PDA

View Full Version : Kabels



Valoosj
19 april 2007, 18:57
is er een bepaalde manier waarop je kan testen of kabels goed zijn? en dus geen gebrom veroorzaken?

en zeg nu niet van ze in te pluggen en de versterker open te draaien met veel overdrive op.

de weerstand meten ofzo dacht ik aan?

chennie
19 april 2007, 19:34
Volgens mij is het inderdaad gewoon inpluggen en testen maar.
De weerstand zegt niet zoveel over de brom, alleen of de kabel gebroken is of niet. Voor brom heb je verschillende oorzaken die je niet alleen met weerstand kan meten.

bert k
19 april 2007, 20:27
Het meest makkelijke is een kabeltestertje van Behringer kopen. Dat is nou eens een doosje wat prima werkt. Anders pool voor pool doormeten met de multimeter. De kabeltester geeft ook kortstondige onderbrekingen aan, dus inpluggen en ff flink schudden.

Valoosj
19 april 2007, 20:32
nog nooit gehoord van zo'n testertje. kzal het eens opzoeken

hadv
20 april 2007, 00:58
in een rubriek als de werkbank vind ik het ongepast om een kabeltester te kopen, die bouw je als rechtgeaarde werkbanker zelf

bert k
20 april 2007, 09:47
Nou, doe maar eens een voorzet, die Behringer is best wel een slim ding.

http://www.feedback.nl/?id=55&b=CT100

Ik zie je dat nog niet zelf bouwen voor 29,-


http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/behringer-ct100_350_fffef1_75.jpg

guitarnijboer
20 april 2007, 10:41
Kabels kun je op verschillende manieren testen en ook op verschillende eigenschappen. Dit lukt niet met een kabel tester, deze test alleen of er een geleider onderbroken is of niet, dus of de kabel stuk is. Zoiets hoor je snel genoeg lijkt mij.

Brom kan ook ontstaan doordat de kabel een slechte afscherming heeft. Magnetische velden die ontstaan rond stroomleidingen en dergelijke stralen door de afscherming en veroorzaken dan brom. Vooral op podia met wat licht en dimmers kun je dan je lol niet op, vooral met ingeschakelde distortion. :D

Wat ook kan is dat je kabel kraakt (een soort van plastic bekertje fijnknijpen geluid geeft) als je met distortion aan schud met de kabel. Dit komt omdat de de geleiders t.o.v. elkaar kunnen bewegen in de mantel. Ook in dit geval heb je een slechte kabel te pakken. Dit probleem ontstaat vaak na enige tijd gebruik door trekken, springen op, en het oprollen van kabels.

Dan heb je ook nog de capaciteit van de kabel, vaak aangegeven per meter. Hoe hoger de capaciteit hoe meer hoog verloren zal gaan in de kabel.

Als je zelf een kabel wilt solderen en dus van de rol koopt kan ik je 'eurocable'
aanraden. Een paar neutric pluggen erop en speulen maar. Ik maak altijd zelf mijn kabels van tenminste 12 meter. (ik wil graag rondrennen, houd niet van zenders en standaard kabels zijn niet zo lang)

De eurocable kabel is en blijft kraakvrij, heeft geen last van brom, vreet geen overdreven hoeveelheid hoog is niet erg dik maar toch sterk. Let er bij het solderen op dat je de zwarte geleidende pvc coating ook van de mantel van de kern stript.

Valoosj
20 april 2007, 12:04
dit is wel interessant. misschien dat ik dan best een alle kabels vervang door iets goed. ik heb nu planet waves, stagg, en nog wat andere kabels liggen.
de enige die ik zou behouden zijn die tss head-talkbox-cabinet.
die waren niet zo duur, maar het zijn diegene die ze me in Keulen hebben meegegeven. het zijn geen standaardkabels, maar speciale voor tss je head en cabinet. ik vermoed dat die dan wel goed zijn.

wat is trouwens de prijs van zo'n eurocable?

zijndit (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=38_117&products_id=699&osCsid=895aec66123f81c0484086487a8e838a) trouwens goede jacks? ik moet er een hoop inbouwen in mijn pedalboard,dus liefst meteen goeie jacks.

Kim Wilson
20 april 2007, 12:06
Hou je er wel rekening mee dat speakerkabel (top-cabinet) heel andere kabel is dan gitaarkabel?

Valoosj
20 april 2007, 12:10
ja, dat zeg ik net :)
ik het voor mijn talkbox speakerkabels meegekregen, die moeten dus niet vervangen worden

guitarnijboer
20 april 2007, 12:16
dit is wel interessant. misschien dat ik dan best een alle kabels vervang door iets goed. ik heb nu planet waves, stagg, en nog wat andere kabels liggen.
de enige die ik zou behouden zijn die tss head-talkbox-cabinet.
die waren niet zo duur, maar het zijn diegene die ze me in Keulen hebben meegegeven. het zijn geen standaardkabels, maar speciale voor tss je head en cabinet. ik vermoed dat die dan wel goed zijn.

wat is trouwens de prijs van zo'n eurocable?

zijndit (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=38_117&products_id=699&osCsid=895aec66123f81c0484086487a8e838a) trouwens goede jacks? ik moet er een hoop inbouwen in mijn pedalboard,dus liefst meteen goeie jacks.

Planet waves was dat niet de 'd Addario kabel? Dit is een puike kabel hoor! met levenslange garantie als ik het goed heb.

eurocable kost ongeveer een euro of iets minder per meter, ik haal het meestal bij Decilux. Dit is een prof. geluids en licht bedrijf hier in de buurt.
De neutric jack's zijn daar ook niet echt prijzig net als op indernet. Bij de electronikaboer op de hoek zijn de neutric pluggen vaak wel duur (rond de 7 euro) Het loont dus om te internetten en rond te kijken.

Even op je link gekeken Dit zijn contrajack's ... Neutric is prima spul en staat voor een zekere kwaliteit.

Valoosj
20 april 2007, 12:25
planetwaves zijn mss goede kabels, maar de mijne krult constant, ik gebruik hem nu om van amp naar effecten te gaan.

neutrik pluggen hebben ze ook op musikding, maar enkel die met plastic bovenplaatje. de volledig stalen hebben ze niet. maar zit daar veel verschil in? die op musikding kosten 3,5 euro t stuk