PDA

View Full Version : Toonladders en accoorden.



Rutger-peer
19 april 2007, 14:51
Hallo,

Ik speel al aaaardig lang gitaar maar heb me nooit echt verdiept in de theorie. In wezen vind ik dat ook niet echt heel interessant maar nu en dan is het wel practisch er wat vanaf te weten.

Zo ben ik al een tijdje bezig met het uitzoeken van welke toonladders ik nou kan gebruiken bij welke accoorden; normaal zocht ik altijd wel wat op de hals en dan vond ik snel genoeg een toonladder die wel paste, ik heb het hier dus over pentatonische toonladders. Maar ik zou graag wel willen weten wanneer ik wat moet gebruiken want toen ik net met een vriend even wat jamde in het schema G-D-C-D, kon ik het wel schudden met de pentatonische toonladder van G. Ik vond snel genoeg uit dat de pentatonische toonladder van E wel volstaat in dat schema.

Nou keek ik even op mijn papiertje met daarop de kwintencircel en die laat zien dat de relatieve mineur voor G, de E is. Dus, probleem opgelost zou je zeggen maar ik blijf met vragen zitten.

Hoe weet ik bij welk accoordenschema ik welke toonladder kan gebruiken? Is het zo dat de grondtonen van de accoorden in de toonladder die je gebruikt moeten zitten?

En hoe zit het met de mineur en majeur, want ik heb altijd geleerd dat majeur 1 - 1 - ½ - 1 - 1 - 1 - ½ is en mineur 1 - ½ - 1 - 1 - ½ - 1 - 1... maar dat gaat niet op voor pentatonische toonladders dus want die hebben maar 5 tonen... of is het zo dat ik nu alleen de basisnoten heb en een soort van onzijdige toonladder heb en dat ik voor mineur er 2 tonen bij kan doen en voor majeur weer 2 andere tonen? Of hebben die afstanden niets met pentatonische toonladders te maken?


Ik hoop echt dat iemand me kan helpen; alle kleine beetjes helpen!


-----------------------------------------------------------------------

Zo speel ik de pentatonische toonladder van G (alleen de eerste positie):

---3-6----------------------
-------3-5------------------
-----------3-5--------------
---------------3-5----------
-------------------3-6------
-----------------------3-6--



Rutger

The_syphon
19 april 2007, 16:01
De majeur ladder bestaat uit: 1,2,3,4,5,6,7
De natuurlijke mineur ladder bestaat uit: 1,2,b3,4,5,b6,b7
De mineur pentatonische ladder bestaat uit: 1,b3,4,5,b7
Majeur pentatonisch bestaat uit: 1,2,3,5,6

Jou voorbeeld erbij pakken:
G-majeur = G A B C D E F# = 1,2,3,4,5,6,7
Mineur pentatonisch is dan dus: G, Bb, C, D, F
majeur pentatonisch is dan: G, A, B, D, E

Je had zelf al uitgevogeld dat E-mineur pentatonisch wel goed klonk. Dit klopt wanneer je de E-mineur pentatonische ladder bekijkt: E, G, A, B, D. Dit zijn dezelfde tonen als de G-majeur pentatoische ladder. Dit heeft zoals jezelf ook al min of meer opmerkte te maken met de paralellen van mineur en majeur toonladders. G majeur = E mineur voor wat betreft de tonen.

"Hoe weet ik bij welk accoordenschema ik welke toonladder kan gebruiken? Is het zo dat de grondtonen van de accoorden in de toonladder die je gebruikt moeten zitten?"
Je moet erachter zien te komen uit welke progressie de akkoorden die gespeeld worden komen. In dit geval G-D-C-D komen uit de G majeur progressie: G Am Bm C D Em F#/Gbdim en/of uit de E natuurlijke mineur progressie: Em F#/Gbdim G Am Bm C D.

Hopelijk ben je iets wijzer geworden

eddyvanbuiten
19 april 2007, 22:08
Hoe weet ik bij welk accoordenschema ik welke toonladder kan gebruiken? Is het zo dat de grondtonen van de accoorden in de toonladder die je gebruikt moeten zitten?

Hey Rutger. Van de noten in de toonladder kun je zelf het accoordenschema maken, of andersom, bij een accoordenschema zoek je een passende toonladder; als voorbeeld de toonladder Gmajeur, met de noten A B C D E F# G.
de accoorden die je hiermee maakt zijn G, Am, Bm, C, D, Em & F#m/5- (een F#m met een C ipv C#). de meeste nummers bestaan gelukkig uit meerdere sccoordenschema's, waardoor de ladder ook verandert.

yanto
19 april 2007, 23:20
de meeste nummers bestaan gelukkig uit meerdere sccoordenschema's, waardoor de ladder ook verandert.

De meeste rock/pop nummers staan in één toonsoort zodat je vaak met dezelfde ladder volstaat.

Jazz daarentegen bestaat vaak wel uit meerdere schema's (toonsoorten)zodat je ook met meerdere ladders moet werken.
Je kan natuurlijk ook pop/rock spelen met een jazz benadering, dus over elk akkoord een andere ladder spelen.

Neem ff jouw voorbeeld G-C-D-C
In een bluescontext kan je hier wel degelijk G mineur pentatonisch over spelen.
Is het meer een majeur klinkend nummer dan speel je G majeur pentatonisch.
Gaan we weer naar G bleus dan kun je hier vanuit een jazz benadering over ieder akkoord apart bijvoorbeeld mixolydisch spelen.

-=JEROEN=-
20 april 2007, 02:24
er is zo veel meer mogelijk, het belangrijkste (naar mijn mening) is leren wat intervallen zijn en hun functie te begrijpen

kijk hier eens naar:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Rutger-peer
22 april 2007, 17:23
Hallo mensen, allereerst ontzettend bedankt alvast, ben hier zeker al wijzer van geworden en ik zal binnenkort eens even goed die link die ik van Jeroen heb gekregen doorspitten.




Je had zelf al uitgevogeld dat E-mineur pentatonisch wel goed klonk. Dit klopt wanneer je de E-mineur pentatonische ladder bekijkt: E, G, A, B, D. Dit zijn dezelfde tonen als de G-majeur pentatoische ladder. Dit heeft zoals jezelf ook al min of meer opmerkte te maken met de paralellen van mineur en majeur toonladders. G majeur = E mineur voor wat betreft de tonen.

Ik hoorde inderdaad dat E-mineur pentatonisch wel klonk maar ik wist nog niets af van pentatonisch-mineur en pentatonisch-majeur. Ik ken alleen de mineur-vingerzetting. In wezen hoef je dus die ook alleen maar te kennen als je weet wat de relatieve mineuren (en dus ook majeuren) zijn. Maar je kunt dus ook vanuit G beginnen en dan een andere vingerzettings-patroontje aanhouden en dan heb je dezelfde tonen als de E-mineur, ik wist dat niet, nu wel dus ;).


De majeur ladder bestaat uit: 1,2,3,4,5,6,7
De natuurlijke mineur ladder bestaat uit: 1,2,b3,4,5,b6,b7
De mineur pentatonische ladder bestaat uit: 1,b3,4,5,b7
Majeur pentatonisch bestaat uit: 1,2,3,5,6

Jou voorbeeld erbij pakken:
G-majeur = G A B C D E F# = 1,2,3,4,5,6,7
Mineur pentatonisch is dan dus: G, Bb, C, D, F
majeur pentatonisch is dan: G, A, B, D, E



Hoe werkt deze cijfermethode van jou? Want ik ben er niet helemaal achter. Gaat het om de afstanden tussen de cijfers?

Alvast bedankt,

Rutger