PDA

View Full Version : soleren - hoe en waar begin je?



Timotio
19 april 2007, 23:37
Hey GN-ers

ik speel nu ongeveer een klein jaar op de elektrische gitaar, en het gaat best lekker. Het begeleiden heb ik aardig onder de knie denk ik, maar toch...

je hebt altijd van die nummers waar dan een lekker solootje tussendoor zit, en zodra ik daar aankom, kom ik mezelf tegen: stijve vingers, geen snelheid, weinig coordinatie, slechte vibrato etc.

Nu wil ik me deels gaan focussen op het soleren, maar waar begin ik? Het lijkt me best gaaf om aardig te kunnen soleren, maar dat begin is zo lastig...
heeft iemand tips of evt. een goeie website waar het stap voor stap op staat?

Thnx alvast :hippie:

timo

Rinze
19 april 2007, 23:49
Euhh.. je regelt een optreden, bent flink zenuwachtig, drinkt en blowt te veel van te voren en dan moet je een solo spelen terwijl je jezelf niet hoort. Dus trek je een rare bek, beweegt zo snel mogelijk je vingers en hoopt er het beste van. :satisfie:


Sorry, geintje. De een speelt moeiteloos flitsende solo's, de ander heeft er na jaren nog moeite mee. Kwestie van aanleg, vrees ik. Ik ben geen beste solist, als ik niet uitkijk zitten mijn solo's vol met steeds dezelfde paar snertloopjes (niet verder vertellen hoor).

Wat je zou kunnen doen:

1. zorg dat je wat theoretisch inzicht krijgt, altijd handig
2. luister goed
3. zorg dat je ontspannen bent (creatief zijn gaat dan beter)
4. wees jezelf, probeer niet iemand anders te kopiëren

Misschien heb je dr wat aan...

yanto
19 april 2007, 23:59
Het technische gedeelte:
oefen je ladders en arpeggios in zoveel mogelijk posities over de hele hals.
Oefen je techniek, alternate picking, legato, sweeping, tapping.
Oefen standaard licks.

Dan de solo zelf.
Probeer een verhaal te vertellen, bouw het rustig op. Maak frases, lijnen die je zelf als het ware zou kunnen zingen. Het hoeft allemaal ook niet zo snel, zeker als je net begint. Beperk je eerst tot een paar noten en ga dan verder.

-=JEROEN=-
20 april 2007, 02:32
toonladders:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Jyuuga
25 april 2007, 17:48
Ik heb dit probleem ook wel eens, maar wat me opviel toen ik voor de zoveelste keer een toonladder ging spelen, was dat ik het wel redelijk snel kon spelen, en dat kwam omdat ik die toonladder heel vaak ging spelen zonder dat ik het wist als het ware, dus als je een solo wilt gaan spelen, oefen die in stukjes tot je een stukje tot de gewenste snelheid kan spelen.

jaspie
25 april 2007, 21:19
leer ladders kennen met oefeningen, en leer dan solos van anderen die die ladder gebruiken. Zo raak je bekent met de ladder en de mogelijkheden, en na een tijd zul je steeds meer vrijheid creeeren om spontaan licks eruit te flappen in die ladder

drap
25 april 2007, 21:56
toonladders:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Vraagje hoor, wat moet je nou alleen maar met een zooi toonladders in het geval van de topicstarter, die aangeeft vooral het op het technisch vlak af te leggen? Ik weet inmiddels dat je nogal een theoretisch mannetje bent, maar daar heb je in de praktijk weinig aan als het puur ligt aan een gebrekkige techniek.

@Timotio; Het is vervelend om te zeggen, maar als het 'm er in zit dat je feitelijk te stijve vingers hebt, dan is het toch echt een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dat is allemaal onderdeel techniek en dat krijg je echt alleen onder de knie door het heel veel te doen. Een goeie leraar die weet waar het technisch aan schort kan je ook genoeg oefeningen meegeven om tot een goeie techniek te komen (mits je aanleg hebt natuurlijk). Maar ook dan blijft het een kwestie van oefenen en nog eens oefenen.

Wat je nog zou kunnen doen om enigzins wat te kunnen verbloemen is vooral pentatonisch te spelen en daar wat lickjes en truukjes op aan te leren en daar een beetje in te herhalen in je solo's. Maar ook dat vergt enige oefening :)

bert k
25 april 2007, 23:28
Wat je vooral moet weten is welke ladders er bij welke accoorden horen. Als de band alleen een eerste, vierde en vijfde trap speelt kan je het met 1 ladder af, maar als het schema wat verrassender is zal je met je ladders moeten meegaan. (Voorbeeld: schema is Am, dan speel je dus een amineurladder. Als dan het schema G wordt, ga je naar... Maar er zit meer aan vast. De accoorden Am, Dm en E doe je allemaal vanuit een Am ladder. Ingewikkeld, dat is nou harmonieleer.)