PDA

View Full Version : Welke Fender??



isa1984
19 april 2007, 14:27
Hoi,

Dit is mijn eerste post op dit forum, wel speur ik met enige regelmaat dit forum af voor antwoorden op al mijn vragen.
Het probleem waar ik nu mee zit is de keuze van een versterker.
Doordat de band goed loopt kan ik nu altijd mijn eigen spullen meeslepen.
De stijl die ik speel is funk&soul (ik weet niet of ik hier mag verwijzen naar de herrie die we maken maar www.thomasazier.com, daar staat dus wat werk op). Ik speel nu op een epiphone sheraton (met 2x p90) en in mijn effectenbak
heb ik een Banzai New Rising Sun II boostpedaal, oude boss-chorus en delay en een dunlop jimi hendrix wah die ik erg veel gebruik (ik geef even mijn complete setup, excuses voor de lap tekst). Het probleem was de keuze van een versterker (onder de 1000 euro moet wel te doen zijn denk ik).

Ik zit te denken aan een:

-fender twin reverb
-fender pro reverb (staat er nu 1 op marktplaats, is dit wat??)
Wat zijn de verschillen tussen deze versterkers? Wat is een goede prijs?
Zijn er andere opties? Ik stel hoge eisen aan het clean-kanaal.

alvast heel erg bedankt!!!

Chris Winsemius
19 april 2007, 16:10
Qua karakter komen ze behorlijk overeen, de TwinReverb heeft meer vermogen, is wat cleaner en heeft 'n wat strakkere bas en klinkt wat vetter.

2e hands silverfaces moet je onder de 800 à 900 euro kunnen krijgen. De meeste mensen vinden de 45 Watt of 100 Watt modellen wat warmer klinken, minder steriel/etc. dan de 70 en 135 Watt versies (post '76).
Houd wel rekening met wat onderhouds/revisie-kosten als er in de afgelopen 10 jaar niet naar is gekeken.

Andere opties:

- SuperReverb (wat "knallender") maar meestal niet onder de 1200 euro te krijgen

isa1984
20 april 2007, 10:57
Dank je wel,

Hier heb ik tenminste wat aan. Op naar een twin zal ik dan maar zeggen!

Mr.Bluesbreaker
20 april 2007, 11:39
Weet je het zeker? (sterke rug?:D)

Ik heb ook een Twin gehad maar werd helemaal gek van het gesleep in het geval van trappen. Laatst een SF Bandmaster reverb topje gehoord, iets minder lang clean maar juist wel mooi, minstens zo goed als een SF twin in mijn oren.
Alleen een heel ander karakter, en je sleept het wat makkelijker mee.

Kim Wilson
20 april 2007, 11:43
Ik heb ook de Bandmaster Reverb, met bijbehorende cab. Volgens mij is een Twin Reverb wel wat handzamer. :D

Het ultra-lange clean van de Twin moet je van houden. De Bandmaster gaat zoals gezegd iets eerder in de overdrive, wat deze amp voor mij een stuk bruikbaarder maakt. Als je hem goed open draait (en dan gaat het nog best hard), gaat ie lekker schreeuwen. Ik vind het echt een fijne amp. De Twin klinkt ook mooi, maar blijft gewoon clean. Mooi als je ervan houdt, maar als je ook graag met een vies randje speelt, is de Bandmaster wellicht meer geschikt.

isa1984
20 april 2007, 14:03
Het clean geluid van een twin is mijn ding. Een echte dikke overdrive gebruik ik nauwelijks tot niet. Het enige waar ik wel een beetje mee zit is hoe mijn Banzai new rising Sun II pedaal gaat klinken. Met dit pedaal kun je de amp clean 'boosten'. Voor mijn solo ben ik wel op zoek naar een sound met een 'smerig randje'. Er is al veel over geschreven op dit forum. Enig idee
of je deze sound uit een twin kan halen?

Han Solo
21 april 2007, 01:43
Hoe goed je de Banzai kan gebruiken zal een beetje afhangen van welk type Twin je neemt. Ik heb een 135W Twin staan en als ik die clean boost wordt ie alleen maar ERG LUID. Een lager wattage Twin zal misschien eerder gaan oversturen, maar dat zal ook een behoorlijke volume toename geven.

Mijn Twin werkt goed met de meeste pedalen, maar ik gebruik zelf geen echte clean boost, maar een Fulldrive II en een Tonebone Classic voor de drive geluiden, waarmee ik dus meer het randje uit de pedalen haal.

Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat met een Twin misschien een pedaaltje erbij moet nemen afhankelijk van wat jij "een randje" noemt....
Hoeft niet duur te zijn, ik heb jaren een oude Boss SD-1 daarvoor gebruikt.

Han Solo
21 april 2007, 01:56
Oh, een Bandmaster (met of zonder reverb) is inderdaad ook een goede keuze, maar dan wel graag met een normale cab en niet het originele kamervullende cabinet.......

Zijn alleen wat moeilijker te vinden. Ik weet ook waarom, die staan namelijk bijna allemaal bij mij.........

Toaster
21 april 2007, 13:45
haha heb jij zoveel bandmastertjes dan???

@topicstarter
Bandmastertjes zijn leuk maar ook voor dat verhaal met je randje moeten ze toch erg hard hoor.

Goeie celanbakken zijn inderdaad de Tiwn de Bandmaster en een (dual) Showman. Laatste twee in topvorm.
Bandmasters hebben ze ook wel in combootjes gemaakt maar die zul je niet snel zien.

Alsj je clean met een randje wil moet je dus of een cleane amp zoeken en dan een overdrive pedaaltje ervoor zetten.

Of je moet iets van een Pro reverb of een deluxe reverb.

Dat kan je dan weer blackface of silverface kopen. Bij de sivlerfaces zou je eigenlijk moeten zoeken naar vroege zeventiger jaren amps.

Dit gezegd hebbende vanwege de klank.

Ik heb zelf een blackface Pro Reverb en een Showman. Als je zou willen wil ik wel een sampletje maken van het cleane geluid met een randje.

Groeten Niels

isa1984
22 april 2007, 19:36
@ Niels,

Je maakt me nu heel benieuwd naar het geluid wat je uit je amp haalt.
Als je voorstel nog staat, graag!

groet,

Isa

dePerik
22 april 2007, 21:27
Het clean geluid van een twin is mijn ding. Een echte dikke overdrive gebruik ik nauwelijks tot niet. Het enige waar ik wel een beetje mee zit is hoe mijn Banzai new rising Sun II pedaal gaat klinken. Met dit pedaal kun je de amp clean 'boosten'. Voor mijn solo ben ik wel op zoek naar een sound met een 'smerig randje'. Er is al veel over geschreven op dit forum. Enig idee
of je deze sound uit een twin kan halen?

Ik had een Twin ooit en gebruikte gewoon een Boss OD2 pedaal. Klonk heel goed. Als ik 'm goed open zette was dat echt wel een heel vet geluid maar toch typisch Fender. Beetje Robin Trower achtig (kan niet want die speelt op Mesa's, maar voor het idee).

Toaster
22 april 2007, 22:15
@ Niels,

Je maakt me nu heel benieuwd naar het geluid wat je uit je amp haalt.
Als je voorstel nog staat, graag!

groet,

Isa


Doe ik morgen want als ik dat nu zo laat doe heb ik ruzie met de buren. ;)

Toaster
30 april 2007, 13:38
He Isa,

Hier zijn wat sampletjes.

Ik heb het als volgt gedaan. Strat op middelste element. Daarna de volume knop van de versterker steeds verder open gezet. Hierdoor hoor je wat er gebeurt met de oversturing die steeds sterker wordt.

En natuurlijk steeds hetzelfde (ongeïnspireerde, sorry ) deuntje.

Eerst de blackface Pro Reverb. (uitgerust met 2 x 20 watt Greenbacks uit 1972)

Volume van 2 naar 3 naar 4 enz.... tot en met 7. Dit laatste standje is echt erg hard.
http://www.mediamax.com/coolblended/Hosted/Pro%20Rverb%203-7mp3.mp3
Als tweede de blackface Pro Reverb maar nu volume op 3.
Boss Bluesdriver BD-2 met Keeley Mod ervoor. (zoek de verschillen)

Standjes kwart voor, tien voor, 5 voor, 12 uur, maximaal
http://www.mediamax.com/coolblended/Hosted/Pro%20Rverb%20Boss.mp3

En als laatste de Fender Dual Showman Reverb met mastervolume. Deze top is normaal 100 watt. Ik heb twee buizen getrokken ( puur om hem op een 8 ohm kast aan te sluiten) nu dus 50 watt.

