PDA

View Full Version : brainstorm - potmeters (stacked)



jimihattricks
19 april 2007, 10:50
hey luitjes, ik heb laatst deze strat van een humbucker voorzien (TV Jones):

http://img442.imageshack.us/img442/3168/photo0128wg0.jpg

en nu zit ik met het volgende probleem:

ik zou voor de humbucker graag een 500K (lin) tone en 500K (log) volume pot willen gebruiken;
voor de single-coils zou ik echter liever een 250K (lin) tone en 250K (log) volume pot willen hanteren..

Hoe ga ik dit fixen?

Ik had een oplossing in gedachten waarbij ik een stacked (zoiets dus: http://www.tonefactory.nl/shop2/images/CP500.jpg) 500K potmeter (tone en volume in 1) gebruik voor de humbucker en dan nog gewoon een 250K volume en 250K tonepot voor de single-coils..

nu mijn probleem > ik vind nergens een stacked potmeter met:
- onder een log meter en;
- boven een lin meter (of vice versa)
het is altijd 2xlog of 2xlineair...

---

een andere optie zou zijn om een 250K tonepot voor de single-coils te installeren, een 500K tonepot voor de humbucker, en een 500K master volume
=> werkt een 500K-volumepot een beetje met single-coils (ik meen me te herinneren dat t wat schel wordt dan)..

---

andere suggesties (capacitor(s)..?) zijn meer dan welkom!

alweer bedankt alvast

no 1 hops
19 april 2007, 11:36
zover ik het heb begrepen kun je voor meer werking van een tone pot beter een 250Kohm gebruiken.
maar jouw oplossing zit denk ik in een no load stack waarmee je dan door een weerstand aan elke pot zijn eigen waarde geeft.
log /lin zal denk ik moeilijk worden.
(gebruik zelf trouwens altijd log)

blimb
19 april 2007, 17:11
zou je dan niet twee 250 k staggerde pots kunnen gebruiken .. en de een doet volume van single en hum en de andere de toon .. en dan met een weerstandje t aanpassen waar nodig van 250 naar 500 k

AvU
19 april 2007, 18:16
je zou toch ook gewoon een 500k log potmeter kunnen gebruiken voor de tone. gebruik ik ook, klinkt en doet het goed.

grt. Arjan

Antoon
19 april 2007, 22:12
Als je een beetje handig bent kun je de koolbanen van die CTS pots verwisselen. zo kun je precies de pot maken die je wilt

jimihattricks
19 april 2007, 22:40
ik ga t eerst dan s proberen met een 500K stacked log pot voor tone en volume..

wat nu het probleem is zeg maar, is dat de brughumbucker een beetje doffig klinkt, zal dat anders worden wanneer ik een 500K volume-pot installeer? er zit nu dus al een 500K tone pot voor de humbucker in..

no 1 hops
20 april 2007, 07:46
ik ga t eerst dan s proberen met een 500K stacked log pot voor tone en volume..

wat nu het probleem is zeg maar, is dat de brughumbucker een beetje doffig klinkt, zal dat anders worden wanneer ik een 500K volume-pot installeer? er zit nu dus al een 500K tone pot voor de humbucker in..
als hij dof klinkt dan zou ik er nog een weerstand van 250Kohm voor zetten.
misschien kan dat wel in de signaal draad van de pup zelf.
dan ga je naar 750 Kohm om hem nog wat helderder te maken.
trouwens, heb je die potmeters wel doorgemeten?
straks zijn ze zo slecht dat ze een heel andere waarde geven

jan jansen
20 april 2007, 08:47
als hij dof klinkt dan zou ik er nog een weerstand van 250Kohm voor zetten.
misschien kan dat wel in de signaal draad van de pup zelf.
dan ga je naar 750 Kohm om hem nog wat helderder te maken.
trouwens, heb je die potmeters wel doorgemeten?
straks zijn ze zo slecht dat ze een heel andere waarde geven


Ik snap ergens niet wat een weerstand van invloed heeft op de helderheid van het geluid.Er zou eerder wat gebeuren met de hoeveelheid signaal die er wordt afgegeven.Minder signaal sterkte is voor het gehoor minder helderheid...

Ikzelf zou experimenteren met een condensator om hoog te krijgen.

In een ver grijs verleden heb ik wel wat met laagfrequent schakelingen voor hoogfrequent gedaan

JJ