PDA

View Full Version : Ik ben verliefd!! Op een Cornell Arbiter fuzz face.... ;)



tubeonly
23 april 2007, 11:15
Afgelopen vrijdag via post binnen gekomen uit Corsica: een Cornell Arbiter fuzz face. Het is een limited editie uit 1999 van 300 stuks waarbij ieder exemplaar een ander geluid heeft. Ook worden er per pedaal weer andere onderdelen gebruikt waardoor het geluid per pedaal echt uniek is. De ene heeft bijvoorbeeld meer gain, etc. Er worden NOS AC128 transistoren gebruikt. De run uit 1999 was voor het eerst dat Arbiter en Dennis Cornell weer samen werkten en het ding is aan de binnenkant ook gesigneerd door Dennis Cornell.

Maar daaaamn, wat klinkt deze fuzz lekker!! Ik heb blijkbaar een Low Gain versie en het ding is echt zalig. Een heel ander geluid dan bijvoorbeeld mijn Roger Mayer Classic Fuzz (ook eerrrg lekker, eigenlijk een copy of upgrade van de Fuzz Face als het goed is) die meer aan hout zagen doet. Niets mis mee, maar daar werd ik maar een beetje heel erg lyrisch van.

Ik vergelijk dit pedaaltje met toen ik voor het eerst op een oude afgeragde TS 808 speelde. Dat was ook een openbaring qua helderheid en het intact houden van je geluid.

Klinkt het ding als Jimmy H.? Geen idee, want hij is zo inspirerend dat je er gewoon je eigen ding mee gaat doen!

Had ik al gezegd dat ik ik verliefd ben???

jimihattricks
23 april 2007, 12:26
gefeliciteerd enne...




http://www.sportnetwork.net/smileys/this_thread_is_useless_without_pics.gif

:satisfie:

tubeonly
23 april 2007, 12:32
Hahah, oeps, sorry ;)

http://i20.ebayimg.com/02/i/000/94/11/bf9a_3.JPG

http://i2.ebayimg.com/04/i/000/94/11/c6e4_3.JPG

rocker_71
23 april 2007, 12:41
Ben wel benieuwd: hoe werkt de FUZZ knop? Is dat alleen meer gain, of heb je dan ook nog iets met een veranderende tone?

Mitch
23 april 2007, 12:51
Het is een limited editie uit 1999 van 300 stuks waarbij ieder exemplaar een ander geluid heeft. Ook worden er per pedaal weer andere onderdelen gebruikt waardoor het geluid per pedaal echt uniek is. De ene heeft bijvoorbeeld meer gain, etc. Er worden NOS AC128 transistoren gebruikt.


Ah, je bedoelt dat ze voor het gemak de transistoren niet geselecteerd/gematcht hebben en er nog een leuke draai aan wisten te geven met een marketingpraatje ? O ja, stom, de originele fuzzfaces varieerden ook zo enorm. Nou ja, dan zijn ze eigenlijk heel 'true to original specs' :D

Speeddemon
23 april 2007, 13:22
Ah, je bedoelt dat ze voor het gemak de transistoren niet geselecteerd/gematcht hebben en er nog een leuke draai aan wisten te geven met een marketingpraatje ?

PIMP SLAPP'D! :seriousf: :cooler:

http://i11.photobucket.com/albums/a190/jamawalk2/Slapped-by-Glenn-Ford-640.jpg

tubeonly
23 april 2007, 13:24
>Ben wel benieuwd: hoe werkt de FUZZ knop? Is dat alleen meer gain, of heb je dan ook nog iets met een veranderende tone?

Ik heb er alleen nog maar vrijdag op gespeeld, een keer er aan gedraaid en toen goed. Maar volgens mij was het gain level. Ik had hem vol open gedraaid en volume op de fuzz laag. Hij gaf echt een gigantisch hoog volume, zo erg zelfs dat ik mijn bassman maar op 2-3 kon zetten ipv 5-6 wat ik meestal doe.


> Ah, je bedoelt dat ze voor het gemak de transistoren niet geselecteerd/gematcht hebben en er nog een leuke draai aan wisten te geven met een marketingpraatje ?

Hahaa, euhm, nah, geen idee, misschien heb je gelijk. Ik geloof dat ze in sommige fuzz faces twee en dan weer drie weerstandjes plaatsten. Sorry, ik ben niet genoeg thuis in schema's en dergelijke. Ik ben meer bezig met spelen. Ik heb wel foto's gezien van fuzzes uit deze serie die net weer een ander printplaatje hadden.

Ik heb denk ik wel 20 fuzzes en deze springt er echt enorm uit. Juist omdat hij zo'n lichte gain heeft. Bijna meer een overdrive en in tegenstelling tot sommige andere Fuzzes klinken akkoorden echt ook te gek.


