PDA

View Full Version : scheurgitaar



ar250artist
19 april 2007, 16:02
Ik zou er best wel eens een leuke scheurgitaar bij willen hebben. Ik heb nu een strat, tele en de artist, maar dat is maximaal classic rock zeg maar. In ons coverbandje kom je daarmee nog wel eens wat tekort (we doen ook wel metal achtige nummers). Dus zoek ik een scheurgitaar die voldoende breed inzetbaar is. Mijn eerste gedachten gaan uit naar een superstrat. Probleem is alleen dat ik niet zo van de dunne nekjes ben, de hals van de strat die ik heb is eigenlijk goed en dat zoek ik dus. Ik weet dat er nu al een heleboel afvallen, weten jullie misschien wat modellen om te proberen? Denk bij de prijs aan ongeveer 500,-, nieuw of 2e hands laat ik nog in het midden. Is zo'n Peavey Wolfgang iets??

marc_o
19 april 2007, 16:16
Als een strat voor de rest wel je ding is, waarom dan geen 2e hands strat waar je een humbucker in laat zetten? Of een highway-1 met humbucker en al?

Kim Wilson
19 april 2007, 16:19
Of je zet een sc-size humbucker(s) in je strat. Als je die dan splitbaar maakt, behoud je ook je sc-geluid.

drap
19 april 2007, 16:21
Het zit 'm ook maar in mindere mate in de gitaar. Je apparatuur is daarin veel belangrijker. In dit geval gaat het meer om je pedalen en je versterker en hoe je die combinatie gebruikt. Ik durf te beweren dat ik singlecoils kan laten klinken als humbuckers, ik moet alleen ff wat harder werken bij muten bijv.

a darker shade of grey
19 april 2007, 16:23
Les Paul
10 tekens

drap
19 april 2007, 16:26
Les Paul
10 tekens

Zo kan ik me vrij recent nog iemand herinneren hier op het forum die dacht dat ie een enorme scheur kon krijgen met z'n Les Paul met net nieuwe Bare Knuckles elementen op een Fender transistor versterkertje...

Kim Wilson
19 april 2007, 16:28
Yep, dat was YanDrammer. :)

The Mess
19 april 2007, 16:41
Maar toch, als je een Les Paul of een SG koopt, en je hebt een aardige 'scheurversterker' of een leuk pedaaltje, kun je denk ik best wel het geluidje krijgen waar de topicstarter naar zoekt.

drap
19 april 2007, 17:01
Maar toch, als je een Les Paul of een SG koopt, en je hebt een aardige 'scheurversterker' of een leuk pedaaltje, kun je denk ik best wel het geluidje krijgen waar de topicstarter naar zoekt.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het er niet toe doet. Maar ik lees dan bijv. ook dat ie een Ibanez Artist heeft, daar moet je toch behoorlijk mee kunnen scheuren hoor. Met alleen een Les Paul of een SG kom je er simpelweg niet mee. Daar zijn ook bepaalde pedalen of versterker voor nodig en dan ligt het er ook nog aan hoe je die gebruikt.

ar250artist
19 april 2007, 20:40
Even reagerend op de voorgaande reacties:

De artist is in feite een soort van LP. Scheuren doet ie prima, maar zoals gezegd tot en met classis rock. Met veel meer gain wordt de boel erg modderig. Maar hij bevalt goed zoals hij is (ook clean en crunch) en heb dan ook geen behoefte daar iets in te veranderen.
De strat heb ik onlangs al een beetje omgebouwd door een lil killer in de brug te plaatsen (zwakste versie). In eerste instantie heb ik dat gedaan om de storingsgevoeligheid (feedback) van het originele element met gain op te lossen. Dat lijkt tot nu toe aardig goed gelukt. Ook klinkt dit element niet zo dun en schreeuwig. Ik wilde het karakter van de strat als gitaar niet te veel veranderen en dat is zo goed gelukt. Hij scheurt in ieder geval mooier/beter dan voorheen.
Maar goed, die scheurgitaar is eigenlijk bedoeld als 2e gitaar in de band (naast de strat). Het lijkt me dan leuk om eens iets heel anders te proberen. Misschien iets met een floyd, kan ik ook eens wat heftigere muziekstijlen proberen (en idd dat gaat ook best met wat ik al heb, maar de superstrat is niet voor niets uitgevonden). En bovendien................ik voel GAS.

interessander
19 april 2007, 21:39
Ik kan je de oude japanse RG's, en vooral de 550 (omdat ik m zelf ook heb) van harte aanbevelen, en dan vooral de modellen met de lo pro edge tremolo, een zeer goede licensed floyd die erg goed op stemming blijft.

Voor een wat meer strat-achtige die ook kan scheuren heb ik zelf een zwak voor dit model, de RS315:
http://www.ibanezregister.com/images/groups/Jorn%20Heltborg/100C1741_small.JPG

OJJVZ
19 april 2007, 22:01
+1 voor de ibanez :P
k zou zelf voor 1 met vaste brug gaan, zoals de RG321 die ik had, maar dat was n lager prijsje, maar voor t geld echt zwaar goed, evt andere humbuckers in, zeer lekkere hals

(je kan daarmee ook de humbuckers als single schakelen, bijv de voorste hum als 2 singles, of voorste helft van achterste, en achterste helft van voorste humbucker gebruiken als singles, zegmaar:P)

Squier4ever
19 april 2007, 22:01
Yep, dat was YanDrammer. :)

waar is die gebleven eigenlijk?

AutoStatic
20 april 2007, 01:50
Hij heeft vandaag nog wat gepost in het vintage draadje!

ar250artist
20 april 2007, 08:52
Aan die Ibbie's heb ik ook wel gedacht, maar hebben die niet van die dunne nekjes?? Daar ben ik nou niet echt van gecharmeerd.
Ik heb gisteravond eens wat oude Gitarist bladen doorgeworsteld en kwam daar de Godin Freeway tegen. Er zijn twee uitvoeringen een Classis (erg mooi) en een wat meer opgevoerde metaluitvoering (lelijk) met een floyd. Heeft iemand ervaringen met deze gitaar?

Wimvdb
20 april 2007, 10:44
Godin freeway classic is een uitstekende keuze. een 2dehandse SG special ook. De nieuwe koreaanse deans zijn ook erg goed bespeelbaar

interessander
20 april 2007, 11:34
Binnen de RG serie van Ibanez is er aardig wat verschil in necks hoor, een 470 heeft al een veel stevigere neck dan een 550, die inderdaad echt een typische platte ibanez neck heeft. En voor een budget van 500 kom je tweedehands behoorlijk ver voor een dergelijke gitaar, dan hoef je geen RG321 te nemen.