PDA

View Full Version : Fender Stratocaster, zoveel mogelijkheden!



Reb
20 april 2007, 09:22
Ik zit nog steeds te kijken naar een Fender Stratocaster. Ik heb bijna een budget van 700 euro. Nu vraag ik me af wat de beste optie is. Je hebt namelijk Mexicaanse strats, Highway one etc.

Wat is het idee achter een Highway one? Waarom zijn deze duurder dan b.v. Mexicaanse strats? En die time machine series, is dat wat? (50s, 60s strat).

Waar ik ook nog steeds naar blijf kijken is een Musicman. Ik kan natuurlijk ook voor het geld een Sub1 kopen, maar is dat kwalitatief veel beter dan bovenstaande opties? :)

Rinze
20 april 2007, 09:35
Music Man moet je van houden (van een Fender trouwens ook, maar goed).


Met een beetje zoeken kun je voor die 700 euro wel een gewone US-Strat kopen, dan zou ik niet voor een Mexicaan of Highway gaan. Ik heb voor mijn US-Strat met dure elementen en trem inclusief koffer ook maar 700 euro betaald.

Er staan er op dit moment wel een paar op marktplaats. Of check anders deze (http://gtrgear.com/Guitars/Guitars10-NL.htm) eens, een US-STrat voor 625 euro.

Reb
20 april 2007, 16:07
NVM. Had niet goed gekeken.

MichaelSS
20 april 2007, 17:14
Tja kheb zelf een anniversary 40th. Bevalt goed, onstemt niet en heeft een heerlijke sound (zowel clean als blues als scheur). Met texas elementen.

Mischien een idee?

Highway one is het goedkoper type van fender en mijn ervaring ook de slechtste. "time machine" moet je toch een een hoger budget hebben.

drap
20 april 2007, 17:47
Ik heb dus een Highway 1 stratocaster en die verkies ik ten allen tijde boven een USA Standard. De reden is de laklaag. De één vindt het helemaal niks, de ander vindt het geweldig. Zo ook ik. Ik verkies duizend keer liever een dun laagje lak tegenover de dikke plastic laag op een Standard. Een dunne laklaag resoneert nou eenmaal beter en voelt ook wat gebruikter/ouder aan. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik na verloop van tijd de elementen heb vervangen.

De reden dat de Highway duurder is, is simpelweg omdat ie in de States is gemaakt en niet in Mexico en dat is nou eenmaal duurder. Verder zou ik geen reden kunen bedenken. Behalve dan dat ik de Highway altijd zou verkiezen door z'n dunne laklaag boven een Mexicaan, is er met een Mexicaanse strat verder niks mis. Prima gitaren.

@Michael SS: Waarom is een Highway dan de slechtste? Niet dat ik me op m'n pik getrapt voel hoor, verre van dat, maar dat vraag ik me gewoon zo af. Misschien dat je wat punten hebt waarom dat je 'm de slechtste vindt. Die gitaar heeft namelijk eigenlijk overal goeie recenties gekregen.

G.G.
20 april 2007, 17:53
Ik vind de Highway en de Lite Ash ook de toppertjes in het assortiment van Fender. Vooral de dunne laklaag van de Highway maakt het interessant.

chubbyfan
20 april 2007, 18:25
light ash,superfijn gitaartje 2 dagen geleden gekocht voor 500

MizZoo
20 april 2007, 18:33
Ik heb ook een tweedehands USA Strat gekocht, perfecte staat, €675 incl. koffer. Geen moment spijt van gehad.

MichaelSS
20 april 2007, 18:34
Ik heb dus een Highway 1 stratocaster en die verkies ik ten allen tijde boven een USA Standard. De reden is de laklaag. De één vindt het helemaal niks, de ander vindt het geweldig. Zo ook ik. Ik verkies duizend keer liever een dun laagje lak tegenover de dikke plastic laag op een Standard. Een dunne laklaag resoneert nou eenmaal beter en voelt ook wat gebruikter/ouder aan. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik na verloop van tijd de elementen heb vervangen.

De reden dat de Highway duurder is, is simpelweg omdat ie in de States is gemaakt en niet in Mexico en dat is nou eenmaal duurder. Verder zou ik geen reden kunen bedenken. Behalve dan dat ik de Highway altijd zou verkiezen door z'n dunne laklaag boven een Mexicaan, is er met een Mexicaanse strat verder niks mis. Prima gitaren.

@Michael SS: Waarom is een Highway dan de slechtste? Niet dat ik me op m'n pik getrapt voel hoor, verre van dat, maar dat vraag ik me gewoon zo af. Misschien dat je wat punten hebt waarom dat je 'm de slechtste vindt. Die gitaar heeft namelijk eigenlijk overal goeie recenties gekregen.

