PDA

View Full Version : Toonladders - snelheid en aanslagtechnieken



eddyvanbuiten
19 april 2007, 22:31
Hallo, ik speel al heel wat jaartjes en wil graag wat tips over de aanslagtechnieken die anderen gebruiken bij het spelen van een riff over meerdere snaren. Zelf doe ik vrijwel altijd aan "alternate picking" (Down Up Down Up, etc), waarbij je dan toch gauw in de Pentatonische ladders blijft hangen, terwijl ik liever de volle Mineur- of Majeur-ladders speel om een beetje uit de Hendrix-solo's te komen.

Bij bijvoorbeeld een riff als:
-----------------------------------------10-12-14-15--
--------------------------------10-12-13--------------
------------------------9-11-12-----------------------
----------------9-10-12-------------------------------
--------9-10-12---------------------------------------
--10-12-----------------------------------------------
...zou je ook kunnen kiezen voor de aanslag Down Up Up, Down Up Up, etc. alleen vind ik deze techniek vrij lastig en gaat de snelheid dus een stuk omlaag (wordt aan gewerkt), maar bij alternate picking klinkt zo'n soort riff wel eens wat rommelig, jammer genoeg.
Graag wat nuttige tips hierover.
Groeten Eddy

yanto
19 april 2007, 23:04
Die manier van aanslaan is ook vrij omslachtig down-up-up.
Je maakt het jezelf extra moeilijk.
Een andere manier die je naast alternate picking kan gebruiken is economy picking een concept van Frank Gambale.
Als je jouw figuur begint op de 8e fret van de lage E dan heb je een patroon van 3 noten per snaar. Je krijgt dan down-up-down op de lage E, dan sweep je naar je A snaar vanuit je laatste down stroke. dit wordt dan down-up-down. Op deze manier werk je omhoog. Je sweept dan steeds naar de onderliggende snaar.
Terug begin je met up-down-up en sweep je de upstroke door naar de snaar erboven.

peppie
19 april 2007, 23:20
maar dan nog horen zulke lijnen niet slordig te klinken met alternate picking hoor.