> Nou ja, dan zijn ze eigenlijk heel 'true to original specs'

Zal zoiets wel zijn ;)

Mitch
23 april 2007, 13:38
Ja sorry, het kwam misschien meer bitchy over dan de bedoeling was (nu ik het teruglees) maar de strekking was goed.
Fuzzfaces gebruiken twee transistors voor de oversturing. Die kunnen nogal verschillen qua 'power' en dus ook behoolijk verschillen qua sound. Waar mijn nekharen van overeind gingen staan is het volgende: de originele fuzzfaces werden lekker hapsnap in elkaar gezet. Transistors verchilden soms binnen een setje (matchen van een paar voor gezamenlijk gebruik is erg wenselijk) maar verschilden ook nog eens ontzettend per pedaal. Met als gevolg dat de één klinkt als een natte krant en de ander enorm high gain.
Dit is nou JUIST één van de dingen die ieder zichzelf respecterende pedalenbouwer heeft verbeterd. Meten, selecteren en weggooien als de transistor niet goed genoeg is. Nu zal Cornell dus vast wel netjes gematcht hebben, maar hij heeft dus bewust een grote spreiding binnen de pedalen gelaten. Persoonlijk lijkt me dat een nadeel. Jij hebt nu toevallig mazzel gehad dat je precies één hebt die je mooi vindt, maar stel dat je echt een stevige fuzz had gezocht dan was je de sigaar.
Heel vreemde manier van werken, maar fijn voor je dat je een goeie hebt !

tubeonly
23 april 2007, 14:02
Was niet Bitchy opgepakt hoor, maar je hebt wel gelijk. Dergelijke kwaliteitsverschillen zijn tegenwoordig not done. Dan doet dunlop het beter (nu ga ik mijn mond spoelen op een terrasje! ;))

Nu moet ik zeggen dat ik een van die nerds ben die die "slordige" (?) manier van werken juist wel kan waarderen. Laatst was er een bekend iemand in ons wereldje die nog niet aan internetbankieren deed terwijl hij veel online handelde. Sorry, dat vind ik dus echt geweldig ;)

Ik heb idd geluk gehad. Was het een zware fuzz geweest had ik hem vast ook goed gebruikt, maar dit was echt een zeer aangename verrassing.

Dirk_Hendrik
23 april 2007, 14:06
Zonder de bitchy tone in de post van Mitch echt te detecteren;

Ik ben erg blij dat hij je zo goed bevalt, goed kilinkt en werkt. Ik ken namelijk meerdere voorbeelden, waaronder één eigen, waar in deze serie transistoren verkeerd om gesoldeerd waren. Daatdoor was het ding zwak, fut en fuzzloos. Hoe dat daar ooit door de kwaliteitscontrole is gekomen is me een raadsel.

Speeddemon
23 april 2007, 14:13
Mitch, als Cornell bedoelde 'binnen een range van hFE (=gain) 70 tot 130', is 't nog netjes. Maar als je een Fuzz Face hebt, met 2 transistors met hFE 30 ofzo, of 250 (niet ondenkbaar bij AC128's, die zijn wel vaker 'all over the place'), dan is het niet je-van-het. (understatement)

tubeonly
23 april 2007, 14:20
>Ik ben erg blij dat hij je zo goed bevalt, goed kilinkt en werkt. Ik ken namelijk meerdere voorbeelden, waaronder één eigen, waar in deze serie transistoren verkeerd om gesoldeerd waren. Daatdoor was het ding zwak, fut en fuzzloos. Hoe dat daar ooit door de kwaliteitscontrole is gekomen is me een raadsel.

Wow, dat zet je wel even flink aan het denken! Nah, aan zwak geen gebrek, dat ding ging naar mijn eigen smaak veeel te loeihard. Zelden een pedaal gehad met zo'n volumeboost en ik moest het volume op de fuzz dan ook flink terug draaien. Dirk, misschien dat ik hem wel een keertje bij je langs breng voor een veiligheids check of alles bij deze goed zit, moet toch nog eens een paar andere oude pedaaltjes laten nakijken. ;)

Dirk_Hendrik
23 april 2007, 14:30
Als je een dito fuzz met sustain hebt is er niets aan de hand ;)

Mitch
23 april 2007, 15:22
Hèhè, nou goed, als jullie het niet bitchy vonden....ik vond het achteraf een tikkie lomp in een "Ik ben verliefd op mijn pedaal'' topic. Afijn, fuzzfaces zijn leuke dingen als ze goed zijn uitgewerkt. En een tandje minder gain en zo'n ding wordt ineens een prettige semi-overdrive. Zeker met regelbare bias (right Speedy :) ) blijkt zo'n beestje van gritty boost tot sustain monster te kunnen.
Gotta love 'em.

Speeddemon
23 april 2007, 16:15
Zeker met regelbare bias (right Speedy :) ) blijkt zo'n beestje van gritty boost tot sustain monster te kunnen.
Gotta love 'em.
Ik ben bang dat ik en menig andere bouwer zich schuldig heeft gemaakt aan iets wat Leo Fender met de tremolo-pook flikte.. :chicken:
Die 'bias' is een regelbare input gain. De ECHTE bias (interne trimpot, waarvan afgebleven moet worden door de eindgebruiker) regelt het collector-voltage van Q2 (2e transistor). Die moet tussen de 4,5 en 5V zitten, voor de beste resultaten. Onder de 4V wordt de fuzz 'stuttery' en gated, en boven de 5V wordt ie harder (meer volume), maar is de klank en sustain minder mooi.

Maar dit heeft Fulltone dus ook op z'n '69 Fuzz zitten.

De enige die ik verdenk dat ie 't goed heeft, is Brian Marshall (Subdecay) met de Flying Tomato Fuzz. (al vind ik die soundclips weer enigzins brak).

Mitch
23 april 2007, 18:02
Hahaha, ja inderdaad. Ik weet dat er in ieder geval één is die wel klopt (bias regelaar geeft vloeiende of sputterende sounds), niet uit mijn hoofd of dat Subdecay is. De Gier heeft momenteel het hele gamma Subdecay liggen, zal eens kijken of 't zo is.
Anyway, regelbare gain is geweldig op een fuzzface.