PDA

View Full Version : jullie eerste gear ...



pieter-jan1
22 april 2007, 21:07
Hallo allemaal,

Ik zou graag eens weten met welke gitaar en versterker jullie zijn begonnen. liefst met prijs erbij :) vermeld eventueel ook wat ge der het meeste op speelt ...

:jam:

LP_CL
22 april 2007, 21:15
Squire strat: toen nog 8000BEF = +-200€ (nu waarschijnlijk iets goedkoper)
Peavey Bandit 112 STT (80/100W transistorversterker): ZEER goede amp voor zijn prijs (300€)

Negative K3 fan
22 april 2007, 21:17
eerste electrische gitaar: 2e hands squier strat
eerste amp: gorilla tc110 150 watt combo
eerste pedaal: boss CH-1

Nashville6120
22 april 2007, 21:19
eerste elektrische gitaar: squier affinity telecaster
eerste versterker: Peavey Rage 158, 15 watt solidstate versterkertje, speel ik nog altijd op (mag hier niet zoveel kabaal maken) en heeft behoorlijke clean!
eerste pedaal: zoom707II

DeiDRagonas
22 april 2007, 21:21
Mn eerste gitaar was de voorloper van de Honher LX900, een fake stratje dus. Amp was de bijhorende Honher 20w transistor. Scheur kwam uit een Inbanez metal pedaaltje. Al met al samen een paar honderd gulden toen, maar dat was zo'n vijftien jaar geleden ongeveer. Speelde er alles op, van Red Hot Chilli Peppers tot death-metal. Gitaar speelde redelijk. Op dat moment vond ik hem heerlijk klinken, nu weet ik wel beter...

grt Roy.

zeppo
22 april 2007, 21:21
Eerste gitaar toen ik een jaar of zes was. Wat dat precies was weet ik natuurlijk niet meer.
Wat ik wel nog weet is de eerste gear die ik van mijn eigen gespaarde geld kocht: een Gibson The Paul, met EHX Elctric Mistress, en een EHX Small Stone, samen voor iets van 800 gulden.
En de onvermijdelijke Peavey Bandit. In die tijd was buizen niet cool: transistor, meneer, dat moest het zijn. Geloof dat die iets van 1000 gulden kostte ???

MarkNijland
22 april 2007, 21:28
Electrisch
Gitaar: Squier Korea uit 1996 met USA electronica en pickups
Amp: Hughes & Kettner Attax 100

Samen voor 250 euro! :cooler:

Acoustisch
Yamaha APX 4A (volgens mij)

AutoStatic
22 april 2007, 21:29
Een Hondo II Stratocaster twv fl269,- met een Avora versterker waarvan ik de oorsprong niet meer weet. Kostte iets van fl50,-. Mijn eerste pedaaltje was een Ibanez MT-10 Mostortion, gekocht in de uitverkoop voor fl110,- geloof ik bij de chagerijnigste muziekwinkel uitbater van Nederland, Hans (of was het nou Frans?) Timmer. Die heb ik nog steeds. De Hondo heb ik aan Yuri van http://www.myspace.com/stringinstruments gegeven dus misschien ligt ie nu wel bij een van de leden van Liars of Sonic Youth. De Avora is gesloopt door de jongens van Skeletons Of Society (http://www.myspace.com/skeletonsofsocietyholland) met wie wij destijds (een jaar of 15 terug) een oefenruimte deelden in Donkey Shot.

Edit: toen ik nog geen versterker had gebruikte ik een klein Phonic mengpaneeltje waar ik een ouwe orgelspeaker aan vast had geknoopt. Vette scheur man, vooral mijn moeder werd er horendol van.

Hector_Tsolodimos
22 april 2007, 21:36
een heeeeeele slechte Squier Strat (China?), voor 100 euro, bij EMI (bestaat niet meer),tijdens zo'n jaarlijkse opruiming, met scheur in de hals en zonder snaren

een tweedehandse occassion Marshall Reverb 12 (120 euro)

Aria Warp Drive (25 euro)
Proel Wah (40 euro)

dit dus allemaal bij EMI in Eindhoven
dit was allemaal niet mijn ALLER eerste gear, ik had een paar maanden daarvoor al een nylon-snarige Valencia akoestische gitaartje gekocht, voor 80 euro, incl. tas en dvd (Willems Helmond)

dat waren nog eens tijden :) (2 1/2 jaar terug)

Helter Skelter
22 april 2007, 21:39
Een zwarte USA strat gekocht bij het inmiddels ter ziele gegane Saris in Delfshaven.

Toen we begin jaren '80 nog thuis woonden had m'n broer (6 jaar ouder) al goed gitaarspul en ik mocht dat allemaal gewoon gebruiken van 'm, daar werd nooit moeilijk over gedaan. Tegen de tijd dat ik besloot een gitaar voor mezelf te kopen was ik het beginnersstadium al min of meer voorbij en was vastberaden om een goede gitarist te worden (helaas niet gelukt) Dus het gebruikelijke kopen van een relatief goedkope gitaar om te starten is bij mij nooit het geval geweest

met dank aan m'n broer :)

The Underdog
22 april 2007, 21:43
Eerste gitaar: M.G. Contreras klassieke gitaar, tweedehands gekocht voor 2,5 €, nadien hersteld door m'n vader

Eerste elektrische gitaar: Bulgaarse strat-kopie van 30 €. Speelde eigenlijk ongelooflijk goed. Frets sleten alleen snel af en ik heb een aantal hoge frets zelf moeten vlakken. Heel lang gespeeld door een hifi-versterker, nadien door een cassettedek waaruit ik een lekkere overdrive haalde. Ik sloot het aan op auto-luidsprekers. Mijn eerste "gitaarversterker" was een Stagg van 2w.

Kaïn
22 april 2007, 21:43
Een lag Rx-100 en een Kustom 12 watt Tube amp.
Ik mag niet klagen met mn begin gear ;) . Die amp gebruik ik nog steeds. En nog steeds klinkt ie goed, heerlijk ding.

Chris Winsemius
22 april 2007, 21:44
- Eerste gitaar: klassieke Ibanez (heb ik nog, dacht 300 gulden)
- Eerste staalsnarige akoestische: Emperador (heb ik nog, dacht 100 gulden, beetje J45-achtig, laatst opgeknapt, Gert de Meijer heeft er toen nog even op gespeeld)
- Eerste elektrische gitaar: Aria, soort Jazzmaster/Jaguar-achtige (hals en body heb ik nog, dacht 25 gulden)
- Eerste basgitaar: Fender Mustangbass uit '68 (dacht 300 of 400 gulden, helaas gejat)
- Eerste amps: Avora transistording, buizenradio en 'n zelf omgebouwde buizenamp uit de 50s die bij 'n filmprojector hoorde (helaas niet meer)
- Eerste pedaal: ouwe Little Big Muff (helaas niet meer)

Helter Skelter
22 april 2007, 21:45
Eerste amp was een Marshall JCM-800 2204 die ik heel lang heb gehad (een jaar of 12) Toentertijd was er ook nog geen internet en bijbehorende produkten als GAS :satisfie:

artnaz
22 april 2007, 21:53
Eerste akoestische: 3/4 Spaans gitaartje van - ca 300 gulden
Eerste electrische: Yamaha Pacifica - ca 200 euro
Eerste versterker: Vox Pathfinder 15 - ca 150 euro (heb ik nog steeds:))
Eerste pedaaltjes: Boss SD-1 Super Overdrive en CH-1 Super Chorus - 85 euro (tweedehands, incl. verzendkosten)

casper innosence
22 april 2007, 22:12
1e gitaar :

Ibanez Talman 930 ofzoiets, koste toen 900 gulden ofzo, was een examencadeautje.
Had toen al een Marshall Basstate 65 staan. (speelde eerder bass) Die heb ik eerst een tijdje voor de gitaar gebruikt, later een valvestate 100 gekocht waarvan ik de prijs echt niet meer weet...

stefke_m
22 april 2007, 22:23
Ik heb beginnersspul van mijn zus overgenomen, het gitaarspelen lag haar niet goed (gelukkig).

Van zus:
Eerste Gitaar: TCS Stratocaster
Eerste Amp: Boston ???
Geen pedaaltjes

Mijn eerste aankopen
Eerste gitaar: Fender Telecaster Highway One
Eerste Amp: Line 6 Spider II 212
Pedaaltjes: af en toe een Big Muff in leen

glasbier
22 april 2007, 22:25
mijn eerste gitar was een les Paul-model,merk was onbekend omdat de kop eraf gebroken was!
ik heb er zelf een kop op gemaakt uit een deurdrempel(waren ze thuis niet zo blij mee:zomaar was er een drempel minder in huis!).
maar ja,ik was toen nog maar 14 jaar hè!

Terence
22 april 2007, 22:31
Stagg stratocaster en een 10 watts volcano versterkertje...
wou te snel zonder enige research een elektrische gitaar over het internet bestellen, en dat is dom.

Maandje of 2 erna een cube 30 en een rg 1570 aangeschaft. Wat dus eigenlijk echt m'n eerste serieuze gear werd.

Gitaristje 18
22 april 2007, 22:32
Mijn eerste gear is een 2e hands Washburn N2 uit 1992 en een Line 6 Spider 2 30 watt. Oh ja en mijn eerste pedaaltje is een behringer compressor/sustainer die ik nooit gebruik. Kocht hem gewoon voor de lol. Heb nu nog geen nieuwe elektrische gitaar erbij, heb wel de washburn N2 laten verbouwen. Alle electronica nieuw en de oude elementen eruit geflikkerd en er Seymour Duncans in laten zetten. Nu klinkt ie echt als een tiet, en ik houd hem zo :satisfie: . Voor een andere sound erbij zit ik een beetje naar de Fender Light Ash te kijken.
Een buizen versterker ga ik kopen als ik in een bandje ga zitten.

Timotio
22 april 2007, 22:38
speel er nu nog op :)

eerste akoestische is 7 jaar oud ofzo, nylonsnarige fuego van 180 gulden. helaas tot voor kort weinig gebruikt

verder:

eerste elek. gitaar:squier standard strat, korea 2006
eerste versterker:Roland cube 15
eerste pedaal: Korg AX1500G multi-effecten.

Anders Destium
22 april 2007, 22:43
Squier startersset, volgens mij voor 600 gulden. Ik speelde er vooral thrash-metal op, voor zover ik in staat was gitaar te spelen.

De naamloze akoestische van mijn moeder tel ik niet mee :)

bat
22 april 2007, 23:24
Gitaar: Epiphone superstratgeval
Versterker: Park 25 watt
Pedaal: Yamaha overdrive (die had ik eerder dan m'n versterker, zeer tot de spijt van de stereo van m'n ouders :D )

Squier4ever
23 april 2007, 00:23
2 klassieke gitaartjes

toen een squier strat (heb ik nog steeds) met een 15 watter yamaha ampje (verkocht)

vulvasonic
23 april 2007, 00:58
Mijn eerste gitaar was een Maya SG. En die heb ik een jaar lang aangeloten gehad op een ouwe radio. Mijn eerste versterker was een H|H topje met een 2x12 zelfbouw cabje. Allemaal slecht.

De SG kocht ik voor 399 gulden en de H|H top met kast voor 400 gulden.

GuitarRocker
23 april 2007, 01:40
- Eerste gitaartje was een Hohner Arbor strat, voor 50 euro op de kop getikt en uitstekend voor bluesy, rock-achtige sound.

- Dit in combinatie met een Roland Cube 30...

Veel plezier aan beleeft en af en toe neem ik de Hohner nog eens beet om een beetje te jammen....