2x12 box van Koch met 2 Celestion Creambacks ('76)

Master staat op 3 preamp gaat per sessie van standje 3 naar 10. Bij de laatste keer zet ik de master nog eens op 4 (arme buren) Dit is een volume dat je nooit van je leven zal of wil gebruiken. (tenzij de P.A. installatie tijdens je concert in Ahoy uitvalt)

Ik gebruik deze versterker vanwege het feit dat ie heel hard clean kan. (Normaal speel ik met de master op 10 en met de pre-amp op 3 volledig andersom dus.)
Komtie:
http://www.mediamax.com/coolblended/Hosted/Showman%20M3P3-10-M4%20mp3.mp3

Veel plezier

jacky
30 april 2007, 16:41
Kan je de volledige link posten kan ik even knippen en plakken

Thanxx

Toaster
30 april 2007, 23:09
als het goed is doen de linkjes het nu wel

gvink
1 mei 2007, 14:31
Bij mij doet iet het niet... :( Krijg een foutmelding:

You're attempting to download a file greater than 10MB.


The file you're attempting to access from a free MediaMax account exceeds the single-file limit of 10MB.

To access this file, please ask the account owner to upgrade the account. There are no file size limitations on Premium, Elite, or Professional plans.

Copy this link to send to your friend to upgrade the account.
http://www.mediamax.com/Brands/MediaMax/home/pricing_plan.aspx


BACK (http://BACK)

Toaster
1 mei 2007, 19:14
Nu dan nu moeten ze het doen...

Tristan
2 mei 2007, 01:28
Het eerste clipje klinkt echt lekker, tweede vind ik ook wel okee, het derde clipje vind ik eigenlijk het minst lekker, een beetje stug lijkt het wel...

matto
2 mei 2007, 21:22
Als het iets eerder mag opbreken vergeet dan niet om eens uit te kijken naar een vibrolux of tremolux.

Toaster
2 mei 2007, 23:03
is inderdaad ook een goeie was ik vergeten te noemen ... maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.. Een tremolux breekt geloof ik vrij snel (iets te sneL?) op toch???

Mr.Jay
3 mei 2007, 10:59
is inderdaad ook een goeie was ik vergeten te noemen ... maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.. Een tremolux breekt geloof ik vrij snel (iets te sneL?) op toch???

De meeste Fenders breken ongeveer op hetzelfde punt op.

JaY

Kim Wilson
3 mei 2007, 11:06
De Bandmaster Reverb breekt ook wel redelijk snel op. Volgens mij zijn alleen de Twin Reverb en de Dual Showman clean tot in het oneindige.

Mr.Jay
3 mei 2007, 11:45
De Bandmaster Reverb breekt ook wel redelijk snel op. Volgens mij zijn alleen de Twin Reverb en de Dual Showman clean tot in het oneindige.

Echt niet....ook die breken op eenzelfde punt op. Alleen ben jij dan al lang weggelopen. Het zijn allen dezelfde circuits,z elfde spanningen ( bij zelfde jaargangserie dan) en gaan ook vrijwel op dezelfde stand de crunch in.
Dat men hoort dat dit niet op hetzelfde volume is, doet even niet ter zake in deze.

JaY

Mitch
3 mei 2007, 12:38
Dat 't op andere volume niveaus gebeurt is ook misschien waar over gesproken wordt ?

Chris Winsemius
3 mei 2007, 15:20
Het opbreken gebeurt gewoon op andere volume-nivo's en bij sommige Fenders gewoon eerder op de volume-regelaar-schaal.

Ook al lijken de circuits heel veel op elkaar de ingangsgevoeligheid v/d fasedraaier (eerste buis die gaat oversturen bij non-MV-modellen) is beduidend anders bij 'n TwinReverb dan bij 'n SuperReverb hoewel de weerstandswaarden hetzelfde zijn (hierbij moeten we even de andere mid-cap vergeten of hetzelfde maken :) ).

Ff 'n tabelletje d'r bij gepakt:
TwinReverb heeft 'n ingangsgevoeligheid van 2 Volt bij de fasedraaier en 'n SuperReverb 970 mV...

Kim Wilson
3 mei 2007, 21:27
Het maakt niet uit hoe het theoretisch in elkaar steekt, voordat we daar ruzie over gaan maken. ;) Een Twin Reverb blijft veel langer clean, en dan bedoelen we dus dat ie harder kan voordat hij opbreekt. Mijn Bandmaster krijg ik wel aan het oversturen op een redelijk volume, zeg maar dat je er nog bij kunt staan. Dat krijg je met een TR niet voor elkaar. En hoe dat in het circuit allemaal in elkaar steekt, zal de doorsnee gitarist een worst zijn.

Mr.Jay
3 mei 2007, 21:37
Het maakt niet uit hoe het theoretisch in elkaar steekt, voordat we daar ruzie over gaan maken. ;) Een Twin Reverb blijft veel langer clean, en dan bedoelen we dus dat ie harder kan voordat hij opbreekt. Mijn Bandmaster krijg ik wel aan het oversturen op een redelijk volume, zeg maar dat je er nog bij kunt staan. Dat krijg je met een TR niet voor elkaar. En hoe dat in het circuit allemaal in elkaar steekt, zal de doorsnee gitarist een worst zijn.

"blijft veel langer clean", dan wat?
Vind je niet dat die grens persoonlijk is (ik bedoel hiermee gebruiksomstandigheden b.v.) ?
Kenny Wayne Sheppard speelt op een Bf-R.I. TwinRev. die op 8 staat > geloof maar dat die behoorlijk cruncht op dat level. Een amp die zgn. vroeg opbreekt vlg. jullie zou hij dus niks aan hebben, want hij speelt op best grote podia.
Dus wie bepaalt wat een "redelijk volume voor opbreken" is????

Said enough.
JaY

Antoon
3 mei 2007, 21:59
Waar is Nico als je 'm nodig hebt..

jacky
3 mei 2007, 22:20
thuis op de bank ....denk ik

Toaster
3 mei 2007, 23:12
Dus wie bepaalt wat een "redelijk volume voor opbreken" is????

Said enough.
JaY

Ieder voor zich inderdaad!!! De showman gebruik ik voor het podium. Blijft clean op hoog volume. De Pro gebruik ik voor thuis en repetities. Meer heb ik dan niet nodig. Maar op een podium zou ik met die amp in de problemen komen.

En met een tremolux heb je dat dus eerder heb ik altijd begrepen...

Maar ik denk dat de topicstarter naar deze verschillen ook wel benieuwd is... (waar is die eigenlijk gebleven???)




p.s. Jay je hebt een p.m.

Chris Winsemius
4 mei 2007, 00:39
Interessant maar vaag verhaal. Fasedraaier in een circuit is natuurlijk niet anders dan in amp met exact hetzelfde circuit: hoe wou je dat verklaren dan? Met ingangsgevoeligheid bedoelt men doorgaans het signaal dat (minimaal) nodig is voor maximale uitsturing. In jouw voorbeeld begrijp ik wel waarom die bij een TR 2x zo hoog is als bij een SR maar dat ligt zeker niet aan de fasedraaier. Misschien het boek van Gerald Weber er nog eens even goed op naslaan? ;)

Niet vaag, zie:
"Ff 'n tabelletje d'r bij gepakt:
TwinReverb heeft 'n ingangsgevoeligheid van 2 Volt bij de fasedraaier en 'n SuperReverb 970 mV..."

Gewoon basiskennis van tegenkoppeling :D
Ik zei ook niet dat het aan de fasedraaier an sich ligt maar 't heeft te maken met de uitgangsspanning en de weerstanden in de tegenkoppeling.
De PI is hetzelfde maar 'n TR heeft meer tegenkoppeling dus gaat de PI later en anders oversturen. Tegenkoppeling is (imho) circuit-technisch zeer direct (letterlijk en figuurlijk, ha ha) verbonden aan de PI.

De boeken van Weber zijn echt ok maar d'r zijn meer wegen die naar Rome gaan :)

Mr.Jay
4 mei 2007, 08:51
De Pro gebruik ik voor thuis en repetities. Meer heb ik dan niet nodig. Maar op een podium zou ik met die amp in de problemen komen. En met een tremolux heb je dat dus eerder heb ik altijd begrepen...

E.e.a. is ook zeer afhankelijk van je gebruikte speakers. Als jij 20W speakers in een PRO hebt ( die bijna eender aan een Tremolux is) en ik hang een zwaar cabinet met efficiënte speakers aan die TREMO > weet ik (uit ervaring) dat die TREMO langer clean blijft dan jouw PRO.

De 20W speakers in jouw openbackcombo zullen eerder de vervorming in gaan aan die amp. En dan hoor je dus speakervervorming i.p.v. de amp. Maar dat doet er even niet toe. Ik wil hier op duiden dan je dan tekort komt aan cleane sound op een podium en dat misschien met deze config. TREMO makkelijk aan kunt.

