PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Orville by Gibson Les Paul 59 RI



Lexvandoef
22 april 2007, 22:53
Joehoe, vandaag heb ik eindelijk mijn nieuwe les paul opgehaald.
Ik was al een tijdje op zoek naar een gebruikte Gibson les paul studio, maar ik zag een advertentie staan waarin een Orville by Gibson (ObG) Les Paul standard te koop stond aangeboden.

Ik ben dus vandaag de gitaar wezen testen bij de koper in Limburg. Ik heb hem over een custom made Jay Vee Bassman getest samen met een muff buizen overdrive.

Allereerst de afwerking, die is bijna vlekkeloos. Nergens is er een foutje in de lak te bekennen, natuurlijk zijn er wat putjes en krasjes, maar de gitaar komt uit 92. Hij verkeert nog in zeer goede staat.

Dan de specs, daar ziiten wat leuke dingen tussen: Long neck tenon, Lightweight stoptail, Gibson '57 classic PAF humbuckers, Fret-edge binding, HQ Orange Drop caps, Nitro lak en een solid maple plain top. Dit zijn specs die je op standard gibsons niet tegenkomt.

Hij klinkt dan ook naar die specs, hij is lekker vol, en tegelijkertijd ook punchy. Hij klinkt nog echt ouderwets, zoals een les paul moet klinken eigenlijk. De pickups zijn standaard Gibson pickups (medium output), ze klinken goed, maar ze zijn niet bijzonder. Echter wel zeer bruikbaar. Hij klinkt redelijk strak en niet wollig. Echt een rock/blues gitaar.

Hij speelt ook zeer comfortabel, de hals is niet echt heel dik, er zit wel een lekker D-shape in. Hij is ook goed in balans, en niet te zwaar, zo rond de 3,8 kilo. Hij resoneert daardoor ook heerlijk als je er op speelt.

Ik heb hem vergeleken met een The Heritage Les Paul die de verkoper had staan. De Heritage klonk veel strakker en gefocuster, minder open en airy. Veel dichter maar zeker niet zompiger. Ik denk beter geschikt voor hardere rock/metal. Maar niet wat ik zocht, het was gewoon niet het vintage les paul geluid. Hij klinkt gewoon een heel stuk moderner.

Ook heb ik hem vergeleken met een Duesen 49'er. Dit is echt een ander instrument, de 49'er klinkt veel helderder, meer Tele meets les paul. Wel lekker, maar gewoon niet het les paul geluid wat ik zocht.

Ik heb nu eindelijk een goede les paul die zeker niet onder doet voor een standaard gibson, en best redelijk kan mee komen met een Historic. Ik heb een tijdje geleden op de R9 van Punt op dit forum gespeeld. Deze had een veel dikkere hals, maar qua geluid en afwerking moest ik gelijk aan die gitaar denken.

Ah, en natuurlijk foto's. Ik heb ze niet zelf gemaakt, dit zijn nog de foto's van de verkoper, maar ik ben echt bar slecht in fotograferen en bovendien zijn dit gewoon mooie foto's

I'm very very happy, en deze gaat samen met mijn Japanse Tele de komende jaren absoluut niet verkocht worden :D

Foto's
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/OBG-G5_0017.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/5_ObG_kop_0033.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/OBG-G6_0022.jpg

Lexvandoef
22 april 2007, 22:53
foto's:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMGobg_0013.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/ObG_PAF.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/OBG-G_0020.jpg

Squier4ever
22 april 2007, 22:55
vette plank!
helemaal naar venlo (of omgeving) afgereisd?


de gitaar ziet er btw eerder uit als een '58 RI (plaintop). '59's waren bij mijn weten allemaal flames

Lexvandoef
22 april 2007, 23:04
nope, verderop, helemaal naar Sittard.

Dat een 59 RI een flametop is in de Historic lijn van Gibson USA klopt, maar ObG maakt alleen 59, 57 en 54 RI's dacht ik. Waarbij de 59 dus gebouwd is naar voorbeeld van een Les Paul standard uit 1959, de 57 een Les Paul Custom RI is en de 54 en een goldtop met P90 en een stoptail.

Vandaar dat het een 59 is zonder flames. Vind ik eigenlijk ook wel mooier, deze heeft best wel een maffe plain top structuur erin, echt vet.:D

Squier4ever
22 april 2007, 23:07
nope, verderop, helemaal naar Sittard.

Dat een 59 RI een flametop is in de Historic lijn van Gibson USA klopt, maar ObG maakt alleen 59, 57 en 54 RI's dacht ik. Waarbij de 59 dus gebouwd is naar voorbeeld van een Les Paul standard uit 1959, de 57 een Les Paul Custom RI is en de 54 en een goldtop met P90 en een stoptail.