Matsvansanten
23 april 2007, 08:10
Mijn allereerste gitaar was een Fender Stratocaster Mexico...Nu nog steeds in mijn bezit, maar wel geupgrade met een set texas specials. Eerste amp was een Peavey Blazer 158. Die heb ik echter niet meer.

smandert
23 april 2007, 08:34
Eerste akoestisch: merkloze spaanse gitaar :B
Eerste elektrisch: samick superstrat+samick 15W versterker
Zoiets, maar dan zwart:
http://www.jcguitars.com/samsbr1.JPG
Gitaar was echt slecht
Eerste fx: Boss TD 2 en Boss DD3

bentium
23 april 2007, 09:10
eerste electrische gitaar: ibanez ic300 iceman (650€)
eerste versterker: zoom fire30 (300€)
eerste pedaal: vox tonelab se
eerste buizenversterker: zelf(om)gebouwde geloso (naar marshall 1974x) die sinds een maand ofzo deftig werkt (heb em 2j geleden gebouwd, nooit tijd gehad om te debuggen :d

Tho
23 april 2007, 09:13
Mijn eerste elektrische stack was:

Ibanez RG370 (zwart)
Vox Valvetronix VT30

a darker shade of grey
23 april 2007, 09:19
Eerste elektrische gitaar (gekregen van mn oom): Feniks by Young Chang (:p het staat er egt op, heeel slecht) Stratocaster. Stiekem errug fijne gitaar die ik nog regelmatig oppak.

Eerste versterker (gekregen van zelfde oom. net als de gitaar ruim 25 jaar oud): Marshall made in china 30W master lead combo. Zeer fijne clean, overdrive wat minder. Nog zo'n versterker waar een preampvolume en een master volume op zit. De preamp helemaal opendraaien en de master bijna dicht en je had een beetjescheur :)

Eerste staalsnarige akoestische: NashvilleFWxxxxx , heel slecht, ik begin er niet eens over, wat een brandhout...

Eerste klassieke akoestische (gekregen van kennis toen ie zn zolder opruimde): Yamaha G-55, ontzettend fijna bespeelbaarheid, mooie warme klank.

Eerste zelfgekochte elektrische gitaar: Cort EVL-K6, winkelprijs 800, ik nam hem mee voor 699 :). Ontzettend fijne gitaar, bespeelaarheid grenst aan perfect voor mij dan). Ik heb de emg 81/85 die erin zaten laten vervangen door 85/60. Nu heb ik echt de metaltone die ik wil.

Eerste zelfgekochte versterker: Line6 Spider II 15 watt. Dit in een paniekreactie omdat ik tijdens de verhuizing dacht dat mijn eerdergenoemde marshall het begeven had. En natuurlijk omdat hier wat meer metal uit te halen viel...

Dat was het. Ga over een paar maandjes een "echte" versterker kopen...

Kim Wilson
23 april 2007, 09:31
Mijn eerste set was een Epiphone LP Std met een Fender Performer 650 transistoramp. Bij elkaar iets van 1150 gulden. Ik had er mijn Roland G-600 keyboard op ingeruild, waar ik toen nog 1000 gulden voor terugkreeg.

bicky
23 april 2007, 09:42
Eerste gitaar: een flamenco-gitaar uit Oost-Duitsland uit 1985 of 1986.
Had ik gekregen van m'n ouders voor de klassieke gitaarles.
IS verkocht geweest aan een medestudent in 1990 of 1991.

M'n eerste electrische bak: een 2ehands gitaar van het merk Harmony (een copy van een Les Paul Double Cutaway) in sunburst uitvoering met 2 chromen humbuckers. Die was loeizwaar en er waren wat 'technische' problemen met de jack input (kraken).

Voor de kenners, het was geen Amerikaanse Harmony maar uit Taiwan of zo denk ik (enfin, 't is 20 jaar geleden).

In 1987 of 1988 gekocht voor (omgerekend) 120-150 euri.
Ik heb ze een paar maanden later verkocht want die gitaar feedbackte enorm en de sound was nogal bluesy en jazzy (en toen speelde ik eerder punk en zo).

Ik denk dat als ik er goede pickups in gedaan had, er nog wel wat van te maken was.

:sneaky:

Ik mis ze nog steeds ...

Die versterker die ik er toen bij gekocht had ? Geen idee welk merk, maar het was een kleine 2ehandse combo met de usual instellingen: volume, treble, bas.
Is ook allang verkocht.
En oh ja, er was een kleine 'overdrive' schakelaar die ik héél veel gebruikt heb !

:cooler:

Parasite
23 april 2007, 09:56
Een Stagg s350 en een randall rg15x
maar na een jaartje overgestapt naar een Gibson Sg special en een Marshall Valvestate 8280