PDA

View Full Version : Het moet maar eens over zijn met dat ge-age



Einzeln
19 april 2007, 10:51
Voor alle duidelijkheid:
Voltage
Amperage
Wattage
Ohmage
Stage dat is toch gewoon een podium.

Kim Wilson
19 april 2007, 10:52
Da's al het tweede topic. Wat wil je precies, wat is je vraag/discussiepunt?

Einzeln
19 april 2007, 10:54
Ik zal wat duidelijker zijn! dank je. Ik wilde een leuke conversatie starten met een verder onbelangrijk thema. Soms is communiceren al doel genoeg!




Oh ja het onbelangrijk onderwerp is het gebruik van buitenlandse termen ipv nederlandse.

Speeddemon
19 april 2007, 11:06
Engelse termen die MAKKELIJK te vervangen zijn door Nederlandse woorden mogen wat mij betreft ook pleite.

Then again, 'stage left' bekt iets lekkerder dan 'podium links'.

birt
19 april 2007, 11:13
spanning.
niet juist, het is current. stroom.
vermogen.
niet juist, het is resistance of impedance. weerstand of impedantie.
stage is een podium of een werkperiode in je opleiding :p

oh en stage left is hier in vlaanderen in theatertermen gewoon cour en stage right is jardin.

heb ik nu wat gewonnen?:D

Dirk_Hendrik
19 april 2007, 11:26
Voor alle duidelijkheid:
Voltage
Amperage
Wattage
Ohmage

Ik denk dat je met deze termen een beetje moeilijk zit. Ze worden al decennia lang in Nederland gebruikt en mag ze daarmee als vrij ingebrugerd beschouwen.
Daarintegen,als je het even iets breder dan -age trekt kun je een veel groter punt maken:

Wat termen die heel gewoon beginnen te worden:
Caps: Condensatoren
Filter Caps: Afvlak elco's
silicon : Silicium
Supply voltage: Voedingsspanning
ripple: Rimpel
electrolythic: Elektrolitische Condensator, verkort Elco.

En er m.i. niet heelveel mis met die Engelse termen. Ik ben wat dat betreft niet zo'n purist. Wat één vaak opvalt is dat men de correcte Nederlandse term niet eens weet!

AutoStatic
19 april 2007, 14:04
Voor alle duidelijkheid:
Voltage
Amperage
Wattage
Ohmage
Stage dat is toch gewoon een podium.

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=voltage
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=amperage
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=wattage
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=ohmage
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=stage

Precies die woorden waarvoor betere Engelse termen zijn (amperage en ohmage) staan niet in de Van Dale.

Speeddemon
19 april 2007, 14:36
Ik baal d'r juist van dat er in 't Engels niet zo'n mooie afkorting is zoals 'elco', voor Electrolytische Condensator. :sneaky:

Einzeln
19 april 2007, 14:51
Elca. Misschien zelf introduceren.

chennie
19 april 2007, 19:38
Voor alle duidelijkheid:
Voltage
Amperage
Wattage
Ohmage
Stage dat is toch gewoon een podium.

Wat is het probleem ?
Je gebruikt toch grootheden om iets aan te duiden en niet een bijvoegelijke verbastering van de eenheid ?

Je zegt toch wat is de spanning en niet wat is het voltage? Wat is de stroom en niet wat is het amperage, of wat is het vermogen en niet het wattage. En ohmage....kom op, weerstand of impedantie.

Serieus, als ik dat zou zeggen zouden ze me een flinke corrigerende tik geven (als dat nog mocht)

Negative K3 fan
19 april 2007, 19:42
ja het probleem is dat steeds meer mensen het dus wel zeggen... vooral ohmage en wattage zie je veel op internet.

voltage is wat mij betreft wel geaccepteerd (ook volgende de van dale :) )

peter_heijnen
19 april 2007, 19:44
'stage left' bekt iets lekkerder dan 'podium links'.
En ik fukking vergeet het iedere keer weer: is stage left nou links gezien vanuit het publiek of links vanuit het podium?

chennie
19 april 2007, 19:45
voltage is gewoon een nederlands woord.

Amperage en de rest zijn in mijn oren echte verbasteringen. Maar zoals ik wil zeggen, gewoon correct nederlands en technisch is het gebruik van de grootheid.

Speeddemon
19 april 2007, 20:24
En ik fukking vergeet het iedere keer weer: is stage left nou links gezien vanuit het publiek of links vanuit het podium?
vanAF 't podium gezien.

bert k
19 april 2007, 20:26
Mooi niet. Het is oorspronkelijk een theaterterm. Hij wordt gezien vanuit de regisseur, dus vanuit de zaal. Toneelspelers hebben niks te willen.

Einzeln
19 april 2007, 20:38
Wat is het probleem ?
Je gebruikt toch grootheden om iets aan te duiden en niet een bijvoegelijke verbastering van de eenheid ?

Je zegt toch wat is de spanning en niet wat is het voltage? Wat is de stroom en niet wat is het amperage, of wat is het vermogen en niet het wattage. En ohmage....kom op, weerstand of impedantie.

Serieus, als ik dat zou zeggen zouden ze me een flinke corrigerende tik geven (als dat nog mocht)

Dat bedoel ik!

birt
20 april 2007, 01:00
Mooi niet. Het is oorspronkelijk een theaterterm. Hij wordt gezien vanuit de regisseur, dus vanuit de zaal. Toneelspelers hebben niks te willen.


ik zei het eerder in dit topic al:

Stage left of cour is vanop het podium gezien links, stage right of jardin vanop het podium gezien rechts. cour en jardin komen oorspronkelijk van het theater in Versailles. nederlanders kennen die termen meestal niet maar hier in vlaanderen zijn er maar weinigen die de engelse benamingen gebruiken in theater. in de muziekwereld dan weer wel. ik werk in beide en gebruik ze dan ook door elkaar.

bert k
20 april 2007, 09:46
Leuk, ik kende de Franse woorden wel, maar ik vroeg me al af waar ze vandaan kwamen. Ze worden idd nooit in Nederland gebruikt.

Mocht ik ze ooit in België horen, dan gaat het zeker fout, want toneelspelers (en muzikanten) kunnen toch nauwelijks links en rechts van elkaar onderscheiden. Misschien moet die tuindeur maar open blijven staan.:)

Hellsbellsnl
20 april 2007, 14:24
Er wordt ook wel gesproken over "front of house"
Dit houd in dat ik voor het podium sta.
Front of house left = dus voor de kijker in de zaal: linker kant podium.

Ik werk al jaren mee bij een festival en daar wordt deze term veel gebruikt.
Dit is reuze makkelijk als je tussen 15000 mensen wordt opgeroepen door een portofoon dat je naar iemand toe moet komen.

idd: "ik sta links bij het podium" kan verwarrend zijn als je met je rug naar het podium staat.
http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/frontofhouse.jpg

enne links is nog steeds waar de duim rechts zit :dance:

Chris Winsemius
20 april 2007, 17:36
Qua -age vind ik zelf ohmmage en wattage wel mooi klinken :)

jacky
20 april 2007, 18:04
Aan ohmage hoor ik meestal weinig aan wattage tja dat kan ik beter horen mits er een weergever met de juiste impedantie aan hangt en een signaalgever wordt gebruikt waarvan de gebruiker weet hoe een en ander werkt (signaalgever is in dit geval gitarist).

Verder pleit ik voor de juiste benamingen

matto
22 april 2007, 09:31
Is stage left niet meer iets van,heeft het podium verlaten? zoals Elvis has left the building?:seriousf:

Speeddemon
22 april 2007, 13:07
Mooi niet. Het is oorspronkelijk een theaterterm. Hij wordt gezien vanuit de regisseur, dus vanuit de zaal. Toneelspelers hebben niks te willen.
Dus Birt en ik hebben als muzikant gelijk, en jij qua theater? :satisfie:

birt
23 april 2007, 12:05
Dus Birt en ik hebben als muzikant gelijk, en jij qua theater? :satisfie:

nee hoor, als het vanuit de zaal gezien zou zijn is het voor veel acteurs en muzikanten te ingewikkeld :p

Speeddemon
24 april 2007, 09:37
nee hoor, als het vanuit de zaal gezien zou zijn is het voor veel acteurs en muzikanten te ingewikkeld :p

Ik zei toch ook dat Stage Left vanaf 't PODIUM wordt gezien?!

bert k
24 april 2007, 09:46
Ik ken muzikanten die links en rechts op hun knokkels hebben getatoueerd, anders komen ze er niet uit...:D

Hellsbellsnl
24 april 2007, 10:04
Wat een gedoe over links en rechts.
Volgens mij is dit het topic "de werkbank" en gaat het hier hooguit over links en rechtshandige gitaren en de bouw hiervan.
En anders vraag het aan alex lifeson van RUSH die hebben een plaat die heet "exit stage left" hij kan het vast uitleggen
dacht ik...............:)

birt
24 april 2007, 23:43
Ik zei toch ook dat Stage Left vanaf 't PODIUM wordt gezien?!
ik bedoelde dan ook dat wij gelijk hebben voor zowel muziek als theater :p

Speeddemon
25 april 2007, 00:04
ik bedoelde dan ook dat wij gelijk hebben voor zowel muziek als theater :p
Nog beter! :cooler:

"Nice, Birt-A!"
http://www.legendarytv.com/the_a-team/images/George_Peppard_hannibal_2.jpg

Negative K3 fan
25 april 2007, 00:05
Wat een gedoe over links en rechts.
Volgens mij is dit het topic "de werkbank" en gaat het hier hooguit over links en rechtshandige gitaren en de bouw hiervan.

nee daarvoor moet je in de afdeling gitaren zijn, bv. bij acoustische gitaren, electrische gitaren of zelfbouw. De werkbank is meer gericht op electronica enzo.