PDA

View Full Version : center click pot ingebouwd...



dePerik
22 april 2007, 00:36
(Voor diegenen die denken 'waar gáát deze post over', lees ff het topic 'potmeter voor telecaster, dan word je heel wat wijzer)

Vandaag geprobeerd een potmeter met een click te pakken te krijgen en JAWEL, gelukt!
Niet bij Technica, het obscure en wordere electronicawinkeltje, maar bij de winkel die ik liefst mijd maar af en toe tot veroordeeld ben; Schreeven.
Voor de duidelijkheid; logaritmische volume potmeters met een click bestaan niet. En al helemaal niet met de klik op tweederde. Daar was ik al uit. Een lineaire tonepotmeter met klink in het midden wel. Die heb ik dus vandaag ingebouwd in mijn toch al zwaar gecustomisede Ibanez Blazer.

En dan nu het resultaat:....... het valt wat tegen :dontgeti:

Meest waarschijnlijk is het vanwege het lineaire karakter van het volume, waarbij de eerste 50% heel veel volume opbouw heeft, en de 50% na de klik nog maar heel weinig. Je hoort het volume nog wel toenemen maar imo onvoldoende om echt van een slag en solo volume te kunnen spreken. Wel hoor je duidelijk de toegenomen drive en sustain als ie open staat.
Maar het is gewoon niet hard genoeg, het verschil. En dat met de klik op 50%. Bij een normale volume pot hoor je duidelijk volume verschil tussen tweederde van het bereik (tussen stand zes en zeven over het algemeen) en vol open. Het ligt uiteraard ook aan je elementen en versterker (een buizen versterker zal beter reageren, evenals hot pups natuurlijk..

Daarnaast pastte de knop niet goed zodat ik (alsnog) wat geforceerd met twee vingers die pot moet draaien aan zijn eigen palletje in plaats van soepeltjes met de pink zoals te doen gebruikelijk.
Bijkomend nadeel; ergens is ws iets losgeraakt want ik ben m'n middelste element kwijt dus hij moet weer open.
Bijkomend voordeel; er zitten nieuwe snaren op de plank.

Maar goed, zolang er geen log. potmeters met klik zijn, is een lin. tonepotmeter geen heel goed alternatief. Waarvan akte.

dePerik
23 april 2007, 21:29
Nee, fijn. Hou ik jullie op de hoogte, leest niemand het.... :sneaky:
Ik sloop die pot er trouwens denk ik ook net zo hard weer uit, 't was een leuk experiment maar ik doe het nog wel eens over als ik een fatsoenlijke volumepot met klik krijgen kan. Zal wel nooit dus.....
Volgende project: dat schakelaartje waar Chris het over had. Zit heel toevallig al gemonteerd.

Chris Winsemius
23 april 2007, 21:46
Hallo!!! Ik had dit vanmiddag gelezen :) (maar moest nog ff verder met 'n Bassman en 'n Plexi versterker...).

Ik weet niet of je al 'n gat in je slagplaat hebt geboord voor die schakelaar, probeer het (liever) eerst uit met die schakelaar en 3 langere draden aan de buitenkant bungelend.

Je topics zijn ook insprirerend voor mij, ook mede dankzij de posting van piezo;

Ik heb hier 'n "Trèsquire" gitaar; Esquire (Tele met alléén 'n brug-element) waar ik na lang brainstormen (was nog nooit eerder gedaan naar mijn weten) de volgende 3 standen posities in heb:
- volume en tone aan
- volume aan
- element direct naar de uitgang

Ondanks de vetheid v/h huidige element denk ik dat het volgende misschien nog leuker is:
- volume en tone aan à la Telecaster
- volume en tone aan à la Les Paul Junior (andere beïnvloeding regelaars tov elkaar)
- alléén volume aan (à la 3e postie Esquire)

SUCCES!!!
Ik ga je posting ZEKER weer lezen!

dePerik
23 april 2007, 21:55
:satisfie: Ah, kijk, dat doet een pionier goed!

Dat schakelaartje zit al op m'n slagplaat, het is er ééntje met zes pooltjes en heeft nu de functie van in/uit fase schakelaar voor de tussenstandjes. Maar dat effect is, mwah, niet heel te gek. Bovendien zoals ik al meldde is m'n middelste element uitgevallen, dus ik héb helemaal gene tussenstandjes nu :o

Ik moet nog even je eerdere post goed lezen om te weten wat ik doen moet. Dat 10K weerstandje heb ik gelijk al met die pot gekocht (om schakelstoring weg te nemen). Ik laat het weer weten als het bevalt!

Chris Winsemius
23 april 2007, 22:35
:satisfie: Ah, kijk, dat doet een pionier goed!

