PDA

View Full Version : Stemproblemen: Help.....



Neals
9 januari 2003, 10:27
Deze week was ik erg verkouden, waardoor me stem wel redelijk naar de kloten is.

Morgenavond (vrijdag) zou ik met de band een demo gaan opnemen, maar gaat een probleem worden met mijn stem....

Iemand tips om het ietsjes te kunnen verbeteren???

vulvasonic
9 januari 2003, 12:36
Kun je niet later inzingen?

Dionyios
9 januari 2003, 13:38
Vicks Blue?

Harry
9 januari 2003, 14:57
Diele's honingpastilles!!!

geen Vicks of Vissermans vriendjes ofzo, die drogen je keel uit. Beter zachte zoete drop, of iets met honing, zoals de Diele's.
Niet fluisteren, schreeuwen of rare geluiden maken.

Hitpoint
9 januari 2003, 15:26
Honing thee, ff bij het reformhuis halen of nog beter koop een pot honing en gooi een klont honing in heet water en laat het een beetje oplossen. En dan natuurlijk opdrinken. Doe ik af en toe ook wel en het helpt wel. Je moet iig iets hebben wat de keel smeert :wink:

vulvasonic
9 januari 2003, 16:37
Verkouden is verkouden. Daar helpt geen moedertjelief meer aan.

Al slik je een cavia, gevuld met cocosnoot (schijnt namelijk ook de keel te smeren...., of schrapen eigenlijk).

Nogmaals, probeer te regelen dat je een weekje later je partijen in kan zingen. Dat zou toch mogelijk moeten zijn?

Neals
9 januari 2003, 16:55
tis al geregeld, we spelen het instrumentaal in, en proberen de zang.
lukt het niet, dan doen we dat later.

Bouke
10 januari 2003, 20:30
Hey Neals,

idd de beste oplossing is gewoon proberen (kan soms best een mooie rauwe draai ergens aan geven) en als 't niets wordt, gewoon later inzingen. Niet forceren of je wordt na jaren nog steeds 'De Rauwe' genoemd.

Nog wat smeer tips: appels eten en cola drinken, dat is wat ik doe als ik weer eens geen strot heb en toch op moet. Soms helpt 't :grin: (zal wel gevoelshulp zijn).

Succes,

Bouke

moretel
11 januari 2003, 01:06
En veel water drinken, moet je wel veel van pissen maar voor je keel goed, echt voor en na elk nummer.

suzanne
11 januari 2003, 17:26
kruidenthee ook schijnt! ieuw, ik zou het niet door mn strot krijgen maar je moet er wat voor over hebben he! :wink:

hoofd
11 januari 2003, 17:30
Wijn. Wijn is overal goed voor (tenzij je een rauwe doorleefde stem wil, dan raad ik whiskey aan). Plus dat het je ook over die drempel van angst en schaamte heen helpt :wink:. Het beste is gewoon een goed glas rode wijn op kamertemperatuur. In de wijn kan je tevens ook wat honing gooien zodat het de keel nog wat extra smeert (en het is nog lekker ook!).

vulvasonic
11 januari 2003, 22:34
Nadeeltje is dan wel dat je verschrikkelijk uit je bek gaat ruften.
;]

basswasp
12 januari 2003, 00:05
Op 2003-01-09 13:38, schreef Dionyios:
Vicks Blue?


Die 'frisse' snoepjes enzo helpen bij mij wel wat als ik zonder verkouden ben slecht zing (errug vals)... helaas niet altijd...

Drink iig geen warme chocolademelk ofzo :wink:

Neals
12 januari 2003, 00:50
ik heb het toch geprobeerd, maar ik was echt megavals..........

volgende keer beter.

Shay
27 januari 2003, 19:26
Jack Daniels on the rocks :grin:

Luca P
3 februari 2003, 22:47
Niet je keel schrapen! Neem les! Bel Jomanda!
Ga pleebekken!

MADdie86
4 februari 2003, 23:00
Beetje laat maar toch handig voor anderen.

Drink veel water en thee, tenminste veel vocht waar niet te veel zoetigheid in zit.
Honing is wel goed maar doe het dan door je melk voor het slapen, honing door je thee als je moet zingen is een venust.
Voor de rest kan wierook ook wel helpen. Als je wierook opsteekt in je slaap kamer of andere gesloten kamer en je ogen gaan tranen e.d. dan wordt je keel ook natuurlijk gereinigd en krijg je ook een hogere weerstand.
Laatste tip doe ook veel ademhalings oefeningen overdag, voor het zingen en na het zingen. Als je holtes door adem oefeningen "leeg maakt" zal na verloop van tijd je keel e.d. zonder enig lastig slijm en droog gevoel werken.

Ik heb de informatie van een zanglerares en ik moet toegeven dat dat wierook van een tante van mij is die ook in het spirituele gelooft, dus of wierook ook klopt :S

Ic3gl0vE
9 februari 2003, 23:13
vicks blue ed. is slecht voor je keel, dat kun je beter niet doen.
tja veel water drinken is altijd goed. en honing eten, niet mengen met andere goedjes

Harry
10 februari 2003, 10:04
algemene tips; melk wekt slijm op, koffie lost het op
wierook kan je klieren irriteren, zodat ze slijm op gaan wekken

stopthenoise
22 februari 2003, 20:30
Ik heb nog welles problemen met m'n stem door vastzittende hoest,heeft iemand hier ook tips voor?'t is erg vervelend,alvast bedankt.

Neals
26 februari 2003, 21:27
vastzittende hoest heb ik ook wel last van...

Op zulke dagen niet zoveel roken als je last hebt van je hoest, en bier remt het ook wel.

Ic3gl0vE
2 maart 2003, 21:27
maar (veel) bier maakt je stem ook rauw en dat is niet altijd de bedoeling

Fluffy
2 maart 2003, 21:35
nee bier drinken is niet echt verstandig, water integendeel wel, maar dat weten de meest wel

Neals
2 maart 2003, 22:56
ik speel grunge :wink: rauwe stem mag wel :wink: