PDA

View Full Version : vibrato



tj44rd de git44rm4n
8 januari 2003, 21:06
Als je een vibrato maakt op de niet-klassieke manier, dus door de snaar lichtjes te 'benden', doen jullie dit dan door de snaar alleen omhoog te benden, of door de snaar afwisseld omhoog en omlaag te benden?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: tj44rd de git44rm4n op 2003-01-08 21:06 ]</font>

Kjiratsiekoedel
8 januari 2003, 22:27
Op 2003-01-08 21:06, schreef tj44rd de git44rm4n:
Als je een vibrato maakt op de niet-klassieke manier, dus door de snaar lichtjes te 'benden', doen jullie dit dan door de snaar alleen omhoog te benden, of door de snaar afwisseld omhoog en omlaag te benden?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: tj44rd de git44rm4n op 2003-01-08 21:06 ]</font>


alleen een kant op

ColtraneMatrix
8 januari 2003, 23:04
BEIDE KANTEN!!!!!!!!

denk even logisch na.. als je enkel 1 kant opgaat ben je een valse noot aan het vibreren.
Stel dat je een 1/2 bend doet telkens in je vibrato.. alleen naar boven.. dan wilt dit zeggen dat je de noot 1/4 hoger vibreert dan die je origineel wilt horen en dit klinkt vals (weinig hoorbaar maar het is zo!)

Een goede vibrato gaat even sterk omhoog als omlaag.. en gedurende dezelfde tijd. Dit vraagt echt tijd om een perfect vibrato te krijgen.

pimmetje
9 januari 2003, 01:14
hehehe... al meteen verwarring :grin:.
Ik zou ook "1 kant op" antwoorden.

Maar om 't ff duidelijk te maken... ik sla de snaar aan en na een hele korte wachttijd begin ik de snaar 1 kant uit te trekken en vervolgens weer terug naar de uitgangspositie te bewegen. Dit herhalen (evt met oplopende snelheid en/of heftigheid) en voila: vibrato.

Zal je net zien dat er weer iets anders in dat verhaal op meerdere manieren kan worden opgevat :grin:.

Kjiratsiekoedel
9 januari 2003, 08:02
Op 2003-01-08 23:04, schreef ColtraneMatrix:
BEIDE KANTEN!!!!!!!!


Een goede vibrato gaat even sterk omhoog als omlaag.



bedoel je hier de toon of de snaar mee???

De toon moet telkens terug naar uitgangspositie net als de snaar.

de snaar daar dan op en neer (mag één kant op. de toon gaat omhoog en evenver weer omlaag

collin hoeve
9 januari 2003, 08:56
maar wat is er mis met de klassieke aanpak? ik bedoel is dat te subtiel ofzow? =]
gewoon lekker van links naar rechts en als je even op wil vallen met je vibrato (waar het naar mijn mening niet voor bedoeld is) dan kun je altijd nog aan je snaren gaan trekken ;P

Kitaarhiero
9 januari 2003, 10:19
de klassieke manier is toch de druk van je vinger op de snaar veranderen, heel snel achter elkaar? of heb ik dat fout?

Marc Oblivian
9 januari 2003, 13:03
Volgens mij betekent dit vibrato zonder de snaar te benden. Je vinger blijft hierbij op dezelfde plek, maar door je hand te bewegen ontstaat er, alhoewel de vinger wel op dezelfde plek blijft en de snaar niet gebogen wordt, een vibrato effect. Je kan hiermee erg snelle vibes maken....
Doe het altijd op deze manier omdat k het makkelijker vind :smile:

pimmetje
9 januari 2003, 13:26
Je moet de bend ook niet overdreven zien. Het is meer een soort van de pols lichtjes draaien en weer terug laten veren... niet direct kwart tonen omhoog of zo. Maar ik persoonlijk buig de snaar dus wel bij een vibrato. Dat heen en weer gedoe heb ik nooit zien zitten :grin:.

Marc Oblivian
9 januari 2003, 15:23
Heen en weer..op en neer..ach..als het maar bevredigend is :smile:

tj44rd de git44rm4n
9 januari 2003, 16:53
Ik denk zelf dat het helemaal niets uitmaakt wat je doet...als je de snaar alleen (een milimeter of wat) omhoog bend, dan verandert de spanning van de snaar waardoor de toon lichtelijk wordt verhoogd....maar doe je dit de andere kant op, dus naar beneden (ook hier geldt: niet meer als een 2 milimeter ofzo) dan verhoog je de toonhoogte ook, doordat de spanning van de snaar even groot is als wanneer je de snaar omhoog zou 'benden'... Ik denk alleen dat als je de vibrato naar allebei de kanten 'bend', het allemaal wat beter te controleren is.

Luca P
9 januari 2003, 21:45
Op 2003-01-09 10:19, schreef Kitaarhiero:
de klassieke manier is toch de druk van je vinger op de snaar veranderen, heel snel achter elkaar? of heb ik dat fout?



Je beweegt de snaar in de lengte richting.
Althans dat probeer je. En daarmee verhoog/verlaag je de spanning van de snaar, wat dan weer als vibrato klinkt.
Nylon snaren zijn voor deze techniek veel gevoeliger.
Dus als je een 'klassieke' gitarist zijn snaar omhoog ziet drukken, is hij aan het neppen, ha ha...

Maiden Michiel
11 januari 2003, 12:18
Check BB King, zo doe ik het, maar dan langzamer

Negative K3 fan
11 januari 2003, 12:32
Ik speel zelf al redelijk lang klassiek gitaar en de klassieke vibrato begin ik al onder de knie te krijgen, maar de electrtische variant is wat lastiger (mede doordat ik op dikke snaren speel), maar het lijkt me het best als je beidee richtingen op doet. Dit vergt natuurlijk veelk oefening. Steve Vai vibreert altijd in rondjes (ziet er wel grappig uit) en volgens mij krijg je dan helemaal een mooie vibrato.

Nog even over de klassieke en electrische vibrbato, op nylon snaren is het bijna niet te doen om een verticale vibrato uit te halken omdat je die snaren veel verder moet opdrukken om dezelfded toonhoogte verandering te krijgen als op een electrische gitaar en bij klassiek spelen moet je altijd je duim achter de nek hebben wat het ook niet vergemakkelijkt. En een horizontale vibrato kan niet op een electrische gitaar omdat je het dan nauwelijks hoort (op een nylon snaar genoeg hoor je het juist heel goed).

McMotion
11 januari 2003, 20:03
Op 2003-01-11 12:32, schreef Negative K3 fan:
...
Nog even over de klassieke en electrische vibrbato, op nylon snaren is het bijna niet te doen om een verticale vibrato uit te halken omdat je die snaren veel verder moet opdrukken om dezelfded toonhoogte verandering te krijgen als op een electrische gitaar en bij klassiek spelen moet je altijd je duim achter de nek hebben wat het ook niet vergemakkelijkt. En een horizontale vibrato kan niet op een electrische gitaar omdat je het dan nauwelijks hoort (op een nylon snaar genoeg hoor je het juist heel goed).


hmm vaag dan, ik hoor die klassieke vibrato op nylon snaren veel minder goed.. ik vind de normale vibrato ook makkelijker, want ik speel ook veel meer electrisch, misschien dat het daardoor komt, maar met die normale vibrato red ik het eigenlijk uitstekend op een nylon snaar :S

Luca P
11 januari 2003, 20:19
McMotion, wat zegt u?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Luca P op 2003-01-11 20:20 ]</font>