Vandaar dat het een 59 is zonder flames. Vind ik eigenlijk ook wel mooier, deze heeft best wel een maffe plain top structuur erin, echt vet.:D

ok....

nja hij ziet er uit als een '58, maar zal vast wel een '59 RI zijn dan...
hoeveel heb je ervoor betaald?

Lexvandoef
22 april 2007, 23:12
Veel geld voor mijn doen. :P

Ik heb er uiteindelijk €1000,00 voor betaald.

Het is inderdaad veel geld voor een Gibson Les Paul kopie, daar koop je een studio voor, maar de gibsons waar ik op gespeeld heb en ook die The Heritage van de verkoper waren gewoon niet te vergelijken met deze ObG. Behalve die R9 van Punt dan he :d.

Orpheo
22 april 2007, 23:15
ok....

nja hij ziet er uit als een '58, maar zal vast wel een '59 RI zijn dan...
hoeveel heb je ervoor betaald?

het merendeel van de '58ers en '59ers had niet zo'n exhorbitante flametop als dat je op de huidige reissues ziet hoor. juist relatief milde flames. kijk maar in het 'beauty of the burst'boek....

Squier4ever
22 april 2007, 23:16
www.burstserial.com

vooral flames... heb niet gezegd dat ze overdreven zijn, maar echt plaintop is het ook niet te noemen.

Lexvandoef
22 april 2007, 23:21
Ik heb op die site trouwens ook een aantal 59'ers gezien zonder flames hoor:

http://www.burstserial.com/gallery/main.php?cmd=imageview&var1=1959%2F9+0370%2F9+0370-01.jpg&var2=2
http://www.burstserial.com/gallery/main.php?cmd=imageview&var1=1959%2F9+0424%2F9+0424-01.jpg&var2=2

Die links zijn slechts 2 voorbeelden

Squier4ever
22 april 2007, 23:23
ja ok wel een aantal, maar de meesten hebben toch wel een (zij het minimale) flame, iets waar de 59's ook om bekend staan itt de plaintop 58's.

Lexvandoef
22 april 2007, 23:25
Ja oke, het klopt idd dat 59'ers bekend staan om hun soms extravagante flametops.

Maar zullen we het dan weer hebben over de schoonheid van mijn gitaar?:P

Squier4ever
22 april 2007, 23:28
ja zeker
mooie plank!

LP P0rn0!

Yamhammer_71
22 april 2007, 23:41
Pff Lex...wat een geweldig mooie gitaar heb je.

Dit is een van de Gibsons die ik ooit nog zou willen. Heerlijk. Lijkt wel cherry sunburst? Tis een smaakgebonden kleur, maar ik vind het in ieder geval een vd mooiste :)
Erg klassiek.

Gefeliciteerd!

Squier4ever
22 april 2007, 23:43
Pff Lex...wat een geweldig mooie gitaar heb je.

Dit is een van de Gibsons die ik ooit nog zou willen. Heerlijk. Lijkt wel cherry sunburst? Tis een smaakgebonden kleur, maar ik vind het in ieder geval een vd mooiste :)
Erg klassiek.

Gefeliciteerd!

het is geen gibson....

Lexvandoef
22 april 2007, 23:52
Klopt:P (zie foto ;)) Tis een Orville by Gibson, de Japanse 'afdeling' van Gibson. Er zitten wel Gibson pickups in (origineel) en hij is oorspronkelijk alleen bedoeld voor de Japanse Markt.

Lees de history maar deze pagina als je zin hebt, ik heb van te voren natuurlijk wel huiswerk gedaan;)

http://www.japanguitars.co.uk/Page%201%20history.html

Squier4ever
22 april 2007, 23:52
Klopt:P Tis een Orville by Gibson, de Japanse 'afdeling' van Gibson. Er zitten wel Gibson pickups in (origineel) en hij is oorspronkelijk alleen bedoeld voor de Japanse Markt.

Lees de history maar deze pagina als je zin hebt, ik heb van te voren natuurlijk wel huiswerk gedaan;)

http://www.japanguitars.co.uk/Page%201%20history.html

soort van squier :D:D

Lexvandoef
22 april 2007, 23:53
Gast :O

Squier?

