PDA

View Full Version : Wat is vintage?



G.G.
19 april 2007, 11:16
Naar aanleiding van deze post.


Iedereen heeft een eigen idee over vintage dat begrijp ik.

Voor mij is het: De beste periode van een goed merk.

Een jaren 80 strat valt er niet in omdat het niet de beste periode is en de peavey valt er niet in omdat het (voor mij) geen goed merk is.
Leeftijd alleen bepaalt niet of het vintage is.

Als je het woord vintage voor andere gitaren gaat gebruiken is het marketing.
Als die jaren 60 en 70 troep uit Japan China Polen Irak of weet ik veel wat kan ik geen vintage gitaar noemen alleen omdat het oud is.

(sorry beetje offtopic, misschien moet er maar eens een topic over komen ik ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken.)



Wat is vintage? Ben ook wel benieuwd hoe jullie dit zien.

Ik sluit mij aan bij "beste periode van een goed merk", maar deze periode moet wel in het verleden liggen. Moet wel oude zooi zijn.

Veekeren
19 april 2007, 11:18
Hmm... misschien is iets vintage wanneer mensen extra willen betalen voor een gitaar, niet zozeer omdat ie beter is maar slechts omdat ie ouder is?

Klinkt me net zo vaag en subjectief in de oren als de term vintage zelf, deze beschrijving, vind em wel goed :D

Kim Wilson
19 april 2007, 11:20
Dus als een gitaarmerk steeds slechtere gitaren gaat bouwen, worden de oudere steeds meer waard. Gek eigenlijk, want die oude worden enkel relatief beter.

Dirkdewaard
19 april 2007, 11:21
Dank u.

Het kwam naar aanleiding van deze website: http://www.vintagegitaar.nl/

Vintage of troep?

Jaren 70 Strats?
Jaren 70 Gibson?
Jaren 70 Martin?
Jaren 70 Peavey?
Jaren 60 Eko?

edit: ben alweer te laat zie ik......

Veekeren
19 april 2007, 11:23
Dus als een gitaarmerk steeds slechtere gitaren gaat bouwen, worden de oudere steeds meer waard. Gek eigenlijk, want die oude worden enkel relatief beter.

Uit welke opmerking concludeer je dat?

peppie
19 april 2007, 11:24
Wat is vintage?

Een goedkoop imitatiemerk :hippie:

Kim Wilson
19 april 2007, 11:24
Uit welke opmerking concludeer je dat?
Uit het "beste periode van een merk". De Squier JV schijnt tegenwoordig helemaal hip te zijn, wordt ook dik voor betaald. Terwijl het "gewoon" Squiers zijn...

Dirkdewaard
19 april 2007, 11:25
Hmm... misschien is iets vintage wanneer mensen extra willen betalen voor een gitaar, niet zozeer omdat ie beter is maar slechts omdat ie ouder is?

Klinkt me net zo vaag en subjectief in de oren als de term vintage zelf, deze beschrijving, vind em wel goed :D

Opzich heeft de waarde er wel wat mee te maken.
Als de vraag het aanbod overstijgt is hij vintage?

Dirkdewaard
19 april 2007, 11:26
Uit het "beste periode van een merk". De Squier JV schijnt tegenwoordig helemaal hip te zijn, wordt ook dik voor betaald. Terwijl het "gewoon" Squiers zijn...

Juist, de vraag is: Kan je een Squier vintage noemen?
Is Squire een goed merk?
Officieel is het namaak vintage (Japanese Vintage).

sickpunk
19 april 2007, 11:27
een gitaar die ouder dan 25 is, is vintage... heeft merk en kwaliteit niets mee te maken... vintage is gewoon ene leeftijd... verzamel waarde dat heeft te maken met het jaar/kwaliteit/merk...

ene gitaar uit 1960 is net zo vintage als 1 uit '70 of '80... verzamel waarde is alleen(waarschijnlijk) hoger bij die uit 1960... vintage zijn ze allemaal...

Dirkdewaard
19 april 2007, 11:29
een gitaar die ouder dan 25 is, is vintage... heeft merk en kwaliteit niets mee te maken... vintage is gewoon ene leeftijd... verzamel waarde dat heeft te maken met het jaar/kwaliteit/merk...

ene gitaar uit 1960 is net zo vintage als 1 uit '70 of '80... verzamel waarde is alleen(waarschijnlijk) hoger bij die uit 1960... vintage zijn ze allemaal...

Voor mij maakt juist het woord vintage het verschil tussen oude rommel en oude kwaliteit.

Kim Wilson
19 april 2007, 11:31
een gitaar die ouder dan 25 is, is vintage... heeft merk en kwaliteit niets mee te maken... vintage is gewoon ene leeftijd... verzamel waarde dat heeft te maken met het jaar/kwaliteit/merk...

ene gitaar uit 1960 is net zo vintage als 1 uit '70 of '80... verzamel waarde is alleen(waarschijnlijk) hoger bij die uit 1960... vintage zijn ze allemaal...
Ja, hier ga ik wel in mee. Er zijn veel mensen die aan "vintage" gelijk een hoge waarde hechten. Da's ook niet gek. Een oude klassieke auto in goeie staat is ook relatief veel waard. Net als antiek.

AutoStatic
19 april 2007, 11:31
Vintage is voor mij oud spul met een bepaalde uitstraling. Iets dat de tijdgeest van een bepaalde periode met zich meedraagt en dat ook een bepaalde verzamelaarswaarde heeft en/of gewild is onder gitaristen. Het is wat mij betreft dan ook een veranderlijk begrip.


Al die jaren 60 en 70 troep uit Japan China Polen Irak of weet ik veel wat kan ik geen vintage gitaar noemen alleen omdat het oud is.

Hier ben ik het dan ook niet mee eens. Daar zitten zeker gitaren tussen die perfect de tijdsgeest van die periodes weerspiegelen. Een Teisco K-4L al bijvoorbeeld, kom op ;)

http://www.autostatic.com/teisco/couple.jpg


De beste periode van een goed merk.