Ik vind persoonlijk de klank erg basis van die gitaar. Kan aan mezelf liggen hoor. Verder hou ik totaal niet van een dunne laklaag.

naja ik zeg ook niet dat hij de slechtste is. Ik zeg dat ik hem de slechtste vind. Da's wat anders :satisfie:

RolandT
20 april 2007, 18:45
naja ik zeg ook niet dat hij de slechtste is. Ik zeg dat ik hem de slechtste vind. Da's wat anders :satisfie:en ik vind die higway 1 de beste gitaar van Fender :sssh:

Rinze
20 april 2007, 18:48
Ik heb een paar keer een Highway in mijn handen gehad, ik vond die exemplaren slecht aanvoelen, qua afwerking van de hals ook. Op zich is daar wel wat aan te doen, maar ja, toch slordig. Dat hoeft natuurlijk niet bij allemaal zo te zijn. Ik heb zelf naast mijn US-stratje ook een Mexicaan, best een aardige gitaar maar het grootste verschil tussen die twee zit toch in de kwaliteit van het body-hout. Dat voel je en dat hoor je. De Japanners zijn vaak ook wel ok, trouwens.

MarkNijland
20 april 2007, 18:57
koop een 2e handse, dan kun je voor 700 veel meer kwaliteit kopen dan als je nieuw koopt

grayfink
20 april 2007, 19:27
2e hands USA is absoluut de beste keus. Je hebt dan ook nauwelijks of geen afschrijving. Handig als je toch weer eens iets anders wil.
De nieuwe Higway One Upgrade heb ik trouwens ook alleen maar lovende dingen over gelezen. Minpunt (of pluspunt!) van de nieuwe serie is de grote 70's headstock. Daar moet je van houden.
De eerste serie Highway one had nogal vlak klinkende elementen schijnt het. Die zal Drap niet voor niets hebben vervangen.
De Japanse Fenders zijn ook erg goed trouwens. Dit is dus ook een optie:
http://cgi.ebay.de/BRAND-NEW-Japan-Fender-57-Re-Issue-Strat-ST57-78TX-CIJ_W0QQitemZ140103596521QQihZ004QQcategoryZ38082Q QcmdZViewItem

Reb
20 april 2007, 19:31
Grote headstock vind ik spuuglelijk. ;) Maar bedankt allen voor de antwoorden. Er rest mij nog één vraag echter: Weet er iemand ook een Fender Stratocaster die geen tremelo heeft (gewoon stringtrough hardtail). Dat zou ik helemaal geweldig vinden.

drap
20 april 2007, 19:39
Ik vind persoonlijk de klank erg basis van die gitaar. Kan aan mezelf liggen hoor. Verder hou ik totaal niet van een dunne laklaag.

naja ik zeg ook niet dat hij de slechtste is. Ik zeg dat ik hem de slechtste vind. Da's wat anders :satisfie:

Je weet dat op jaren '50 en '60 strats een even zo dunne laklaag zit he :roll:

Maar goed, het is jouw mening natuurlijk. Ik was alleen nieuwsgierig gezien de goeie recenties van de Highways.

@Rinze: Ik kan er niet over oordelen of de Highway die jij in handen hebt gehad een goed exemplaar is geweest (hoewel Fender wel redelijk vast is in z'n kwaliteit), maar de hals is juist één van de dingen die ik persoonlijk erg lekker vind aan de Highway strat. Lekker afgerond aan de zijkanten, alsof ie al jaren bespeeld is.

@Grayfink: De elementen in de eerste serie Highways waren gewoon Mexicaanse strat elementen. Vandaar dat ze ook niet zo heel bijzonder waren. Het tremolo systeem is ook Mexican made, maar daar merk je dan weer weinig van. Verder is ie gewoon American made voor zover ik weet.

grayfink
20 april 2007, 19:42
: Weet er iemand ook een Fender Stratocaster die geen tremelo heeft (gewoon stringtrough hardtail). Dat zou ik helemaal geweldig vinden.

Ja hoor, kun je gewoon kopen. Al jaren.

drap
20 april 2007, 19:46
Ja hoor, kun je gewoon kopen. Al jaren.

Niet helemaal. Wel hardtail, maar geen stringthrough voor zover ik op de hoogte ben.

grayfink
20 april 2007, 19:48
O, dat wist ik niet. Ik zit net te zoeken naar een linkje, maar vind er zo snel geen. Vulvasonic heeft een hardtail strat trouwens.

drap
20 april 2007, 20:10
Ik ben abuis trouwens, ze bestaan wel zie ik net met een beetje googlelen.

frekie
20 april 2007, 20:25
Hardtail strats zijn zeldzaam. 70s hardtail strats doen goede prijzen tegenwoordig. Zelfs kant en klare bodies zonder trem holte zie je weinig. Tele ombouwen naar strat/tele met 3 elementen? London City kopen voor 250 euri, vette strat pickups erop, 5 standen schakelaar.

Micro-e
20 april 2007, 20:33
Jimmy Vaughan sig is ook heeeeeel lekker!
die moet je zeker ff checken

vulvasonic
20 april 2007, 20:41
Hardtail strats zijn zeldzaam. 70s hardtail strats doen goede prijzen tegenwoordig.

Valt mee hoor. Ze zijn een hele tijd niet geproduceerd. En in de jaren dat ze wel geproduceerd werden, verkochten ze er altijd veel minder van dan van die met tremolo.
Zelf heb ik een '82 non trem strat. Daar had ik er twee van. Mijn vriend DePerik had er ook een uit '79 en je zag ze destijds overal. Hardtail strats zijn altijd goedkoper geweest. Ook 2de hands. Net als de tele's met Bigsby.

Maar goed, ze klinken toch anders dan een strat MET tremolo.

Eko
20 april 2007, 21:18
Ik heb al jaren een hardtail. `97 USA in sunburst met mapleneck. Standaard pups vervangen door Avn Kinmans. Top axe en nooit meer te koop. Is een beetje mijn handtekeninginstrument geworden. Mijn geluid.
De genoemde stratprijs van 700 euries is genoeg om inderdaad een goede gebruikte USA te kopen. Die blijven altijd meer gewaardeerd.
De Jimmy Vaughn is een zeer goede Mex die zwaar ondergewaardeerd is. Prachtige sound. En ook binnen het budget dacht ik.
De `50`s en 60`s strats zijn toch wel minder bang for the buck. Ze missen de echte goede specificaties van de timemachine series en lijken er alleen maar op. De kleuren zijn wel gaaf. Ik ben gek op Dahpne Blue!
Highway is een mooi compromis. Ik heb er een gehad uit de eerste serie en heb hem snel verkocht. De USA hardtail was en blijft mijn mainaxe.

Reb
22 april 2007, 19:54
Ik begin steeds meer naar een Musicman Sub1 te neigen. Ik heb op een aantal webshops in Engeland modellen zien staan voor mooie prijzen, maar nu is de vraag, moet ik daarvoor ook invoerrechten betalen? (i.v.b. met landen in de EU).

sebastiaan88
22 april 2007, 22:52
Jazeker, ik heb zelf een larrivee om-09 laten overkomen die was voor net 1700euro hier, incl verzendkosten invoerrechten verzekering etc. terwijl je hier al snel 2100 betaald voor de gitaar,
Maarja voor een akoestische gitaar geld het volgende

19% BTW over de prijs
+
3,2% invoerrechten akoestische gitaar,

hoe dat zit bij een elektrische gitaar weet ik niet,
Gewoon even de douane/belastingdienst bellen die konden mij binnen 10min alles vertellen, kunnen ze zo in de computer zien

trouwens, je zoekt een goedkope oplossing, dit is een duurdere,
VALLEY ARTS ik zelf heb er een dit zijn ZULKE TOP GITAREN, ze worden nu gemaakt door Gibson maar vroeger was het de tekenaar en een van de bouwers ofzo van gibson gitaren die zelf een bedrijfje hebben opgestart, vroeger waren dit allemaal HANDGEMAAKTE gitaren, en echt topkwaliteit,
als je denk van daar heb ik nog nooit van gehoord, kan kloppen veel zien ze ook aan voor mooie fenders/lelijk (meningsgebonden)
maar als ej dan goed kijk zijn het geen normale strats
STEVE LUKATHER
LARRY CARLTON
DE gitarist van de band van cor bakkers band bij paul de leeuw (speelt op een lukather signature)
En zo zie ik echt steeds meer valley arts gitaren die je normaal over het hooft had gezien

Pas wel op rond 1992 is Valley Arts overgekocht door samick, deze gitaren werden gewoon slecht in vergelijking met Valley arts zelf, soort van Epiphone lespaul classe,

Maarja je moet het zelf weten dit zijn super gitaren, zijn er ook met zon stringthrough, maar onder de 1100euro zal je niet snel komen en ze zijn allemaal 2e hands (die van voor 1992)

Oiii sebas