PDA

View Full Version : vraag over watt verhouding top en cabinet



elton
20 april 2007, 13:37
kan een marshall 1960tv 100w cabinet op een 100w engl buizentop of loop je het gevaar de speakers op te blazen? volume van de top staat doorgaans voor iets meer van de helft open.

bedankt alvast

DaveItUp
20 april 2007, 13:39
Je kunt de speakers mollen ja. That being said, ik speel met m'n superlead over een ouwe 100w marshall cab en die gooi ik toch goed open. Sommigen zeggen dat t kan, sommigen zeggen van niet. Ligt eraan welke speakers ook, hoeveel je amp daadwerkelijk uitpompt enz enz enz Conclusie: Beter van niet, als je echt zeker wil zijn :)

Kim Wilson
20 april 2007, 13:40
No problemo. Ik zou er wel voor zorgen dat het vermogen van de top niet (veel) meer is dan wat de cab kan verwerken. Een 100W top op een 100W kast is doorgaans geen enkel probleem.

DaveItUp
20 april 2007, 13:43
Ik doe t overigens wel gewoon omdat de sound zo fuckin geil is muhahaha.

bert k
20 april 2007, 13:54
Als je amp maar half open staat zit je nog lang niet in het risicogebied. Geen probleem dus.

elton
20 april 2007, 14:05
Als je amp maar half open staat zit je nog lang niet in het risicogebied. Geen probleem dus.

ok, maar volgens jou bestaat er dus wel een risico gebied? ik kan niet uitsluiten dat ie ook wel eens harder moet.

Squier4ever
20 april 2007, 14:09
goeie oren zul jij nog hebben dan.....

maare moet niet echt veel kwaad kunnen hoor, dit deden ze vroegah toch al....

elton
20 april 2007, 14:11
goeie oren zul jij nog hebben dan.....

maare moet niet echt veel kwaad kunnen hoor, dit deden ze vroegah toch al....

:)
altijd dopjes in uiteraard. het volume van de drums is de bepalende factor; dat is knetterhard...

pol
20 april 2007, 14:39
zal wel meevallen, het is niet omdat het 25 watt speakers zijn dat ze dadelijk stukgaan als je wat meer erin pompt.

En dat die amp half open staan zegt niet zoveel, ik ken die Engl niet, maar een jcm800 bv gaat na 4/5 op de master nauwelijks luider, dan komt er enkel wat eindtrapvervorming bij.

jerome
20 april 2007, 22:38
Ik speel al 15 jaar met een 100 Watt Marshall top over een 40 Watt Vox cab met 2 x 20 Watt silver alnico's!
Top staat meestal op 4...
De speakers gaan niet over hun zeik maar je hoort wel dat ze wat harder moeten werken.
Sommige speakers klinken dan waardeloos maar deze klinken dan juist errug lekker!
Ik heb wel eens gehoord dat meer (bekende) gitaristen bij studio opnamen op hun versterker een kwa vermogen lichtere cab aansluiten.
De speakers worden dan "lekker gevuld" en sommige speakers klinken dan lekker dynamisch!

Unicron
21 april 2007, 15:13
je hoort het wel als de speakers het niet trekken, zolang je niet in A met de bas op 10 speelt zal het allemaal best goed gaan...

DaveItUp
22 april 2007, 01:11
je hoort het wel als de speakers het niet trekken, zolang je niet in A met de bas op 10 speelt zal het allemaal best goed gaan...

Dat ging bij mij ook lang goed hoor :D