PDA

View Full Version : Custom 69 VS standard pickups



Ché
19 april 2007, 12:57
Hoi,

Ik heb even zitten luisteren naar clips op acme en heb wat info gezocht over 69 custom pickups. Klinkt interessant.

In mijn USA Strat ('91) zitten momenteel stock pickups die behoorlijk klinken (rond de 5.8Ohm), maar is de upgrade naar fender custom pickups echt de moeite of is het verschil in geluid niet noemenswaardig/wereldschokkend?
Iemand ervaring met 69 CS pickups?

Wat kost zo een setje nieuw/occasie?

Bedankt!

a.c.
19 april 2007, 13:17
ik heb ze in een japanner ziten. ze kostten bij thomann ik meen 165 euro. Ben er niet echt kapot van. Hals en midden klinken goed, brug is te iel. Output is neutraal. Ik vind custom 54s iets beter, met name het brugelement.
Ik zou standard pickups niet vervangen voor deze.

jimihattricks
19 april 2007, 13:51
ik zou standaard pickups dus wel vervangen voor CS 69 pickups.. waarom? ik heb ze zelf in mijn strat en voor mij is het de strat sound!

toch moet ik als objectief beoordelaar een aantal punten uitlichten:
1) het middelste element is niet RWRP, dus geen hum-cancel in standje 2 en 4
2) het brugelement is idd wat harsh af en toe, maar dat ligt ook aan de manier waarop je het afstelt en je fx- / amp-instellingen..

ik gooi er misschien nog een keer een SD quarterpounder in in de brugpositie, maar eigenlijk vind ik t wel best zo... enja, je moet houden van het geluid van een '69 strat he.. dit zijn geen moderne pickups, dus output is vrij laag

Ché
19 april 2007, 14:14
ik zou standaard pickups dus wel vervangen voor CS 69 pickups.. waarom? ik heb ze zelf in mijn strat en voor mij is het de strat sound!


had je ervoor standaard usa pickups in je strat?

lage output is geen probleem, ik speel op een super reverb en ben opzoek naar een vintage klankje maar vooral en gedefinieerder ronder geluid dan wat ik nu heb.

hebben ze ook een beetje een 'woody' - 'breathing' tone zoals de CS relic strats wel eens hebben?

jimihattricks
19 april 2007, 14:35
daarvoor zaten er geen pickups in die strat > het is namelijk een zelfbouw :satisfie:

hehe, maar ik wel op standard USA's gespeeld, en die zijn zonder twijfel veelzijdiger te noemen.. de 69's vind ik tot nog toe erg 'mellow', en het woody-gehalte is denk ik ook afhankelijk van de gitaar zelf..

zo heb ik een schitterende 'woody' tone op mijn maple-neck strat met tex mex pickups..

die tone kan ik op mijn rosewood-neck strat met '69s niet zo snel terugvinden, maar met wat eq-tweaking issie er toch, alleen dan niet zo 'snappy'..

---

voor een echte review moet ik btw nog wat meer op mijn strat spelen, hij was dinsdag pas af, dus heb er in totaliteit misschien een uurtje of twee op gespeeld... over een paar weken kan ik hier wsl meer over zeggen

Tristan
19 april 2007, 14:56
had je ervoor standaard usa pickups in je strat?

lage output is geen probleem, ik speel op een super reverb en ben opzoek naar een vintage klankje maar vooral en gedefinieerder ronder geluid dan wat ik nu heb.

hebben ze ook een beetje een 'woody' - 'breathing' tone zoals de CS relic strats wel eens hebben?

Voor een woody, breathing tone zou ik absoluut de CS '54's aanraden, fantastisch!
De '69's zijn volgens mij wat stijler van klank, feller en stugger, thumping lows en wat meer ballen, maar de '54's ademen meer, klinken houtiger en hebben nog steeds meer dan genoeg ballen, over het algemeen meer dan de Strat pickups van de andere merken die je wel eens ziet dat hebben...

joesman
19 april 2007, 15:07
Ik heb pas mijn standardpickups vervangen door cs69.

Over hals en midden ben ik supertevreden: ik wilde richting john mayer/jimi hendrix little wing,bold as love,enz gaan met mijn strat.
Dat lukt fantastisch goed, de pickups zijn veel snediger,dynamischer en feller dan mijn standard pu's.

