PDA

View Full Version : Stack/combo dilemma



Dribbel_
22 april 2007, 01:14
Er zijn waarschijnlijk al wel topics over geweest maar ik kon zo snel niks vinden dus niet gelijk beginnen over dat "gebruik de search"gejammer :mad:

Ik ga binnenkort dus mijn nieuwe versterker aanschaffen, doel is dus om deze te gaan gebruiken bij optredens, maar ook voor op m'n kamer zelf gewoon.
Nu zit ik dus zwaar te twijfelen tussen een stack of een combo. Stack is natuurlijk tof groot klinkt lekker door 4 speakers, maar daardoor ook weer gelijk onhandig om mee te nemen vergeleken bij een combo.
Maar wat zijn nou precies de punten waarop je bij de keuze tussen deze twee vooral moet letten.
Het zijn allebei buizenversterkers, de combo is 2x12, dus voor live zijn ze sowieso allbei meer dan genoeg.

alvast bedankt :chicken:

Lexvandoef
22 april 2007, 01:29
Ik zou in dat geval voor een stack gaan. Hij lijkt weliswaar wat groter dan een 2x12 combo, maar dat ding moet je in een keer naar boven sjouwen terwijl je een combo in een keer mee moet nemen.

Vaak zijn die 2x12 combo's ook echt heel erg lomp of zwaar. Neem maar een AC30 of mijn JMP 2203 combo. Die weegt echt als lood en is enorm lomp.

Rude Perception
22 april 2007, 01:34
ik denk dat je, als je een stack hebt, ook regelmatig het cabinet van de backline kan gebruiken. Dan is de top zelfs een stuk handzamer. Ook hoef je niet voor 4*12 te gaan, maar kan je ook een 2*12 cabinet te kopen. Ik denk dat een stack dan misschien zelfs handiger is, omdat ik (geen ervaring) denk dat een 2*12 combo misschien niet eens in je eentje te tillen is.

EDIT: is toch wel te doen. Iig een randall rg100sc is goed te doen. Verder geen ervaring...

Dribbel_
22 april 2007, 01:35
Combo komt op zo'n 30 kilo aan
top 20kg en het cabinet 35kg
dus dan zou het alsnog lichter zijn zijn combo :chicken:

Rude Perception
22 april 2007, 01:36
Combo komt op zo'n 30 kilo aan
top 20kg en het cabinet 35kg
dus dan zou het alsnog lichter zijn zijn combo :chicken:

dan heb je het zeker over een 4*12 (van engl misschien?).
Het zou sowieso handig zijn als je even laat weten over welke versterkers het gaat.

Dribbel_
22 april 2007, 01:38
dan heb je het zeker over een 4*12 (van engl misschien?).
Het zou sowieso handig zijn als je even laat weten over welke versterkers het gaat.


Een 2x12 cab er onder kan natuurlijk ook altijd nog
peavey valveking gaat het over
Zo'n combo word natuurlijk associaal zwaar om te gaan dragen ja daar moet ik je zeker gelijk geven.
En inderdaad als de zaak in de backline al een cabinet heeft staan scheelt dat wel ff wat. Maar het blijft een gesleep, ook qua ruimte in de auto

Dribbel_
22 april 2007, 01:43
De 1x12 combo is natuurlijk een stuk handzamer maar voor live heb ik meestal het gevoel dat die 1x12 dingen zo opgefokt gaan klinken

steph
22 april 2007, 07:37
Ik heb eens in Bloemendaal moeten spelen in zo'n strandtent. Auto naar beneden gereden, knipperlichten aan, gelost en daarna een kilometer verder geparkeerd. Stom van mij om de knipperlichten te vergeten, maar ja, moest toch een kilometer lopen voordat ik bij de auto was (de accu was leeg). Toen was ik erg blij dat ik een fender Vibrolux bij had ipv stack!
Ook op kleinere podia ben ik blij dat ik niet op een stack (meer) speel, dan sta je met je kont recht voor de 4x12 kast, en gaat alles van geluid onder je door. Op grotere podia ben ik nog nooit te kort gekomen qua volume, en krijg je alles ook nog eens terug op je monitor.
Ik zou zeggen, ga voor een combo, tenzij je op een top wil spelen die niet in combo versie verkrijgbaar is.

yanto
22 april 2007, 10:57
Ook op kleinere podia ben ik blij dat ik niet op een stack (meer) speel, dan sta je met je kont recht voor de 4x12 kast, en gaat alles van geluid onder je door.
Daarom is het handiger om een kast of combo op een verhoging te zetten zodat je jezelf beter hoort.
Als alles wordt uitversterkt kan je ook je versterker aan de zijkant zetten of schuin voor je. Zo blaas je niet de zaal in en gebruik je hem meer als monitor.
Ik zou trouwens ook voor een stack gaan, met een 2x12 kast blijft het compact.
Zoals eerder gezegd staat op de meeste festivals of zalen wel een cabinet. En je kunt als je met meerder bands ergens speelt makkelijker combineren. Als jullie de cabinetten meenemen, nemen wij het drumstel mee.

future2future
22 april 2007, 11:07
Ik zou altijd voor de losse top+ cab gaan. Dan heb je ook nog verschillende mogelijkheden qua cabs. Als je dan echt een combo wil zou ik niet groter gaan dan 1x12, groter is niet te tillen

Dribbel_
22 april 2007, 12:33
Probleem is natuurlijk dat het allemaal natuurlijk loeizwaar is vooral die 2x12combo
Geluid onder je door met een stack, hmm geen idee 1x pas over gespeeld en toen geen last van gehad, andere keren gewoon met een combo die wel schuin op een standaard stonden zodat het goed omhoog blaast en dat ging ook gewoon helemaal goed.
Twijfelen is kut :sneaky:
:chicken:

guitarguru
22 april 2007, 12:38
Top + 2x12 kast voor de repetities en optredens, gewoon lekker beneden laten staan in de schuur of repetitiehok. En voor thuis een 1x12 kastje kopen of maken, lekker op je kamer of zolder laten staan, waar je ook maar speelt.

Dribbel_
22 april 2007, 12:42
In het repetitiehok hebben we al goeie versterkers staan dus het enige waar ik die versterker eventueel naar moet verspelen is naar plaatsen waar ze geen eigen versterkers hebben staan, wat nu pas 1 keer het geval is geweest, okee over eigen versterkers spelen is natuurlijk fijner maar dit gaat tot nu toe ook goed.
Woon in een flat dus het hele zootje gaat zo de lift in, dus geen gesleep trap op en af enz.

DeiDRagonas
22 april 2007, 12:53
Ik ben zelf een combo type... Honderd procent zeker weten. Dat gesleep met die stacks heb ik wel afgeleerd. Ik speel nu stereo over twee 1x12 inch combo's. Niks mis mee, klinkt super en veeeeel minder gesleep dan met n stack (en helemaal als je zoals ik hem steeds de trap af moet sjouwen!). En uit mn ervaring is gebleken dat een stack toch vaak overkill is. Die combo's kun je lekker opendraaien en dan heb je zelfs nog wat over qua volume. No problem.

grt, Roy.

chennie
22 april 2007, 14:55
stack !

combos zijn in een keer te slepen, in een keer te lopen. Maar ze zijn zwaarder en lomper dan een top of een cabinet alleen. Serieus heb liever dat ik twee keer iets lichter moet dragen, dan één keer iets zwaars.
We hebben het over buizenversterkers, die dingen zijn zwaar !

Ten tweede, vaak bij optredens zijn er al speaker cabs aanwezig, hoef je alleen de top nog mee te nemen.

Ten derde, je hebt een betere keus aan speaker mogelijkheden.

Ten vierde, persoonlijk vind ik een top plus cabinet er beter uitzien.

Ten vijfde, als je een 2x12 cab haalt ipv een 2x12 combo, zie ik niet in dat je het over overkill hebt. We hebben het over dezelfde versterker, hetzelfde vermogen, dezelfde configuratie, alleen anders verpakt.
Aan de post hierboven, begrijp ik niet dat je een combo wel kan opendraaien en eenzelfde top+cab niet.

Magic Bean
22 april 2007, 16:15
stack !

combos zijn in een keer te slepen, in een keer te lopen. Maar ze zijn zwaarder en lomper dan een top of een cabinet alleen. Serieus heb liever dat ik twee keer iets lichter moet dragen, dan één keer iets zwaars.
We hebben het over buizenversterkers, die dingen zijn zwaar !

