PDA

View Full Version : output snaren akoustische basgitaar



musicmaestro
23 april 2007, 08:52
IK ben de trotse eigenaar van een akoustisch baksken:

Fender BG-32 (China)

speel daar vnl. thuis mee (dacht ik) totdat de band eistte dat ik m maar mee moest nemen, we spelen nl. akoustisch wat rocknrs.

Fantastische klank, geweldig, dus ga ik m maar gebruiken in de band...

Nu moet ik wel zeggen dat de A- + D-snaren veel meer output hadden als de E- + G-snaren. Normaal knutsel je dan wat met de elementen en voila. Maar hoe werkt dit met een akoustische basgitaar?

(staat ook op basgitaarforum)

btw. optreden koninginnedag in Axel, buitenpodium voor De Pieper en Amstelhoekje----20.30-22.00 uur!
_________________

Valentijn
23 april 2007, 19:03
ís volgens mij niet zo veel aan te doen als je m niet helemaal open gaat maken (andere elementen)... enige wat je kan proberen is met de toonregeling t zo gelijk te krijgen (zou mooi zijn als je dan een echte EQ op je amp hebt)

Goede akoestische bassen zijn moeilijk te vinden vind ik....

Wat trouwens een idee zou kunnen zijn als je bas zelf goed klinkt onversterkt is om m niet uit te versterken en er een (goede) mic voor te zetten. Is alleen niet zo'n praktische oplossing als je het maar bij een paar nummers doet (misschien wel als je die nummers allemaal achter elkaar hebt binnen de set)

OJJVZ
23 april 2007, 19:58
wat je kunt proberen, een limiter/enhancer of een compressor
doet zo ongeveer het zelfde geloof ik, zorgt dat ongeveer elke noot even hard klinkt, tenzij je veel te zacht aanslaat natuurlijk.
en maakt je geluid ook nog es lekkerder.

hugo123
23 april 2007, 21:08
Is daar de BOSS compression sustainer voor te gebruiken? (zodat een noot even hard klinkt)


hugo

OJJVZ
23 april 2007, 22:44
Jup, het compressor gedeelte zal dr voor werken, sustainer maakt voor compressie nix uit verder, heb nooit de combinatie van sustainer en compressor gesnapt... :P

sickpunk
24 april 2007, 08:45
wat je kunt proberen, een limiter/enhancer of een compressor
doet zo ongeveer het zelfde geloof ik, zorgt dat ongeveer elke noot even hard klinkt, tenzij je veel te zacht aanslaat natuurlijk.
en maakt je geluid ook nog es lekkerder.

niet helemaal correct...
de limiter vlakt inderdaad je volume af... maar krikt niet de rest op...
denk dat je beter een compressor kan hebben... die doet dit weer wel...

Ron Houben
24 april 2007, 09:06
Beste Music Maestro,

Wat bij jouw bas het geval is: Het beentje dat in het zadel zit is niet helemaal vlak, of de freesing waar het beentje inzit is niet helemaal vlak van onderen. Het piëzo-elementje maakt dus geen goed contact. Geen goed contact = onbalans.
De akoestiscche gitaristen onder ons hebben hier allemaal wel ervaring mee.

Ga ermee naar een gitaarbouwer, dan heeft die dit in een uurtje gepiept. Waarschijnlijk krijg je een nog veel beter geluid als het beentje vervangen wordt door een van ander materiaal, Tusq of Micarta.

Je kunt hier ook zelf mee aan de slag, maar ik raad het af, kost voor een onervaren iemand onnoemelijk veel tijd en die kan je beter in het spelen steken.

Succes!
Ron.

OJJVZ
24 april 2007, 18:37
niet helemaal correct...
de limiter vlakt inderdaad je volume af... maar krikt niet de rest op...
denk dat je beter een compressor kan hebben... die doet dit weer wel...

owja klopt, maaar in die limiter/enhancer zit eigelijk een compressor :P

Ron Houben
24 april 2007, 19:01
Een compressor krikt je gehele signaal op, heft geen onbalans tussen de snaren op.

OJJVZ
25 april 2007, 17:11
mijn ingebouwde compressor zorgt wel dat alle noten even hard zijn ongeveer
tussen snaren weetk eigelijk niet zo goed, maar wel bijv de 12e en 5e fret op mijn Asnaar zijn met compressor ongeveer gelijk.
(normaal is 12e veeeel harder)

musicmaestro
27 april 2007, 06:53
Beste Music Maestro,

Wat bij jouw bas het geval is: Het beentje dat in het zadel zit is niet helemaal vlak, of de freesing waar het beentje inzit is niet helemaal vlak van onderen. Het piëzo-elementje maakt dus geen goed contact. Geen goed contact = onbalans.
De akoestiscche gitaristen onder ons hebben hier allemaal wel ervaring mee.

Ga ermee naar een gitaarbouwer, dan heeft die dit in een uurtje gepiept. Waarschijnlijk krijg je een nog veel beter geluid als het beentje vervangen wordt door een van ander materiaal, Tusq of Micarta.

Je kunt hier ook zelf mee aan de slag, maar ik raad het af, kost voor een onervaren iemand onnoemelijk veel tijd en die kan je beter in het spelen steken.

Succes!
Ron.

HOi Ron,

je bent de enige met het exacte antwoord! Heb idd de winkel gebeld (Sonora, Terneuzen) en deze vertelde me hetzelfde.

Dit heeft hij inmiddels versteld, en nu is het weer goed. Volgens hem was het niet eens zo heel moeilijk.

Om het beentje te vervangen door Tusq of Micarta, kan ik nog eens over nadenken. Zal dit veel veranderen? Zal de gitaristensite eens uitpluizen hierover, tzt. Eerst nog beetje oefenen voor ons optreden op koninginnedag.

Groeten,

OJJVZ
28 april 2007, 12:37
Een compressor krikt je gehele signaal op, heft geen onbalans tussen de snaren op.

ff wat getest enzo, ik de limiter/enhancer is een limiter + compressor
ddus die vlakt de harde tonen af, en de compressor krikt alles omhoog, dus het heeft wel dat effect.

Ron Houben
28 april 2007, 16:59
Beste OJJVZ,

Misschien dat dit werkt, maar je bent met en lapmiddel bezig. De oorzaak van de onbalans is een slecht kontakt tussen het element en de brug en brugzadel.

Je moet eerst de bron aanpakken.

Grt. Ron.

OJJVZ
28 april 2007, 17:05
hm.. ja goed punt
maar bij mijn elec bas is het bijna wel nodig, zou zo niet weten hoe anders te fixen. (maar das heeft een andere oorzaak)