AAAARGGHHH, doe durf je :P

Squier4ever
22 april 2007, 23:58
ik zat je te fokken man, hoewel ik van mening blijf dat er nog regelmatig squiers te vinden zijn die (zij het na enige modificatie) menige dure strat eruit spelen...

maar goed in principe is het wel hetzelfde, squier een ondermerk van fender, orville van gibson. kwaliteit puur buiten beschouwing gelaten

Lexvandoef
23 april 2007, 00:02
Haha weet ik man, ik mag graag een beetje dramatisch reageren:P

Het principe is natuurlijk hetzelfde, ware het niet dat ObG Gibson USA Pickups en sommige parts gebruikt en dattie zonder modificaties echt niet onder doet voor heel veel Gibson USA's.

Anyway, woensdag ga ik hem voor het eerst in de band proberen:) Ik kijk er nu al naar uit.

Yamhammer_71
23 april 2007, 00:02
het is geen gibson....

Ik weet dat het geen Gibson is, maar ik praat even in deze term omdat die gitaar er bijzonder goed uitziet voor een kopie. Kan geen Epiphone of whatever tegenop qua looks. En er zal ook vast een lekkere sound uit komen...
Echt een schitterend ding :D
Qua kleur mooier dan mn echt Gibson LP Standard Silverburst.

Lexvandoef
23 april 2007, 00:10
Er staat by the way wel Gibson op de kop he:P

(ff fucken:P)

Ik heb trouwens zelf ook een geupgrade Epi, RS Guitarworks Kit erin, GFS Fat Pafs erin. Die haalt het toch niet bij deze gitaar hoor. Qua sound niet en qua looks al helemaal niet.
En de Gibsons die ik in muziekwinkels bespeeld heb eigenlijk ook niet. Daar zaten heus wel goeie exemplaren tussen, maar die hadden niet de sound die ik wilde horen, net als die The Heritage die ik gelijk even vergeleken heb te compressed en modern, niet genoeg air en ruimte om echt te ademen als het ware, en bovendien vond ik er veel zeer matig spelen en voelen. Dit waren trouwens wel nieuwe Gibsons he en geen Historics. Mijn leraar heeft trouwens een oude Custom, daar blijf ik toch ook wel een beetje verliefd op.

Luke-wannabe
23 april 2007, 00:11
Prachtig!
Echt een heel mooi ding!

Yamhammer_71
23 april 2007, 00:17
Er staat by the way wel Gibson op de kop he:P

(ff fucken:P)

Ik heb trouwens zelf ook een geupgrade Epi, RS Guitarworks Kit erin, GFS Fat Pafs erin. Die haalt het toch niet bij deze gitaar hoor. Qua sound niet en qua looks al helemaal niet.
En de Gibsons die ik in muziekwinkels bespeeld heb eigenlijk ook niet. Daar zaten heus wel goeie exemplaren tussen, maar die hadden niet de sound die ik wilde horen, net als die The Heritage die ik gelijk even vergeleken heb te compressed en modern, niet genoeg air en ruimte om echt te ademen als het ware, en bovendien vond ik er veel zeer matig spelen en voelen. Dit waren trouwens wel nieuwe Gibsons he en geen Historics. Mijn leraar heeft trouwens een oude Custom, daar blijf ik toch ook wel een beetje verliefd op.


Mooi toch? Zoveel verschillende smaken en kleuren :D

Ik ga waarschijnlijk flink sparen voor een Les Paul GT.
Die is al in de fabrieksinstelling coil tapped. Echt een veelzijdig ding met VEEEEEEL sustain. Twang, fender funky slagjes uit te halen. Kost wel wat duur (2800 euro ongeveer).

Lexvandoef
23 april 2007, 00:21
Helemaal gelijk, zo is iedereen tevreden:D

Die GT's zijn trouwens ook gaaf, ik zou een blauwe nemen, volgens mij ziet dat er echt super uit met die vlammen.

Heb je er trouwens al een bespeeld en zo ja, waar? Ben best benieuwd.
en ach jah, die funk dat doe ik wel mijn andere schatje, mijn tele :D. gaat prima:P

Squier4ever
23 april 2007, 00:25
GT's zijn idd vet, maar duur :o
zou eerder dat geld uitgeven aan een CS '57 RI VOS, das ook een GT:D. (ongeveer net zo duur) bij musicstore

Orpheo
23 april 2007, 00:32
Mooi toch? Zoveel verschillende smaken en kleuren :D

Ik ga waarschijnlijk flink sparen voor een Les Paul GT.
Die is al in de fabrieksinstelling coil tapped. Echt een veelzijdig ding met VEEEEEEL sustain. Twang, fender funky slagjes uit te halen. Kost wel wat duur (2800 euro ongeveer).

koop gewoon een gave amp. je hebt al een les paul...

of koop anders gewoon een standard en mod die met de mods die zij daar hebben op de gt.

Lexvandoef
23 april 2007, 00:33
Thnx drap, dit is ook de laatste aankoop voor een hele lange tijd:D
Ik heb net zo'n 3 gitaren binnen 3 weken gekocht, maar ik ga over een tijdje op mijzelf wonen dus wil ik nu al mijn droomgitaren en amps gekocht hebben. En nu ben ik er dus:)

En ik weet niet wat voor versterker Yammer heeft?

Yamhammer_71
23 april 2007, 11:08
Kijk, zoiets zou niet verkeerd zijn!


http://www.gitarrentotal.ch/cfm/boerseImages/GibsonLPPrem.+Her.CHSb.jpg

Fender75
23 april 2007, 11:23
Ik vind het een mooie gitaar! gefeliciteerd!

Lexvandoef
23 april 2007, 12:10
Hehe ja he kom op, sta ik hier zo met mijn nieuwe schatje te patsen:P

Ik heb hem gistermiddag ook nog even mijn 2203 kunnen bespelen. wow instant rock tone. Echt heerlijk, heel anders dan op die bassman waar ik hem op testte, maar dit is echt waar ik naar op zoek was, echt een heel groot verschil met mijn ouwe epiphone.

Leuk detail: zelfs mijn moeder kon horen dat deze gitaar veel muzikaler klinkt en die heeft meestal zoiets van wat moet je nou met nog een gitaar? :D

Yamhammer_71
23 april 2007, 12:20
Leuk detail: zelfs mijn moeder kon horen dat deze gitaar veel muzikaler klinkt en die heeft meestal zoiets van wat moet je nou met nog een gitaar? :D

Haha:D

Die Orville is ook relaxt. Ik zou die nooit verkopen, zeker als hij je bevalt qua SOUND. Je hebt al meerdere malen geschreven dat de sound echt is waar je naar op zoek was en geweldig klinkt. Ik geloof je, maar ik heb het zelfs nog niet met een van mn echte Gibbies...dat ik denk: ''wow, geweldige sound''. Alleen bij de 3 pickup LP, die klinkt wel perfect naar mn smaak, maar die speelt weer minder makkelijk :sneaky:
Zo is er elke keer iets.

Nogmaals gefeli met je Orville!! Heb je nog meer foto's van de gehele gitaar? Vooral de body van de gitaar zou ik wat vaker en beter willen zien.

Lexvandoef
23 april 2007, 12:27
Ik heb nog wel een aantal foto's, maar detail foto's en grotere foto's van de body zal ik zelf moeten maken. Dat doe ik vanavond wel, ik kan alleen niet zo mooi fotograferen als de verkoper:(

en deze gaat idd noooooit meer weg:D net als mijn telecaster, ik heb nu echt 2 gitaren waar ik voor mijn doen echt alles mee zou kunnen wat ik wil :D

Yamhammer_71
23 april 2007, 12:41
Ik heb nog wel een aantal foto's, maar detail foto's en grotere foto's van de body zal ik zelf moeten maken. Dat doe ik vanavond wel, ik kan alleen niet zo mooi fotograferen als de verkoper:(

en deze gaat idd noooooit meer weg:D net als mijn telecaster, ik heb nu echt 2 gitaren waar ik voor mijn doen echt alles mee zou kunnen wat ik wil :D

Maakt niet uit. Kijk maar wanneer je tijd hebt, ik zie ze vanzelf wel verschijnen hiero.
In je eerste bericht van dit topic bedoel ik de 3e foto van boven...dan zie je de body van de gitaar dus wat schuin, maar niet ingezoomd. Hele mooie foto, waar de pracht van de gitaar ook naar boven komt.
Zulke foto's zou ik wel meer willen zien, maar dan van de voorkant of in andere lichtvallen. Kijk maar :)

De Beer
23 april 2007, 14:08
deze heeft best wel een maffe plain top structuur erin, echt vet.:DAbsoluut een erg mooie top! Verkies ik zeker boven een flame.

Best fraai ook dat de kop geen binding heeft...maakt hem zeker appart.

Squier4ever
23 april 2007, 15:41
Absoluut een erg mooie top! Verkies ik zeker boven een flame.

Best fraai ook dat de kop geen binding heeft...maakt hem zeker appart.

op een LP standard zit nooit een binding op de kop...

Lexvandoef
23 april 2007, 16:54
klopt, hoewel ik het ook mooi zou vinden als er wel een zou zitten, zoals vij de nieuwe Gibson Les Paul Classic Antique.

