PDA

View Full Version : Ibanez MS-10



dano
20 april 2007, 15:56
he mensen,

heb een ibanez ms10 kunnen scoren en nu heb ik een tijdje geleden wat gelezen over een mod die het geluid ten goede zou komen, meer tubescreamer achtig. Ik heb met de search al een post van Mitch geloof ik gevonden die een clipje had opgenomen met een D_H Mod, dat was geloof ik een Ibanez SML maar vergelijkbaar.

Kan iemand me wellicht meer vertellen over deze mod of over hoe dit pedaal origineel klinkt. Zijn er MS-10 Bezitters hier?

http://www.dietside.de/DIETSIDE%20BILDER/Ibanez%20MS10.JPG

oeh en een schematje gevonden:

http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=588

Dirk_Hendrik
20 april 2007, 16:02
SML en Metal Charger zijn exact hetzelfde ding in een andere behuizing.

Probleem van de MS10 met z'n 3 gestachte gainstages is dat het ding nogal snel in de verzadiging zit, qua output te zacht is (op standje max) en daarmee nogal onbruikbaar wordt in bandsituaties.

De mod maakt em zeker niet TS-achtig (dan zou hij bij Mitch al lang vertrokken zijn) maar vergroot het instelbaar gainbereik, trekt het geluid open, voegt er bas aan toe en verhoogt het output level

dano
20 april 2007, 16:23
SML en Metal Charger zijn exact hetzelfde ding in een andere behuizing.

Probleem van de MS10 met z'n 3 gestachte gainstages is dat het ding nogal snel in de verzadiging zit, qua output te zacht is (op standje max) en daarmee nogal onbruikbaar wordt in bandsituaties.

De mod maakt em zeker niet TS-achtig (dan zou hij bij Mitch al lang vertrokken zijn) maar vergroot het instelbaar gainbereik, trekt het geluid open, voegt er bas aan toe en verhoogt het output level


kijk dat is goede informatie, dankjewel. Is het een ingrijpende mod? Zou je er iets meer over kunnen vertellen? Is het zegmaar een mod die je pedaal voor altijd verandert, of kan hij ook middels bijv. een switch gemod of ongemod klinken?

Dirk_Hendrik
20 april 2007, 18:49
De basis kun je vinden in de MS10 reviews op HC. Die setup zou je schakelbaar kunnen maken. Ik kan me overigens niet voorstellen dat je dat wil maar dat is mijn mening.
Als je de eq-ing ook schakelbaar zou willen hebben heb je een hele grote schakelaar nodig.

Mitch
21 april 2007, 10:56
Het wordt er een heel ander pedaal van. Als je hem per se zou willen vergelijken met een 'bekend pedaal' dan eerder met een BD2 dan een TS9, daar heeft -ie qua sound echt niets mee te maken. Dus eerder scherper qua sound dan midmuddy.
Voor mij is het nog steeds mijn do-it-all medium crunch box die ovreal doorheen prikt. Stock is het meer een 'leuk voor in je eentje' medium/high gain bakkie, onbruikbaar in een band.

idno
6 augustus 2008, 21:39
Kick

Ik heb ook een Metal Charger ontvangen en wil deze dus ook graag modden. Ik heb al op HC gekeken en zie verschillende mod varianten opduiken:

- Diodes D5 en D6 verwijderen.
- Diodes D5 en D6 vervangen door LEDs. Diodes D3 en D4 combineren met een keramische condensator van 0.1 uF. Diodes D1 en D2 vervangen door vier germanium diodes.
- Diodes D1, D2, D3 en D4 verwijderen.
- Diodes D3, D4, D5 en D6 verwijderen.
- Diodes D3, D4, D5 en D6 verwijderen. Diodes D1 en D2 vervangen door 3mm rode LEDs. IC3 en IC4 vervangen door OPA2134PA of OPA2604PA.

een aantal komen op hetzelfde neer, maar weer andere resulteren in hetzelfde maar bereik je op een andere manier (bv andere diodes weghalen)

kan iemand wat meer informatie geven?

alvast bedankt!

idno
10 september 2008, 09:09
Heb gister eindelijk tijd gevonden om de Metal Charger aan te passen.
Ik heb als eerst D5 en D6 los gesoldeerd. Dit resulteerde in meer volume en een iets openere sound.
Daarna heb ik D3 en D4 ook losgehaald. Resultaat: nog meer volume, minder drive en een heel open sound.

Het pedaal is nu idd veel bruikbaarder. Ik gebruik nu als 'dirty boost' op een overdrive kanaal en als bluesy randje op een clean kanaal.