PDA

View Full Version : opnemen met Cubase LE



Luctor
18 april 2007, 21:42
Ik heb onlangs mijn eerste testopnames gemaakt via Cubase LE (bij mijn Zoom multieffect). Hoe krijg ik nu die opnames afgespeelt via bv Media Player. Op de een of andere manier kan het bestand door niet één afspeelmogelijkheid worden gelezen. Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
Ook de mogelijkheid om een zangpartij over de opnames te krijgen is mij niet duidelijk. Heeft iemand goede raad of een supertip. Verwijzing naar een eerdere topic hierover is ook welkom.

glennshred
18 april 2007, 22:48
Hallo luctor,

Ik heb ook cubase le dus kan je misschien wel helpen..

Als je een opname wilt afspelen in eender welke speler

b.v media speler moet je het bestand afmixen..

1. t'eerste wat je moet doen is naar de track gaan waar je muziek
is opgenomen, je plaatst je cursor linksboven de track, er verschijnt
een handje, houd nu de linkermuisknop ingedukt en als je nu naar rechts
beweegt zie je een lijn meebewegen, zet die tot het einde van de track.

2. je klikt nu helemaal linksboven op FILE, waarna je daarna
weer drukt op EXPORT, dan verschijnt er daarna in een ander
vakje mixdown, als je dat gekozen hebt heb je nu de mogelijkheid
om je track (muziekbestand) te saven naar een wave bestand
en dat af te spelen in eender welke speler.
als dat is wat je teminste bedoelt.. :satisfie:

voor de rest verwijs ik je naar de helpfile van cubase
het is wat uitzoeken maar dat komt wel..
grts

Ic3gl0vE
18 april 2007, 22:53
Stap 1 kan makkelijker:

selecteer de blokken die je wilt exporteren (druk bijvoorbeeld op ctrl+a om alles te selecteren). Druk hierna op P op je toetsenbord, je ziet dat de locators nu precies op het begin en eindpunt van je track staan. Vervolgens ga je verder met stap 2 van glennshred.

let wel: het is handig om de locators (dus begin en eind) een paar tellen ruimer t e maken zodat je track minder abrupt begint en stopt

glennshred
18 april 2007, 23:55
Bedankt, erg handig wel die tip van je..

ben zelf nog niet lang met het programma bezig

maar't vordert stillekes :)

Ic3gl0vE
19 april 2007, 00:37
Het is vooral erg handig als je stukken wilt terugluisteren. Je selecteert het stukje dat je als laatst hebt ingespeeld, drukt op p, zet looping aan en je kunt het achter elkaar terugluisteren. Erg fijn :)

Luctor
19 april 2007, 12:52
Super!
Alvast bedankt voor de aanwijzingen. Je moet het even weten dan gaat de rest ws. ook vanzelf. Ik vind de beschrijving die bijgesloten zat erg beknopt. Waar kan ik een betere vinden? Op de website van Cubase?

glennshred
19 april 2007, 17:53
Het is vooral erg handig als je stukken wilt terugluisteren. Je selecteert het stukje dat je als laatst hebt ingespeeld, drukt op p, zet looping aan en je kunt het achter elkaar terugluisteren. Erg fijn :)


Heb ik je al verteld hoe fantastisch je muziek wel niet is

wel dat is dan bij deze gebeurd :)

Ic3gl0vE
22 april 2007, 15:21
Super!
Alvast bedankt voor de aanwijzingen. Je moet het even weten dan gaat de rest ws. ook vanzelf. Ik vind de beschrijving die bijgesloten zat erg beknopt. Waar kan ik een betere vinden? Op de website van Cubase?


Misschien is dit boek van Wizoo (http://www.wizoobooks.com/product_info.php?info=p105_Cubase-SX-SL-Reference---Windows.html) iets voor je. Het telt meer dan 800 pagina's en beschrijft elke functie van cubase sl/sx en daar is le ook weer op gebaseerd.

Ook bestaan er 3 instructie dvd's waarvan vooral de eerste een duidelijke inleiding in het programma geeft. De uitgever daarvan weet ik helaas niet.

@glennshred. Bedankt man :D Je maakt mijn dag helemaal goed!

Luctor
23 april 2007, 12:45
OK, bedankt. Ik hoorde dat er op de website van Steinberg er ook een handleiding te vinden is. Eens kijken wat dat is.