Chris Winsemius
4 mei 2007, 11:21
Ingangsgevoeligheid: signaal-nivo voor de input-cap v/d PI voor maximaal clean vermogen

Tegenkoppeling: ook wel negative feedback genoemd, Meestal twee weerstanden (100 en 820 ohm in veel Fenders) tussen de "onderkant v/d PI" naar massa en vanaf dat punt naar de speakeruitgang.

Als voorbeeldje (andere spanning uitgang door andere impedantie):
Marshall met 5k (presence-pot) en 47k weerstand. Als je die 47k weerstand op de 4 ohm tap aansluit heb je meer gain dan wanneer je die weerstand op de 16 ohm tap aansluit. Zelfde circuit, zelfde PI maar 'n andere gain/manier van opbreken.

Bij SR vs TR heb je dit ook: weerstanden zijn hetzelfde maar de TR heeft 'n hogere uitgangsspanning.


Hopelijk is het nu 'n beetje duidelijk, 'k ga weer verder solderen.

Mitch
4 mei 2007, 11:26
"blijft veel langer clean", dan wat?
Vind je niet dat die grens persoonlijk is (ik bedoel hiermee gebruiksomstandigheden b.v.) ?
Kenny Wayne Sheppard speelt op een Bf-R.I. TwinRev. die op 8 staat > geloof maar dat die behoorlijk cruncht op dat level. Een amp die zgn. vroeg opbreekt vlg. jullie zou hij dus niks aan hebben, want hij speelt op best grote podia.
Dus wie bepaalt wat een "redelijk volume voor opbreken" is????


Net breken alle Fenders in principe op hetzelfde punt op, nu is het weer persoonlijk. Volgens mij krijgen we nu een discussie die ergens zweeft tussen een theoretische en een praktische en die discussie kan erg makkelijk verzanden in welles/nietes. Misschien aardig om de beginvraag nog eens te herhalen:


Het probleem was de keuze van een versterker (onder de 1000 euro moet wel te doen zijn denk ik).

Ik zit te denken aan een:

-fender twin reverb
-fender pro reverb (staat er nu 1 op marktplaats, is dit wat??)
Wat zijn de verschillen tussen deze versterkers? Wat is een goede prijs?
Zijn er andere opties? Ik stel hoge eisen aan het clean-kanaal.

alvast heel erg bedankt!!!

Mr.Jay
4 mei 2007, 11:44
Net breken alle Fenders in principe op hetzelfde punt op, nu is het weer persoonlijk.

Lees es eerst goed ja.
ALLE ? ik zei "de meeste".......

Ten 2e probeer 't es te snappen: Er wordt zo vaak gemakkelijk geroepen die of die Fender breekt eerder op en daar heb je wel of niet wat aan. DAT laatste bedoel ik met persoonlijk en heeft in mijn ogen niks met de techniek van de amp te maken. Het is gewoon de hoeveelheid lawaai die men wel of niet wil horen.

Mitch
4 mei 2007, 12:59
Ik probeer 't ook te snappen :satisfie:

Je onderschrijft met de geïrriteerde reactie wel mijn punt dat dit soort discussies al gauw uitlopen op welles/nietes gevechten die het (sub)forum niet echt ten goede komen. Het lijkt me niet onverstandig om terug te keren naar waar het topic om begonnen was. Dus nog een poging:


Het probleem was de keuze van een versterker (onder de 1000 euro moet wel te doen zijn denk ik).Ik zit te denken aan een:

-fender twin reverb
-fender pro reverb (staat er nu 1 op marktplaats, is dit wat??)
Wat zijn de verschillen tussen deze versterkers? Wat is een goede prijs?
Zijn er andere opties? Ik stel hoge eisen aan het clean-kanaal.

Mr.Jay
4 mei 2007, 13:50
Je onderschrijft met de geïrriteerde reactie wel mijn punt dat dit soort discussies al gauw uitlopen op welles/nietes gevechten

Irritatie?
Je geeft zélf een opmerking die dit uitlokt, wellicht bewust, want wat ik gezegd zou hebben is niet waar.

pimmetje
4 mei 2007, 14:09
Graag idd allen weer ff on topic... en dat is "Welke Fender??"
Daar mogen jullie 't hier flink oneens over zijn, rest graag in PM's als 't echt moet.