PDA

View Full Version : 70's Smallstone vs nieuwe



onze_jef
19 april 2007, 14:04
Heeft iemand die al eens met elkaar vergeleken?

De 2dehandsprijs van zo 'n 70's exemplaar is meestal zowat gelijk aan de prijs van een nieuwe lijkt me zo en 'k vraag me af of dat gerechtvaardigd is.

Dank voor uw goedgemotiveerde mening.

Phyrexian
19 april 2007, 15:50
Zou'k ook wel willen weten...

imlikeajungle
19 april 2007, 15:56
Ouwe USA VS nieuwe RUS:

Ouwe: veel voller, dikker, warmer. Eén van de twee standen vreet zoveel van je sound op dat die onbruikbaar is als je niet een 90% pure phaser/wet-idee wil.
Ik heb de Rus verkocht en de USA gehouden. Ondertussen nog een MXR Phase100 gehad maar die klonk me in vergelijking véél te dun en modern.

Mijn oranje-logo Small Stone = vet, vetter, vetst.

zoon van Piet
19 april 2007, 17:38
De 2dehandsprijs van zo 'n 70's exemplaar is meestal zowat gelijk aan de prijs van een nieuwe lijkt me zo en 'k vraag me af of dat gerechtvaardigd is.

Meestal zijn ouwe veel duurder dan nieuwe. een ouwe TS808 kost een keer of vier de nieuwprijs. Dit valt dus hartstikke mee, toch?

Vergelijken heeft niet zoveel zin, er zijn zeker drie versies van de ouwe - en volgens mij ook van de nieuwe. De oranjelogo wordt vaak als superdesuper geroemd ( en niet onterecht) maar ik heb ook een 4800, die zeker zo goed klinkt als mijn oranje. het eerste model vond ik wat dunnekes in vergelijking. Ik heb maar een keer op een nieuwe gespeeld, maar die vond ik k... eh....klinisch klinken.

d'oh
19 april 2007, 18:43
Ik heb dan geen '70's small stone, maar een 70's small clone in vergelijking met een nieuwe vind ik die van mij wat warmer klinken, maar heeft merkbaar een flinke volumedrop, wat de nieuwe ook heeft maar wel fors minder dan mijn ouwe.

Henri H
31 mei 2010, 10:21
Sorry voor het bumpen van dit topic, maar het sluit wel goed aan bij mijn vraag, en
Ik ben op zoek naar een goeie phaser, en zat nu aan een EH Small Stone te denken.
Weet één van jullie of een oude '70's ok is, geen last van volume drop/hump, ruis e.d.?
Wat is een goeie prijs voor zo'n phaser?

Hier een plaatje van de oude:

http://fotos.marktplaats.com/kopen/4/60/81b5FlEl8DWjKCYYx4r8xg==.jpg

Of zou ik net zo goed voor een nieuwere kunnen gaan, b.v. deze:

http://i.ebayimg.com/15/!BuKm0NgBGk~$(KGrHqMH-DkEvq1,F2ooBL+MC3zt2g~~_12.JPG

En dan heb je ook nog de nieuwe Nano, maar die schijnt niet zo goed te zijn?

Mitch
31 mei 2010, 10:34
Die hele oude heb ik nooit zelf gehoord. Ik heb zelf een oud exemplaar uit die 'nieuwere' serie, oftewel de NYC reissues. De Nano heb ik daar eens naast gehad en dat was geen vergelijk, erg jammer.
Er was wel een volume drop, die heb ik tegelijkertijd met een TB en een gangbare 9V aansluiting laten fixen bij het jou welbekende adres. Sindsdien is het één van de "die gaat niet meer weg" pedalen geworden. Heel bruikbaar en een prachtige sound.

Henri H
31 mei 2010, 10:48
Bedankt Mitch.
Jij hebt die rode dus?
Zou het een doodzonde zijn om een LED in zo'n oude te (laten) zetten?

Mitch
31 mei 2010, 11:06
Je verandert de tweedehands-, dan wel verzamelaarswaarde ermee. Maar ja, om nou te zeggen dat die ouwe echt veel waard zijn/gaan worden, ik weet het niet hoor. Als het ding je uitermate goed bevalt en je gaat 'm niet verkopen...kun je 'm net zo goed modden.

HaroldA
31 mei 2010, 11:36
Bedankt Mitch.
Jij hebt die rode dus?
Zou het een doodzonde zijn om een LED in zo'n oude te (laten) zetten?

Ik heb een oudje uit 1979 gehad (v2/v3 mix; Issue H) maar dat was echt niks voor mij. Clean was hij wel gaaf, maar met wat OD er achter werd het echt een over-de-top-straaljager effect.

http://img.sait.nl/gitaarnet/total.jpg

Henri H
31 mei 2010, 11:43
In dat geval gaat het bij mij waarschijnlijk ook niet werken, alhoewel een straaljager effect ook leuk kan zijn. ;)
Bedankt!

HaroldA
31 mei 2010, 11:47
In dat geval gaat het bij mij waarschijnlijk ook niet werken, alhoewel een straaljager effect ook leuk kan zijn. ;)
Bedankt!

Ook al heb ik natuurlijk een heel erg goede mening kan ik je in dit geval toch aanraden om een (oude) Small Stone te gaan testen.

Weten wat je niet wil hebben is volgens mij net zo belangrijk als weten wat je wel wil hebben. Zonder het ene kun je het andere niet bepalen...

Mitch
31 mei 2010, 11:59
Ik weet niet wat voor versie ik heb, maar een straaljager herken ik er absoluut niet in. Niet meteen laten ontmoedigen hè Henri? ;)

Henri H
31 mei 2010, 12:14
Hehe, ok.
Misschien toch maar 's even testen dan. :ok:

Der Groovemeister
1 juni 2010, 23:29
De oude oranje klinkt veel warmer en dieper dan de nieuwe (rode). Iets volume drop, dat wel, maar de klank is gewoon veeeeeel mooier! De nieuwe is geen slechte phaser hoor, maar in vergelijking wat sterieler.

HaroldA
1 juni 2010, 23:45
De oude oranje klinkt veel warmer en dieper dan de nieuwe (rode).

Er zit nog wel iets tussen de oude, oranje en de laatste rode uitvoering hoor!

Die van mij een paar posts terug is een goed voorbeeld: issue H in de nieuwe stijl behuizing en uit 1979.

Der Groovemeister
2 juni 2010, 00:19
Ja, sorry. Ik heb alleen die 2.
(Sowiezo is mijn favoriete phaser de Ibanez Phase Tone Script version).

robert-gitarist
2 juni 2010, 13:27
Ik heb een oude EHX small stone uit de 70's, helaas moet ik dat kreng wel een keer grondig repareren maar goed. De sound zelf is heerlijk, zeker clean. Gewoon een simpele phaser maar wel lekker, diep en vol maar met overdrive blijft er weinig over van het effect, tenzij je hem in de FX loop plaatst maar dan krijg je inderdaad meer een straaljager effect. Hoe de nieuwe versie is weet ik zo niet maar deze heeft hoe dan ook een behoorlijke volume drop en ruist aardig. Verder zal je een oude versie moeten ombouwen omdat er geen "boss style" adaptor ingang in zit maar een mini jack aansluiting,maar dat zit geloof ik ook nog bij de nieuwe versies?

Verder heb ik nog een Sovtek Small Stone, gigantisch groot, lomp en zwaar ding! Wel hele toffe looks vind ik zelf :D maar die is qua sound niet heel veel anders dan mijn oude Small Stone alleen het rare/gare is dat de rate knop pas na 12 uur zijn werk doet. Schijnt normaal te zijn bij die dingen :soinnocent:

Verder nog een hoop andere phasers liggen maar mijn persoonlijke favo blijft toch echt de Phase90 en een Boss PH-1(r). Voor het moderne werk vind ik mijn PH-2 en Ibanez PM-7 erg goed. Met name die laatste is voor zijn prijs echt ontzettend goed. Van moderne phaser tot een mooi oud klassiek phase geluid. Tevens is dit een heerlijk pedaaltje om mee te klooien want je kunt er de meest vreemde geluiden mee maken :) Leuk ding, absoluut de moeite om eens te testen. Heeft wel iets last van volume drop en tone suck maar goed, noem mij een phaser op onder de 150 euro die er geen last van heeft :chicken:

HaroldA
2 juni 2010, 13:30
noem mij een phaser op onder de 150 euro die er geen last van heeft :chicken:

Ross Phaser... :soinnocent:

robert-gitarist
2 juni 2010, 13:32
Die heeft Henri al gehad, en is hem niet goed bevallen ;)

HaroldA
2 juni 2010, 13:36
Die heeft Henri al gehad, en is hem niet goed bevallen ;)

Klopt, die schijnt nogal te ruisen. Ik heb de mijne ook voor zijn Marshall 2205 gehad en die deed dat niet (toch?).

Ik heb mijn Phase90 en '79 Small Stone erdoor verkocht in ieder geval.

Henri H
2 juni 2010, 15:10
Ik heb mijn Ross Phaser (stom genoeg :s) nooit getest met m'n 2205, alleen met m'n Mesa en Hook, en op beide amps heb ik (veel) last van ruis en een harde knal bij het aan/uitschakelen.
De Ross phaser ligt nog bij D_H, maar die geeft aan dat er volgens hem niks mis mee is.
We wachten gewoon maar even af of D_H wat kan vinden, zo niet dan ga ik wel 's verder kijken.
Zo'n PM7 lijkt me ook wel wat, vind ze alleen zo lelijk; tja, het oog wil ook wat hè? ;)

robert-gitarist
2 juni 2010, 16:22
Ik vond ze ook eerst lelijk maar de kwaliteit van het pedaal heeft me overgehaald om toch een paar uit de tonelock serie te kopen. Er zitten echt heerlijke snoepjes tussen. De DE7 en PM7 zijn voor mij echt twee prijswinnaars. Ze kosten tweedehands echt weinig maar de sound is dik in orde! Zeker de PM7, want dat is een erg veelzijdig pedaal. En inderdaad, oog wil ook wat maar het kán erger, check die Line6 pedalen maar eens ;) Die zijn pas écht super lelijk. Overigens kun je z'n Ibanez tonelock ook wel een ander kleurtje geven. In het rood, geel oid. zien ze er al een stuk beter uit.

Der Groovemeister
2 juni 2010, 17:15
Als je 4 knoppen wilt voor mogelijkheden, maar wel mooi vintage uiterlijk kun je ook een Pearl PH-01 zoeken. Klinkt ook heerlijk en geen volume drop!

Mitch
2 juni 2010, 21:22
Hé, nog een Schiedammer :grouphug:

De PM7 is een geweldig bakje, maar voor klassieke phase gleuiden kan ik 'm niet aanbevelen. Hij heeft ook een lichte volumedip. Wel kun je er fantastische geluiden uithalen, tot beat-achtige sounds en pseudo ringmod sounds aan toe.

robert-gitarist
2 juni 2010, 22:58
Mwah, ik vind dat als je hem mild insteld toch wel een redelijk simpel ouderwets phaser geluid uit kunt halen hoor :)

guitarkid
3 juni 2010, 11:34
De mijne. Gekocht in 1975 voor 165 gulden en ik vind 'm nog steeds heerlijk, hoewel hij nu even niet in mijn pedalenbak zit vanwege een uit te voeren "renovatie"...
Of hij veel tonesuck of volumedrop heeft weet ik eigenlijk niet. Ik gebruik 'm ook nooit i.c.m. met overdrive of zo, maar alleen om het cleane geluid wat op te leuken. Hij klinkt in ieder geval veel beter dan de Nano-versie: die vind ik niet ok.
Maar misschien ben ik wel te subjectief en kan ik er niet kwaad over spreken omdat ik er een zomer hard voor gewerkt heb en het mijn eerste pedaal was...;)

Gr. C.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/EHSmallStone1975.jpg

robert-gitarist
4 juni 2010, 12:14
Henri, gister ff bij frietbek in A'doorn geweest, daar lag volgens mij een Ibanez PM-7 tweedehands. Ik weet niet wat ie moet kosten, maar een simpel telefoontje doet wonderen ;) Mocht je natuurlijk interesse in het pedaal hebben.

Ik heb die van mij voor 50 euro nieuw gekochtbij Big One in Zwolle. Misschien dat hun er ook nogwel een hebben liggen mocht frietbek te duur zijn.
Of je kunt die van mij eerst ff lenen?

Henri H
4 juni 2010, 13:45
Hey Robert, dat aanbod om hem even te lenen sla ik niet af, graag!
Ik bel je wel.

Als hij dan bevalt kan ik altijd nog op zoek naar een voordelige 2e hands of nieuwe.

Bedankt! :ok:

tomdiedom
4 juni 2010, 13:51
Hee daar is een ander topic voor he:p

robert-gitarist
4 juni 2010, 14:01
Hee daar is een ander topic voor he:p

Hoezo, we zijn toch hartstikke ontopic bezig? ;)
Onderwerp is nog steeds een Phaser voor Henri :D

Henri, is goed, ik wacht je telefoontje wel af. Zou ik adn misschien in die tussen tijd dat jij de PM van me hebt, ff die Chrunchbox lenen? Ben nieuwsgierig hoe dat klinkt op mijn DSL :)

Mitch
4 juni 2010, 14:16
Mwah, ik vind dat als je hem mild insteld toch wel een redelijk simpel ouderwets phaser geluid uit kunt halen hoor :)

Misschien als je geen analoge phaser gewend bent? Hoe dan ook een heerlijk pedaal hoor, heb er erg veel lol van gehad.