PDA

View Full Version : Aantal speakers in een zelfbouw cabinet



Damius
19 april 2007, 14:42
Hallo!

Ik ben van plan om over een tijdje een eigen cabinet te bouwen, en nu heb ik een aantal vragen.

1. Het aantal speakers; de meeste cabinetten hebben 4 x 12" speakers. Zou 6 (of 5) ook een optie zijn, en dan 2 voor de hoge frequenties, 2 voor de midden frequenties, en 2 voor de lage? Valt dit overigens ook aan te sturen op een manier (heeft iemand een topic erover)? Of gaat het aantal speakers puur om hoe hard het gaat?

2. Wat voor materiaal zou ik moeten kiezen? Ik heb dit zo snel nog niet kunnen vinden bij de Handige links en tips topic.

3. Het is mijn eerste bouwproject. Ik wil wel een echt professioneel cabinet maken, zodat het ook daadwerkelijk een goede investering van mijn geld is.

4. Aan wat voor 'n budget moet ik denken?

Bedankt!

Kim Wilson
19 april 2007, 15:01
Je zou best een kast kunnen maken met 4x12 en 2x10 (bijvoorbeeld). Het nadeel is dat ie dan nogal groot en onhandelbaar wordt. Voor de verschillende frequenties zou ik het zeker niet doen. Ik neem aan dat je een 3-weg systeem bedoelt. Dat is voor gitaar niet nodig. Gitaarspeakers zijn zo ontworpen dat ze de juiste frequenties weergeven. Het is geen hifi, het vereist een heel andere benadering.

Een speakercab wordt vaak gemaakt van 18 mm berken multiplex.

Budget moet je, afhankelijk van de bekleding die je kiest, tussen de €250 en €500 rekenen.

Als je in mijn sig op de link van mijn zelfbouwcab klikt, kun je de bouwwijze van die cab volgen.

Suc6. :)

chennie
19 april 2007, 19:22
Ik zou nog toevoegen, wanneer je dus inderdaad een beetje wilt investeren in je zelfbouw cabinet je dan voor 4x12 wel wat meer mag rekenen dan bovenstaande.

Neem je de wat duurdere speakers (meestal wel een richtlijn voor wat betere kwaliteit) dan ben je laten we grof zeggen 100 euro per speaker kwijt. Dat is dan 400 euro al. Hout, 18 mm kaliteits berkenmultiplex plus laten zagen gaat richting de 80 euro of meer. Dan komt lijm en materiaal zoals zagen, schuurpapier etc.

Vervolgens de afwerking, tolex+lijm, speakerdoek, handvatten, stoothoeken, etc. Voor een 4x12 reken ik daar zekers meer dan 100 euro voor.

Een kleine schatting maakt dit richting de 800 euro.


Neemt niet weg dat het goedkoper kan, maar je gaf aan dat je een professioneel cabinet wil maken, daar gaat gewoon tijd en geld in zitten.

In ieder geval succes en mijn beste tip: maak een goed bouwplan, teken en denk alles eerst uit voordat het eerste plankje is gezaagd !

Damius
19 april 2007, 19:46
Bedankt voor de tips!


Ik zou nog toevoegen, wanneer je dus inderdaad een beetje wilt investeren in je zelfbouw cabinet je dan voor 4x12 wel wat meer mag rekenen dan bovenstaande.

Neem je de wat duurdere speakers (meestal wel een richtlijn voor wat betere kwaliteit) dan ben je laten we grof zeggen 100 euro per speaker kwijt. Dat is dan 400 euro al. Hout, 18 mm kaliteits berkenmultiplex plus laten zagen gaat richting de 80 euro of meer. Dan komt lijm en materiaal zoals zagen, schuurpapier etc.

Vervolgens de afwerking, tolex+lijm, speakerdoek, handvatten, stoothoeken, etc. Voor een 4x12 reken ik daar zekers meer dan 100 euro voor.

Een kleine schatting maakt dit richting de 800 euro.


Neemt niet weg dat het goedkoper kan, maar je gaf aan dat je een professioneel cabinet wil maken, daar gaat gewoon tijd en geld in zitten.

In ieder geval succes en mijn beste tip: maak een goed bouwplan, teken en denk alles eerst uit voordat het eerste plankje is gezaagd !

Weet je toevallig waar ik een vergelijking van speakers kan vinden, of reviews van speakers etc.?

chennie
19 april 2007, 20:18
Celestion en Eminence zijn twee bekende (gitaar) speaker merken. Op hun sites staan wel vergelijkende specs en samples tussen hun verschillende producten. Echte reviews zijn moeilijk te geven, omdat de kast en de versterker die wordt gebruikt heel veel erg van invloed zijn op de speaker. Wat wel kan zijn enkele vuistregels voor speakers. Bv deze heeft een wat warmer geluid en de ander is wat scheller of meer mid. Of deze wordt vaker gebruikt voor metal terwijl deze meer voor blues wordt gebruikt.

Het is allemaal heel erg subjectief. Wat scheelt is gewoon heel veel bestaande cabinets doornemen en kijken wat je zelf mooi vindt. Daarna kijken wat die cabinets wat je mooi vindt zo mooi maakt. En denk eraan dat het altijd een compromis is. je kan geen warme ronde blues sound hebben én een uber strakke scheurende metal sound.

Fender75
19 april 2007, 22:25
De volgende punten in acht nemen...het kost altijd meer als dat je denkt. Ik heb nu een 2x12 cab gebouwd, net afgemaakt by the way..:)

Hout zeker 18 mm multiplex, en ga gewoon naar een houthandel, niet de gamma. Kost iets meer, maar je hebt betere kwaliteit! Beter verlijmd etc.

Voor bekleding heb je Tolex nodig, eventueel een goldstring om alles af te werken, en speakerdoek. Kun je bestellen bij verschillende online shops. Om tolex aan te brengen BisonTix...is ook aardig aan de prijs, je hebt zeker een potje van 750 ml nodig. Kost ook 15,-

Qua materiaal en materieel om alles in elkaar te zetten...tsja, dat kun je zo gek maken als je zelf wil. Ik heb het geluk dat ik de beschikking heb over een zaagtafel, een bovenfrees etc. Alle kleine prul, van schroefjes tot deuvels...kost allemaal geld!

En speakers...ik heb er nu Celestion V30's inzitten, en deze klinken heerlijk...de hele speakercab trouwens :) Wil je wat minder geld uitgeven, gebruik dan Eminence.

Kijk maar even naar mijn bouwverslagje, kun je zien hoe het een beetje in zijn werk gaat! (Marshall 50w Plexi & 2x12 speakercab) Zorg dat je in ieder geval een stijve kist maakt, en eventueel een achterwand in delen, zodat je een beetje met de basweergave kunt spelen.

Mocht je vragen hebben, of bouwtekeningen willen (ook van 1960 slant cab), pm even!