PDA

View Full Version : Gibson Les Paul afstellen



Yamhammer_71
19 april 2007, 22:39
Afstellen, afstellen en nog eens afstellen...wanneer is het goed bij een LP?

Ik heb momenteel de gitaar zo afgesteld dat het nergens ratelt, dus de snaren liggen niet super laag of echt comfortabel voor snel soleren (losse tonen).
Nu wil ik iets anders proberen, dus lagere actie, maar dan krijg ik dus wel ratelingen.
In hoeverre is het erg dat een LP unplugged ratelt?
Is het normaal om de gitaar zo af te stellen dat hij op geen enkele toon ratelt?

Ben benieuwd.

Anders Destium
19 april 2007, 23:11
Een LP lijkt echt in niets op andere gitaren qua afstelling :roll: Het is ook onmogelijk om een LP af te stellen zonder dat hij ratelt bij een lage actie, maar dat is een van de redenen waarom LPs zo uniek zijn.

Yamhammer_71
19 april 2007, 23:18
Een LP lijkt echt in niets op andere gitaren qua afstelling :roll: Het is ook onmogelijk om een LP af te stellen zonder dat hij ratelt bij een lage actie, maar dat is een van de redenen waarom LPs zo uniek zijn.

Bedoel je dit sarcastisch of meen je dit nou?

Ik krijg het niet voor elkaar om de actie omlaag te halen zonder ratelen.
Ik had het graag stukken lager, maar; geen ratelen!

In hoeverre stel je eisen aan de actie van je LP?

DeiDRagonas
19 april 2007, 23:26
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. Heb net een aanbetaling gedaan op een standard faded en die haal ik begin volgende week op.

Hopelijk volgt er nog wat nuttige info.

Groeten Roy.

LaurentB
19 april 2007, 23:36
Bedoel je dit sarcastisch of meen je dit nou?

Ik krijg het niet voor elkaar om de actie omlaag te halen zonder ratelen.
Ik had het graag stukken lager, maar; geen ratelen!

In hoeverre stel je eisen aan de actie van je LP?

Staat de hals niet te vlak, misschien?

Rinze
19 april 2007, 23:41
Een LP is net als elke andere gitaar.

Akoestisch wat aanloopgeratel is niet erg, als je het clean versterkt maar niet hoort.

Afstellen is vrij simpel, hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) kun je mijn handleiding vinden. Stel je LP volgens deze handleiding af en hij speelt en klinkt heel behoorlijk. Tenzij er iets mee mis is qua hals o.i.d. Van uit deze basisafstelling kun je zelf verder gaan kijken hoe je het het prettigst ervaart.

That's all, veel succes en speelplezier.

The Underdog
19 april 2007, 23:56
Dat gekletter is meestal niet erg. Je hoort het toch niet door de versterker.

Yamhammer_71
20 april 2007, 00:35
Oke, dit is al een boel informatie.
Rinze, ik heb ook ff het verhaal gelezen over het afstellen en hier moet ik iets aan hebben.
Ik twijfel sterk over de hals...in eerste instantie lijkt hij perfect recht, maar wanneer ik de gitaar oppak en de hals bekijk (horizontaal) met daarop de snaren, dan lijkt de toets wat hol te lopen. Ik weet niet of dit normaal is, vandaar dat ik het er ff bij vermeld.
Misschien dat ik er van de week of morgen een foto van kan maken.

The Underdog
20 april 2007, 00:39
Meet het dan gewoon.

Rinze
20 april 2007, 07:20
Meten=weten.

Dit soort zaken is pas met veel oefening met het blote oog te zien, je moet ook weten waar je naar moet kijken en hoe. Koop een voelermaat en eventueel een capo, kost je misschien 10 tot 20 euro, heb je je verdere gitaristenleven prfijt van.

