PDA

View Full Version : Metal op een Jazz Gitaar...



Evil-Payasos
21 april 2007, 13:29
Hey,

Wat zou er gebeuren als je metal speelt op zown grote semi-hollowbody, van bvb: Epiphone, gretch, gibson??

Later

Squier4ever
21 april 2007, 13:32
PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP...

(feedback)

Evil-Payasos
21 april 2007, 13:36
Ja?, gaat dat niet goed?

MizZoo
21 april 2007, 13:39
Waarschijnlijk niet.. je kunt handoeken oid in de klankkast stoppen, ik dacht dat BB King dat ook deed. Maar reken er maar op dat het inderdaad éen en al feedback is.

grayfink
21 april 2007, 13:41
Op een SEMI hollow body, met dus een balk massief hout in het midden, kun je op een behoorlijk volume spelen voordat het gaat rondzingen. Dat wil dus gewoon. Een volledig holle, wordt het moeilijker. Maar daar zet je meestal ook flatwound snaren op, dat klinkt gewoon niet voor metal.
Maar met een es335 achtige gaat het prima, al zal je dat niet gauw zien. De meeste metalgitaristen vinden dat je metal met een puntige gitaar moet spelen.
(Waarom eigenlijk:???: )

Evil-Payasos
21 april 2007, 13:45
Ja inderdaad!, haha, ik ben namelijk al een tijdje aan het zoeken naar de beste manier om metal te spelen...haha en ik kwam spontaan op het idee om metal met een Jazz bak te spelen, omdat jazz gitaren altijd zo warm en vol klinken...maar blijkbaar is dat niet de juiste oplossing..

The Underdog
21 april 2007, 14:04
Izzy Stradlin van G N' R speelde op zo'n jazzer. Dus het is mogelijk. Een andere optie is een amp modeler gebruiken en alleen opnemen met de gitaar.

Gitaro
21 april 2007, 14:22
Maar met een es335 achtige gaat het prima, al zal je dat niet gauw zien. De meeste metalgitaristen vinden dat je metal met een puntige gitaar moet spelen.
(Waarom eigenlijk:???: )

Tja, waarom he? omdat die gitaren doorgaans de beste specs hebben en het imago past bij het genre.

Veel jazzgitaristen vinden dat je op zo'n hol ding moet spelen. Zie je? Dat is precies hetzelfde, maar als het over metal gaat is het weer een probleem omdat er punten aan zitten

guitartub
21 april 2007, 14:26
Ted Nugent kan het ook. Mja we heten niet allemaal T.N. die op een hele dure Gibson speelt. Op de goedkopere gitaren hoef je het niet te proberen want dat gaat bleeeeeren. Alternatief zijn de reeds genoemde semi accoustics met een sustainbalk in het midden. Overigens zijn ook niet alle s.a. er geschikt voor. Dat wordt zoeken!.
Overigens zijn er veel jazzgitaristen die niet op dikke hollow-bodies spelen maar dunne semi acc. prefereren of zelfs solids. En waarom ook niet? Gitaarspelen is door de decennia heen steeds minder aan regels gebonden. Ik speel zelf het liefst op hollow bodies, en mijn docent speelt vaak jazz over een nylon snarige, met een fantastische toon. Jij bepaalt wat je mooi en lekker vindt!

LP_CL
21 april 2007, 14:29
De meeste metalgitaristen vinden dat je metal met een puntige gitaar moet spelen.
(Waarom eigenlijk:???: )
wat dan met al die les pauls in de metalwereld?

Tupelo
21 april 2007, 14:39
Ik begrijp sowieso niet goed wat iedereen hier altijd over feedback loopt te miepen.
Zolang je doorspeelt heb je daar helemaal geen last van, 't zijn de momenten dat je niet aanslaat, dat de boel te hard begint te piepen.
En zelfs dat is bruikbaar wanneer je er eenmaal mee leert spelen.
Kijk maar naar bands als the Jesus and Marychain, of My bloody valentine.
Met mijn oude band had ik een paar R&R gebaseerde nummers met over de top gain op een semi hollow.
Klinkt moddervet en op het moment dat je begint te soleren wordt dat mooi ingeluid door een dikke piep squeech janktoon.
Tijdens het soleren goed opletten dat je dempt wat je niet wilt horen piepen en alles wat je wel speelt klinkt door en door vet!

Feedback is cool! :cooler:

Rinze
21 april 2007, 15:08
Op mijn Framus Tennessee kan ik heel aardig metal spelen, is semi-akoestisch.

The Underdog
21 april 2007, 15:28
Ik heb een tijdje metal op een Epiphone Dot gespeeld. Ging wel, ik had vooral problemen tussen de nummers, maar dan duw je je overdrive gewoon uit.

Evil-Payasos
21 april 2007, 15:30
Hahaha, maar is het aan raden?...of is het toch beter om metal te spelen op een LTD met dikke EMG's??

Rinze
21 april 2007, 16:31
Het is gemakkelijker te beheersen op zo'n standaard metalplank, maar misschien dat je op een semie-akoestische gitaar meer een eigen klank hebt. Neem bijvoorbeeld Geordie van Killing Joke, die speelt die zaag-, hak- en gierpartijen op een Gibson ES175... Of inderdaad Ted Nugent met zijn Gibson Byrdland.

zoon van Piet
21 april 2007, 16:34
Op Dynamo Open Air ( aflevering 1993) zag ik een band spelen met twee dikke gretsches. Naam van de band ben ik vergeten, maar het deed in niks onder voor de andere groepen ter plekke. Hoe ze het deden weet ik niet, misschien waren die gretsches volgegoten met beton, maar het kan. Zondermeer.

En Ted he? Die heeft tjden te boek gestaan als de hardste artiest ter wereld

T.N. die op een hele dure Gibson speelt. Op de goedkopere gitaren hoef je het niet te proberen

Zou het? mijn ervaring is dat jazzers met solid tops ( zoals Nugent's Byrdlands) veel eerder piepen dan goedkopere van gelamineerde constructie.

Tho
21 april 2007, 16:40
okey, wat is het probleem?

Koop gewoon een solidbody :confused:

mayniac
21 april 2007, 16:44
Er zijn genoeg stevige rockbands die live op zo'n Gibson semi-hollowbody spelen: Green Day, Queens of the Stone Age, Blink 182, Foo Fighters.

Dat is dan wel geen metal, maar toch....

Mitch
21 april 2007, 16:45
Afgezien van de feedback: zeker bij metal kun je best een wat fellere gitaar met hoge output gebruiken en dan vervolgens via de amp tot een heavy sound komen. Een jazzbak heeft zuit een wat lage output en al erg veel laag van zichzelf. Da's minder makkelijk te versterken, de sound wordt snel blubberig.
Een beetje laag weghalen vóór je versterking is één van de redenen dat een tubescreamer bijvoorbeeld de laatste tijd populair is voor metal gebruik.
Just a thought.