PDA

View Full Version : vragen over oude mandoline



L10
22 april 2007, 20:54
ik heb via familie een mandoline gekregen. ik vroeg me af hoe oud hij was en dergelijke, maar kan er nergens iets over vinden op internet. ik heb er geen foto van nog, maar hij staat op internet op wikipedia op het plaatje bij de engelse versie van mandolin http://en.wikipedia.org/wiki/Mandolin op het plaatje waar er 2 op staan. en het is precies die akousctische! met parelmoer ingelegde bloemetjes zoals op het plaatje en zo'n metalen rasterwerk onderaan de klankkast.

erin staat: fabbrica di mandolini e mandole. Francesco Testori. Napoli. en op de buitenkant staat nog in het klein terstori napoli.

nu vraag ik me af of iemand toevallig er meer over weet, ik hoor het graag!

alvast bedankt!

hendrix2
22 april 2007, 22:29
Ik heb zelf ook nog niets kunnen vinden op internet. Ik vermoed (ik zeg hier wel vermoed) dat het van ongeveer rond 1900 zou kunnen zijn. Heel veel mandolinen werden toen in Napoli gemaakt. (heb er zelf ook eentje uit die tijd).
Franscesco testori is duidelijk de bouwer. Vermoedelijk is het een mandoline die toen gebouwd werd voor 'de gewone bevolking', geen meesterlijk instrument dus. Sommige zijn nog veel geld waard van die instrumenten voor 'de gewone bevolking'. Er zijn een aantal merken waar je nog echt goede instrumenten hebt tussen zitten van italiaanse makelij, namelijk:
-Calace
-Embergher
-Vinaccia
-Stridente
-DeMeglio

Als je zo een vind in goede staat kan je daar een redelijk bedrag voor krijgen van verzamelaars (ik denk zoiets tussen de 100 en 400 euro).
De meeste andere Italiaanse mandolines hebben nog een marktwaarde van ongeveer 70 euro of veel minder.

Maar ik denk niet dat je echt veel belang hecht aan de waarde van het instrument, maar eerder aan het bouwjaar?
Ik zal eens proberen uitzoeken wanneer deze ongeveer gebouwd werden. Zoals reeds gezegd, ik vermoed 1900 (maar kan me erg vergissen)

L10
22 april 2007, 23:43
dank je, weet ik al weer iets meer. ik zal er eerst eens nieuwe snaren op zetten, als dat nog kan. de hals is namelijk afgebroken ooit en daardoor is er ook een barst gekomen in de achterkant. hopen dat debreuk de spanning kan draen. geweldig zal het wel nooit klinken, maar het is wel leuk als er nog een beetje op te spelen valt. eigenlijk zonde dat er al die tijd niet goed voor gezorgd is, ik zal dan maar proberen om er weer wat leven in te blazen.

hendrix2
22 april 2007, 23:52
dank je, weet ik al weer iets meer. ik zal er eerst eens nieuwe snaren op zetten, als dat nog kan. de hals is namelijk afgebroken ooit en daardoor is er ook een barst gekomen in de achterkant. hopen dat debreuk de spanning kan draen. geweldig zal het wel nooit klinken, maar het is wel leuk als er nog een beetje op te spelen valt. eigenlijk zonde dat er al die tijd niet goed voor gezorgd is, ik zal dan maar proberen om er weer wat leven in te blazen.

Echt goed opletten met nieuwe snaren!
Je moet zo dun mogelijke snaren proberen vinden.
Ideaal zou zijn een setje .008 - .034 , maar die zijn heel erg moeilijk te krijgen.
Oude bowlback mandolines kunnen de spanning van een normaal setje meestal niet aan (normaal setje = .010 - .038 of .011 - .040)
Via internet kan je misschien aan hele dunne snaren raken. Je lokale muziekshop wil ze misschien ook bestellen voor jou. Maar let echt op met dikkere snaren, zeker als de nek ooit gebroken was, het instrument erdoor opnieuw stuk gaan.

Je kan er ook even mee langs een instrumentenbouwer gaan, die kan je zeker tips geven om zuinig met het instrument om te springen, en die kan je misschien zelf aan de juiste snaren helpen.

Veel succes!
mvg,
Kenneth

L10
24 april 2007, 16:47
heb er net de snaren erop gezet en hij houdt het gelukkig goed. nu alleen dan nog iets aan de barst doen. zijn daar speciale fillers voor? want die kerel in de muziekwinkel zei dat ik dat het beste door en professional kon laten doen, maar dat gaat me te veel kosten.

hendrix2
24 april 2007, 18:20
misschien even in het zelfbouw forum vragen?
Daar zit ongetwijfeld iemand die je kan helpen.