PDA

View Full Version : Boss Me-5



Treeb
22 april 2007, 19:55
Ik heb gisteren wat leuks gescoord: Een boss me-5, het eerste multieffect floorboard. Ik dacht ik deel het even met jullie. Heb nog geen nieuwe versterker en dus maar even via de headphone uitgang op mijn creative 2.1 computer setje aangesloten. Clean klonk verbazingwekkend goed, Distortion voor geen meter, maar het clean verbaasde me toch even over die crappy computer boxjes. Ik dacht misschien een leuk stukje geschiedenis voor de mensen hier.

http://www.treeb.com/imagesold/me51.jpg

rocker_71
23 april 2007, 12:43
Die heb ik ook gehad. Is best wel een aardig multi-effect.

Toen gebruikte Boss nog geen COSM zooi, maar volgens mij waren de meeste effecten gewoon analoog.

Treeb
23 april 2007, 13:34
Die heb ik ook gehad. Is best wel een aardig multi-effect.

Toen gebruikte Boss nog geen COSM zooi, maar volgens mij waren de meeste effetcen gewoon analoog.

Ja, dat klopt met wat ik er over gelezen heb. Ik ben benieuwd hoe hij het op een epiphone valve junior combo gaat doen. Ben namelijk van plan om hem in combinatie daarmee te gebruiken. Lekker lowbudget slaapkamer setup.

MarkS
23 april 2007, 21:20
Vulvasonic heeft wat jaartjes met dat ding gespeeld.

vulvasonic
23 april 2007, 22:53
Vulvasonic heeft wat jaartjes met dat ding gespeeld.

Ik heb 'm pas twee jaar terug verkocht. En daar heb ik heel lang over zitten twijfelen, want ik vond het echt een superding. Handig in het gebruik, eenvoudig van opzet, stevig als een tank en toch erg veelzijdig. En het geluid viel me ook niet tegen.

Niks mis mee.

Treeb
24 april 2007, 09:05
Grappig dat je er ook een hebt gehad. Ik heb er trouwens 25 euro voor betaald, lijkt me geen rare prijs toch ;)

MarkS
24 april 2007, 09:19
Grappig dat je er ook een hebt gehad. Ik heb er trouwens 25 euro voor betaald, lijkt me geen rare prijs toch ;)
Dat lijkt me een heeeel mooie prijs!

Braindead
24 april 2007, 21:37
Ik heb er ook nog een en gebruik hem nog regelmatig. Als je er handig mee bent krijg je er echt een vet geluid mee zelfs op een klein flut verterkertje .Ik denk dat je distortion niet klonk omdat je geen di box hebt gebruikt. Test hem maar eens op een combootje.

Treeb
25 april 2007, 07:30
Ik heb er ook nog een en gebruik hem nog regelmatig. Als je er handig mee bent krijg je er echt een vet geluid mee zelfs op een klein flut verterkertje .Ik denk dat je distortion niet klonk omdat je geen di box hebt gebruikt. Test hem maar eens op een combootje.

Het zal vast beter worden op een gitaar verstkerker. Wat betekend di box eigenlijk?

MarkS
25 april 2007, 07:36
Het zal vast beter worden op een gitaar verstkerker. Wat betekend di box eigenlijk?
Direct Injection Box.
Om een signaal uit een asymmetrische uitgang aan te sluiten op een symmetrische ingang, veelal ook met impedantie aanpassing (instrument>line)

Treeb
25 april 2007, 08:58
Bedankt voor je uitleg MarkS. Ik weet echter niet wat een asymetrische uitgang is, ik kan me zo wel voorstellen dat het niet op een symetrische ingang kan, maar ik weet niet wat het betekend. Zou je me dat willen uitleggen? Ik weet dat de impendantie van speakers 4, 8 en 16 ohm kan zijn. Bedoel je dat de uitgang van de me-5 ook een impendantie heeft?

MarkS
25 april 2007, 10:20
Bedankt voor je uitleg MarkS. Ik weet echter niet wat een asymetrische uitgang is, ik kan me zo wel voorstellen dat het niet op een symetrische ingang kan, maar ik weet niet wat het betekend. Bedoel je dat de uitgang van de me-5 ook een impendantie heeft?
Om met het laatste te beginnen: jazeker. Net als je gitaar, of de lijningang van je stereoversterker. Iedere denkbare in/uitgang heeft een impedantie.
Een D.I. box "matcht" het verschil tussen bijv gitaar en het mengpaneel.

Daarnaast maakt een D.I. box (in bijv een "live" podium situatie) het mic'en van bijv een basversterker overbodig (het mic'en van een basbox is zoals je wellicht begrijpt haast ondoenlijk). Veel bassamps hebben dan ook een D.I. uitgang welke de mengtafel ingaat, dus geen gevaar voor rondzingen/dreunen enz. De bassist op het podium hoort gewoon het geluid uit zijn speakerkast komen, de geluidsman krijgt een controleerbaar signaal binnen op de mengtafel voor de zaal/monitormix.
symmetrisch vs a-symmetrisch wordt ook wel gebalanceerd vs ongebalanceerd genoemd. Een ongebalanceerde aansluiting combineert een signaalader met de ground(aarde) een gebalanceerde aansluiting heeft een gescheiden aarde.

Treeb
25 april 2007, 17:49
Bedankt voor de uitleg van je uitleg:)

MarkS
25 april 2007, 18:07
You're welcome. (als het verhaal hierdoor iets duidelijker is geworden)

Treeb
25 april 2007, 22:09
You're welcome. (als het verhaal hierdoor iets duidelijker is geworden)

Ja, dat is het zeker, maar is het dan altijd zo dat de impedantie van van een (multi) effecten pedaal overeenkomt met de ingang van een versterker?

MarkS
25 april 2007, 22:17
Ja, dat is het zeker, maar is het dan altijd zo dat de impedantie van van een (multi) effecten pedaal overeenkomt met de ingang van een versterker?
Als je een gitaaramp bedoelt: ja.
Lijkt me ook vrij voor de hand liggend.
Ben benieuwd hoe het klinkt trouwens over die VJ.
Ik hen zelf een VJ Head, en had er eerst een PodXT ervoor hangen, maar gauw weggedaan, en wat trapdoosjes gekocht.

Treeb
25 april 2007, 22:24
Als je een gitaaramp bedoelt: ja.
Lijkt me ook vrij voor de hand liggend.
Ben benieuwd hoe het klinkt trouwens over die VJ.
Ik hen zelf een VJ Head, en had er eerst een PodXT ervoor hangen, maar gauw weggedaan, en wat trapdoosjes gekocht.

Oke, bedankt voor je sneller reply. Als het goed is haal ik de valve junior morgenavond op zal dan eens kijken. Ik denk bijna wel dat het lekker zal klinken, maar we zullen zien.

MarkS
25 april 2007, 22:29
Ja, dat is het zeker, maar is het dan altijd zo dat de impedantie van van een (multi) effecten pedaal overeenkomt met de ingang van een versterker?
Als je een gitaaramp bedoelt: ja. Lijkt me ook vrij voor de hand liggend.
Ben benieuwd hoe het klinkt trouwens over die VJ.
Ik heb zelf een VJ Head, en had er eerst een PodXT ervoor hangen, maar dat was 3x niks, gauw weggedaan, en wat trapdoosjes gekocht.
Als "analoog" in een ME-5 net zoveel betekent als: "even goed als de losse pedaaltjes", had ik net zo goed een ME-5 kunnen kopen ipv die losse trapdoosjes.
Ik heb de ME-5 van Vulva destijds (15 jaar terug) ooit wel eens gehoord tijdens repetities en een enkele gig, maar hoe dat ook al weer klonk...herinnering is verdwenen.

Treeb
25 april 2007, 22:38
Als je een gitaaramp bedoelt: ja. Lijkt me ook vrij voor de hand liggend.
Ben benieuwd hoe het klinkt trouwens over die VJ.
Ik heb zelf een VJ Head, en had er eerst een PodXT ervoor hangen, maar dat was 3x niks, gauw weggedaan, en wat trapdoosjes gekocht.
Als "analoog" in een ME-5 net zoveel betekent als: "even goed als de losse pedaaltjes", had ik net zo goed een ME-5 kunnen kopen ipv die losse trapdoosjes.
Ik heb de ME-5 van Vulva destijds (15 jaar terug) ooit wel eens gehoord tijdens repetities en een enkele gig, maar hoe dat ook al weer klonk...herinnering is verdwenen.

Het is ook logisch ja, had alleen nog niet van impedantie voor uitgangen gehoord dus vroeg het voor de zekerheid. Ik heb te weinig ervaring met losse pedaaltjes om te kunnen beoordelen of de me5 hetzelfde als pedaaltjes zal klinken. Het enige dat ik wil is dat het geluid mij weet te overtuigen. Ik heb bijvoorbeeld een line6 spiderII versterker gehad, maar dat overtuigde mij totaal niet, klonk vrij digitaal enzo.

vulvasonic
25 april 2007, 23:22
Ik heb de ME-5 van Vulva destijds (15 jaar terug) ooit wel eens gehoord tijdens repetities en een enkele gig, maar hoe dat ook al weer klonk...herinnering is verdwenen.

Dat was een geweldig geluid. Maar geluid zit natuurlijk vooral in de vingers hè? :seriousf:

Nee zonder gekheid, als ik oude opnames terug hoor, dan kan ik niet anders dan concluderen dat er hele gave sounds uit te toveren zijn. Later heb ik een Art SGE Mach II gekocht en gebruikte ik de ME 5 als schakelbak via MIDI. De Art was veel verfijnder, maar een nadeel van dat ding (en vele andere effecten) was dat je geen eindvolume kon regelen per opgeslagen geluid. Op de ME 5 kan dat heel gemakkelijk, waardoor je altijd alle sounds kan maken op precies het juiste volume.

MarkS
25 april 2007, 23:42
Dat was een geweldig geluid. Maar geluid zit natuurlijk vooral in de vingers hè? :seriousf:
Remember dat ik hier ooit een opmerking maakte (naar aanleiding van het GN-optreden) dat je na al die tijd nog hetzelfde klonk, en jij dat resoluut ontkende? :seriousf:

Braindead
26 april 2007, 13:21
Dat de ME-5 analoog zou zijn, zou goed kunnen ik heb dat namelijk vaker gehoord.
In ieder geval heb ik wel het idee dat ie je geluid wel wat kleurt i.vergelijking m. losse pedaaltjes. Iemand vertelde mij ooit dat hij een preamp heeft, maar ik weet niet of dat klopt. Dat zou wel het kleuren van het geluid verklaren.