Maar ik mis het absoluut niet:D

Edit: niet zo flamen in mijn mooie topicje :P en er komen nog wel extra foto's maar ik moet ff mijn camera zoeken en ik kan echt van mijn leven niet zulke mooie foto's maken :(

smandert
23 april 2007, 17:40
Gefeliciteerd! Mooi ding, hoor. 8-)

wikwakka
23 april 2007, 17:46
Ik moet eerlijk zeggen, ik hou normaal niet van die oranje (achtige) Gibsons maar deze ziet er wel heel erg goed uit. [mischien moet ik mijn mening maar eens herzien]

Orgasmocaster
23 april 2007, 18:00
Orville? Is dat niet hetzelfde als Epoch??


Grapje... erg mooie Orville! Gefelicitaart!

Squier4ever
23 april 2007, 18:54
Ik moet eerlijk zeggen, ik hou normaal niet van die oranje (achtige) Gibsons maar deze ziet er wel heel erg goed uit. [mischien moet ik mijn mening maar eens herzien]

dat heet heritage cherry sunburst of een andere sunburst.....
niet oranje achtig :S

Lexvandoef
23 april 2007, 19:02
jep het is een heritage cherry sunburst, maar hier is het rood een beetje gefade en wat bruiner geworden, het is geen superfel rood meer, wat ik eigenlijk wel heel erg mooi vind. Ook is de burst best subtiel en heel geleidelijk

Punkrockerke
23 april 2007, 19:27
Proficiat met deze mooie gitaar!

Als mede-Orville-eigenaar kan ik je alleen maar gelijk geven dat je voor deze bent gegaan en niet voor een Gibson LP Studio :)

drap
23 april 2007, 19:40
Zit er nou ook een nitro cellulose laklaag op de Orvilles trouwens? Ik neem aan dat het een betere kwaliteit is dan Epiphone?

Lexvandoef
23 april 2007, 20:08
Jep nitrocellulose lak all the way

Ik heb zelf ook een geupgrade epi les paul standard. Die komt echter niet in de buurt van deze gitaar. Die epi klinkt ook met nieuwe pickups en RS potmeter en Hovland caps veel killer en stugger. Minder muzikaal als het ware. En het halsprofiel van de Orville vind ik comfortabeler maar dat is een kwestie van smaak. En ohja, die Orville heeft specs die je normaal alleen in de CS Gibsons tegen komt :D

Still very happy:D

Yamhammer_71
24 april 2007, 00:38
Hey Lex, geweldig dat de Orville LP jouw heeft weten te overtuigen van de sound + kwaliteit, ook in vergelijking met andere LP's ;)
Hoe is het gewicht + feel van de Orville LP eigenlijk? Hetzelfde als de 'echte' Gibson LP's?

Lexvandoef
24 april 2007, 00:50
haha, ik ben eienlijk nooit zo enthousiast overnieuwe gitaren. Maar deze heeft mij echt overtuigd inderdaad.

Qua gewicht is hij heel gelukkig er licht voor een les paul, zo'n 3,8 kilo. Nu komt dat mooi uit want ik ben niet al te breed en ook maar 1.65m lang ;) De meeste gibsons die ik bespeelde waren toch wel een stuk zwaarder.

Qua feel komtie redelijk overeen maar is hij toch weer heel anders. De neck is echt dunner dan de nek van R9 bijvoorbeeld, maar weer dikker dan een standaard 60 neck. Hij heeft een D-vorm en dan een heel klein beetje, net voelbaar eigenlijk, afgeplat. Qua algehele feel doet hij me heel erg denken aan de R9 van Punt. Die feel wanneer je er op speelt is echt maf, je voelt hem als het ware spelen, echt muzikaal, je voelt de noten en akkoorden bijna als het ware. Echt heel mooi.

Dik tevreden:D

Luke-wannabe
24 april 2007, 08:04
Volgens mij ben je erg tevreden met je gitaar :p

bicky
24 april 2007, 09:24
Ik moet eerlijk zeggen, ik hou normaal niet van die oranje (achtige) Gibsons maar deze ziet er wel heel erg goed uit. [mischien moet ik mijn mening maar eens herzien]

En ik vind die dan weer héél mooi !

Lexvandoef
24 april 2007, 10:54
Volgens mij ben je erg tevreden met je gitaar :p

hehe klopt wel een beetje ja :p

bert k
24 april 2007, 19:54
Topic opgeschoond. Mensen, blijf ff on topic asjeblieft?


Bert K, mod

Maurice_732
24 april 2007, 20:58
hehe klopt wel een beetje ja :p

Zou ik ook tevreden over zijn zo'n gitaar:)