Ten tweede, vaak bij optredens zijn er al speaker cabs aanwezig, hoef je alleen de top nog mee te nemen.

Ten derde, je hebt een betere keus aan speaker mogelijkheden.

Ten vierde, persoonlijk vind ik een top plus cabinet er beter uitzien.

Ten vijfde, als je een 2x12 cab haalt ipv een 2x12 combo, zie ik niet in dat je het over overkill hebt. We hebben het over dezelfde versterker, hetzelfde vermogen, dezelfde configuratie, alleen anders verpakt.
Aan de post hierboven, begrijp ik niet dat je een combo wel kan opendraaien en eenzelfde top+cab niet.

+ n boel

Ten zesde: Over het algemeen is de constructie van een cab beter dan die van een combo==> beter geluid.
Bovendien trilt de amp zelf minder mee.

Heb zelf nu een rack + 2x12 en ben daar toch echt veel gelukkiger mee dan onze andere gitarist met zijn 2x12 combo.
Dat ding is echt niet te tillen!! (Laney VC50)

Gewoon een 2x12 en een top. 4x12 kan altijd nog als je er de ruimte en de (spier)ballen voor hebt.



pssst... 2x12 kopen?

chennie
22 april 2007, 16:21
Sterker nog: ik heb mijn combo omgebouwd tot een top + cab, want ik werd gewoon gek van die combo.

Mr.Bluesbreaker
22 april 2007, 20:27
Ook een alternatief: een 1*12 open back combo met een oversized closed back 1*12 cabinet.

Dribbel_
22 april 2007, 21:13
Okee mensen echt heel erg bedankt,
ik denk dat ik toch amar ga voor de stack maar dan met een 2x12 cab er onder.

Mochten jullie nog meer tips hebben gewoon doen !
hoe positioneer je het geheel dan. Een combo staat op zo'n schuin standaart dat je jezelf goed hoort als het ware dat het een monitor is.
Hoe doe je het met die stack dan? Zelfde idee ?

Kaboemba
22 april 2007, 21:19
Ik zeg stack, heb net mijn buizencombo omgebouwd tot top.

als je nog flexibeler wil zijn neem dan niet een 2x12 maar twee 1 keer 12, heb je ook meer mogelijkheden om jezelf beter te horen (1 recht en 1 schuin omhoog als je combo).

steph
22 april 2007, 21:42
Ik heb slechts 1x meegemaakt dat er al een cabinet stond, in een of andere jongerencentra, maar daar speel ik eigenlijk nooit. Een 2x12 kast met top is een mooie en handige oplossing! Tuurlijk zet ik mijn combo altijd op z'n flightcase, perfect op hoogte, en d'r zitten wieltjes onder, gitaar op de flightcase met de effects koffer, meestal 1x lopen. En da's fijn als je in de binnenstad van Amsterdam of Rotterdam moet lossen.

Magic Bean
22 april 2007, 22:20
Je kan je 2x12 ook gewoon op z'n kant zetten aan de zijkant van t podium.
Ik zet mijn rack meestal op iets aan de zijkant van het podium (flightcases van t licht of een tafel oid.
Werkt perfect: je kan jezelf goed horen en de geluidsman heeft geen last van teveel podiumgeluid.

Dribbel_
22 april 2007, 23:10
Tof dat jullie zo snel allemaal reageren! :chicken:
Nu heb ik verder weinig verstand van speakers en cabinetten
Dus een 2x12 voor zeg zo'n 300 euro max? is dat goed te doen? lijkt me wel op zich. Bij wat voor cab zou ik dan uitkomen?

Helter Skelter
22 april 2007, 23:34
Een Marshall 1936 heb je wel voor die prijs (en lager) da's een van de meest gebruikte 2X12 cabs. Een standaard gitaartop past daar precies op, dat ziet er ook wat strakker uit

Dribbel_
22 april 2007, 23:40
Een Marshall 1936 heb je wel voor die prijs (en lager) da's een van de meest gebruikte 2X12 cabs. Een standaard gitaartop past daar precies op, dat ziet er ook wat strakker uit


Ik zat toevallig net naar zo een te kijken op marktplaats, idd voor ook 300 euro :chicken: