PDA

View Full Version : Footswitch Engl



Valoosj
19 april 2007, 13:00
Ik zou graag zelf een footswitch bouwen voor mijn Engl amp, want diegene die ik nu heb ik echt veel te groot.
maar het probleem is natuurlijk het plannetje.
madman heeft me al een deel op gang geholpen, maar ik ben niet zeker of het allemaal correct is

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/switch-1.jpg

dit een beetje simplistisch, maar toch al een goed begin.

mijn Engl footswitch heeft 2 knoppen: 1 om de kanalen te kiezen, en een andere om te kiezen tss lead en crunch. er moet een stroomvoorziening zijn voor 2 ledjes, en de plug is een stereo. dit plannetje is dus niet slecht, maar ik weet niet hoe het zit met weerstandjes, en hoe ik alles moet verbinden naar 1 kabel die de 2 signalen dan overbrengt naar de amp.

chennie
19 april 2007, 19:30
Ik weet niet precies hoe het uiteindelijke footswitch eruit moet zien, ik ben niet echt bekend met ENGL. Waarschijnlijk omdat je een stereo plug hebt het volgende: knop 1 bedien je door de tip van de stereo plug met de massa te kortsluiten. knop 2 bedien je door het middelste sleeve van de stereo plug met de maasa te verbinden.

Maar ook het volgende: kan je niet je huidige footswitch analyseren en dan verder het circuit opschrijven. Vervolgens een nieuwe footswitch maken.

Een led heeft geen aparte voedingspanning nodig of stroom voorziening zoals jij het zegt. In de tekening die je hebt gepost zitten ook geen weerstanden in verder.

Valoosj
19 april 2007, 20:34
ik zal morgen eens proberen de footswitch te analyseren.
de tekening die ik gepost heb is dan ook maar een snel schetsje van madman, en er zal nog wel iets ontbreken

chennie
19 april 2007, 20:49
Nee hoor, dat schema is uitstekend voor een (standaard) footswitch met 1 knop.

Valoosj
19 april 2007, 21:01
ik heb net ff een footswitch genomen die ik gebruik om mijn reverb op en af te zetten. daarbij ging het lampje op mn amp branden, maar de overdrive zelf sprong vreemd genoeg niet aan

Bl44t44p
19 april 2007, 21:50
Eeeh, ik heb zelf (nouja eigenlijk een vriend) ook een two-way footswitch gebouwd voor mijn ENGL Thunder 50 (schakelen tussen clean/lead en crunch/lead). Werkt fijn, is stuk goedkoper dan die Z4 van 80 euro, alleen hebben we het nooit voor elkaar gekregen om beide LED-jes te laten branden op de 18v (?) voeding van de versterker, dus voed ik er één met batterij (doe ik bijna een jaar mee) :p.

Have a break, dan kijk ik even of die persoon een schema zou kunnen maken van hoe hij het gedaan heeft :)

Valoosj
19 april 2007, 21:52
moet je die niet voeden met 9V? :D

Bl44t44p
19 april 2007, 22:37
Ja whatever, geen idee hoeveel volt die versterker levert.

Ik zal even kijken of ik 't weekend een schemaatje kan ophoesten, stay tuned ;)

Valoosj
19 april 2007, 23:00
Mercikes!!

guitarnijboer
20 april 2007, 00:28
Volgens mij zijn de ENGL footswitches niet moeilijk te maken. Die van mij zit als volgt in elkaar:

Gebruik een stereo plug:

'tip' van de plug in serie met een schakelaar, een 1000 ohhm weerstand en een LED aan de massa.

middelste ring in serie met een schakelaar, een 1000 ohm weerstand en een LED aan de massa.

Als de schakelaar wordt geactiveerd loopt de stroom door de schakelaar, LED en weerstand naar massa.

De stroom die loopt door de weerstand en LED is voldoende om het relais te schakelen en de LED te laten branden. Let op dat je de LED op de juiste manier aansluit. De stroom kan maar in 1 richting lopen, net als bij een diode.

Helaas kan ik geen tekening of foto posten...... Succes!

Geronimo
20 april 2007, 00:39
Je hebt zo'n thunder-geval ja toch?

Hier het schema ervan:

http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Combo/E320-II-schematics.pdf

Een marshall-footswitch zonder leds zal werken.

Je kan makkelijk leds adden door ze in serie met de schakelaars te zetten. Weerstanden zijn niet nodig, die zitten al in de amp samen met de relaisspoelen.

hadv
20 april 2007, 00:51
klopt helemaal, de simpelste schakeling die er is

Valoosj
20 april 2007, 12:10
Volgens mij zijn de ENGL footswitches niet moeilijk te maken. Die van mij zit als volgt in elkaar:

Gebruik een stereo plug:

'tip' van de plug in serie met een schakelaar, een 1000 ohhm weerstand en een LED aan de massa.

middelste ring in serie met een schakelaar, een 1000 ohm weerstand en een LED aan de massa.

Als de schakelaar wordt geactiveerd loopt de stroom door de schakelaar, LED en weerstand naar massa.

De stroom die loopt door de weerstand en LED is voldoende om het relais te schakelen en de LED te laten branden. Let op dat je de LED op de juiste manier aansluit. De stroom kan maar in 1 richting lopen, net als bij een diode.

Helaas kan ik geen tekening of foto posten...... Succes!

bedankt, ik zal straks eens proberen wat te tekenen, dan geef je maar commentaar als er iets fout zit :)

guitarnijboer
20 april 2007, 19:00
bedankt, ik zal straks eens proberen wat te tekenen, dan geef je maar commentaar als er iets fout zit :)

He Valoosj, ik heb de mijne net even open geschroefd en gechecked, de weerstanden zitten er inderdaad niet in. Dit was bij een andere FS.

Het schema blijft dus hetzelfde, je kunt alleen de weerstanden weglaten zoals eerder gepost

Succes!

Valoosj
21 april 2007, 00:46
ff ligge kloten

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/engl.jpg

zoiets?

guitarnijboer
21 april 2007, 02:04
Zoiets ja, maar dan met minder gekreukelde draadjes :)

Dit moet werken! Wel opletten dat je de LED goed aansluit, als ie het niet doet: aansluitingen van de LED omwisselen.

Valoosj
21 april 2007, 14:02
Ik blijf er toch mijn twijfels bij hebben :) ik ben benieuwd of het werkt in alle geval!

dit is het plannetje van mijn footswitch die ik nu heb, maar die dus veel te groot is.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Englfs.jpg
ik ga eerst dat zonder stroomvoorziening testen, lukt het, des te beter, lukt het niet, dan is dit het noodscenario :D

chennie
21 april 2007, 15:49
Ben ik nou zo dom ?

Valoosj, je hebt geen voeding nodig om je leds aan te sturen ! Je footswitch heeft geen batterij nodig wanneer je leds wilt gebruiken.
Weet je hoe leds werken ?

Je zal gewoon voor knop 1 de tip met de ground moeten kortsluiten en daartussen in een led plaatsen en voor knop 2 moet je de middelste ring met de ground kortsluiten met daarin weer een led erin. Klaar.

Zoiets als je eerste tekening die je hebt gepost. Die tweede die je hebt gepost is dikke onzin voor een footswitch.

Valoosj
21 april 2007, 15:51
de 2e die ik gepost heb is wat ik in Keulen bij mn amp heb gekocht, en die had wel stroom nodig...

Geronimo
21 april 2007, 17:04
Hoort dat pedaal bij de amp? Wat loos idd om de ledjes een aparte voeding te geven. Rare duitsers.
Je eerste idee gaat sowieso und uberhaupt werken, kijk maar in dat schema.

En anders laat je die ledjes toch lekker weg, je hoort immers toch wat er aan staat?

Valoosj
21 april 2007, 17:09
ja, maar ik vind het handig met ledjes, als mn crunch of lead aanstaat, en ik speel nog clean, moet ik wel weten wat er op zal springen als ik van clean naar 1 van de 2 andere kanalen spring

Geronimo
21 april 2007, 18:05
Allright, fair enough.

Mar anyway, je eerste idee gaat werken.

Zorg dat het korte pootje van de led aan massa hangt.

Valoosj
22 april 2007, 17:14
ik heb net even een switch op een inputje aangesloten. mn kanaal op de Engl wisselde, en het lichtje op de amp brandde.

ik steek een ledje bij VOLGENS het plannetje hiervoor, het ledje op mn Engl brandt, en het ledje bij mn schakelaar. maar mijn Engl klinkt nog steeds clean...
What happened???

Geronimo
23 april 2007, 22:13
Je relais komt niet op. De spanningsval over de led is te groot. Misschien moet je een andere led proberen, en anders moet je de led in de amp kortsluiten of de 47R weerstand kleiner maken.

Valoosj
23 april 2007, 22:53
in mijn amp verander ik liever niets. zit die 47R ook in de amp?

zou een weerstandje voor de led niet helpen? of na de led (in de footswitch...)

guitarnijboer
24 april 2007, 00:11
Je moet gewoon een standaard LED gebruiken.

Sommige leds hebben een te hoge werkspanning, dan staat alle spanning over de LED en doet je relais niets. (Deze niet geschikte led's vind je bijvoorbeeld in Ibanez pedalen)

Vergeet heldere en low-current LED's. Gewoon de standaard groene of rode led gebruiken van 1,6 Volt. Je had inmiddels toch wel begrepen dat er verder geen weerstanden tussen de Led moet in je schakelpedaaltje!!??

Valoosj
24 april 2007, 13:35
ja dat had ik al door. maar ik dacht dat je de spanning over de led kon verlagen met een weerstand, en dat het dan wel in orde zou zijn. maar bij te lage spanning brandt de led natuurlijk amper. ik zal eens kijken voor die leds met lage spanning.

Valoosj
24 april 2007, 13:40
de leds met laagste spanning die ik vind zijn allemaal 2,2V.
ik zal er een aantal bestellen, en dan zie ik wel. lukt het niet dan maak ik de pedaal MET stroomvoering.

Geronimo
25 april 2007, 23:00
Gast dat is echt onzin voeding erin bouwen. Voor een lampie kom op hee.

Je weet toch we moeten zuinig aan doen met energie in deze tijden :D

Die weerstand zit in de amp ja. Bekijk dit schema eens.

http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Combo/E320-II-schematics.pdf

Maar laat die weerstand maar zitten. Ik heb bij de Conrad eens zitten kijken en de DC weerstand van van die 24V relaitjes zijn allemaal rond de 2K, dus de spanning over de weerstand zal in dat geval verwaarloosbaar klein zijn, rond de 0,5 volt.

Wat guitarnijboer zegt je moet een andere led nemen met een lagere spanningsval. Er zit namelijk al een led in de amp en twee leds samen in serie verdubbelt dus die spanningsval. Stel er zit een led in die 3v neemt, dan zit je op 21 volt over het relais. Doe je er nog een bij dan wordt het 17 en dat is blijkbaar te weinig voor het relais.

Mijn oplossing voor als het met geen een led werkt: sluit de led in de amp kort. Lampies op versterkers zijn er toch alleen maar voor de sier. Je kan die led ook parallel aan het relais maken met een voorschakelweerstand als je het lampie per se wilt houden. Moet je alleen wel je amp openmaken met de print gaan prutsen.

Valoosj
25 april 2007, 23:21
21V - 3 V van de led is toch 18 en geen 17 :D

sorry :) het viel gewoon op. de leds met laagste spanning zijn er van 2,2 volt. zou het dan lukken? in mijn head liggen prutsen zie ik niet zitten voor de garantie die nog 2jaar en half loopt. daarbij, die leds gebruiken toch niet veel energie, dus stroomvoorziening daarbij is misschien onnozel, maar zal niet zo veel verbruiken.

ik ga het eerst eens proberen met die leds van 2,2V, hopen dat het lukt

Geronimo
25 april 2007, 23:56
Hehe ik had altijd al een rothekel aan hoofdrekenen, nu blijkt maar weer waarom, shit.

Ja wat die garantie betreft heb je gelijk. Ik heb persoonlijk een hekel aan garantie, als een apparaat zomaar kapot gaat is het een kutapparaat en dan heb je dus ook geen reet aan die garantie. Tevens ben je dan je apparaat weer weken kwijt... Nee laat maar dan fix ik het zelf wel. Maar ja dat ben ik dan hè :)

Wat je wel zou kunnen doen is het ledje in je amp met een koperdraadje kortsluiten wat je later weer los kan maken, mocht je 'm toch ooit op moeten sturen.

En ik weet niet of het gaat werken met een 2,2v led. Heb je een voltmeter? Dan zou je nu de spanning over de led die je nu hebt kunnen meten, en dan weet je ook of die andere werkt, of niet...

Valoosj
26 april 2007, 11:07
de led die ik in mijn footswitch gebruikte heeft een spanning van 3,3V

aad
26 april 2007, 21:42
Nog even een truukje:

Soldeer een elco van pakweg 100uF parallel aan de LED in je footswitch.
Effect? -> bij het aanzetten vormt de elco een kortluiting over je LED. De elco is immers ontladen. Zodra je je footswitch ingeschakeld hebt gaat de elco opladen en zorgt ervoor dat je relaitje met de eerder gedefinieerde spanning (21volt) goed aangaat. Daarna (als de elco is opgeladen) gaat je LED branden en valt de spanning terug naar 18volt (volgens de berekening hier eerder).
Dat is niet echt een probleem omdat de afvalspanning lager is dan de aantrekspanning. Dat betekent dus dat als het relay eenmaal is aangetrokken, het ralay niet meer zoveel spanning nodig heeft om in die status te blijven. Wel is het zo dat je contactdruk wat minder wordt, maar met signaalspanning zal dat geen probleem geven lijkt mij.

Wat betreft de waarde van de elco....die zuig ik hier ter plekke uit mijn duim, maar het lijkt mij genoeg.

Succes.

Aad

Valoosj
27 april 2007, 20:41
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/engl2.jpg
dit plannetje, met deze (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=56_57_128&products_id=220&osCsid=dbd0bc556009c6fbb10ed6940ddf29ab) caps ( ze zijn wel te hoog in voltage, maakt dat iets uit) zou moeten werken?

aad
27 april 2007, 21:28
dit plannetje, met deze (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=56_57_128&products_id=220&osCsid=dbd0bc556009c6fbb10ed6940ddf29ab) caps ( ze zijn wel te hoog in voltage, maakt dat iets uit) zou moeten werken?

Ja dus, maar deze elcootjes zijn dus niet met te hoge spanning. Als je hier elco's wilt toepassen raad ik je aan een hogere spanning te kiezen. De elcootjes komen immers in het 24volt circuit (eigenlijk 24Volt-2,2volt voor de LED in je amp). Bij het inschakelen staat er dus even die 21,5?volt overheen.
Beter zou zijn elcos van 25volt of 40 volt (63volt mag natuurlijk ook maar dat wordt alleen maar onnodig groter).

Valoosj
27 april 2007, 21:46
zijn deze (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=56_57_128&products_id=984&osCsid=dbd0bc556009c6fbb10ed6940ddf29ab) dan beter?

aad
27 april 2007, 22:25
zijn deze (http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=56_57_128&products_id=984&osCsid=dbd0bc556009c6fbb10ed6940ddf29ab) dan beter?


jah die zijn immers 63V, zoasl ik al zei: 25 of 40 is genoeg dus.

Valoosj
27 april 2007, 22:29
maar die zijn wel 220uF...

aad
27 april 2007, 22:41
maar die zijn wel 220uF...

Duurt het iets langer voor je LEDje(s) aan gaat/(n).

:D

Langzame chat

Valoosj
27 april 2007, 22:44
maar die van 100uF die zijn dan weer te laag in voltage :s

staan ze er nergens tussen dan degene die perfect zijn? ik moet echt nog mn weg vinden tussen die spullen...

wa bedoel je met langzame chat? liever msn ? :p

aad
27 april 2007, 23:00
maar die van 100uF die zijn dan weer te laag in voltage :s

staan ze er nergens tussen dan degene die perfect zijn? ik moet echt nog mn weg vinden tussen die spullen...

wa bedoel je met langzame chat? liever msn ? :p

Ik had al gezegd aan het begin: "ik zuig de waarde van de elco zo uit m'n duim" (alhoewel ik dit truukje menigmaal heb toegepast om houdstroom te beperken) dus de perfecte waarde kan ik niet bepalen, hangt ervanaf wat je perfect noemt. Maar hier maakt het toch geen ruk uit?
Als het relaitje maar wordt aangetrokken.
Het enige verschil is dat bij een 220uF elco de laadtijd iets langer is. Het effect is dat je LEDje -zoals ik al eerder opmerkte- iets later (maar w.s. nauwelijks zichtbaar) oplicht.

/edit oh enne, ik ga lekker een biertje klokken...dus MSN ehh

Valoosj
27 april 2007, 23:10
geniet van t biertje!

ik zal wel wat bestellen, en zien hoe het loopt. ik hoop dat het allemaal wel lukt met dit plannetje met de capacitors erin.
als je nog op msn wil, pm dan maar je adres

Geronimo
28 april 2007, 15:47
Slim plan Aad!

aad
28 april 2007, 18:13
Slim plan Aad!

Alsjeblieft :D

Valoosj
1 mei 2007, 16:14
ik heb elco's gevonden van 100uF, 25V. deze zijn goed veronderstel ik dan.
moeten het radiale zijn? want er is nogal wat keuze...

aad
2 mei 2007, 00:16
ik heb elco's gevonden van 100uF, 25V. deze zijn goed veronderstel ik dan.
moeten het radiale zijn? want er is nogal wat keuze...

Axiaal/radiaal whatever makes you happy.

Of: maakt niet uit. :D Werken allebei.