PDA

View Full Version : Tommy Emmanuel in Franeker (Review!)



Ritch
22 april 2007, 19:21
Wow!

Dit kwam even onverwacht zeg, er belde een medemuzikant op dat hij nog een kaart over had voor Tommy Emmanuel die dezelfde dag nog op zou treden. Wat ben ik een lucky bastard geweest om die kans te krijgen! Ik heb GENOTEN!
Het was voor het eerst dat Tommy in Franeker kwam spelen, en had dus wel een speciaal 'tintje'. De zaal was buitengewoon perfect, het was een theaterzaal met een podium dat gelijkvloers is met de eerste rij. Ik zat op de derde rij, recht voor en op ooghoogte van de meester. Ik had al vaker filmpjes van Tommy op internet gezien, maar om hem met je eigen ogen te mogen zien hoe deze bescheiden man zijn virtuositeit waarmaakt, is overweldigend. Er was een heel ontspannen sfeer, en er werden dan ook genoeg grappen en grollen gemaakt. (Onder andere over de naam 'Franeker' en Tommy's voorliefde voor de elektrische gitaren van de Shadows toen hij 10 jaar was)
De eerste 4 nummers waren arrangementen op bestaande nummers waarbij Tommy veel fingerpickte en op zijn gebuirkelijke wijze verfraaide met de welbekende Tommy-tricks. Hierna kwamen een stuk of 3 ballads voorbij. Bij een sloot ik gewoon m'n ogen en genoot van de muziek, ik kon geen enkele fout ondekken. Er werd ook nog een nummer gespeeld waarbij het voorprogramma mochten meedoen. Deze twee dames (met geweldige stemmen, en dito kunsten op besnaarde instrumenten) zongen met Tommy op de begeleiding. Het laatste nummer heette Initiation waarbij Tommy met behulp van de nodige bakken delay en reverb voor een soort van jungle-sfeer compleet met trommelende aboriginals en vogelkreten zorgde. Geweldig!
Na het optreden kwam hij nog even in de foyer om handtekeningen uit delen. Ik stond versteld van hoe down-to-earth zo'n grootheid is. Ik gaf hem een hand en hij maakte een buiging voor mij.

Wat mij vooral opviel was de compositie en dynamiek die Tommy in z'n spel bracht. Dat de uitvoering briljant was stond buiten kijf. Het is ook geweldig te zien hoe de man zelf ook in de muziek op gaat. Deze man spéélt geen muziek, maar hij máákt muziek.
Al met al, de volgende keer wanneer hij in de buurt is zal ik hem zeker nog een keer gaan bezoeken!

Fumi SG
22 april 2007, 19:27
Heel cool om te lezen. Ik heb tickets voor komende vrijdag in Doetinchem. Ik had er al erg zin in, maar na het lezen van dit helemaal! Ik hoop dat ook in Doetinchem de sfeer lekker relaxed is en dat je na de tijd de beste man nog kunt spreken/hand geven.

Pais
22 april 2007, 19:39
Leuk, spontaan meegenomen worden naar een concert!!
GAAF is Initiation he??? Ik heb hem ergens op een (illegaal) dvd'tje staan. Dinsdag speelt hij in Drachten. Ik hoop echt dat hij dat nummer weer doet dan! Zal wel, als hij het vandaag ook in Franeker heeft gespeeld. Heb er echt zin in.

tomhaze
22 april 2007, 21:31
Ik heb hem vrijdag in Raalte gezien, ik kende hem al van filmpjes e.d. maar nu ook live gezien. Ik kan me volledig vinden in de reactie van de 1e poster. Hij zal in elke show wel een aantal andere nummers spelen want initiation kwam in Raalte niet aan bod maar de avond was er niet minder om. Vooral Guitar Boogie was onnavolgbaar, net als classical gas. En ach, ik kan alle nummers wel opnoemen die hij speelde maar je moet 'm maar eens live gaan aanschouwen, super!
Voor de mensen die nog gaan, jullie staat one hell of an avond te wachten ;-) Geniet ervan, heb ik ook gedaan!

Groeten Tom

Toaster
23 april 2007, 00:36
Ik heb hem twee jaar geleden in 013 Tilburg zien optreden. ele relaxte gozer en inderdaad gewoon lekker relaxt handtekeningen uitdelen.

Dat slotnummer met die aboriginal geluiden is trouwens echt geniaal!!!!

Pais
23 april 2007, 00:39
Voor de mensen die nog gaan, jullie staat one hell of an avond te wachten ;-) Geniet ervan, heb ik ook gedaan!


Ik zal het hem persoonlijk kwalijk nemen als hij dinsdag classical gas achterwege laat!!! :D

Don Capo
23 april 2007, 08:35
Goed idee zo'n review! Moeten we vaker doen

Pais
25 april 2007, 01:11
Nog maar een keer WOW want vanavond heeft hij in Drachten gespeeld en ik heb echt een topavond gehad!!!


Wat een volume!! Ongelovelijk, veel te hard. Heb echt last van mn harses gehad. Maar het was een geweldig optreden. Mn twee favo nummers, classical gas en initiation, heeft hij gespeeld. Zoals wel vaker was ik een beetje telleurgesteld in het matte mede-publiek maar dat kom ik in Friesland wel vaker tegen.



En dan nog iets mafs.... :satisfie:

We waren met een groepje van gitaarlessen van mn leraar. Mn leraar heeft ook een jongen op les (jaar of 13) die Tommy Emmanuel van te voren een mailtje had gestuurd, met de vraag of zijn gitaarleraar ook een nummertje mocht doen. Hij heeft toen antwoord gekregen dat hij in de pauze met zn leraar even langs de kleedkamer moest gaan.

We zijn in de pauze dus naar de kleedkamer gegaan waar mn leraar een stukkie voor Tommy heeft gespeeld op de gitaar van zn leerling die dit geregeld had. De overige leerlingen voelden zich bezwaard om backstage mee te wandelen zonder uitnodiging maar ik was eigenlijk de enige die daar schijt aan had, dus samen met mn leraar en de medeleerling die dit bedacht had, hebben we de pauze doorgebracht in de kleedkamer.

Tijdens het concert heeft Tommy dus mn leraar het podium op geroepen en hebben ze samen dat stuk gespeeld. Zonde was dat mn leraar een microfoon op zn gitaar kreeg en erg zacht te horen was. Bovendien speelt hij hoofdzakelijk nylonsnarige gitaren en dit was een steelstring, dus klonk het bij mij bekende nummer heel anders. Maar het was ERRUG leuk om mn leraar met Tommy te zien spelen. Er zijn foto's van, gemaakt met een telefoon van een andere leerling, maar die heb ik nu niet bij de hand.

Toffe avond!!

Rinze
25 april 2007, 10:12
Dat is wel heel relaxed van die Tommy, dat kom je niet vaak tegen.

JeStO
26 april 2007, 17:56
ik ga morgen avond, wat is zijn emailadres:D?

Fumi SG
28 april 2007, 15:58
Fucking niet eens Guitar Boogie en Classical Gas gehoord!:angry: Verder was het erg gaaf maar na het optreden had ik toch echt geen 'tevreden' gevoel.

krizz
2 mei 2007, 15:23
Als je de kans hebt; bezoek ook 'ns zijn Masterclass, erg vermakelijk en een goede les (levensles vooral :))

Tijdje terug voor EUR 5,- toch een geniale middag Tommy gehad :D

Negative K3 fan
20 mei 2007, 14:54
in november is ie weer in hengelo, dan ga ik er voor de 3e keer naar kijken!

en die masterclasses, waar kun je vinden waar en wanneer die zijn??

jasper159
20 mei 2007, 15:14
Damn, hij doet wel 10 optredens in Nederland, maar niets nul noppes in België :( :angry: