PDA

View Full Version : Paar vraagjes i.v.m. allereerste elektro-akoestische gitaar



CobraX
21 april 2007, 03:30
Hello folks,

Ik ben van plan om m'n allereerste gitaar te kopen. Het zal een elektro-akoestische gitaar worden. De bedoeling is dat ik het in m'n eentje via internetlessen (http://guitar.about.com/library/blguitarlessonarchive.htm) ga proberen aan te leren. Lukt dit niet al te best dan zal ik gitaarlessen in een muziekschool overwegen.

Na wat speurwerk online, kwam ik 2 prachtige gitaren tegen nl. de Ibanez AEG10E BK (http://www.ibanez.co.jp/ac_page_2007.php?PAGE_ID=90&COLOR=CL02&AREA_ID=3) en de Ibanez AEL10E BK (http://www.ibanez.co.jp/ac_page_2007.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=88&COLOR=CL01). Verder ben ik naar een gitaarwinkel geweest om enkele gitaren te bezichtigen. De AEG10E BK was aanwezig in de winkel. Echt een prachtige gitaar. Iemand van het personeel speelde er ook even op (aangezien ik nog geen gitaar kan spelen) en hij klonk warm en mooi vond ik.

Op de website van Ibanez las ik hetvolgende:


In the greatly expanded AE lineup, the AEF body is more compact than the AEL, but larger than the AEG.

en i.v.m. de AEL reeks


The AEL offers the largest body of the Ibanez AE acoustic-electric guitars, making it articularly well suited for unplugged as well as plugged-in live performance. To complement, the warm lows of the larger AEL body, B-Band® UST™ Pickup & Ibanez SRTn Preamp, which were chosen for their natural and warm sound reproduction.

en i.v.m. de AEG reeks


Nowadays, acoustic guitar is being used not only for traditional music, but more and more for modern rock music as colorful excitements. For rock musician, the compact shaped body of AEG series provide clear separated note of each string's sounds, even in crowded music composition, and in the exciting club with live music. In addition to that, the compact body makes easier for such active musician to perform flexibly on stage, and move from one venue to another.

De bedoeling is dat ik hier thuis wat speel en eventueel buiten in de tuin. Aan optreden voor een (groot) publiek denk ik niet echt. ;)
Mijn vraag is dan: is de AEG voldoende voor mij of moet ik voor de AEL gaan? Momenteel gaat m'n voorkeur uit naar de AEL, maar ik weet niet of dit terecht is aangezien ik een complete beginneling ben.
Veel verschillen zie ik niet tussen de 2 modellen buiten een andere pickup en preamp en de grotere body van de AEL. Bij beide modellen zie ik ook hetvolgende staan:


tuning machine Chrome Ibanez Smooth Tuner AS

Dit is een ingebouwd apparaatje om de gitaar te stemmen neem ik aan? M.a.w. ik hoef geen extra stemapparaat te kopen bij deze 2 gitaren om ze te stemmen?

Nog een puntje wat mij een beetje verontrust. De Ibanez AEG10E BK had 3 metalen snaren (de bovenste 3) en 3 nylon snaren (de onderste 3). Nu kwam ik dit stukje tekst tegen...


Acoustic Guitar

This is the instrument most people think of when they think "guitar". An acoustic guitar is hollow, and almost always has a "sound hole" - a round hole in the face of the guitar. Acoustic guitars almost always have six strings. When you strike the strings of an acoustic guitar, the instrument produces a rather loud sound.

Although acoustic guitars are often associated with folk music, and "mellow" music in general, they are in truth in all styles of music, from country to blues to heavy metal.

A "classical guitar" looks quite similar to an "acoustic guitar", and is indeed still an acoustic instrument, but it has several distinct differences. Standard acoustic guitars have six strings made of steel, whereas classical guitars have six strings, three of which are nylon. This produces a sound quite different from an acoustic guitar. The neck of the guitar is also much broader on most classical guitars. I'll go out on a limb and say that unless you are interested in focusing on classical music, this style of guitar probably shouldn't be your primary choice for a first instrument. (http://guitar.about.com/od/commonbeginnerquestions/a/elec_vs_acoust.htm)

Het is de bedoeling dat ik Pop/softe rock songs ga spelen met m'n gitaar (geen zware metal ofzo), maar als ik bovenstaande tekst lees (en in het achterhoofd houdend dat de Ibanez AEG10E BK 3 metalen en 3 nylon snaren heeft), zou dat geen geschikte gitaar zijn voor mijn muziekstijl? :(

Dank bij voorbaat,

CobraX

Ron Valeri
21 april 2007, 08:18
**********

Blend
21 april 2007, 09:22
Iemand meenemen die al gitaar kan spelen meenemen naar die winkel, en dat hij wat voor je gaat proberen (of waarschijnlijk wil het personeel van die zaak het ook wel voor je doen).
'n Seagull is idd ook een echte goeie keus! Maar dat hangt ook erg af aan de stijl die je gaat spelen. Seagull heeft geen gelakt bovenblad, die Ibanezjes wel, dus het geluid is gewoon heel anders. Voorderest, als jij het geld heb, en zeker weet dat je ervoor wilt gaan, kan je gerust die duurdere nemen! Daar kan je gewoon 'n paar jaar mee vooruit.
Je koopt nu die, over 2 jaar koop je er een gitaar bij, na een jaar nog 1, etc etc. Die Ibanez AEL is trouwens 'n prima gitaar! Heb er goeie verhalen over gehoord. Het beste is gewoon: uitproberen, kijken wat je er zelf van vind....

Pais
21 april 2007, 12:02
unless you are interested in focusing on classical music, this style of guitar probably shouldn't be your primary choice for a first instrument.

Bijzonder :) Juist heel veel muziekscholen adviseren beginnende studenten om met een klassieke gitaar te beginnen. Dat merk je ook wel in het aanbod terug, want bij een kleine muziekwinkel is vaak ruim de helf van het klassieke assortiment in de lage prijsklasse. Bovendien wordt de nylonsnarige gitaar voor veel meer stylen gebruikt dan klassiek, zoals bijvoorbeeld latin en flamenco.
Maar laat ik niet al te mierenneukerig zijn :)

CobraX
21 april 2007, 14:52
Je hebt al aardig wat research gedaan!

Dit zijn beide staalsnarige instrumenten. Er horen geen nylonsnaren op te zitten.

Ja, ze hebben een ingebouwd stemapparaat. Geen losse nodig.

Vraagje. Waarom wil je met jou doeleinden (prima doelenden overigens!) een gitaar met pick-up?

Tot slot, een beetje onzinnig omdat iedereen een andere gitaar zal adviseren, maar in de prijsklasse die je voor ogen hebt (zo'n 350 euro meen ik) zit je met een Seagull S6 heel erg goed. Heeft echter geen pick-up, maar heb je die werkelijk nodig?

Succes!

Ik neem aan dat dit de Seagull S6 (http://www.seagullguitars.com/productoriginal.htm) is. Persoonlijk vind ik het een lelijke gitaar. De "peer" vorm vind ik niet mooi en ik mis de mooie single cutaway van bij de door mij opgegeven Ibanez gitaren. No offence, maar dat is gewoon mijn mening over de looks. ;)

En wat bedoel je juist met pick-up? De uitgang om een gitaar aan te sluiten op een PC/versterker? Als het dat is, wel dan heb ik zoiets van: een beetje "ademruimte" kan nooit geen kwaad. :)

Budget zal inderdaad rond de 300-350 euro zitten. Echter niet meer dan dat want ik moet ook nog een case/gigbag kopen om m'n gitaar op te bergen en eventueel zo'n metalen constructie waar je de gitaar kan opzetten (geen idee hoe dat mormel heet ;)).

Pais
21 april 2007, 15:30
Budget zal inderdaad rond de 300-350 euro zitten. Echter niet meer dan dat want ik moet ook nog een case/gigbag kopen om m'n gitaar op te bergen en eventueel zo'n metalen constructie waar je de gitaar kan opzetten (geen idee hoe dat mormel heet ;)).

Voor dat budget heb je akoestisch een betere gitaar als er geen elektronica in zit. Dus dan heb je enkel een houten bak met ijzerdraad, zegmaar ;)
Mocht je later toch graag willen opnemen met een pickup, of optreden, dan kun je alsnog een element in laten bouwen.

De Seagull S6 heb je ook met cutaway. Ik vind hem ook niet moeders mooiste maar dat vind ik voor een gitaar niet zo belangrijk.
http://img.epinions.com/images/opti/84/f8/instAcoustic_GuitarsS6_CW-resized200.jpg

CobraX
21 april 2007, 15:52
I.v.m. die Seagull S6: die gitaar ligt boven m'n budget (max 350 euro remember). Als ik dan hier (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0005918-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) een kijkje neem (en dat is dan nog het "peer" model zonder single cutaway)... En daar moet ik dan ook nog een stemapparaat voor kopen terwijl dat bij die Ibanez gitaren ingebouwd is. Dat is dus ruim over m'n budget.

Flipkoos
21 april 2007, 16:04
Peer-model haha. Zo had ik m nog nooit bekeken. Hij heeft wat vet op de taille idd...

Flipkoos
21 april 2007, 16:06
Je kunt natuurlijk ook voor een tweedehandse gaan...dan heb je toch een veel betere gitaar voor hetzelfde geld.
Ik heb onlangs voor mijn Peer s6+ cedar met LR Baggs-elementje maar iets meer dan 200 euro betaald.
Lang leve marktplaats. Moet je wel ff met een kenner heen

Pais
21 april 2007, 17:43
Je kunt natuurlijk ook voor een tweedehandse gaan...dan heb je toch een veel betere gitaar voor hetzelfde geld.
Ik heb onlangs voor mijn Peer s6+ cedar met LR Baggs-elementje maar iets meer dan 200 euro betaald.
Lang leve marktplaats. Moet je wel ff met een kenner heen

Kan ik het helemaal mee eens zijn. Marktplaats heeft me helemaal gelukkig gemaakt. Ik heb hier al met al voor E275 een gitaar staan met een nieuwwaarde van E860 Een paar krasjes maakt het echt geen minder goed instrument :)

CobraX
21 april 2007, 19:06
2de hands heb ik nooit echt vertrouwd (bij geen enkel product). En ook als je je 2de hands gitaar ooit wilt doorverkopen (3de hands dan zeker? :p), krijg je er volgens mij minder voor dan wanneer je een nieuwe gitaar zou doorverkopen.

Ik zie dus liever zo'n "ronder" model zoals hier (http://www.seagullguitars.com/gtrentouragerusticmj.jpg). En om het helemaal af te maken een "ronder" model met een single cutaway (http://www.seagullguitars.com/gtrmjm6cwgtqII.jpg). Oftewel gewoon een Ibanez AEL10E BK model (http://www.ibanez.co.jp/ac_l_page_2007.php?PAGE_ID=88&COLOR=CL01). De single cutaway bij die Ibanez vind ik mooier dan bij die Seagull omdat de "berg" die de cutaway achterlaat hoger is bij het Ibanez model (if you get my point).

Verder vraag ik mij ook wel af of het verschil in model (peer vs ronder model / single cutaway vs no cutaway) iets uitmaakt voor de klank.

Je moet ook wel bedenken dat dit mijn eerste gitaar wordt. M.a.w. voor mij zal wel bijna elke gitaar mooi in de oren klinken omdat ik niet kan vergelijken... :)

Ron Valeri
21 april 2007, 21:01
**********

CobraX
21 april 2007, 21:49
Ik zou als ik jou was voor de Ibanez gaan die vind je nu het mooist en die gitaar heeft je blijkbaar 'gegrepen.' Wat betreft het pick-up verhaal...dat de gitaar daar meer 'ademruimte' van krijgt is iets waar ik me geen voorstelling van kan maken. Snap niet wat je daarmee bedoeld. Een akoestische gitaar middels een ingebouwde pick-up versterken is een lastig karwei en het resultaat qua klank is meestal een achteruitgang in vergelijking met de onversterkte klank. Zeker in deze prijsklasse.

Ga de (prima) Ibanez kopen en begin met het leren van gitaar spelen. Dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait!

Succes!

Wat ik met die ademruimte wil zeggen is hetvolgende. Stel dat ik het echt leuk vind, maar meer volume wil. Dan kan ik gebruik maken van die pick-up zoals je zegt. M.a.w. gewoon "extra mogelijkheden" waarvan ik gebruik 'zou kunnen maken' zonder dat ik daarvoor moet bijbetalen. Dat het minder mooi klinkt dan onversterkt, was ik me wel van bewust. Ik zal een voorbeeldje geven: de Ibanez gitaren die ik aanhaalde, kan ik (bij mijn weten) aansluiten op m'n mac en met garageband m'n eigen "probeersels" opnemen. :)

CobraX
23 april 2007, 23:49
Zo ik heb de Ibanez AEL10E BK (306 euro) (http://www.ibanez.co.jp/ac_page_2007.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=88&COLOR=CL01) besteld samen met de Ibanez W50DN case (90 euro) (http://www.ibanez.co.jp/world/products/accessories2007/pict/w50dn_tcy_pc.jpg). Spijtig genoeg was hij niet in voorraad bij de leverancier, maar ze dachten dat ik hem volgende week vrijdag of zaterdag zou hebben. Ik ben alleszins razend benieuwd naar m'n eerste :noob:ervaring.