PDA

View Full Version : To tremolo or not to tremolo



biertje
18 april 2007, 22:05
Is een tremolo aan te raden voor een beginnend gitarist en/of zijn die wel goed op gitaren tot 400euro?

Thank you! :lp:

Jyuuga
18 april 2007, 22:11
Ik denk dat ie in het begin nogal moeilijk te gebruiken zijn. Ikzelf gebruik het ook niet omdat ik het in de weg vond zitten in mn spel, en als alternatief kan je ook de snaren benden.

hoofd
18 april 2007, 22:14
Ik zou 't niet aanraden.. Leer als beginner eerst maar spelen, tremolo's komen later wel als je weet wat je wil en wat je kan.

G.G.
18 april 2007, 22:22
Of een dive only type (vintage tegen de body bijvoorbeeld en dan o afstellen dat ie tegen de body rust. Daar heb je echt geen problemen mee.

Gitaro
18 april 2007, 22:35
Jezus christus, kan je het niet in één topic houden? Bovendien is dit al honderd keer duidelijk aan je uitgelegd.

Wat Hoofd zei dus

biertje
18 april 2007, 22:41
Jezus christus, kan je het niet in één topic houden? Bovendien is dit al honderd keer duidelijk aan je uitgelegd.

Wat Hoofd zei dus

Sorry hé :sneaky: :chicken:

Lenweë Míriel
18 april 2007, 23:33
Hoewel een tremolo op je gitaar heel erg leuk is zou ik het niet doen want onder de 400 euro is de kans groot dat de tremolo snel onstemt en dat is gewoon erg onhandig en neemt te veel speel plezier weg.
ik raad het je dus af

Jay75
18 april 2007, 23:55
Zonder tremelo geen gitaar zeg ik altijd ;)

Braindead
19 april 2007, 00:04
Meteen een goede floyd rose nemen! Dat is de vetste tremolo ooit. Of kahler is ook goed.

MAar goed, het hangt natuurlijk af wat je wilt, en let er wel op dat je een goede hebt. Een original floyd rose is goed, Schaller is goed, Gotoh etc.

Gitaro
19 april 2007, 00:33
Meteen een goede floyd rose nemen! Dat is de vetste tremolo ooit. Of kahler is ook goed.

MAar goed, het hangt natuurlijk af wat je wilt, en let er wel op dat je een goede hebt. Een original floyd rose is goed, Schaller is goed, Gotoh etc.

Ja, en koop er ook een Marshall JCM800 + Boss GT-6 bij, en vergeet de Planet Waves kabeltjes niet. Wat heeft het nou voor zin om dit soort verhalen aan beginners te vertellen... dan zie je door de bomen het bos toch niet meer

Pepe
19 april 2007, 01:18
waar is de tijd gebleven dat een beginnend rock'n rollertje gewoon zelf iets wilde uitvinden

to tremelo or not to tremolo, big deal

ik hoor mezelf steeds vaker tegen die jonge gassies zeggen, gewoon doen en nergens wat van aantrekken, zelf uitvinden

waarschijnlijk wordt ik gewoon te oud voor dit forum haha

Tankman
19 april 2007, 01:54
Ga 's gewoon naar een winkel, speel een gitaar dat je zou willen kopen die geen tremolo heeft, en speel er eentje die het meeste op deze lijkt, maar dan met tremolo en zoek het zelf eens uit....Zo moeilijk is het niet...

pieter-jan1
22 april 2007, 22:40
ik ben vorige week gaan zien bij jacky claes in genk. hier hebben ze me een tremelo afgerade als beginner. en naar het schijnt weten die mense waar ze me bezig zijn dus zie ik geen rede in hen niet te gelover-n :gitarist:

LP_CL
22 april 2007, 22:56
Natuurlijk. Waarom zouden beginners niet mogen sukkelen met een tremolo?
Het hoort nu eenmaal bij beginner zijn: eens goed vloeken omdat je gitaar ALWEER ontstemd is.
Want alleen zo leren beginners dat je niet om het even hoe je snaren op je instrument mag spannen, en ze leren na een eindje ook met die tremolo werken...
Ik zeg altijd: uit je eigen gestuntel leer je het meest.

Thundermane
22 april 2007, 22:58
ik zag dat je zei voor 400 euro beginnen met tremolo, als je dan al van plan bent zoveel eraan uit te spelen waarom dan niet meteen alles er op en eraan...
ik zou dus eigenlijk een gitaar nemen die niet zoveel kost

Pepe
22 april 2007, 23:13
ik ben vorige week gaan zien bij jacky claes in genk. hier hebben ze me een tremelo afgerade als beginner. en naar het schijnt weten die mense waar ze me bezig zijn dus zie ik geen rede in hen niet te gelover-n :gitarist:

heel goed, altijd luisteren naar wat de grote meneer zegt.

sjeezzz

LP_CL
22 april 2007, 23:18
heel goed, altijd luisteren naar wat de grote meneer zegt.

sjeezzz
idd, ze proberen je toch altijd aan te smeren waar zijzelf het meeste voordeel uit halen (contractueel voordeel, grotere winstmarge, top seller, ...)

