PDA

View Full Version : Les Paul; 3 pickups?



Yamhammer_71
22 april 2007, 14:29
HEY,

Na een lange tijd erover nagedacht te hebben, wil ik naar alle waarschijnlijkheid een 3e pickup in mn LP Standard laten bouwen.
Ik heb geen idee hoe duur het is en of het goed te doen is voor een gitaarbouwer....dus:
1) Wat zullen de kosten ONGEVEER zijn?
2) Gaat er veel tijd in zitten?

Squier4ever
22 april 2007, 14:32
1: je moet sowieso een humbucker hebben dus dat kost al snel 100-120€, verder moet je erin laten frezen en netjes afwerken. denk dat je toch wel gauw 200-300 euro kwijt bent...

wil je het voor de tone of voor de looks?

ik zou misschien eens kijken wat er tweedehands te vinden is, om met evt bijbetaling je (standard neem ik aan) in te ruilen ofzo. hoe je er ook niet in te hakken en bang te zijn voor waarde verlies.

Yamhammer_71
22 april 2007, 14:49
1: je moet sowieso een humbucker hebben dus dat kost al snel 100-120€, verder moet je erin laten frezen en netjes afwerken. denk dat je toch wel gauw 200-300 euro kwijt bent...

wil je het voor de tone of voor de looks?

ik zou misschien eens kijken wat er tweedehands te vinden is, om met evt bijbetaling je (standard neem ik aan) in te ruilen ofzo. hoe je er ook niet in te hakken en bang te zijn voor waarde verlies.

Bang voor waarde verlies ben ik zowieso niet. Het mag uiteraard waarde verliezen (mn persoonlijke waarde wordt er niet minder op).
Met alle eerlijkheid op een stokkie; de looks staan spelen zeker mee.
De toon van een 3 pickup-LP ken ik en dat is meer waar ik naar op zoek ben.
Hoeveel tijd gaat er in zo'n project ongeveer zitten?

Rinze
22 april 2007, 16:18
Tweedehands kun je een humbucker van en goed merk wel voor zo'n 60 euro kopen. Mag ik vragen waarom je een derde element in je LP wil hebben?

provisus
22 april 2007, 16:40
Derde element in een lespaul (de middelste) staat toch gebruikelijk altijd aan? krijg je dan niet een ontzettend neuzig geluid?

Agent_Smith
22 april 2007, 17:45
Het is jouw gitaar maar weet waar je aan begint. Het is onomkeerbaar en de waardedaling zal toch stevig zijn.
Persoonlijk vind ik het 3e element in een LP geen enkele toegevoegde waarde hebben. Ook niet qua looks. In tegendeel zelfs.

Yamhammer_71
22 april 2007, 18:31
Tweedehands kun je een humbucker van en goed merk wel voor zo'n 60 euro kopen. Mag ik vragen waarom je een derde element in je LP wil hebben?

De looks spelen voor een groot deel mee, maar ook de sound. Meer mogelijkheden...
Ik heb zelf al ooit een derde element in een van mn LP's laten bouwen, maar dat was ca 15jr geleden in Den Haag. En ik ben niet 100% up to date, vandaar dat het me wat vragen oplevert.
De sound bevalt me heel erg met een gewone 3 standen-schakelaar. Schakel je naar de brug, dan krijg je het brugelement + middelste element, wat in feite een 'beter' brugelement oplevert...iets ronder in het hoog en minder scherp en pijnlijk, maar toch duidelijk. Het levert een helderdere sound op.

Nog steeds geen idee hoe lang zo'n project gaat duren...

G.G.
22 april 2007, 19:15
Nog steeds geen idee hoe lang zo'n project gaat duren...

Uurtje werk denk ik zo.

Yamhammer_71
22 april 2007, 19:20
Een uur? Ow, das niej lang dan.

En daarvoor 200/300 euro, hoe kan dat dan?

Luke-wannabe
22 april 2007, 20:25
De looks spelen voor een groot deel mee, maar ook de sound. Meer mogelijkheden...
Ik heb zelf al ooit een derde element in een van mn LP's laten bouwen, maar dat was ca 15jr geleden in Den Haag. En ik ben niet 100% up to date, vandaar dat het me wat vragen oplevert.
De sound bevalt me heel erg met een gewone 3 standen-schakelaar. Schakel je naar de brug, dan krijg je het brugelement + middelste element, wat in feite een 'beter' brugelement oplevert...iets ronder in het hoog en minder scherp en pijnlijk, maar toch duidelijk. Het levert een helderdere sound op.