Wat is een "goed merk"? Heeft vintage dus alleen betrekking op kwaliteitsgitaren uit vooral de VS van een bepaalde periode? Japanse Squiers van begin jaren '80 vind ik al behoorlijk vintage.

Maar mooi onderwerp om over te bomen.

Veekeren
19 april 2007, 11:32
Uit het "beste periode van een merk". De Squier JV schijnt tegenwoordig helemaal hip te zijn, wordt ook dik voor betaald. Terwijl het "gewoon" Squiers zijn...

Oke, dan snap ik je nu :)


Opzich heeft de waarde er wel wat mee te maken.
Als de vraag het aanbod overstijgt is hij vintage?

Dat was niet zozeer wat ik bedoelde te zeggen, want je kan ook bij modernere gitaren (een gelimiteerde serie ofzo) hebben dat de waarde stijgt doordat er meer vraag is dan aanbod.

Ik doelde meer op het stijgen van waarde van een gitaar, doordat hij door zijn leeftijd een grotere status krijgt. Het predikaat vintage houdt volgens mij in dat de vraag iig stijgt, maar andersom (als de vraag stijgt is het vintage) kan je het niet stellen.

G.G.
19 april 2007, 11:34
Dus in 2032 zijn zowel een 2007 Gibson Les Paul, een 2007 Fender strat en een 2007 Stagg Less Paul vintage?

Dirkdewaard
19 april 2007, 11:36
Oke, dan snap ik je nu :)



Dat was niet zozeer wat ik bedoelde te zeggen, want je kan ook bij modernere gitaren (een gelimiteerde serie ofzo) hebben dat de waarde stijgt doordat er meer vraag is dan aanbod.

Ik doelde meer op het stijgen van waarde van een gitaar, doordat hij door zijn leeftijd een grotere status krijgt. Het predikaat vintage houdt volgens mij in dat de vraag iig stijgt, maar andersom (als de vraag stijgt is het vintage) kan je het niet stellen.

Waar, ik zag het meer als: oude gitaren worden niet meer gemaakt er komen er dus niet meer van, maar de vraag stijgt wel.

Kim Wilson
19 april 2007, 11:37
Dus in 2032 zijn zowel een 2007 Gibson Les Paul, een 2007 Fender strat en een 2007 Stagg Less Paul vintage?
Ja, zo werkt het. In 1980 was een Golf 1 ook maar gewoon een Golfje. Tegenwoordig is het al een aardig gewilde klassieker.

20-30 jaar geleden hingen de muziekwinkels vol gitaren die ze aan de straatstenen niet kwijt konden, werden versleten als brandhout (vergelijkbaar met Stagg van nu), terwijl het nu gezochte items zijn. Ik kan me een verhaal herinneren van een forumlid, en volgens mij ging het over Squier JV's. Maar dat weet ik niet exact.

sickpunk
19 april 2007, 11:39
Voor mij maakt juist het woord vintage het verschil tussen oude rommel en oude kwaliteit.

wat jij nu omschrijft is of iets "goed of slecht" is... dus kwaliteit... vintage is en leeftijds aanduiding... net zoals een oldtimer... ene auto is oud of dta is hij niet, kwaliteit staat hier los van... evenals waarde... iets heeft waarde als het goed is, zeldzaam is, of gewild is... leeftijd staat hier los van...

volgens mij wor ddta hier nogal door elkaar gehaald...

sickpunk
19 april 2007, 11:40
Dus in 2032 zijn zowel een 2007 Gibson Les Paul, een 2007 Fender strat en een 2007 Stagg Less Paul vintage?

correct... dat is vintage... het enige wta iets vintage maakt is de leeftijd...

jimihattricks
19 april 2007, 11:41
tja hier kun je uren over discussieren natuurlijk, zeker als je het woordenboek erbij pakt:



1. Outdated; unfashionable.

2. Typical of someone's best work or most characteristic behaviour.

3. A particular period of origin, especially when regarded as productive.

laat ik het analyseren adhv een fender strat uit '58, door velen als 'vintage' beschouwd:

1. Outdated; unfashionable
Outdated wil ik het niet noemen, het halve forum speelt op een fender strat (hoewel niet exact een '58 maargoed)

2. Typical of someone's best work
Ik denk dat Fender toen wel goed bezig was ja, hoewel ze tegenwoordig nog steeds prachtige instrumenten maken.. ze zijn alleen nu zo groot geworden dat de zorg en aandacht die vroeger aan 1 instrument werd besteed, nu over 10 instrumenten moet worden verdeelt (los v/d custom-shop)

3. ...especially when regarded as productive
Wat is 'productive'? Heeft dat alleen met kwantiteit of ook met kwaliteit te maken..? Daar kun je ook over discussieren > Fender maakt nu waarschijnlijk meer instrumenten dan toen, maar of die ook kwalitatief even goed zijn..?

---

kortom, ik kom er niet uit :satisfie:

fred dons
19 april 2007, 11:41
het moeilijke in een dergelijke discussie is dat "mijn" vintage niet perse
" jouw" vintage hoeft te zijn omdat de meningen over wat een merks beste periode is/was soms nogal smaakgebonden is (en dan gerelateerd aan de periode waarin iemand opgegegroeid)
er zijn hele grote groepen mensen die de Norlin periodevan Gibson helemaal niet zo slecht vonden
meest objectieve is de leeftijd en dan ligt dat voor gitaren op 25 jaar
maar persoonlijk ben ik van mening dat het gewoon allemaal 2e hands gitaren zijn :)

Veekeren
19 april 2007, 11:43
correct... dat is vintage... het enige wta iets vintage maakt is de leeftijd...

Wat dat betreft heb je ongetwijfeld gelijk, het woordenboek stelt wellicht dat 25 jaren + vintage is. Of in de praktijk, iig bij gitaren, de term vintage ook die lading heeft weet ik niet. Althans, dat is een beetje wat ik merk.

Maar daar kan je dus vrij makkelijk tegenin brengen dat de term vintage nog wel eens verkeerd gebruikt wordt :D

Kim Wilson
19 april 2007, 11:45
De algemene trend is: hoe ouder, hoe beter. Pre-Rola Celestions zijn beter, pre-CBS Fender is beter, oude Squiers zijn beter... Hoe langer we iets bewaren, hoe beter het wordt. Tenminste, daar lijkt het soms wel eens op.

sickpunk
19 april 2007, 11:50
Wat dat betreft heb je ongetwijfeld gelijk, het woordenboek stelt wellicht dat 25 jaren + vintage is. Of in de praktijk, iig bij gitaren, de term vintage ook die lading heeft weet ik niet. Althans, dat is een beetje wat ik merk.

Maar daar kan je dus vrij makkelijk tegenin brengen dat de term vintage nog wel eens verkeerd gebruikt wordt :D

het enige wat het woordenboek stelt: dat het over wijnmaken met dezelfde druiven gaat :P dus dat maakt niet veel duidelijk...

maar goed voor mij is vintage: oud, net zoals ene oldtimer... kwaliteit staat daar los van voor mij...

-Blizzard_Lizzard-
19 april 2007, 11:57
Voor mij betekent ''vintage'' wel een stuk kwaliteit.

Als ik aan ''vintage'' denk, denk ik aan gitaren van behoorlijke kwaliteit die in het heden (veranderlijk, steeds in beweging dus) nog iets te betekenen hebben voor een gitarist. Gitaren die zelfs meer karakter of toon hebben gekregen over een lange periode van jaaaren, mag je in het heden wel vintage noemen. En ja...solid tops krijgen nu eenmaal een betere klank op den duur dan de laminated tops; kortom, volgens mij bepaald de kwaliteit van het instrument ook wel degelijk of een gitaar 'vintage' genoemd mag worden en dus nog steeds in positieve zin iets kan betekenen voor een gitarist om er een hoog bedrag aan te spenderen.

Nellyrocks
19 april 2007, 12:02
Engels woordenboek geeft ook bijna alleen maar uitkomsten over druiven en wijn maar bij deze kan ik me wel aansluiten.

9. representing the high quality of a past time: vintage cars; vintage movies.

Niet alleen van een vroegere periode van X jaar geleden dus maar ook met een bepaalde kwaliteit, geschiedenis, invloed op, what so ever.

Niet helemaal te devinieren dus.

Om even in te haken op of LP's van Gibson en Stagg wel of niet vintage zouden worden. Geen van beide. Dat zijn niet de LP's die voor de naam van de LP in general hebben gezorgd maar versie zevenmilliard en copie van versie zevenmilliard.

bicky
19 april 2007, 12:05
Vintage is iets als het oud is en de 'typische kenmerken van de productieperiode' heeft .

Maw dat het object nog in zijn originele (natuurlijke verouderde) staat is.

Mooi ouderwets, dus of rustiek.

In het geval van een vintage gitaar of amp, mogen er dus geen mods aan te pas gekomen zijn.

Anders is het 'customized vintage' natuurlijk ...

AutoStatic
19 april 2007, 12:12
Vintage is iets als het oud is en de 'typische kenmerken van de productieperiode' heeft .

Maw dat het object nog in zijn originele (natuurlijke verouderde) staat is.

Mooi ouderwets, dus of rustiek.

In het geval van een vintage gitaar of amp, mogen er dus geen mods aan te pas gekomen zijn.

Anders is het 'cutomized vintage' natuurlijk ...

Ben ik het wel mee eens. Een ouwe gitaar waar het nodige aan versleuteld is vind ik niet vintage meer.

Dirkdewaard
19 april 2007, 12:16
correct... dat is vintage... het enige wta iets vintage maakt is de leeftijd...

Dat denk jij, hier denk ik dus blijkbaar anders over. :)

Kim Wilson
19 april 2007, 12:18
Ik ben het wel met Sickpunk eens. Ik vind dat vintage gelijk staat aan oldtimers. Hoewel een wrak van een auto van 30 jaar oud nog steeds gewoon een ouwe bak is...

Dirkdewaard
19 april 2007, 12:19
Vintage is iets als het oud is en de 'typische kenmerken van de productieperiode' heeft .

Maw dat het object nog in zijn originele (natuurlijke verouderde) staat is.

Mooi ouderwets, dus of rustiek.

In het geval van een vintage gitaar of amp, mogen er dus geen mods aan te pas gekomen zijn.

Anders is het 'customized vintage' natuurlijk ...

En iedereen wil natuurlijk een vintage gitaar in nieuwstaat!

Dirkdewaard
19 april 2007, 12:23
Engels woordenboek geeft ook bijna alleen maar uitkomsten over druiven en wijn maar bij deze kan ik me wel aansluiten.

9. representing the high quality of a past time: vintage cars; vintage movies.

Niet alleen van een vroegere periode van X jaar geleden dus maar ook met een bepaalde kwaliteit, geschiedenis, invloed op, what so ever.

Niet helemaal te devinieren dus.

Om even in te haken op of LP's van Gibson en Stagg wel of niet vintage zouden worden. Geen van beide. Dat zijn niet de LP's die voor de naam van de LP in general hebben gezorgd maar versie zevenmilliard en copie van versie zevenmilliard.

Goede post, maar voor vele posters hier zijn de Gibson en de Stagg wel vintage over 30 jaar. Maar dat maakt niet uit want oud is oud.
Ik ben het wel eens met dit woordenboek.

sickpunk
19 april 2007, 12:24
Dat denk jij, hier denk ik dus blijkbaar anders over. :)

en dat mag ook :)

Nellyrocks
19 april 2007, 12:24
Zo'n gitaar van 40 jaar oud die toen door je oom gekocht is, in zijn koffer gestopt en op zolder opgeborgen is.

