1 deel. En liefst in een Sunburst uitvoering.

Bestaat dat ?

PS: Van die The Paul dat wist ik wel want ik heb er vroeger ook zo 1 gehad, maar is jammer genoeg 8 jaar geleden gestolen.
:mad:

bestaat wel, maar was in een gelimiteerde oplage, paar jaar geleden. idem dito voor de customshop variant. Ik heb ze bij max guitars wel eens zien hangen. ik zeg je, die krengen kosten VEEL, en vaak is er geen bal aan. ik vind het zelf namelijk absoluut niet mooi. toen ik mijn standard kocht had ik er ook een getest met een singlepiece top, maar ik vond mijn standard beter klinken :chicken: