PDA

View Full Version : bending



Ronald
9 januari 2003, 10:19
wat houd bending eigenlijk in en hoe doe je dat ?

savecracker85
9 januari 2003, 10:48
je gitaarsnaar opdrukken...dus als je n snaar aanslaat duw je m omhoog naar een hogere toon :smile:

Marc Oblivian
9 januari 2003, 16:26
Of naar beneden trekken natuurlijk...is ook bending, maar wordt wat minder gedaan..heeft echter wel hetzelfde geluidseffect

savecracker85
9 januari 2003, 16:57
tja bij de bovenste snaar kan je moeilijk naar boven "benden" :grin:

Maiden Michiel
9 januari 2003, 16:57
Het ligt er maar aan welke snaar. De onderste 3 druk ik omhoog (e-b-g) en de anderen trek ik omlaag

Shay
9 januari 2003, 19:52
Met welke vingers benden jullie?

Ik ben standaard met mijn ringvinger, middelvinger heel af en toe en laatste tijd oefen ik ook veel met mijn wijsvinger. Pink gebruik ik nooit om te benden.

Doei

savecracker85
9 januari 2003, 19:55
ik bend wel met alle vingers...tenminste hangt ervan af waar mn vingers opdat moment moeten staan....niet dat ik veel bend met mn pink ofzo, maar als het zo uitkomt..dus als mn gitaarleraar bv mn pink als vingerpositie opschrijf dan doe ik dat....
verder bend ik het liefst met mn middelvinger :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: savecracker85 op 2003-01-09 18:57 ]</font>

Negative K3 fan
9 januari 2003, 20:43
benden het mneest met mn middel en ringvinger omdat het met .011 snaren op een 25,5"scale en normale stemming behoorlijk pittig is een snaar 2 halve tonen omhoog te krijgen met alleen je pink, maar oefening baart kunst.

Ronald
10 januari 2003, 10:19
dus benden doe je door de snaar naar de snaar die daar bovenligt toe te duwen?

moet da met de vinger die op de fret staat of met een vinger daarvoor?

pimmetje
10 januari 2003, 12:14
Ronald, ik ben er ff niet 100% zeker van hoe je je vorige bericht bedoelde... maar: Nee, bending is niet per se de snaar buigen naar de snaar erboven.

Bending is in principe gewoon het buigen van een snaar... PUNT!!! Hierdoor zal de toon idd wel altijd hoger worden dan bij een ongebogen snaar.

Het heeft natuurlijk wel wat meer voeten in de aarde. Je zult moeten beslissen van welke toon je tot welke toon buigt. De meest voorkomende zijn hele toon, halve toon en kwart toon. Meer dan een hele komt ook voor, maar vergt wat extra oefening :grin:.

Er zijn natuurlijk nog vele trucs en technieken met benden, maar 't belangrijkste is dat je goed luistert of je de toon uiteindelijk (zo) precies (mogelijk) tot op de gewenste toon buigt.

Ronald
10 januari 2003, 21:42
ja ik bedoelde ermee , jullie bedoelen toch niet dat de je de snaar optilt zeg maar , datie van de fret loskomt

schaap
10 januari 2003, 22:01
Op 2003-01-10 11:14, schreef pimmetje:
Er zijn natuurlijk nog vele trucs en technieken met benden, maar 't belangrijkste is dat je goed luistert of je de toon uiteindelijk (zo) precies (mogelijk) tot op de gewenste toon buigt.


trucs &amp; technieken voor benden, ik ben nieuwsgierig kan iemand misschien voorbeelden hiervan geven ?

pimmetje
10 januari 2003, 22:04
hheheheh :grin:
Nee, we laten ze gewoon op 't fretbord die snaren... we buigen ze op die manier idd richting een andere snaar (iedereen doet dat weer anders, maar de meesten buigen richting een dikkere snaar).

moretel
11 januari 2003, 02:12
Ik maak bends met al mijn vingers, de wijsvinger voor een halve bend en vibrato, de middel en wijsvinger voor een dubbele bend.
Ook mijn pink gebruik ik, als fan van David Gilmour heb ik ook zijn bends geprobeerd te spelen en dat lukt aardig.

