PDA

View Full Version : 'plugged'



-Yves-
22 april 2007, 15:44
Na jarenlang volledig akoestisch te hebben gespeeld (steeds met microfoon) heb ik besloten om 'plugged' te gaan spelen. Niet dat het me ongelooflijk kan bekoren maar in de huidige band waarin ik gitaar moet pingelen, is dit de beste oplossing.
Ik ben bijgevolg op zoek naar een zo goed mogelijke benadering van het akoestisch geluid.

De vraag:
Wat vinden jullie prima elektronica al dan niet in je gitaar? Bepaalde modellen of series van Fishman? Of ken je een bepaalde gitaar met een goed systeem?

Alvast bedankt voor de info.

-Yves-
24 april 2007, 20:03
Hebben we dit al te vaak gehad?
Ben ik niet helemaal duidelijk?
Te vaag?
Laat het effe weten want ik ben wel degelijk op zoek naar wat meer info.

chris c
24 april 2007, 22:03
Er zijn natuurlijk tientallen mogelijkheden... iedereen heeft zo zijn eigen stokpaardje en het is moeilijk te zeggen wat voor jou het beste is.
Ik ben alvast heel blij met de Fishman blender in mijn Avalon Jacques Stotzem model (Matrix brugelement met microfoon in de klankkast). Klinkt altijd goed vind ik, ook bij hogere volumes (al moet de microfoon dan wel iets stiller). Iemand anders heeft er onlangs mee opgetreden, ik hoorde ze eens vanuit het publiek en vond dat ze er wel uitsprong qua helderheid.
Sommige mensen vinden zo'n brugelement blijkbaar maar niks maar ik vind het een goede basis. Geeft een goede definitie en balans, op mijn gitaar dan toch. Met de juiste EQ (ingebouwd in de zijkant van mijn gitaar, ook al iets wat tegenwoordig bij sommigen "not done" schijnt te zijn) geeft het een geluid waar ik heel tevreden over ben.
Fishman heeft met de Ellipse Matrix blend zo'n systeem ontworpen (maar dan zonder de EQ) dat je discreet in het klankgat van een gitaar kunt plaatsen.

Andere systemen zijn gebaseerd op een magnetisch element, of een klankbordelement. Geeft net als een brugelement een bepaalde kleur aan het geluid.

bert k
24 april 2007, 22:10
Nou ja, 'not done', ik vind het gewoon zonde, ik heb een hele mooie pallisander body, en om daar dan een gat in te zagen, tja...

Ik heb een K&K element in de kast geplakt zitten. Zonder batterijen, dat is makkelijk. Klinkt goed en geen gaten.
Gebruik de zoekfunctie eens in dit subforum op 'piezo' en 'element', dan vind je heel wat info.

Liefhebber
24 april 2007, 23:20
Na jarenlang volledig akoestisch te hebben gespeeld (steeds met microfoon) heb ik besloten om 'plugged' te gaan spelen. Niet dat het me ongelooflijk kan bekoren maar in de huidige band waarin ik gitaar moet pingelen, is dit de beste oplossing.
Ik ben bijgevolg op zoek naar een zo goed mogelijke benadering van het akoestisch geluid.

De vraag:
Wat vinden jullie prima elektronica al dan niet in je gitaar? Bepaalde modellen of series van Fishman? Of ken je een bepaalde gitaar met een goed systeem?

Alvast bedankt voor de info.
Blijft natuurlijk subjectief maar ik blijf al zolang als ik hem bezit zeer enthousiast over een ColeClark Fatlady met hun eigen elektronika. Ik ben heel blij met zowel het akoestische als versterkte geluid. Het zijn heel bijzondere ,zingende gitaren(deels de constructie maar vooral het gebruikte hout). Zij hebben een zelf ontwikkeld versterkingssysteem. Deze elektronika kun je niet los krijgen ! Jammer, want ik vind het echt het beste wat ik tot nu toe gehoord heb(behalve versterking door een goede microfoon natuurlijk) en je zou deze spullen ook in andere gitaren moeten kunnen inbouwen!
Voor meer info moet je maar eens kijken op de site van ColeClark of van Ron Houben, de Nederlandse importeur.