Hoeveel zoldertjes met vergeten juweeltjes zouden er zijn.

Dirkdewaard
19 april 2007, 12:28
het enige wat het woordenboek stelt: dat het over wijnmaken met dezelfde druiven gaat :P dus dat maakt niet veel duidelijk...

maar goed voor mij is vintage: oud, net zoals ene oldtimer... kwaliteit staat daar los van voor mij...

Het komt van de druiven, vin tage

fred dons
19 april 2007, 12:28
dus als ik het goed begrijp de 58 les paul van Jimmy Page waaraan hij flink heeft lopen sleutelen niet meer vintage (en dit geld dus ook voor Blackie en SRV's no1.) :D

vintage is bovenal een marketing term, en het is het duidelijkst uit te leggen met; als ik het verkoop is het vintage als jij het verkoopt is het 2e hands ;)

sickpunk
19 april 2007, 12:30
Het komt van de druiven, vin tage
dat snap ik, maar dta was het enige onderwerp wara het woordenboek wat over te melden had...

Nellyrocks
19 april 2007, 12:32
Mensen

Het staat gewoon op de gitaar als ie vintage is.
Niet helemaal lekker te lezen maar het kan net.

http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/vint.jpg

Een vintage LP. :seriousf:









Sorry

Orpheo
19 april 2007, 13:03
het is gewoon een term die voor mij iets aanduid wat oud is. kwaliteit hoeft niet perse goed te zijn. als ik het bekijk vanuit het oogpunt van dirkdewaard: voor mij is een jaren 70 vintage; hij is oud, en goed. heel goed vind ik ze zelfs! voor mij is een jaren 60 es335 brandhout: het is oud, maar ik vind het klotegitaren....

Kaboemba
19 april 2007, 13:15
Ouder dan 25 jaar ?


Deze lijkt mij beter:
Vintage is een aanduiding van de Engelse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk) Vintage Motor Cycle Club (http://nl.wikipedia.org/wiki/VMCC) voor motorfietsen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorfiets) van 1915 (http://nl.wikipedia.org/wiki/1915) t/m 1930 (http://nl.wikipedia.org/wiki/1930).

Andere aanduidingen zijn: Pioneer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pioneer_%28motortaal%29), Veteran (http://nl.wikipedia.org/wiki/Veteran) en Post-Vintage (http://nl.wikipedia.org/wiki/Post-Vintage). Vintage is ook een klasse-indeling bij veteranenritten, de motoren van 1915 (http://nl.wikipedia.org/wiki/1915)-1931 (http://nl.wikipedia.org/wiki/1931). Zie ook Veteran (http://nl.wikipedia.org/wiki/Veteran) en Pre-War (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pre-War).

De term vintage wordt ook in de muziekwereld (http://nl.wikipedia.org/wiki/Muziek) gebruikt voor oude uitverkochte verzamelwaardige apparatuur en muziekinstrumenten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Muziekinstrument).

Bron wikipedia.

Het moet verzamelwaardig zijn, dus meerdere mensen moeten het willen hebben. Persoonlijk vind ik oude egmonds niet echt vintage. Te weinig verzamelaars in een te kleine regio (nl).

AutoStatic
19 april 2007, 13:32
Egmonds staan wel in de The Official Vintage Guitar Magazine Price Guide (http://www.amazon.com/Official-Vintage-Guitar-Magazine-Price/dp/1884883184/ref=pd_bbs_1/102-8745155-5353762?ie=UTF8&s=books&qid=1176982398&sr=8-1)...

bicky
19 april 2007, 13:34
Het komt van de druiven, vin tage

Ja.

"Vin d'age" ofwel "oude wijn" werd in de loop verbasterd in Vintage .

Hoe gaat dat spreekwoord weeral?

Oude wijn in nieuwe zakken.

Dirkdewaard
19 april 2007, 15:03
Als je dus let op de motor clubjes, gibson forums en woordenboeken; gaan ze bij het woord vintage vanuit dat het een verzamelwaarde heeft.
Verder zijn er ontzettend veel mensen die vintage gewoon zien als oud.

(en dan heb je Orpheo met zijn waardeloze opmerking ;), wordt eens tijd dat je een echt gitaar gaat kopen jonge..... :B )

steph
19 april 2007, 15:05
Iedereen mag er van mij het zijne van vinden, maar een 1952 Les Paul of telecaster is voor mij wel vintage, en een 1980 LP of tele niet. Dit zijn totaal verschillende gitaren, hout, beschikbaarheid etc.
Dat Squiers JV serie weer wel vintage wordt, komt én door iedereen die zeggen dat ze een JV hebben die beter is en klinkt dan een amerikaan reiss. én, destijds was dat ook zo. Tevens had een JV serie wél een correcte bodyshape van een '52 tele en de USA niet.

Waarom is een jukebox duur, er wordt haast geen vinyl meer gemaakt, nostalgie misschien?

fred dons
19 april 2007, 15:36
maar zijn voor jou dan de onderdelen en beschikbaarheid kenmerkend voor vintage, maw als gibson een nieuwe limited lp met rio palisander toets, old growth mahonie en originele pafs maakt zou die wel vintage zijn ?

de jaren 80 lp wijkt inderdaad flink af van de 59 lp (maar dat doet de 52 lp ook van de 59) en er zijn genoeg mensen (lees o/a Orpeo) die juist die kenmerken van de 80 lp zo bijzonder vinden ( en de huidige lp lijkt dus niet meer op die 80 lp, ander hout, andere constructie en hij word niet meer gemaakt)

-Blizzard_Lizzard-
19 april 2007, 15:55
de jaren 80 lp wijkt inderdaad flink af van de 59 lp (maar dat doet de 52 lp ook van de 59) en er zijn genoeg mensen (lees o/a Orpeo) die juist die kenmerken van de 80 lp zo bijzonder vinden ( en de huidige lp lijkt dus niet meer op die 80 lp, ander hout, andere constructie en hij word niet meer gemaakt)