Nu heb ik in het verleden eens een dubbele bend gespeeld waarmee 1 vinger een hele toon bend en de andere een halve toon. Het moet perfect uitgevoerd worden anders klinkt ie niet.
Ik kan hem alleen niet meer herinneren, technisch best wel moeilijk.
Is er iemand die dat herkent ?

tj44rd de git44rm4n
11 januari 2003, 17:28
De beste oefening om de toonhoogte van je bend onder controle te krijgen is om vanuit een bepaalde positie/ fret, laten we zeggen de derde op de b-snaar (dus een D), eerst deze deze D te spelen. Vervolgens speel je op dezelde snaar een fret verder een Dis. Luister naar de toonhoogte. Ga dan terug naar de D, en druk terwijl je de snaar op de derde fret ingedrukt houdt, de snaar in zijn geheel omhoog totdat je dezelfde toonhoogte hoort als de dis die je ervoor speelde. Je hebt nu een halve toon 'ge-bend'. Oefen dit op veel posities. Hetzelfde kun je doen door de snaar '2 frets verder' te benden (een hele toon) en zelfs 3 of 4 frets verder... Ik hoop dat je me begrijpt en dat je er wat mee kunt :smile:

savecracker85
12 januari 2003, 16:28
Nu heb ik in het verleden eens een dubbele bend gespeeld waarmee 1 vinger een hele toon bend en de andere een halve toon. Het moet perfect uitgevoerd worden anders klinkt ie niet.
Ik kan hem alleen niet meer herinneren, technisch best wel moeilijk.
Is er iemand die dat herkent ?

ja ik doe dat ook wel eens als ik het nummer voodoo child van hendrix speel...daar zit ook ergens zo'n hoog geluidje in...en dat doe ik dan door tegelijkertijd snaar 1 in vakje 12 een halve toon ophoog te benden, en snaar 2 in vakje 15 een hele toon naar boven te benden(of mischien bend ik de snaar 1 een toon omhoog en snaar 2 twee tonen omhoog)...iniedergeval dat geeft n soort van schreewend geluid(tenminste zo noem ik het)....

tis trouwens ook n nummer waar ik met mn pink veel bend

Ronald
13 januari 2003, 12:34
ah tis me inmiddels duidelijk :smile:

nog een vraagje, wat is hameren/plukken?

savecracker85
13 januari 2003, 13:06
Nou ik denk dat je n hammer-on bedoeld…dat is in ieder geval dat je geluid uit een snaar haalt zonder hem aan te slaan met een plectrum…dat doe je dan door de vinger van je “frethand”(om hem maar even n naam te geven) als een hamer op een snaar te gebruiken…dus je laat zeg maar je vinger met enige kracht op een snaar vallen

Ronald
13 januari 2003, 21:46
ah ik dacht al dat dat het was , bedankt he :smile:

moretel
14 januari 2003, 14:28
doe ik dan door tegelijkertijd snaar 1 in vakje 12 een halve toon ophoog te benden, en snaar 2 in vakje 15 een hele toon naar boven te benden(of mischien bend ik de snaar 1 een toon omhoog en snaar 2 twee tonen omhoog)...iniedergeval dat geeft n soort van schreewend geluid(tenminste zo noem ik het)....


Wat ook een leuke maar wel moeilijke bend is :

b.v
hoge e pos 7 een halve toon omhoog buigen met ring of middelvinger.
g-snaar op pos. 6 een hele toon omhoog buigen.

Langzaam uitvoeren, lijkt een beetje op een slide effect.

Echoes
20 januari 2003, 18:30
Gilmour is inderdaad een goede oefening voor bends. Hij doet het zo ontzettend vaak.
probeer:
- Coming Back to life
- Shine on you crazy diamand (intro)

Hij gebruikt hier echt heel veel bends..

3803
1 februari 2003, 18:09
Ik wist dit ook nog niet, wegens een misverstand...

Alleen vraag ik me af...Hoe kan je in godsnaam een volledige toon benden???
De andere snaren liggen toch in de weg?

3803
1 februari 2003, 18:09
Ik wist dit ook nog niet, wegens een misverstand...

Alleen vraag ik me af...Hoe kan je in godsnaam een volledige toon benden???
De andere snaren liggen toch in de weg?

ColtraneMatrix
1 februari 2003, 19:18
Op 2003-02-01 17:09, schreef 3803:
Ik wist dit ook nog niet, wegens een misverstand...

Alleen vraag ik me af...Hoe kan je in godsnaam een volledige toon benden???
De andere snaren liggen toch in de weg?



die snaren neem je mee in je bend :smile: je kan ze vb afdempen met je vingertop of met een andere vinger

moretel
2 februari 2003, 00:43
Je kan de andere snaren ook meepakken, krijg je van die SRV klanken.

Phoenix Rising
2 februari 2003, 23:19
Ik vind het wel gaaf als ie soms een beetje vals is hoor :smile: