PDA

View Full Version : element vervangen Squier '51



Rude Perception
21 april 2007, 11:39
Ik heb laatst een Squier '51 gekocht, maar deze heeft toch niet genoeg laag. Hij heeft bijvoorbeeld een stuk minder laag dan mijn PRS. Ik wil dus de humbucker (die splitbaar is) vervangen door een humbucker met meer laag.

Ik dacht zelf aan een GFS-pickup, en ik weet dat daar al over geschreven is hier op het forum, maar die leuke zoekmachine hier doet niet aan 3 letterwoorden.

Ik had zelf 3 mogelijke kandidaten uitgezocht, maar hoe kan ik weten of de pickup lekker wat laag heeft? Inderdaad, de ervaringsdeskundige vragen. Dus bij deze.

http://store.guitarfetish.com/alfatpafbohu.html

http://store.guitarfetish.com/crpafhublbrp.html

http://store.guitarfetish.com/crpafhiouhuz.html (zelfde als 2de?)

Wat houdt de term PAF eigenlijk in?

Welke kan ik het beste kiezen, voor mijn wensen? De output moet niet te hoog zijn, maar ik speel vooral punk met deze gitaar, dus hij mag best wat output hebben.

Alvast erg bedankt!

Flatroc
21 april 2007, 11:51
PAF staat voor Patent Applied For, en dat verwijst geloof ik naar legendarische Gibson elementen waar ze destijds patent voor hadden aangevraagd. over de klank etc. kan ik je nog niks vertellen. Ik wil ook GFS elemente bestellen maar dat worden andere. Zoek anders eens op GFS pickups. Wellicht dat dat helpt.

Flatroc
21 april 2007, 11:53
trouwens bij die 2e staan een 2tal soundsamples, had je dat al gezien?

Yamhammer_71
21 april 2007, 11:56
Ik heb laatst een Squier '51 gekocht, maar deze heeft toch niet genoeg laag. Hij heeft bijvoorbeeld een stuk minder laag dan mijn PRS. Ik wil dus de humbucker (die splitbaar is) vervangen door een humbucker met meer laag.

Ik dacht zelf aan een GFS-pickup, en ik weet dat daar al over geschreven is hier op het forum, maar die leuke zoekmachine hier doet niet aan 3 letterwoorden

Een squier 51' heeft zowieso niet veel laag. Ik denk niet dat je dat kan verlangen van zo'n gitaar.
Pickups kunnen je wel iets dichter bij de sound brengen, tis maar net wat je eisen zijn wat betreft ''meer laag''. Het zal een minimale verbetering kunnen zijn met andere pickups, maar het wordt geen Gibson of Epiphone.

Rude Perception
21 april 2007, 11:56
ja, die heb ik gezien, maar ik weet de rest van de set-up niet, dus ik weet niet hoe hij in mijn gitaar zal klinken. En ik omdat er maar eentje met samples zijn, kan ik de pickups ook niet onderling vergelijken.

Rude Perception
21 april 2007, 11:59
Een squier 51' heeft zowieso niet veel laag. Ik denk niet dat je dat kan verlangen van zo'n gitaar.
Pickups kunnen je wel iets dichter bij de sound brengen, tis maar net wat je eisen zijn wat betreft ''meer laag''. Het zal een minimale verbetering kunnen zijn met andere pickups, maar het wordt geen Gibson of Epiphone.

Dat wil ik ook niet, ik heb een stronthekel aan dat geluid (als ik anderen erop hoor spelen vind ik het een vet, dik geluid, maar speel ik er zelf op, dan vind ik het geen lekker geluid).

Ik weet ook dat de squier niet veel laag heeft, dat hoor je akoestisch eigenlijk al, maar denk je niet dat toch redelijk wat valt te compenseren met een nieuwe pick-up?

Yamhammer_71
21 april 2007, 12:03
Dat wil ik ook niet, ik heb een stronthekel aan dat geluid (als ik anderen erop hoor spelen vind ik het een vet, dik geluid, maar speel ik er zelf op, dan vind ik het geen lekker geluid).

Ik weet ook dat de squier niet veel laag heeft, dat hoor je akoestisch eigenlijk al, maar denk je niet dat toch redelijk wat valt te compenseren met een nieuwe pick-up?

Jawel, valt zeker te compenseren. Ik denk dat de Squier 51' naar JOUW smaak wel gemaakt kan worden, met een bijbehorend setje pickups.

En een Gibson is zeker niet altijd een lekkere gitaar (heb er zelf 2) met veel laag, maar daardoor ook eerder overstemmend of doffer. Een Fender achtige klinkt zowieso naar mijn idee wat 'opener'...in de goede zin van het woord.

Mitch
21 april 2007, 12:28
Waarom zou je dít probleem willen oplossen met een andere pickup ? Ik zie echt de gedachter erachter niet.

Een eq pedaal: oké.
Andere eq instellingen op je amp: oké.
Andere speakers: oké.

Maar een ander element ? Als de '51 akoestisch al niet genoeg laag heeft, waarom zou je dan de factor die het dichtst bij de akoestische klank ligt willen veranderen ? Verderop in de keten kun je veel meer bereiken.

Rude Perception
21 april 2007, 13:00
Waarom zou je dít probleem willen oplossen met een andere pickup ? Ik zie echt de gedachter erachter niet.

Een eq pedaal: oké.
Andere eq instellingen op je amp: oké.
Andere speakers: oké.

Maar een ander element ? Als de '51 akoestisch al niet genoeg laag heeft, waarom zou je dan de factor die het dichtst bij de akoestische klank ligt willen veranderen ? Verderop in de keten kun je veel meer bereiken.

Ik had verwacht dat een andere pickup wel zou gaan werken. Jij zegt van niet? Het 'probleem' ligt bij de gitaar, bij mijn andere gitaren heb ik het niet, daarom leek het mij geen raar idee om het probleem op te lossen door de gitaar aan te passen. Dan komen andere pickups natuurlijk heel snel in mijn gedachte.

Squier4ever
21 april 2007, 13:20
denk persoonlijk dat alle kleine beetjes helpen, ook andere pups...
ik heb bijv. een crunchy PAF (hals) element en die klinkt echt wel lekker warm en ook redelijk wat laag erin (oké wel in een LP model)

denk dat zo'n pup al een redelijke verbetering gaat geven. (zijn volgens mijn niet F-spaced)

Rude Perception
21 april 2007, 13:21
denk persoonlijk dat alle kleine beetjes helpen, ook andere pups...
ik heb bijv. een crunchy PAF (hals) element en die klinkt echt wel lekker warm en ook redelijk wat laag erin (oké wel in een LP model)

denk dat zo'n pup al een redelijke verbetering gaat geven. (zijn volgens mijn niet F-spaced)

f-spaced???

Debaser
21 april 2007, 13:26
f-spaced

andere spacing van de polepieces voor fender en floydrose t.o.v. bijv Gibson.

kwam ik ook achter toen ik een element kocht voor de sq' 51 ( SD Jeff Beck )

ik vind de gitaar het vetst met de stock hals pickup ...
gister mee gespeeld over mijn orange, voor het eerst op dik volume ... dat was vet !

The Underdog
21 april 2007, 14:06
Zo'n crunchy PAF is wel F-spaced. Ik zou ervoor gaan, is prima geschikt voor punk.

Mitch
21 april 2007, 14:20
Experimenteren is alleen maar leerzaam, dat moet je zeker niet laten. Ik vraag me alleen af ten opzichte van welke gitaren je het laag mist en wat de rest van je setup is.

Tip: kijk eens naar de tone charts op de Seymour Duncan site. Wat je daar zal zien, zeker in die staafdiagrammen (high, mid, low, output) is dat met het toenemen van de output alles wat forser wordt en als het al 'uit verhouding' toeneemt dan is het vooral het mid en in iets minder mate het hoog dat er meer uitkomt.
Laag kun je IMO beter op andere manieren oppeppen.

Rude Perception
21 april 2007, 14:23
M'n andere gitaar waar ik nog wel eens punk mee speel is een PRS Santana SE. Dat geluid vind ik heel lekker, maar ik wil die gitaar niet altijd overal naartoe meenemen, dus heb ik voor m'n punkbandje een squier '51. En ik heb een Japanse Squier SQ, maar daar speel ik alleen maar bleus mee. De verstkerker is een Marshall DSL 401

Mitch
21 april 2007, 14:47
Je wil dus duidelijk meer in de richting van je SE komen. Tja, ik ben bang dat de gitaar an sich daar niet zo goed voor geschikt is. Klankeigenschappen komen in belangrijke mate ook door de gebruikte houtsoorten en constructie en dat verschilt gewoon te veel. Misschien gewoon niet zo'n goede keus :(

Rude Perception
21 april 2007, 18:27
Je wil dus duidelijk meer in de richting van je SE komen. Tja, ik ben bang dat de gitaar an sich daar niet zo goed voor geschikt is. Klankeigenschappen komen in belangrijke mate ook door de gebruikte houtsoorten en constructie en dat verschilt gewoon te veel. Misschien gewoon niet zo'n goede keus :(

Ik wil zeg meer het prs geluid in de zin van: open, helder, maar toch een beetje ballen. Hij hoeft niet zo 'deftig' te klinken als mijn prs, hij mag wel een stukje feller klinken.

Mitch
22 april 2007, 12:19
Meer open en helder is alweer heel iets anders dan meer laag ;)
Dit moet te realiseren zijn met een ander element, geen probleem. Nu nog door de bomen het bos zien, want het aanbod wordt alleen maar groter.

Rude Perception
22 april 2007, 12:22
Meer open en helder is alweer heel iets anders dan meer laag ;)
Dit moet te realiseren zijn met een ander element, geen probleem. Nu nog door de bomen het bos zien, want het aanbod wordt alleen maar groter.

Nee, ik hou van open en helder geluid. Dat zit in beide gitaren, maar in de prs zitten ook nog wat ballen en laag.... Dat heeft die squier niet. Die squier is zo open en helder als het maar kan, maar mist een beetje 'dikheid', ballen, laag (of hoe ik het ook moet zeggen;))

no 1 hops
22 april 2007, 12:58
controleer voor de aardigheid eerst eens de potmeters.
die willen op de lange duur wel een coroderen en hebben dan niet meer de oorspronkelijke waarde.
pluspunt om dit even te doen weet je dan ook welke waarde erin zit en of je nieuwe potmeters moet hebben voor die bucker die je plaatsen wilt.

Rude Perception
22 april 2007, 13:10
het is een nieuwe gitaar, dus dat is niet het probleem, er zit ook alleen maar een mastervolume op, geen tone-knop.

iwamoto
22 april 2007, 13:36
ik weet niet of je het wist, maar let op dat je wel de goede maat neemt, ik weet niet precies welke brug erop zit, maar wellicht moet je je HB F-spaced namen, waarom?

http://www.harmony-central.com/Newp/2001/F-Spaced-Humbucker.jpg

Squier4ever
22 april 2007, 14:27
ik weet niet of je het wist, maar let op dat je wel de goede maat neemt, ik weet niet precies welke brug erop zit, maar wellicht moet je je HB F-spaced namen, waarom?

http://www.harmony-central.com/Newp/2001/F-Spaced-Humbucker.jpg

het topic lezen helpt ook iwa....