In die zin moet ik je denk ik volledig gelijk geven...tenminste, dat is ook hoe IK erover denk. De jaren 80 LP's vergeten we vaak, terwijl dat een belangrijke experimentele, donkere fase was van Gibson om de draad weer op te pakken. Denk aan een roze LP Custom, silverburst LP Custom en zo nog een heel aantal afwijkende modellen uit de 80's. Er is over die jaren dan ook minder bekend dan bijvoorbeeld de 70's of de 90's.
Een jaren 80 LP zou dan in dat opzicht eerder in het rijtje van 'vintage' gaan passen dan de jaren 90 LP's of de LP's die nu worden gemaakt.
Er zijn verschillende meningen over de kwaliteit van 80' LP's, dat wel. De een zweert dat hun LP uit de jaren 80 veel beter is dan uit andere jaren, de ander kan er van kotsen (om het maar zo uit te drukken).....'Vintage' mag je ze naar mijn idee zeker wel noemen. De LP's van tegenwoordig zijn minder bijzonder en zijn minder 'geschiedenis' van Gibson.

Dirkdewaard
19 april 2007, 16:02
Een jaren 80 LP zou dan in dat opzicht eerder in het rijtje van 'vintage' gaan passen dan de jaren 90 LP's of de LP's die nu worden gemaakt.
Er zijn verschillende meningen over de kwaliteit van 80' LP's, dat wel. De een zweert dat hun LP uit de jaren 80 veel beter is dan uit andere jaren, de ander kan er van kotsen (om het maar zo uit te drukken).....'Vintage' mag je ze naar mijn idee zeker wel noemen. De LP's van tegenwoordig zijn minder bijzonder en zijn minder 'geschiedenis' van Gibson.

Totaal niet mee eens, ik heb het gevoel dat Gibson eindelijk weer eens goede gitaren aan het maken is, iets dat ze al 30 jaar aan het proberen zijn.
Voor mijn gevoel willen eigenaren van jaren 70 en 80 een gewoon een oude gitaar hebben, omdat ze denken dat het beter is. Er zijn zo ontzettend veel levenloze jaren 70 en 80 Gibsons en Fenders dat is ongelooflijk.

fred dons
19 april 2007, 16:43
tuurlijk in die jaren zijn genoeg slecht gitaren gemaakt maar dat gebeurde ook in de jaren 50, ik heb op een aantal 60 en 59 lp's mogen spelen en daar zaten echt niet allemaal juweeltjes tussen

op dit moment maakt gibson over het algemeen goede gitaren maar ook daar zit genoeg mindere gitaren tussen, misschien zijn ze nu meer "vintage correct" maar dwz wil natuurlijk niet zeggen dat ze "beter" zijn
als vintage correct=59 lp is wat je zoek natuurlijk wel maar als jouw ideaal beeld de les paul van john sykes is dan vind je dat eerder terug in een 70 ties lp

-Blizzard_Lizzard-
19 april 2007, 16:59
tuurlijk in die jaren zijn genoeg slecht gitaren gemaakt maar dat gebeurde ook in de jaren 50, ik heb op een aantal 60 en 59 lp's mogen spelen en daar zaten echt niet allemaal juweeltjes tussen

op dit moment maakt gibson over het algemeen goede gitaren maar ook daar zit genoeg mindere gitaren tussen, misschien zijn ze nu meer "vintage correct" maar dwz wil natuurlijk niet zeggen dat ze "beter" zijn
als vintage correct=59 lp is wat je zoek natuurlijk wel maar als jouw ideaal beeld de les paul van john sykes is dan vind je dat eerder terug in een 70 ties lp

Juist....zo zit het wel in elkaar. En dan nog te denken aan Slash...daar zaten genoeg 80's LP's tussen.

Ik denk dat het er niet duidelijker op wordt om met zn allen een discussie hierover voort te zetten, er komt teveel smaak bij kijken. ''Slechte'' Gibsons zijn er altijd geweest en nu nog. Natuurlijk kan het nu allemaal ''vintage-correcter'' zijn en hebben ze nu meer ervaring in het bouwen van zulke gitaren...maar dan nog: SMAAK. Ik denk dat dat namelijk de doorslag bij het oordelen van een 'slechte' of 'goede' gitaar. Gitaartechnisch gezien zou het ene materiaal/de ene constructie wel beter kunnen zijn dan toen, maar of de klank er beter op is geworden? Dat betwijfel ik.

Dirkdewaard
19 april 2007, 19:16
Ik denk dat het niet zoveel met vintage correct te maken heeft, dat zorgt er niet voor dat de gitaar leeft in je handen. In iedere periode zijn er slechte gitaren gemaakt, maar ik heb het gevoel dat er veel dode planken zijn gemaakt in de jaren 70 door bezuinigingen bij verschillende merken. Slash speelt op een Max en verschillende LP's uit 1959, naast z'n productie model.

Heeft zeker met smaak te maken, maar zelfs een dove voelt of een gitaar leeft of niet.

Kaboemba
19 april 2007, 19:34
Het heeft naar mijn idee niets met persoonlijke smaak of klank of kleur of wat dan ook te maken. Het heeft vooral te maken met vraag en aanbod en leeftijd. Daarnaast speelt model (een gitaar die typisch of speciaal voor die periode was) een redelijke rol. Daarmee bedoel ik niet dat elk afwijkend model daarin valt maar een beeld bepalend model wel. DE gibson van die tijd of DE fender van de tijd.
En tja daar is dan ook vaak de meeste vraag naar.

Yamhammer_71
19 april 2007, 19:56
Ik heb toevallig 2 LP's uit de jaren 80, de silverburst lp standard en de honeyburst lp standard.
Ik meende altijd dat de silverburst mn favoriet was, maar de honeyburst heeft met zn 3 elementen een veel helderdere klank en een veel beter gearticuleerd hoog. Zelfs met distortion/solo's is ze heel helder waardoor ze prima door de mix gaat.
Ik ben de silverburst momenteel aan het pimpen met andere elementen (helder georienteerde humbuckers) en hoop dat dit eindelijk met succes zal gaan. Anders is en blijft de silverburst eerlijk gezegd een gitaar met een donkere klank...te akoestisch. En dat is niet helder en vloeiend!!
Waar het verschil met de andere lp hem in zit weet ik niet. Misschien met de nieuwe pups dat het eindelijk fatsoenlijk is.

steph
19 april 2007, 20:04
Tja, ik vindt een loodzware 1974 pancake met volute deluxe LP, of Fender 79 aniv. tevens loodzwaar met spingende lak ook niet echt vintage, maar al helemaal niet prettig, dus zou daar nooit voor gaan. Volgens de mensen die ze bezitten, is dat natuurlijk een wel vintage, en al helemaal als het op verkopen aankomt. Qua leeftijd klopt het ook wel.

Pas geleden een keer naar Purple gebeld over een goldtop deluxe, elementen fullsize hb's ipv orginele (in gehakt dus), gebroken neck gehad, 60% goldtop de rest v/d lak was vergaan, en vraagt daar een bedrag voor, ik durf het hier niet te typen. Was gewoon benieuwd naar de prijs, ja goedkoper vindt je ze niet zei hij nog...terwijl ik ergens anders een puntgave op internet tegenkom voor de helft v/h bedrag. Die man had het woord vintage ook niet genoemd, misschien zat daar het prijs verschil in?

Tis gewoon handel mensen.

Morgen is mijn gitaar jarig, hij wordt vintage, kopen? :chicken:

Hector_Tsolodimos
19 april 2007, 20:37
vintage, dat woord verteld toch niks over de kwaliteit, maar over de leeftijd?
dan is het toch duidelijk wat vintage inhoud?

wietse
19 april 2007, 20:46
Persoonlijk vind ik oude egmonds niet echt vintage. Te weinig verzamelaars in een te kleine regio (nl).

verklaar me dan even waarom je hier in nederland nog een egmond kunt kopen voor een zacht prijsje, terwijl in de rest van europa er dikke bedragen voor worden gevraagd.
natuurlijk zijn er hier meer maar die dingen worden wereldwijd verzameld ook omdat veel gitaristen ooit op een egmond begonnen zijn.

vintage is inderdaad een toverwoord voor de handel tegenwoordig, maar geldt eigenlijk voor elke oude gitaar, 25 jaar of ouder, alleen de waarde kan enorm verschilleneen 60's 1 pu kawai is vintage alleen niet veel waard, als het een 60's gibson lp junior zou zijn dan ligt het verhaal heel anders.
met auto's ook zo die het meest gezocht zijn zijn het meest waard, maar hoe je het ook wendt of keert een 70's lada wordt ook ooit vintage als hij die respectabele leeftijd ooit zal berijken.
die merk ziekte is bij gitaristen nog veel erger, voor veel gitaristen bestaat er niks anders dan fender, gibson, gretch en rickenbacker.
komt ook omdat daar hun helden op speelden, was jimmi hendrix zijn main gitaar geen strat geweest maar een bizar ogende teisco dan had men ook anders tegen die gitaren aangekeken.
de meeste gitaristen willen op hun idolen lijken dus kopen de gitaar die die bespelen, en vaak is dan niks anders ook nog maar de moeite waard.
daarom wordt oude japanse/europese meuk vaak als gewoon oude gitaren afgedaan, terwijl iets van een bekend groot (USA)merk gelijk als heilig wordt beschouwd en dus vintage wordt genoemd.
het is allemaal vintage, je hebt alleen keuze tussen dure en goedkope vintage, ik kies voor goedkope vintage :D.

steph
19 april 2007, 21:02
vintage, dat woord verteld toch niks over de kwaliteit, maar over de leeftijd?
dan is het toch duidelijk wat vintage inhoud?
Dat (leeftijd) is met antiek zo, vintage is ook vraag en aanbod, houtsoorten die er simpelweg niet meer zijn, maar dus wel de ultieme toonhoutsoorten betroffen, in een pioniersperiode met de hand gebouwd.
Daarom is voor mij een fabrieks hondo van 30 jaar oud geen vintage, en zal het ook nooit worden ook. Er zijn er teveel van, idd. geen superieure kwaliteit, lopende bandspullen, kopie's (geen orginaliteit dus).
Een Yamaha sg2000 bijv. zou ik (vreemd genoeg) weer wel kunnen zien als vintage.
Tis idd. een mooi vraagstuk.
Hmm, hopelijk weet iemand op de vintage gitaarbeurs het mij te vertellen????

B_2_the_a
19 april 2007, 21:03
vintage is net zo'n wazige term als in de effectwereld de term: mojo

het verschil hoor je niet, maar het is er wel en mensen willen er extra voor betalen!!

Dirkdewaard
19 april 2007, 21:05
het is allemaal vintage, je hebt alleen keuze tussen dure en goedkope vintage, ik kies voor goedkope vintage :D.

en ik voor de dure, scheelt een hoop ruimte. :)

vulvasonic
19 april 2007, 23:56
De term 'vintage' komt inderdaad uit de wijnsector. Met die term kon men aangeven hoe oud de wijn was, maar er zat tevens een factor kwaliteit bij.

In het gitaarwereldje hebben ze de term regelrecht overgenomen om hetzelfde aan te geven. M.a.w., de gitaar moet uit een GOED jaar komen en het product zelf moet van goede kwaliteit zijn.

Het punt is dat het altijd smaak betreft en dat er moeilijk een waarde oordeel over te geven valt, tot een of andere leipo een belachelijk bedrag neertelt voor een obscuur, onbekend modelletje wat niemand kent. Vanaf dat moment moet iedereen zo'n draak hebben. Dus ook hier geldt, kwestie van marktwerking.

Orpheo
20 april 2007, 00:04
Heeft zeker met smaak te maken, maar zelfs een dove voelt of een gitaar leeft of niet.


dat wel maar ik vind dat dat een 70ies LP meer leeft dan een 50ies LP. ik heb op een flink aantal 50ies LP's mogen spelen, en daar zaten pareltjes tussen, zoals fred al zei. maar ik KON er niks mee. ze waren niet agressief genoeg, ze hadden niet de felheid, de agresiviteit, die ik in 70ies, en in mindere mate 80ies, les pauls terug vind. het zijn kleine dingetjes waar 't m in zit, maar het is er toch. geef mij maar 10 norlin-les pauls in plaats van 1 1959 LP standard. ik kan er niks mee. daarom is voor MIJ een norlin lp meer waard, en dus meer vintage dan een 50ies gibson. voor MIJ is de verzamelwaarde (en dan niet eens gekeken naar tone) van en norlin, veel hoger dan die van een 50ies LP. tuurlijk, in het algemeen is een 50ies duurder, maar het is voor mij gewoon niks. vandaar dus dat t voor mij ook niet vintage is, zoals hij het omschrijft, maar gewoon een ouwe gitaar.

zeppo
20 april 2007, 00:25
9. representing the high quality of a past time: vintage cars; vintage movies.

Gezever imho: hier had moeten staan: 'het idee dat vroeger alles beter was.'
Neem nou 'Vintage cars'. Beetje kort door de bocht: de eerste de beste nieuwe Seat van nu is beter dan een 'vintage' Mercedes van 25 jaar geleden. (uitzonderingen daargelaten.)
Waar het om gaat is een objectief criterium te vinden, iets wat helemaal los staat van 'ik krijg een dikke p**l van een Squier JV' of 'Nou die Staggs van een paar jaar geleden waren erg goed'
Het enige wat overblijft is naar mijn mening dan 'leeftijd'


Het heeft vooral te maken met vraag en aanbod en leeftijd.
Leeftijd = OK
vraag een aanbod = NOK: kijk maar naar de SG 'revival' (en vul voor SG een ander willekeurig model of merk in)


vintage is inderdaad een toverwoord voor de handel tegenwoordig, .....
Wietse, zin in een spelletje Buzzword Bingo?

Ok, ik heb een Gibson 58 LP SB te koop. Ik kan m proberen te verkopen met
'Deze gitaar is al heel oud, en is dus veel bespeeld. Dit heeft vanzelfsprekend de nodige schade toegebracht aan deze gitaar. Hij is dus niet nieuw meer'

of

"Vintage LP SB, jaargang '58. En verder hoef ik eigenlijk niets te zeggen. Echte player, en heeft dus hier en daar wat plekjes, maar dat geeft deze plank alleen maar meer MOJO!!!!! BUY NOW or REGRET FOREVER"

/edit : voor de heren inbrekers: ik heb dus GEEN LP, jaargang '58, mijn oudste is 30 jaar jonger (78 Hagstrom SuperSwede)

AutoStatic
20 april 2007, 01:53
Ik heb toevallig 2 LP's uit de jaren 80, de silverburst lp standard en de honeyburst lp standard.
Ik meende altijd dat de silverburst mn favoriet was, maar de honeyburst heeft met zn 3 elementen een veel helderdere klank en een veel beter gearticuleerd hoog. Zelfs met distortion/solo's is ze heel helder waardoor ze prima door de mix gaat.
Ik ben de silverburst momenteel aan het pimpen met andere elementen (helder georienteerde humbuckers) en hoop dat dit eindelijk met succes zal gaan. Anders is en blijft de silverburst eerlijk gezegd een gitaar met een donkere klank...te akoestisch. En dat is niet helder en vloeiend!!
Waar het verschil met de andere lp hem in zit weet ik niet. Misschien met de nieuwe pups dat het eindelijk fatsoenlijk is.

Dudenessness, heb je überhaupt wel gelezen waar het topic over ging? Wat is jouw visie op het hele gebeuren?

AutoStatic
20 april 2007, 01:55
Leeftijd = OK
vraag een aanbod = NOK: kijk maar naar de SG 'revival' (en vul voor SG een ander willekeurig model of merk in)

Grappig, ik zie het PRECIES andersom.

Yamhammer_71
20 april 2007, 09:29
Dudenessness, heb je überhaupt wel gelezen waar het topic over ging? Wat is jouw visie op het hele gebeuren?

Ik weet niet wat wel ''vintage'' genoemd mag worden en wat niet.
Betwijfel sterk of kwaliteit meespeelt.

almarvk
20 april 2007, 09:30
Misschien moet je eerst maar het topic door lezen en dan pas een post plaatsen. Je post slaat echt werkelijk waar nergens op.

Yamhammer_71
20 april 2007, 09:35
Misschien moet je eerst maar het topic door lezen en dan pas een post plaatsen. Je post slaat echt werkelijk waar nergens op.

Je hebt gelijk, nu ik het terug lees vind ik het zelf ook nergens op slaan.

Ik wilde ermee maar aangeven dat oude lp's niet altijd 100% goed zijn ook al is het een bijzonder exemplaar....daarom. Vandaar dat ik dus twijfel of je de gitaar beoordeeld op zn bijzonderheid en daarmee 'vintage' mag noemen of puur alleen kwaliteit...dan zou het in mijn ogen niet perse 'vintage' zijn.

zeppo
20 april 2007, 09:36
Ik weet niet wat wel ''vintage'' genoemd mag worden en wat niet.
Betwijfel sterk of kwaliteit meespeelt.

idd.

Vintage computing
Vintage postcards
Vintage Books

99% van de referenties over vintage heeft puur en alleen betrekking op leeftijd.
Het betrekken van subjectieve zaken in zo'n term is imho niet correct.

Dirkdewaard
20 april 2007, 09:59
idd.

Vintage computing
Vintage postcards
Vintage Books

99% van de referenties over vintage heeft puur en alleen betrekking op leeftijd.
Het betrekken van subjectieve zaken in zo'n term is imho niet correct.

Volgens de woordenboeken en de oorsprong van het woord dus blijkbaar wel.

Veekeren
20 april 2007, 10:03
Kunnen we uiteindelijk concluderen dat vintage een vrij inhoudsloze, onéénduidige term is waar je eigenlijk geen flikker aan hebt :D?

Einzeln
20 april 2007, 10:04
idd.

Vintage computing
Vintage postcards
Vintage Books

99% van de referenties over vintage heeft puur en alleen betrekking op leeftijd.
Het betrekken van subjectieve zaken in zo'n term is imho niet correct.

Nee juist wel. Het gaat over waardering van oude spullen. Ik heb het al eens eerder op zo'n vraag gezegd. Toen ik ooit een jongen van rond de twintig was liet een echte vrouw van 31 duidelijk weten geintresseerd te zijn. We noemden haar achter haar rug om de Oma. Ze was immers 50 % ouder dan ons. Ik vond het maar niets. Ik zag haar een paar jaar geleden nog eens lopen, ik was zelf inmiddels 31 denk ik. En toen begreep ik het verschil tussen oud en vintage.

Kim Wilson
20 april 2007, 10:06
Kunnen we uiteindelijk concluderen dat vintage een vrij inhoudsloze, onéénduidige term is waar je eigenlijk geen flikker aan hebt :D?
Lijkt me een uitstekende conclusie. Iedereen gebruikt blijkbaar te pas en te onpas de term vintage, waarmee de betekenis van het woord een beetje onduidelijk is geworden. Hetzelfde wat je de laatste tijd ziet met het woord "respect"...

DeiDRagonas
20 april 2007, 12:01
Als je t mij vraagt heeft "vintage" ALLEEN betrekking op leeftijd. Een vintage Fender kan perfect goed zijn, maar ook zwaar crap spelen. In beide gevallen blijft t een vintage Fender. Dusss... Alles wat ouder dan zeg maar een jaar of 25 is, is gewoon vintage in mijn ogen. Zo simpel is t.

Roy

Luke-wannabe
20 april 2007, 12:14
Vind ik ook!!!
Mijn vader verteld ook dat de gitaren van nu over het algemeen beter zijn dan de oude.
Dus dat zegt wel wat denk ik..

Einzeln
20 april 2007, 12:14
Als je t mij vraagt heeft "vintage" ALLEEN betrekking op leeftijd. Een vintage Fender kan perfect goed zijn, maar ook zwaar crap spelen. In beide gevallen blijft t een vintage Fender. Dusss... Alles wat ouder dan zeg maar een jaar of 25 is, is gewoon vintage in mijn ogen. Zo simpel is t.

Roy

Dan vind je nog heel wat vintage op rommelmarkten.

Dirkdewaard
20 april 2007, 12:53
Vind ik ook!!!
Mijn vader verteld ook dat de gitaren van nu over het algemeen beter zijn dan de oude.
Dus dat zegt wel wat denk ik..

Ben ik met je vader eens, maar de vintage gitaren zijn nog weer veel beter.

DeiDRagonas
20 april 2007, 12:58
Tenzij je dus een slechte vintage tegenkomt op een rommelmarkt... :cooler:

Luke-wannabe
20 april 2007, 13:24
Ben ik met je vader eens, maar de vintage gitaren zijn nog weer veel beter.
Of je begrijpt me niet, of je bent me nu belachelijk aan het maken :p

Yamhammer_71
20 april 2007, 13:26
Of je begrijpt me niet, of je bent me nu belachelijk aan het maken :p

hij begrijpt je niet :D

Dirkdewaard
20 april 2007, 15:22
Of je begrijpt me niet, of je bent me nu belachelijk aan het maken :p

Sorry, je vader heeft gelijk denk ik, ze maken nu OVER HET ALGEMEEN betere gitaren dan vroeger kijk eens naar PRS Godin enz enz. Maar ik hoef ze niet.
Misschien wil Orpheo ze? Wietse hoeft ze ook niet denk ik.

De vraag blijft wat is beter? Dat is een deelvraag van het vraagstuk;
Wat is Vintage?

Luke-wannabe
20 april 2007, 15:25
Okee.
Nou ja wat is beter is vrij makkelijker uit te maken denk ik. Maar ik weet het niet, want ik heb alleen maar op een '61 Melodymaker en een 79's Strat (wat niet eens echt vintage is, vind ik) aan vintage gitaren gespeeld.

iwamoto
20 april 2007, 15:53
voor mij is vintage een verkoop woord "new vintage guitars" "100% vintage made in china" etc etc. neen, doet u mij maar gewoon non-vintage rommel!

frekie
20 april 2007, 21:02
"Vintage"gaat nog wel maar "Lawsuit"
daar kan ik ECHT NIET MEER TEGEN!!!!

wietse
20 april 2007, 21:35
"Vintage"gaat nog wel maar "Lawsuit"
daar kan ik ECHT NIET MEER TEGEN!!!!



en dan vooral als ze iets lawsuit noemen wat het niet is, bijv eind 70's ibanez met die typische headstock, niks lawsuit maar het bekt lekker weg.
hetzelfde met verkopers die elke japanse gitaar aan ibanez of matsumoku toedichten, zo proberen ze zelfs de waarde van oude hondo's op te schroeven, oke er zijn hondo's bij uncle mat gemaakt maar die vind je niet snel.(zelfs bij tokai)
lukt ze aardig want voor een shitty hondo II lp kopie van mutliplex door met die termen te gooien dik 300 euro vangen, dat noem ik oplichten.