LaurentB
20 april 2007, 09:06
Oke, dit is al een boel informatie.
Rinze, ik heb ook ff het verhaal gelezen over het afstellen en hier moet ik iets aan hebben.
Ik twijfel sterk over de hals...in eerste instantie lijkt hij perfect recht, maar wanneer ik de gitaar oppak en de hals bekijk (horizontaal) met daarop de snaren, dan lijkt de toets wat hol te lopen. Ik weet niet of dit normaal is, vandaar dat ik het er ff bij vermeld.
Misschien dat ik er van de week of morgen een foto van kan maken.

Een hals loopt altijd enigszins hol, dat IS juist om de snaren de ruimte te geven om te kunnen trillen.
Als je de laagste snaar op de 1e fret indrukt en op de fret waar de hals bij de kast komt, moet er in het midden een pietsie speling tussen de snaar en de fret zitten, minder dan een halve milimeter. Als de snaar daar de frets raakt staa-ie misschien iets te vlak, en heeft de snaar dus niet de ruimte om te kunnen trillen.

Yamhammer_71
20 april 2007, 09:22
Een hals loopt altijd enigszins hol, dat IS juist om de snaren de ruimte te geven om te kunnen trillen.
Als je de laagste snaar op de 1e fret indrukt en op de fret waar de hals bij de kast komt, moet er in het midden een pietsie speling tussen de snaar en de fret zitten, minder dan een halve milimeter. Als de snaar daar de frets raakt staa-ie misschien iets te vlak, en heeft de snaar dus niet de ruimte om te kunnen trillen.

Oke en wat bedoel je met laagste snaar? De hoge E snaar of lage E snaar?

Rinze
20 april 2007, 09:31
Dat geldt voor alle snaren, de dikkere hebben wel een wat grotere uitslag. De ruimte moet maximaal ongeveer 0,3 mm zijn, daar heb je dus ook die voelermaat voor nodig. Als je mijn handleiding letterlijk volgt zou je geen problemen moeten hebben. En als je die wel hebt kan ik je daar wel doorheen helpen. Het enige punt waar je voorzichtig mee moet zijn is het aandraaien van de halspen, maar dat wordt ook in de handleiding beschreven.

Je kunt de hals wel kaarsrecht afstellen hoor, maar dan moet je je snaren heel hoog zetten. Voor de meeste mensen is dat geen optie qua bespeelbaarheid en ik vind persoonlijk het geluid ook niet lekker met een rechte hals. Alles wat je doer aan afstelling heeft namelijk ook invloed op het geluid van je gitaar.

Yamhammer_71
20 april 2007, 09:43
Oke, thanks.
Ik zal vd week eens kijken wat ik eraan kan doen. Wat ik vreemd vind is namelijk dat de snaren (horizontaal gezien) bij de eerste fret met een boogje omlaag lijken te gaan en dan weer langzaam omhoog. Snap je? Dan lijkt het dus net of de hals 'krom' is. Normaal gesproken zou het toch vloeiender moeten lijken, lijkt me.

LaurentB
20 april 2007, 09:51
Je kunt de hals wel kaarsrecht afstellen hoor, maar dan moet je je snaren heel hoog zetten. Voor de meeste mensen is dat geen optie qua bespeelbaarheid en ik vind persoonlijk het geluid ook niet lekker met een rechte hals. Alles wat je doer aan afstelling heeft namelijk ook invloed op het geluid van je gitaar.

Klopt, en het scheelt ook per gitaar. Mijn Stratocaster kan ik niet te vlak zetten, dan gaat-ie dood klinken. De Ibanez Musician kan wat vlakker, heb ik gemerkt, waardoor-ie wat sneller speelt.

cas121
20 april 2007, 12:34
Y-71: als ik je omschrijving goed begrijp lijkt het wel aardig te kloppen hoor, de kromming zal ook niet volledig evenredig zijn omdat de hals ook dikker is naarmate je meer bij de body komt. Gewoon even capo en een voelermaar erbij en je weet het..

C