PDA

View Full Version : Een stille droom..



Blend
19 april 2007, 18:35
Dit is echt 'n gitaar om verliefd op te worden! Wat vind ik zo'n gitaar prachtig!

Klik (http://www.mikigakki.com/img_system/A2-1G007_1)

Mijn droom is om nog ooit eens zo'n PRS te bezitten.

Zou iemand weten hoeveel me het ongeveer gaat kosten als ik deze Paul Reed Smith na ga bouwen? (Dus incl. die jengelstengel etc).

Wat voor elementen kan ik het beste gebruiken, waar haal ik de materialen vandaan etc?

Voorderest ben ik 'n totale n00b als het gaat om gitaarbouw.....

G.G.
19 april 2007, 20:05
Voorderest ben ik 'n totale n00b als het gaat om gitaarbouw.....

Niet echt het gemakkelijkste model om te bouwen (setneck, scarfjoint, bolle top, bird inleg op de toets etc...)

Denk dat je op ongeveer 500-600 euro moet rekenen.

Javaca
21 april 2007, 12:23
Topic verplaatst van "Volg het bouwproces" naar "Zelfbouw"

Zo gauw je begint met het daadwerkelijke bouwen is het iets voor "Volg het bouwproces"

Mattia
21 april 2007, 23:54
Gereedschap even buiten beschouwing gelaten (kan goedkoop-ish, kan duur; ik heb er een paar duizend euro in geinvesteerd, tot nu toe, eerste investment was al gauw 3-4 honderd...had eigenlijk niks):

Mahonie voor body en hals: 40-60 euro voor Afrikaans, het dubbele voor Honduras (verschil zul je niet horen aan de body, IMO). Amsterdamse of Arnhemse fijnhouthandel.
Maple topje van die kwaliteit: reken op 100 a 200 euro. Holz-Faszination.de is de beste plek in Europa, in NL vind je niks, anders eBay of USA sellers, kun je misschien net wat geld besparen, maar je zit met verzendkosten en invoerrechten.
Toets: StewMac.com, ook een goede plek voor vanalles aan hardware.
Hardware: Tuners: locking, 70-80 euro, Hipshot Trem: 100
Pickups: tussen de 100 en de 200++
Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar' (boek, eerst kopen, dan bouwen)

Plus nog zo'n 60-200 euro aan andere onderdelen, lak, etc. etc. etc. Die 500-600 van G.G. zijn IMO een absoluut minimum als je topkwaliteit wil behouden.

Maargoed, eerlijkheid geboden? Als je het doet voor de PRS, koop er dan vooral eentje. Als je onder minimum loon werkt ipv aan je gitaar bouwt kun je er waarschijnlijk twee van kopen, en de kwaliteit is min of meer gegarandeerd. Als je er een errug leuk hobby bij wil, ga vooral je gang! Zo ben ik er ook aan begonnen, en ik zou er echt niet vanaf willen.

oknarb180
24 april 2007, 10:05
Hey,

Mooie gitaar! Ik ben ook een PRS aan net nabouwen, alleen dan wel volgens de specificatie die me naar m'n zin is. Bekijk m'n fotoalbum en toppic eens, kun je een goed idee krijgen van wat er allemaal bij komt kijken.

Verder was ik voor de materialen ca 600 euro kwijt excl. gereedschappen. Dit is incl. bedrading, pots, fretten, hout, pickups, tremolo etc, etc. Alleen de kosten m.b.t. het stainen en lakken van de gitaar zit er niet bij in. Ik moet wel zeggen dat ik gebruik maak van de duurdere merkspullen.

Ik had hetzelfde idee, mooie gitaar, maar wel erg duur. Daarbij hat ik al jaren de wens zelf een gitaar te bouwen, en toen ben ik n.a.v. dit zelfbouwforum de uitdaging maar gewoon aangegaan. Resultaat... ben bezig met de plannen voor m'n 2e gitaar. Ook al is de eerste nog niet af. Verslavend dus!!!

vr.gr.

Branko