Nog steeds geen idee hoe lang zo'n project gaat duren...
AAh dude dus dan heb je altijd het midden element aanstaan?
Dat zou ik echt nooit doen. Je moet tog ook eens flink scheuren? Dat werkt imo niet met n mid element

Tupelo
22 april 2007, 20:29
Ik heb een middenelement nog nooit bruikbaar gevonden.
Nu heb ik geen ervaring met 3 pup LP's maar lijkt mij ook weinig toegevoegde waarde hebben, tenzij je er iets mafs mee doet, een sustainer, Phat Cat o.i.d.

Rinze
22 april 2007, 20:35
Ik heb een poosje geleden een keer een test van een Epi SG Custom gelezen waarbij het middenelement door een potmeter bijgedraaid kon worden, een van de toonpots was vervangen door een volumepot voor het middenelement.

Je hebt dan dus de gewone schakeling min 1 toonpot maar je kunt in iedere stand van de toggleswitch het middenelement bijmengen. Net zoals ze bij Tele's met een extra element wel doen. Als je die toonpot niet mist heb je het gewone schakelsysteem met het extra element als extra optie. Misschien dat dat een optie voor je is?

X-Rated
22 april 2007, 20:37
Kun je er dan niet voor die veelzijdigheid die je zoekt een 5-way switch in zetten?

pol
22 april 2007, 20:39
ik zou het niet doen, geen toegevoegde waarde + waardevermindering.
En goedkoop zal dit ook niet zijn om goed te laten doen, t'is toch redelijk wat werk.

Yamhammer_71
22 april 2007, 23:36
Het LIJKT inderdaad geen enige toevoeging of verbetering te zijn van het geluid, maar toch is het hoorbaar. Inderdaad altijd de middenstand ingeschakeld...de treble stand (het brugelement) krijgt hierdoor iets meer 'ronding' door samenhang met het middenelement. Vooral clean te horen dus. De rythm stand (halselement) staat ook in samenhang met het middenelement, waardoor het iets helderder klinkt. Kruising van Gibson met Fender. Al met al wordt de sound (ook met een 3 standen schakelaar) ANDERS, iets helderder juist met name.
Dan zou je de vraag kunnen stellen: Waarom zoveel geld en moeite doen (frasen, elementen, bedradingen etc) om alleen een wat helderdere sound te krijgen?

Omdat het een sound is wat normaal gesproken niet te krijgen is door er alleen andere elementen in te zetten. Ook al klinken de elementen van nature helder. Er is dus iets meer voor nodig.
Het klinkt juist niet modderig, maar je bent op die manier wel altijd afhankelijk van het middelste element. Dat is het enige 'nadeel'.

Dirkdewaard
23 april 2007, 09:12
Het LIJKT inderdaad geen enige toevoeging of verbetering te zijn van het geluid, maar toch is het hoorbaar. Inderdaad altijd de middenstand ingeschakeld...de treble stand (het brugelement) krijgt hierdoor iets meer 'ronding' door samenhang met het middenelement. Vooral clean te horen dus. De rythm stand (halselement) staat ook in samenhang met het middenelement, waardoor het iets helderder klinkt. Kruising van Gibson met Fender. Al met al wordt de sound (ook met een 3 standen schakelaar) ANDERS, iets helderder juist met name.
Dan zou je de vraag kunnen stellen: Waarom zoveel geld en moeite doen (frasen, elementen, bedradingen etc) om alleen een wat helderdere sound te krijgen?

Omdat het een sound is wat normaal gesproken niet te krijgen is door er alleen andere elementen in te zetten. Ook al klinken de elementen van nature helder. Er is dus iets meer voor nodig.
Het klinkt juist niet modderig, maar je bent op die manier wel altijd afhankelijk van het middelste element. Dat is het enige 'nadeel'.

Klinkt fantastisch, heb je dit zelf ondervonden of is dit een mening van iemand anders? Andere kabel, versterker, speakers, plectrum of gitaarafstelling kan je gitaar ook helderder laten klinken. Dan hoef je ook niet te hakken, je weet nooit hoe je lp gaat klinken. Succes

Yamhammer_71
23 april 2007, 10:48
Klinkt fantastisch, heb je dit zelf ondervonden of is dit een mening van iemand anders? Andere kabel, versterker, speakers, plectrum of gitaarafstelling kan je gitaar ook helderder laten klinken. Dan hoef je ook niet te hakken, je weet nooit hoe je lp gaat klinken. Succes

Dit heb ik zelf ondervonden met een van mn LP's jaaaaren geleden.

Ik heb er toen al een derde element in laten bouwen, maar was niet helemaal correct geschakeld. Toen heeft mn oom nota bene (weet alles van electro-techniek etc) alles weer correct geschakeld, uiteraard zonder 5 standen schakelaar. Steeds het middenelement erbij en klinkt absoluut anders dan een LP met 2 elementen, helderder dus (juist veel minder dof). Dit uiteraard in vergelijking met LP's met 2 pickups met dezelfde instellingen, kabels etc. Duidelijk hoorbaar verschillen.