Dat schakelaartje zit al op m'n slagplaat, het is er ééntje met zes pooltjes en heeft nu de functie van in/uit fase schakelaar voor de tussenstandjes. Maar dat effect is, mwah, niet heel te gek. Bovendien zoals ik al meldde is m'n middelste element uitgevallen, dus ik héb helemaal gene tussenstandjes nu :o

Ik moet nog even je eerdere post goed lezen om te weten wat ik doen moet. Dat 10K weerstandje heb ik gelijk al met die pot gekocht (om schakelstoring weg te nemen). Ik laat het weer weten als het bevalt!

ff snel:

mail me anders ff 'n fotootje van je Blazer-slagplaat (Ik heb hier ook 'n Ibanez maar da's 'n wat ander model uit '81 of '82).

Die weerstand moet 10M (tien mega ohm) zijn, mail me anders je adres en ik stuur je wat op. Ik kan je dan ook gelijk 'n schema sturen.

Mochten er nog meer plekken voor schakelaars zijn dan is daar ook nog wat voor te bedenken, laat gewoon even weten wat je wensen zijn.

dePerik
29 april 2007, 22:35
Ben wat druk geweest met andere (ook best belangrijke) dingen de afgelopen week dus er is nog helemaal niets van terecht gekomen. En da's maar goed ook, want anders had er nu een 10k weerstand ingezeten. Ahem, dat dacht ik dus onthouden te hebben. Nu lees is pas dat het 10megaOhm moet zijn. Lijkt me heel iets anders :)
@Chris; ik maak morgen wel een een foto van de boel; aan en los van de body, hoop dat je me op weg kan helpen!

dePerik
30 april 2007, 22:37
http://i156.photobucket.com/albums/t35/dePerik/buitenwerk-Blazer-2.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t35/dePerik/binnenwerk-Blazer.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t35/dePerik/buitenwerk-Blazer.jpg

Foto's van m'n Blazer, met klikpot. Die word strakts weer terug vervangen door de normale. Je kan zien dat ik het palletje nog ingezaagd heb ik een overmoedige poging dat ding te verkleinen (om er een knop op te kunnen zetten).
Binnenin herkent de ware gitaarknutselaar als het goed is een complete standard Stratocaster ijzerwinkel. Om dat in de Blazer te krijgen heb ik de slagplaat geheel vanaf scratch zelf moeten maken, al enkele jaren geleden gedaan overigens. Dat ik het middelste element kwijt was, was niet gek; er was gewoon een draad losgeraakt (zie foto)
Het schakelaartje is een 6-polige schakelaar die nu dus de funtie van MV schakeling gaat krijgen.
De originele Blazer had er twee. Van één wist ik wat ie deed namelijk het tussenstandje in of uit fase schakelen. Die andere was me een raadsel en die heb ik er uit gelaten. Ik heb 'm nog wel en als dit experiment een succes wordt, zet ik die in mijn Pacifica 640W.

Chris Winsemius
30 april 2007, 23:52
Hoi Erik!

Puik gitaartje, ik mag die vroege jaren 80 Ibanezjes wel. Heb zelf 'n bas, 'n elektrische en 'n klassieke (m'n eerste axe ever) uit die periode.

Wat die schakelaar betreft: sluit 'm gewoon aan zoals ik eerder poste. Mocht je toch schakelclicks ondervinden dan stuur ik je gewoon ff 'n 3M3 of 10M weerstand op, die ene postzegel + weerstand maakt mij niet zo veel uit. Email me je adres indien nodig.

dePerik
1 mei 2007, 21:43
Hoi Erik!

Puik gitaartje, ik mag die vroege jaren 80 Ibanezjes wel. Heb zelf 'n bas, 'n elektrische en 'n klassieke (m'n eerste axe ever) uit die periode.

Wat die schakelaar betreft: sluit 'm gewoon aan zoals ik eerder poste. Mocht je toch schakelclicks ondervinden dan stuur ik je gewoon ff 'n 3M3 of 10M weerstand op, die ene postzegel + weerstand maakt mij niet zo veel uit. Email me je adres indien nodig.

Te gek Chris! Ik ga er het weekend mee aan de slag en laat je weten of het gelukt is.
En ja, die Blazers, maar ook Roadstars spelen best heel oké. Alleen vond ik de pups niet goed klinken, vandaar dat ik ooit een setje strat singlecoils op de kop getikt heb. Het geluid is nu (ja duh, logisch) behoorlijk strat achtig, met wat minder 'bite'.
Moet trouwens de hele boel nog eens wat mooier solderen en de shielding opnieuw uitvoeren; kwestie van voortschrijdend inzicht over afwerking zullen we maar zeggen :)