PDA

View Full Version : Toonladders - snelheid en aanslagtechnieken



eddyvanbuiten
19 april 2007, 22:31
Hallo, ik speel al heel wat jaartjes en wil graag wat tips over de aanslagtechnieken die anderen gebruiken bij het spelen van een riff over meerdere snaren. Zelf doe ik vrijwel altijd aan "alternate picking" (Down Up Down Up, etc), waarbij je dan toch gauw in de Pentatonische ladders blijft hangen, terwijl ik liever de volle Mineur- of Majeur-ladders speel om een beetje uit de Hendrix-solo's te komen.

Bij bijvoorbeeld een riff als:
-----------------------------------------10-12-14-15--
--------------------------------10-12-13--------------
------------------------9-11-12-----------------------
----------------9-10-12-------------------------------
--------9-10-12---------------------------------------
--10-12-----------------------------------------------
...zou je ook kunnen kiezen voor de aanslag Down Up Up, Down Up Up, etc. alleen vind ik deze techniek vrij lastig en gaat de snelheid dus een stuk omlaag (wordt aan gewerkt), maar bij alternate picking klinkt zo'n soort riff wel eens wat rommelig, jammer genoeg.
Graag wat nuttige tips hierover.
Groeten Eddy

yanto
19 april 2007, 23:04
Die manier van aanslaan is ook vrij omslachtig down-up-up.
Je maakt het jezelf extra moeilijk.
Een andere manier die je naast alternate picking kan gebruiken is economy picking een concept van Frank Gambale.
Als je jouw figuur begint op de 8e fret van de lage E dan heb je een patroon van 3 noten per snaar. Je krijgt dan down-up-down op de lage E, dan sweep je naar je A snaar vanuit je laatste down stroke. dit wordt dan down-up-down. Op deze manier werk je omhoog. Je sweept dan steeds naar de onderliggende snaar.
Terug begin je met up-down-up en sweep je de upstroke door naar de snaar erboven.

peppie
19 april 2007, 23:20
maar dan nog horen zulke lijnen niet slordig te klinken met alternate picking hoor.

ik kan mischien snelle conclusies trekken maar als zulke loopjes met alternate picking slordig klinken is het mischien niet handig om al met economy picking te beginnen en eerst nog even op alternate picking door te gaan.

ik weet natuurlijk niet bij hoeveel nps je slordig begint te worden.

eddyvanbuiten
19 april 2007, 23:32
Je krijgt dan down-up-down op de lage E, dan sweep je naar je A snaar vanuit je laatste down stroke. dit wordt dan down-up-down. Op deze manier werk je omhoog. Je sweept dan steeds naar de onderliggende snaar.

Yanto, ik was in mn voorbeeld een beetje ongelukkig begonnen met 2 noten op de eerste snaar, want het patroon dat jij noemt bedoelde ik zelf ook ;) per snaar krijg je dan de aanslag "Down Up Down". Maar ik zit vaak in dubio wat de meest efficiënte manier is.

yanto
19 april 2007, 23:44
Wat Peppie zegt is ook waar, met alternate picking zou je niet slordig mogen klinken. Natuurlijk ligt het ook aan de snelheid.
Economy picking kan helpen bij hoge snelheden of lastige passages. Dweezil Zappa zei in een interview dat hij dat is gaan gebruiken om nummers te leren voor de ZPZ tour. Omdat alternate picking soms haast onmogelijk was vanwege de rare intervallen en patronen.
Oefen beide en probeer altijd netjes te spelen als je snelheid opbouwt, kijk per nummer wat het beste (makkelijkste) aanvoelt.

eddyvanbuiten
20 april 2007, 00:08
ik zal zeker beide techieken (blijven) oefenen. ik ga ervan uit dat je dan op den duur vanzelf de juiste techniek bij de juiste riff toepast.
iig bedankt. hier een filmpje van ons laatste optreden (http://www.youtube.com/watch?v=PDNshfkp8EY) :satisfie:

-=JEROEN=-
20 april 2007, 02:31
zing je solo, en speel deze dan op gitaar

Arts
21 april 2007, 01:28
leuk voor alternate picking is sequences spelen
persoonlijk vind ik sequences spelen met 3 noten per snaar het leukst...
En als je alleen op pentatonisch blijft hangen moet je ff A mineur ladder leren over de hals.. Niet zo heel moeilijk maar wel heel vet

Dude
21 april 2007, 11:24
onwijs vette band trouwens topicstarter !! kingsize butterfly's is een onwijs gaaf nummer ! gave opbouw en intressant om naar te luisteren ! beetje meer drukte op het podium hoort wel bij deze muziek haha !


Ciao

eddyvanbuiten
21 april 2007, 14:24
onwijs vette band trouwens topicstarter !! kingsize butterfly's is een onwijs gaaf nummer ! gave opbouw en intressant om naar te luisteren ! beetje meer drukte op het podium hoort wel bij deze muziek haha !
Ciao

dank u!! en wordt aan gewerkt, het was een zeer warme zomerdag vorig jaar dat weet ik nog wel