MAAR zoals hierboven reeds gezegd, het brugelement is aan de iele kant,ik heb ondertussen wat liggen experimenteren met afstellen van de hoogte en ben al meer tevreden maar als je van plan bent de brugpu veel te gebruiken,dan zou ik eerst toch nog even verder zoeken.
Ikzelf speel op mijn strat haast nooit bij de brug,dus ik ben perfect tevreden met de 69'ers.

steed
19 april 2007, 16:32
En om maar helemaal technisch te worden; weet er iemand hoe deze CS '69 pups zich verhouden tot de SD APS-1 pups?

Ché
19 april 2007, 21:21
Voor een woody, breathing tone zou ik absoluut de CS '54's aanraden, fantastisch!
De '69's zijn volgens mij wat stijler van klank, feller en stugger, thumping lows en wat meer ballen, maar de '54's ademen meer, klinken houtiger en hebben nog steeds meer dan genoeg ballen, over het algemeen meer dan de Strat pickups van de andere merken die je wel eens ziet dat hebben...

interessante reactie, ik heb de clips even terug beluisterd en inderdaad ademen die CS 54 veel meer, ik heb ook de indruk dat ze voller klinken dan de 69?

De pu's mogen zeker gedefinieerder/helderder en voller klinken dan de standaard pu's maar ze mogen niet te scherp of stug klinken. Momenteel klinken mijn pu's veel te scherp in het hoog en het is de bedoeling die hoge tonen wat te temperen...

bedankt voor de reacties alleszins!

Pepe
19 april 2007, 21:24
En om maar helemaal technisch te worden; weet er iemand hoe deze CS '69 pups zich verhouden tot de SD APS-1 pups?

Night & day.
Aps heeft alnico II's en bovendien meer output. De APS in de brug en '69's in mid en hals zou een goeie combi maken denk ik.

Wil je echt een goed late sixties geluid dan zou ik gaan voor de Duncan Surfers.

Wil je echt het beste late sixties geluid dan kom je bij Chubtone terecht. Woody, hollow,sweet en chime all over the place.

Tristan
19 april 2007, 22:08
interessante reactie, ik heb de clips even terug beluisterd en inderdaad ademen die CS 54 veel meer, ik heb ook de indruk dat ze voller klinken dan de 69?

De pu's mogen zeker gedefinieerder/helderder en voller klinken dan de standaard pu's maar ze mogen niet te scherp of stug klinken. Momenteel klinken mijn pu's veel te scherp in het hoog en het is de bedoeling die hoge tonen wat te temperen...

bedankt voor de reacties alleszins!

Tsja, dat hangt er heel erg vanaf wat je als scherp en stug ervaart...
Laat ik het zo zeggen, een Vox amp heeft veel hoog, zelfs zoveel dat je echt de harmonischen hoort, maar toch vind ik het persoonlijk geen schelle of stugge amp, bij Fender CS pickups en met name de '54's is dit ook zo...

Dus ja, er zit veel hoog in, maar dat hoog concentreert zich rond een gebied waar ik het in ieder geval niet als schel, stug of stijf ervaar, het maakt juist dat het geluid open en ademend klinkt...
Sterker nog, het is mijn ervaring dat de frequenties die een geluid schel, stug en stijf maken juist in het (hoog)middengebied liggen, juist ja, precies het gebied waar higher output elementen vaak een piek hebben...

jimihattricks
19 april 2007, 22:46
heb net weer wat zitten pielen en draaien aan de pickups en ben iets minder lyrisch geworden.. :chicken:

de brugpickup is inderdaad vrij iel (vooral clean valt dat op), maar dat betekent wel dat hij goed door de mix komt met overdrive of distortion.. (t ligt er ook aan waar je voorkeur ligt)..

de rest van de pickups klinkt beschaafd, misschien wel iets te beschaafd... dit levert wonderschone cleane sounds op (hoewel ik er dan wel wat laag bij moet draaien), en de overstuurde geluiden zijn ook kek, maar nog steeds er beschaafd..

ik heb ze naast mijn tex mex elementen gehouden en die - hoewel een stuk goedkoper - hebben in mijn oren meer strat-mojo..

(laat ik daar nou nog een extra setje van hebben liggen :hippie: )

ik ben er nog niet helemaal uit, aan de ene kant ben ik gecharmeerd van de gebalanceerde, ronde toon v/d ' 69 elementen, aan de andere kant wil ik die amp ook op zn flikker geven...

Tristan
19 april 2007, 23:02
Heb je ze omhoog gedraaid?

Ché
20 april 2007, 10:24
Tsja, dat hangt er heel erg vanaf wat je als scherp en stug ervaart...
Laat ik het zo zeggen, een Vox amp heeft veel hoog, zelfs zoveel dat je echt de harmonischen hoort, maar toch vind ik het persoonlijk geen schelle of stugge amp, bij Fender CS pickups en met name de '54's is dit ook zo...

Dus ja, er zit veel hoog in, maar dat hoog concentreert zich rond een gebied waar ik het in ieder geval niet als schel, stug of stijf ervaar, het maakt juist dat het geluid open en ademend klinkt...
Sterker nog, het is mijn ervaring dat de frequenties die een geluid schel, stug en stijf maken juist in het (hoog)middengebied liggen, juist ja, precies het gebied waar higher output elementen vaak een piek hebben...

inderdaad! je slaat de nagel op de kop! scherp/stug in het hoog middengebied. en die komen dus bij mij teveel uit, waardoor mijn hoge tonen harsh klinken en ook mijn bassen zeer modderig kunnen klinken.

Ché
20 april 2007, 10:30
heb net weer wat zitten pielen en draaien aan de pickups en ben iets minder lyrisch geworden.. :chicken:

de brugpickup is inderdaad vrij iel (vooral clean valt dat op), maar dat betekent wel dat hij goed door de mix komt met overdrive of distortion.. (t ligt er ook aan waar je voorkeur ligt)..

de rest van de pickups klinkt beschaafd, misschien wel iets te beschaafd... dit levert wonderschone cleane sounds op (hoewel ik er dan wel wat laag bij moet draaien), en de overstuurde geluiden zijn ook kek, maar nog steeds er beschaafd..

ik heb ze naast mijn tex mex elementen gehouden en die - hoewel een stuk goedkoper - hebben in mijn oren meer strat-mojo..

(laat ik daar nou nog een extra setje van hebben liggen :hippie: )

ik ben er nog niet helemaal uit, aan de ene kant ben ik gecharmeerd van de gebalanceerde, ronde toon v/d ' 69 elementen, aan de andere kant wil ik die amp ook op zn flikker geven...

hmm, nu twijfel ik dus tussen 54 en 69
de scooped mids en thumpig lows van de 69 spreken mij erg aan, want dat zoek ik. maar als ze te braaf klinken en dus dun gaan klinken heb ik er niets aan.

welke van de 54 en 69 klinkt het braafst? en daarmee bedoel ik dus cleaner/dunner/platter

joesman
20 april 2007, 11:07
hoi

ik vind absoluut niet dat de 69'ers braaf klinken,

integendeel klinkt het halselement juist heel pittig en vind ik het net moeilijk om clean te spelen, ik heb onmiddellijk het o zo heerlijke randje aan mijn clean geluid.

Tristan
20 april 2007, 11:41
hmm, nu twijfel ik dus tussen 54 en 69
de scooped mids en thumpig lows van de 69 spreken mij erg aan, want dat zoek ik. maar als ze te braaf klinken en dus dun gaan klinken heb ik er niets aan.

welke van de 54 en 69 klinkt het braafst? en daarmee bedoel ik dus cleaner/dunner/platter

Het braafst?
Tsja, het zijn naar mijn mening allebei de minst brave singlecoils die je kan krijgen, de Fender CS elementen zijn zo ongeveer de goorste die er zijn, hebben het meeste dynamiek, kunnen dus zo braaf en zo smerig klinken als je wil, dat ligt aan je aanslag...
De '69's klinken denk ik iets stugger in het hoog dan de '54's, die ademen meer en klinken ronder alleen hebben de '69's een wat steviger/directer laag, let wel, dit is echt relatief...

joesman
20 april 2007, 11:54
Het braafst?
Tsja, het zijn naar mijn mening allebei de minst brave singlecoils die je kan krijgen, de Fender CS elementen zijn zo ongeveer de goorste die er zijn, hebben het meeste dynamiek, kunnen dus zo braaf en zo smerig klinken als je wil, dat ligt aan je aanslag...



+10

De CS zijn beide echt lekker 'vettig' en inderdaad heel dynamisch, alleen door je aanslag kan de sound enorm varieren.
Heb hiervoor ook al John Suhr en Lindy Frahlin geprobeerd maar mijn CS69 vind ik persoonlijk het best bij mijn gitaar passen.

Tristan
20 april 2007, 12:06
Die Fender CS pickups zijn dan ook niet te vergelijken met de Fralins en al helemaal niet met de Suhrs, ik weet wel welke ik prefereer... :D
Hoe verhouden die '69's zich volgens jou tot de Fralins dan?
Ik hoorde een deel van het karakter van de Fralins wel erin terug...

joesman
20 april 2007, 12:29
Het klopt ja, de Suhrs klinken 'moderner',terwijl de frahlins meer vintage klinken,

de frahlins komen inderdaad dichter in de buurt van de cs69 maar met name in het laag vind ik de frahlins iets te kort komen. het algemeen geluid vd frahlins vind ik veel dunner dan de fenders, ook zijn ze minder snedig,minder aanslaggevoelig, kortom:de op dit forum zoveel gebruikte term 'ballen' ontbreekt een beetje aan de frahlins. Of laten we zeggen: de ballen van Lindy zijn minder groot dan die van Leo ;-)

nu,ik denk ook wel dat veel afhangt van je gitaar,want heb onlangs nog op strat met frahlins gespeeld die ik dan wel weer heel goed vond,dus ja, het zal afhangen van wat jouw gitaar nodig heeft.

Een gitaar die van zichzelf al weinig laag heeft zou ik dan zeker niet gaan uitrusten met frahlins.

Tristan
20 april 2007, 12:59
Ik vond de Fralins stugger, scheller en feller klinken maar minder dynamiek hebben dan de Fender CS '54' elementen, ze ademen ook veel minder en hebben niet zo lekker laag inderdaad, het is meer (hoog)middengebied wat erin zit, ik ben er niet zo weg van...

Je hebt ook zeker gelijk met je opmerking dat je moet kijken wat je gitaar nodig heeft, je kan naar mijn idee het beste kijken naar het akoestische karakter van je gitaar en dan pickups kiezen die hetzelfde een beetje doorgeven, zorgt voor een natuurlijke connectie tussen je instrument en de elementen...

steed
20 april 2007, 19:58
Night & day.
Aps heeft alnico II's en bovendien meer output. De APS in de brug en '69's in mid en hals zou een goeie combi maken denk ik.

Wil je echt een goed late sixties geluid dan zou ik gaan voor de Duncan Surfers.

Wil je echt het beste late sixties geluid dan kom je bij Chubtone terecht. Woody, hollow,sweet en chime all over the place.

Zijn er ergens soundclips te vinden van die Surfers en Chubtones? Ik ben zeer tevreden van mijn APS'en maar zoek nog iets anders voor m'n derde strat.

Heb me 's even verdiept in de acme clips en afgaand op wat ik daar hoor zou ik meer voor de CS 54's gaan, geven mijns inziens meer "little wing" dan de 69's. Ook die Lace "holy grail" pups vond ik op 't eerste zicht wel goed klinken.

Pepe
21 april 2007, 02:24
Zijn er ergens soundclips te vinden van die Surfers en Chubtones? Ik ben zeer tevreden van mijn APS'en maar zoek nog iets anders voor m'n derde strat.

Heb me 's even verdiept in de acme clips en afgaand op wat ik daar hoor zou ik meer voor de CS 54's gaan, geven mijns inziens meer "little wing" dan de 69's. Ook die Lace "holy grail" pups vond ik op 't eerste zicht wel goed klinken.


op het forum van de gearpage zijn nogal wat fans van surfers en chubtone te vinden en ik denk dat er ook wel soundsamples te vinden zijn. De surfers zijn op het Duncanforum favoriet en ook daar zoeken naar geposte samples.

Die ACME samples, ik heb geen slechte oren maar ik hoor al die verschillen niet zo. Wat CS betreft vind ik de 54's en 57/62 de beste pups voor een authentiek stratsoundje

jimihattricks
21 april 2007, 19:16
Heb je ze omhoog gedraaid?

nee, ik heb ze eerst helemaal omlaag gedraaid omdat ik wat stringpull had, en toen op maximale hoogte gezet en laag en hoog uitgebalacanceerd..


hoi

ik vind absoluut niet dat de 69'ers braaf klinken,

integendeel klinkt het halselement juist heel pittig en vind ik het net moeilijk om clean te spelen, ik heb onmiddellijk het o zo heerlijke randje aan mijn clean geluid.

joesman, je hebt gelijk, het halselement en het middenelement zijn imo ook echt ok, dat is gewoon een goede klassieke strat sound. Het brugelement had wat mij betreft wat meer output/mids mogen hebben, die gaat er dan ook uit..

...strat-puristen even oogjes dicht...

ik wil mss een DiMarzio Chopper in de brugpositie zetten, goed idee.. (output-wise e.d.)?

...strat-puristen oogjes open...

Tristan
21 april 2007, 19:45
Ik zou niet adviseren je pickups op maximale hoogte zonder stringpull te zetten, het geluid ademt dan minder, als je de elementen wat lager zet klinkt het beter denk ik...
Het is wat mij betreft eerder een kwestie van de elementen zo laag mogelijk zetten met zoveel mogelijk tone, dan pas komt alles er echt goed uit is mijn ervaring, probeer er nog wat meer mee te rommelen...
Als je het ene element anders zet heeft dat ook weer gevolgen voor de sound van de andere elementen, heel vreemd maar check het maar eens...

Tsja, ik hou van de Strat sound, dus zo'n chopper zou ik niet doen, maar misschien wel zo'n P90 achtig element in de brug, een goed vintage element zou het ook moeten kunnen redden hoor, het gaat niet om de output maar meer om de klank van het element, niet te stug en niet te schel...

jimihattricks
21 april 2007, 20:12
Ik zou niet adviseren je pickups op maximale hoogte zonder stringpull te zetten, het geluid ademt dan minder, als je de elementen wat lager zet klinkt het beter denk ik...
Het is wat mij betreft eerder een kwestie van de elementen zo laag mogelijk zetten met zoveel mogelijk tone, dan pas komt alles er echt goed uit is mijn ervaring, probeer er nog wat meer mee te rommelen...
Als je het ene element anders zet heeft dat ook weer gevolgen voor de sound van de andere elementen, heel vreemd maar check het maar eens...

Tsja, ik hou van de Strat sound, dus zo'n chopper zou ik niet doen, maar misschien wel zo'n P90 achtig element in de brug, een goed vintage element zou het ook moeten kunnen redden hoor, het gaat niet om de output maar meer om de klank van het element, niet te stug en niet te schel...

hey tristan, heb ze wat lager gezet, klinkt idd al beter! maar die brugpickup blijft een ijspriem imo.. s even aankijken..

Tristan
21 april 2007, 23:33
Haha, gek is dat he? :)
Je verwacht niet dat het beter klinkt als ze lager zitten maar vaak is dat wel zo, je geluid krijgt als het ware meer ruimte, het ademt meer en de balans wordt wat beter is mijn ervaring...
De brugpickup van de '69 set is inderdaad wel een beetje onderbemeten hoor, volgens mij heeft die dezelfde output als het midden en brugpickup en die hebben al niet veel output, dus het zou misschien voor wat je wil beter zijn om daar een andere in te zetten...
Als ik het goed heb dan hebben die '69's nog wat minder output dan de '54's...
Tsja, zoals ik al zei, als je toch nog een beetje die singlecoil achtige sound wil houden dan zou je kunnen kijken naar een P90 of Broadcaster achtig element in Strat size...

Chris Winsemius
21 april 2007, 23:40
hey tristan, heb ze wat lager gezet, klinkt idd al beter! maar die brugpickup blijft een ijspriem imo.. s even aankijken..

Wat ook weleens helpt bij Stratjes: toonregelaars alléén op het midden- en brug-element aansluiten met 'n 0.047uF condensator.

Tristan
22 april 2007, 00:32
Dat is ook een goede tip inderdaad... :)
Of gewoon de toonregeling op het brugelement aansluiten in plaats van op het middenelement...