PDA

View Full Version : Buffer-A/B box



Valoosj
21 april 2007, 16:53
even een plannetje samengesmeten, klopt de manier waarop ik de buffer integreer in de A/B box? de buffer komt net voor de output van mn A/B, die ik gebruik om 2 gitaren in te pluggen.

de witte streepjes bij de 2 inputs zijn 1M resistors. dit moeten bleeder resistors zijn, maar is er een verschil met een gewone?

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/AB-buffer.gif

guitarnijboer
21 april 2007, 17:10
bleeder resistors heten zo omdat ze van bloedkoraal gemaakt zijn en bloed rood van kleur zijn dus. Je ziet ze niet veel meer omdat koraal beschermd is..... Soms komt er zelfs een wat rode vloeistof uit die lijkt op bloed. Hoe dit kan is nog niet verklaard, net als bij Maria beeldjes

:D :D :D

Geintje:

Dat 'bleeder' staat voor de functie die de weerstand heeft. Hij 'lekt' stroom naar massa. Het zijn gewone weerstanden

Valoosj
21 april 2007, 17:12
ok:D

is mijn plannetje verder juist? ik twijfelde eerst aan de manier waarop ik de buffer er tussen geplaatst heb, maar ik zou niet weten hoe anders

Valoosj
21 april 2007, 18:49
wat is trouwens de goede dikte van draad om te gebruiken? je geluid gaat erdoor, dus ik vermoed dat het wel de juiste soort moet zijn omdat het anders weer ten koste gaat van je geluid...

Vonk
21 april 2007, 19:04
Bij draden waar een outputsignaal doorheen gaat richting speaker (dus na de versterker) gaat dit op. Vaak gebruikt men hiervoor 1 tot 3 mm2 voor. Volgens mij gaat de regel niet op voor signalen voor de versterker. Heeft te maken met impendaties ofzo.
Gewoon draad zoals bij Newtone te krijgen is is goed genoeg.

Vonk
21 april 2007, 19:06
En je plan is helemaal goed getekend. De resistors, je gebruikt ze voor antiplop?

Valoosj
21 april 2007, 20:12
ja daar dienen ze inderdaad voor. op aanraden van weet ik veel wie :)

Valoosj
21 april 2007, 20:14
ik koop mijn draad bij musikding.de, en daar hebben ze keuze uit 0,5mm˛ en 0,14mm˛

welke lijkt het beste? en ook voor de bedrading van mn gitaar zou ik het moeten weten wat de beste is, tenzij ik hem dan beter ergens anders bestel?

Speeddemon
21 april 2007, 21:04
gebruik die 0.5mm2 maar.

0.14mm2 is weliswaar de defacto standaard voor electronica, maar ik gebruik in m'n HWA effecten ook al standaard 0.25mm2 voor de signaallijnen en bij grote behuizingen (groter dan 1590BB) 0.5mm2.

Valoosj
21 april 2007, 21:16
en voor de bedrading van mijn gitaar ook dan?

Speeddemon
21 april 2007, 21:42
het zal er niet slechter op worden.

Valoosj
22 april 2007, 13:14
Bij draden waar een outputsignaal doorheen gaat richting speaker (dus na de versterker) gaat dit op. Vaak gebruikt men hiervoor 1 tot 3 mm2 voor. Volgens mij gaat de regel niet op voor signalen voor de versterker. Heeft te maken met impendaties ofzo.
Gewoon draad zoals bij Newtone te krijgen is is goed genoeg.

bijna vergeten, ik maak op mijn pedalenbord achteraan 7 inputs voor mijn fx loop, gitaar output, talkbox in en uit,... op die manier kan ik mijn kabels tss amp en bord achteraan inpluggen, en moet ik niet tussen de effecten prutsen om ze in te steken. de effecten die steek ik dan in andere inputs onder het verdiepje van mn bord. de 2 rijen inputs moeten dan ook verbonden worden met elkaar. hiervoor kan ik dan draad gebruiken van 0,5mm˛ ? en die voor de talkbox moet dan tussen 1 en 3 mm˛ zitten zeker? is er nog iets waar ik moet op letten bij het maken van dit?

om het visueel te maken... waar de tekst staat in de tekening is het verdiepje in mn bord waar een aantal pedalen staan. en daaronder verstop ik dus kabeltjes, de voeding, en de verbindingen tussen de 2 rijen inputs.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/board.jpg