Pepe
22 april 2007, 23:21
ik zag dat je zei voor 400 euro beginnen met tremolo, als je dan al van plan bent zoveel eraan uit te spelen waarom dan niet meteen alles er op en eraan...
ik zou dus eigenlijk een gitaar nemen die niet zoveel kost

Sja, die moest ik een paar keer lezen....
Blijft over de logica. Samen een dodelijker combinatie dan Van Damme en Segal bij mekaar

biertje
23 april 2007, 18:40
Na wat wikken en wegen, ga ik voor geen tremolo denk ik. Ik ga eerst een gitaar kopen zonder en goed leren spelen. Tegen dan is ie versleten en koop ik een nieuwe met misschien wel één. Maar dat zien we dan wel nog :)

Bedankt voor de reacties!

Damius
23 april 2007, 18:43
Ik heb als backup gitaar (m'n eerste) een Ibanez RG270DX. PRIMA beginners gitaar, heeft overigens ook een floyd rose. Tremelo heb je ook bij beginners nummers wel eens nodig. En als je over een x aantal maanden of jaar (hangt van je leersnelheid af) een tremelo nodig hebt en je hebt er geen, dan voel je je als nog zuur.

Gewoon doen dus.

RRRobin
23 april 2007, 18:46
niet doen, neemt veel van je speelplezier weg als je als beginner én moeite hebt met spelen én een half uur doet over je gitaar te stemmen :p Ik ben zelf ook pas na een jaar of 2/3 aan de tremolo gegaan en toen duurde het nog wel ff voordat ik het systeem helemaal doorhad. Speel eerst gitaar zonder trem en leer die vervolgens helemaal 'snappen'. Neem daarna de stap naar de trem als je daar dan nog zin in hebt.

edit: las 1na laatste post niet; goed besluit ;)

biertje
23 april 2007, 18:48
Ik heb als backup gitaar (m'n eerste) een Ibanez RG270DX. PRIMA beginners gitaar, heeft overigens ook een floyd rose. Tremelo heb je ook bij beginners nummers wel eens nodig. En als je over een x aantal maanden of jaar (hangt van je leersnelheid af) een tremelo nodig hebt en je hebt er geen, dan voel je je als nog zuur.

Gewoon doen dus.

Ontstemt die niet te vlug? En tevreden over die Ibanez?

rocker_71
23 april 2007, 18:49
Ik heb de tremolo er ook jaren afgehad. Maar na het zien van Mike Landua afgelopen zaterdag heb ik hem er toch weer opgezet. Je kunt er wel erg coole geluiden mee maken.

Hopelijk trekt mijn Highway Stratje het een beetje.

biertje
23 april 2007, 18:50
niet doen, neemt veel van je speelplezier weg als je als beginner én moeite hebt met spelen én een half uur doet over je gitaar te stemmen :p Ik ben zelf ook pas na een jaar of 2/3 aan de tremolo gegaan en toen duurde het nog wel ff voordat ik het systeem helemaal doorhad. Speel eerst gitaar zonder trem en leer die vervolgens helemaal 'snappen'. Neem daarna de stap naar de trem als je daar dan nog zin in hebt.

edit: las 1na laatste post niet; goed besluit ;)

Dank u, ik dat het beste is om eerst goed te leren spelen en dan te beginnen klooien met die tremolo, als ik die ooit nodig ga hebben :)

Damius
23 april 2007, 19:29
Ontstemt die niet te vlug? En tevreden over die Ibanez?

Jep, zéker aan te raden als beginners gitaar.

Hij ontstemt niet zo heel snel hoor, dat valt reuze mee. Zet er overigens wél dikkere snaren op (.011) als je van plan bent te gaan downtunen. Anders ontstemt ie wel snel met floyd rose. Als hij alsnog snel ontstemt dan kun je gewoon te bovenkant dichtklemmen en de finetuners gebruiken, dan heb je het sowieso niet. Verder is hij ook perfect omdat het van zowel een gibson en een strat sound weg heeft. Wat de overgang vermakkelijkt voor beide gitaren als je later overstapt!

biertje
23 april 2007, 20:28
Misschien nog een domme vraag: als ik nu een gitaar koop met een tremolo, is die gemakkelijk te verwijderen en later er weer op te zetten? Of is dat niet aan te raden?

Merci

Damius
23 april 2007, 20:33
Misschien nog een domme vraag: als ik nu een gitaar koop met een tremolo, is die gemakkelijk te verwijderen en later er weer op te zetten? Of is dat niet aan te raden?

Merci

Niet doen joh. Allemaal waste of cash ;). Ik zou er gewoon één met tremelo kopen, floyd rose vind ik alsnog erg goed. Mijn Ibanez kunnen toch de truukjes die gewoonweg niet met m'n Gibson kunnen, en ik zou balen als ik geen gitaar had met tremelo en/of floyd rose.

OJJVZ
23 april 2007, 21:34
Misschien nog een domme vraag: als ik nu een gitaar koop met een tremolo, is die gemakkelijk te verwijderen en later er weer op te zetten? Of is dat niet aan te raden?

Merci

als je bijv de (eerder genoemde) ibanez GRG270 ofzo hebt kan je er een stukje hout tussen doen, zodat ie helemaal vast zit
en je kan t pookje dr uit draaien
maar de tremolo er afhalen kan ook en vervangen door vaste brug, maar lijkt me aardig wat gedoe, want de trem. zit vaak dieper, groot gat voor in de body gefreest, beste optie is dus dun plankje hout tussen.

of gewoon geen tremolo nemen, ik heb nog nooit nodig gehad, behalve 1 nummer mss :P moet k de vastgehouden toon 2 frets laten zakken, maar dat was ook enige.

biertje
23 april 2007, 23:25
als je bijv de (eerder genoemde) ibanez GRG270 ofzo hebt kan je er een stukje hout tussen doen, zodat ie helemaal vast zit
en je kan t pookje dr uit draaien
maar de tremolo er afhalen kan ook en vervangen door vaste brug, maar lijkt me aardig wat gedoe, want de trem. zit vaak dieper, groot gat voor in de body gefreest, beste optie is dus dun plankje hout tussen.

of gewoon geen tremolo nemen, ik heb nog nooit nodig gehad, behalve 1 nummer mss :P moet k de vastgehouden toon 2 frets laten zakken, maar dat was ook enige.

Als je het vastzet met een blokje hout, dan is het toch mogelijk als je die weghaalt om de tremolo terug te gebruiken? Ik ben weer lastig :chicken:
Dank U

Damius
23 april 2007, 23:50
Als je het vastzet met een blokje hout, dan is het toch mogelijk als je die weghaalt om de tremolo terug te gebruiken? Ik ben weer lastig :chicken:
Dank U

Waarom zou je een blokje hout er tussen willen zetten? Wat vind jij nou het grootste nadeel aan een tremelo?

biertje
23 april 2007, 23:54
Waarom zou je een blokje hout er tussen willen zetten? Wat vind jij nou het grootste nadeel aan een tremelo?

Gewoon eerst leren spelen zonder, maar dan is er wel één aanwezig op m'n gitaar en als ik alles (ongeveer) onder de knie heb, weer los maken en dan met de tremolo leren spelen en zo.. :) Mijn vraag is, als je die vast zet, is het dan mogelijk om die weer te lossen na verloop van tijd?? Merci

Damius
24 april 2007, 00:08
Gewoon eerst leren spelen zonder, maar dan is er wel één aanwezig op m'n gitaar en als ik alles (ongeveer) onder de knie heb, weer los maken en dan met de tremolo leren spelen en zo.. :) Mijn vraag is, als je die vast zet, is het dan mogelijk om die weer te lossen na verloop van tijd?? Merci

Je bedoelt de tremelo stang zelf? Ja tuurlijk, die kun je er gewoon afdraaien! Daarom snap ik je punt ook niet echt, alleen de bridge is anders, verder heeft dit ook echt geen nadelen.

smandert
24 april 2007, 09:30
Biertje,

je kan dat blokkie hout er dan gewoon uit trekken.
Maar je moet er niet zo'n punt van maken. Zolang je een tremelo niet gebruikt, heb je ook niet zo'n last van ontstemmen.

Ik heb een Floyd Rose op mijn Strat en eerlijk gezegd gebruik ik die niet. Ik ben gewoon niet zo'n tremelo-speler. Maar als je nu al weet dat je bepaalde metalsolo's wilt leren spelen, dan ontkom je niet aan het gebruik van een tremelo, dat valt met benden niet meer op te vangen.

Koop dan gewoon een gitaar met tremelo en gebruik m niet zolang je dat nog niet kan. Draai m er desnoods even af.

biertje
24 april 2007, 09:50
Biertje,

je kan dat blokkie hout er dan gewoon uit trekken.
Maar je moet er niet zo'n punt van maken. Zolang je een tremelo niet gebruikt, heb je ook niet zo'n last van ontstemmen.

Ik heb een Floyd Rose op mijn Strat en eerlijk gezegd gebruik ik die niet. Ik ben gewoon niet zo'n tremelo-speler. Maar als je nu al weet dat je bepaalde metalsolo's wilt leren spelen, dan ontkom je niet aan het gebruik van een tremelo, dat valt met benden niet meer op te vangen.

Koop dan gewoon een gitaar met tremelo en gebruik m niet zolang je dat nog niet kan. Draai m er desnoods even af.

Ok, dank u voor het duidelijk antwoord en denk dat ik het zo zal doen :) Dank u zeer :rockon:

RRRobin
24 april 2007, 19:30
oowja, het ligt er natuurlijk ook nog aan of je echt een zwevende trem wilt of een single-locking (verbeter me als ik het fout heb aub ;)) trem. Ik ging er vanuit dat je een zwevende wilt en dan gaat het verhaal van niet ontstemmen als je 'm niet gebruikt niet op. Dan is stemmen al een aardig karwei in het begin.

biertje
24 april 2007, 22:28
oowja, het ligt er natuurlijk ook nog aan of je echt een zwevende trem wilt of een single-locking (verbeter me als ik het fout heb aub ;)) trem. Ik ging er vanuit dat je een zwevende wilt en dan gaat het verhaal van niet ontstemmen als je 'm niet gebruikt niet op. Dan is stemmen al een aardig karwei in het begin.

Als ik het goed begrijp, dan heb je met een zwevende tremolo toch kans op ontstemmen ook al gebruik je deze niet en/of vast zit met een blokje hout?? :???:

RRRobin
24 april 2007, 22:38
Als ik het goed begrijp, dan heb je met een zwevende tremolo toch kans op ontstemmen ook al gebruik je deze niet en/of vast zit met een blokje hout?? :???:

errr nee. Alleen heb je nog een 2e blok hout nodig bij een zwevende trem. Ook gaat het stemmen lastiger omdat je te maken hebt met de balans tussen de trekkracht van de snaren en de trekkracht van de veren. d.w.z. als je een snaar omhoog stemt zal de brug uit positie raken (naar voren leunen) waardoor andere snaren weer losser gespannend en dus lager gestemd raken. Het stemmen wordt hierdoor een wat langer proces, zeker als je het systeem nog niet helemaal doorhebt en/of de gitaar niet goed afgesteld is. Maar als je een nieuwe gitaar koopt mag je er wel vanuit gaan dat ze die afstellen op de door jou gekozen snaardikte trouwens. Mits je het lief vraagt ;)

hoop dat het een beetje te volgen is.

biertje
24 april 2007, 22:42
errr nee. Alleen heb je nog een 2e blok hout nodig bij een zwevende trem. Ook gaat het stemmen lastiger omdat je te maken hebt met de balans tussen de trekkracht van de snaren en de trekkracht van de veren. d.w.z. als je een snaar omhoog stemt zal de brug uit positie raken (naar voren leunen) waardoor andere snaren weer losser gespannend en dus lager gestemd raken. Het stemmen wordt hierdoor een wat langer proces, zeker als je het systeem nog niet helemaal doorhebt en/of de gitaar niet goed afgesteld is. Maar als je een nieuwe gitaar koopt mag je er wel vanuit gaan dat ze die afstellen op de door jou gekozen snaardikte trouwens. Mits je het lief vraagt ;)

hoop dat het een beetje te volgen is.

Ja ongeveer :satisfie: Een stom voorbeeld, heeft een ibanez rg-370 zo'n zwevende tremolo of een vaste? :chicken: Op z'n fishe is dat niet echt duidelijk. Dank u

smandert
25 april 2007, 09:43
Ik meen, aan de wat onduidelijke plaatjes te zien, dat er een Floyd Rose op zit. Een zwevende dus.

Het verhaal van RRRobin is juist. Maar als ze m in de winkel goed afstellen, heb je niet zo'n last van ontstemmen. Totdat je je snaren gaat vervangen natuurlijk. Dat is een geduldig werkje met een FR trem.

Maar ook hier geldt: als je zeker weet dat je met een tremelo wilt gaan spelen, kies dan voor een zwevende. Die heeft imho veel meer mogelijkheden.

biertje
25 april 2007, 10:19
Maar ook hier geldt: als je zeker weet dat je met een tremelo wilt gaan spelen, kies dan voor een zwevende. Die heeft imho veel meer mogelijkheden.

Dat weet ik dus niet zeker, maar ik zal wel nog zien. Eerst nog wat rondneuzen :)