PDA

View Full Version : James Taylor verplichte kost?



shidan
18 april 2007, 19:04
Na uiteindelijk 2 jaar lang intensief James Taylor bestudeerd en gestudeerd te hebben (zang en gitaarspel).
Kunnen mede- forum leden zich uitspreken over het effect van deze man op hun spel, verkregen injectie's van inspiratie, muzikale inzichten, waardering of antipathie etc. etc.


Uitgangspunt is dat zijn input bovengemiddeld en uiterst waardevol is.

:blast:

P.S. Exemplarische eenvoud en absoluut raffinement op bijvoorbeeld YouTube fragment: "the water is wide" (wel opname nemen die in zijn eigen schuurtje is opgenomen en door AOL is uitgezonden)(orig.keltisch deuntje carrickfergus door honderden geinterpreteerd. Amerikaanse democraten en gospel mensen gaan heel erg hard op dit deuntje ? James trekt dit compleet open. Geen einde geen begin en 'schrikt' nog steeds van een penentrerende camera )

Picker
18 april 2007, 19:22
JT is one of the best. Grote inspiratie ook van bijvoorbeeld Tommy Emmanuel. Ik heb al JT's CD's vanaf dat ik 12 was (hééé'l lang geleden).

Harald
18 april 2007, 19:39
Damn, dan was je er wel heel vroeg bij met die cd's! :D Op dezelfde manier als Paul Simon een meer dan uitstekende gitarist, zonder daarvoor snel te hoeven spelen! Iemand die eerst muzikant, en dan pas gitarist is.

shidan
18 april 2007, 20:14
Ik heb hem gelukkig met 38 ontdekt. Ik moest me in eerste instantie heen zetten over die wat zoete 'vrouwelijke' fragiele benadering. Daarnaast kreeg ik als package deal ook nog Joni en in mindere mate CSN mee. Genoeg listening enjoyment voor 2 jaar zeer intensieve studie en zeer waardevolle processen.

Csn was in een half jaar te behappen en te genieten. Die andere twee werken toch veel langer door en zijn voorlopig nog niet uitgewerkt.

Mag ik nog vragen naar ervaren ' interressante muzikale momenten' van James door Picker.
Ter opening van een topic die in principe absoluut is maar ter lering ende ter vermaak en interesse opwekkend aan diegenen die onbekend zijn met deze 'man'.

Secundair topic

Het gebruikte instrument van mijnheer Taylor dit is natuurlijk een erg goed vervoermiddel.
Maar 25.000 dollar voor een Olson (folk-model ceder op pally) dank zij diezelfde mijnheer Taylor en daardoor een zeldzaam rijk zijnd Luthier.

Forumleden.

Waar komen wij binnen de reguliere markt een soortgelijk vervoermiddel tegen die ook Jan Marijnissen zou kunnen aanschaffen.

Picker jij bent aardig bekent met in dit geval wederom die naam Taylor
maar dan nu Bewust Ongeschonken Bob. Heb jij wel eens een Taylor bespeeld die James mogelijk wel zou gevallen? :chicken:

Picker
18 april 2007, 20:19
James Taylor heeft vele jaren op Taylors gespeeld. Nog steeds wel, ofschoon hij tegenwoordig bijna alleen nog maar zijn Olsons beroert. Mijn eigen Taylor (de W12e) kon hem overigens ook zeer bekoren (ja, ja, ik heb zo mijn connecties!).

Overigens zijn James en Bob ook op dezelfde dag jarig!

shidan
18 april 2007, 20:23
Oke, dat is de hardware maar dan nu de software. :)

Picker
18 april 2007, 20:25
Jan Marijnissen kan zich elke maand een Olson veroorloven, de huichelaar.

shidan
18 april 2007, 20:45
Oke, omdat ik vandaag toch in een goede bui ben en koffie heb gedronken (moet je nooit doen trouwens!) voor Jan Marijnissen dan toch de gouden tip.

Men gaat op zoek naar een goede Yairi Folk (YF 20-B bijv of soortgelijk(ceder pally, of ceder pecan ceder-bubinga) hoef je nooit meer te LLLLLLLLLen dat het aan je gitaar ligt.
Het probleem alleen is ze zijn er niet. In Duitsland meer kans of bij de europese Importeur in Denemarken (Waarachtig Dagelijks Dronken Boer) Ongelooflijk dat K. Yairi daar zijn belangen heeft neergelegt. Maar intimi weten dat echte Japanners nooit hun eiland afkomen. :chicken:

Liefhebber
18 april 2007, 21:41
Oke, omdat ik vandaag toch in een goede bui ben en koffie heb gedronken (moet je nooit doen trouwens!) voor Jan Marijnissen dan toch de gouden tip.

Men gaat op zoek naar een goede Yairi Folk (YF 20-B bijv of soortgelijk(ceder pally, of ceder pecan ceder-bubinga) hoef je nooit meer te LLLLLLLLLen dat het aan je gitaar ligt.
Het probleem alleen is ze zijn er niet. In Duitsland meer kans of bij de europese Importeur in Denemarken (Waarachtig Dagelijks Dronken Boer) Ongelooflijk dat K. Yairi daar zijn belangen heeft neergelegt. Maar intimi weten dat echte Japanners nooit hun eiland afkomen. :chicken:
Heeh Shidan!

Prachtige gitaren die Yairi's, althans van dit broertje!
Iets heel anders dan die fabrieksgitaartjes van allerlei pickertjes die hun prulletjes op dit forum showen! Hahaha!...

shidan
18 april 2007, 22:03
Leuk liefhebber. Maar James zou dit toch iets anders formuleren. Zoiets als : 'Everything in his own right'. Vind ik menselijk gezien ongeveer wel de hoogste vorm. :hippie:

Flipkoos
18 april 2007, 23:29
Goh Shidan,

Ik krijg al meer het vermoeden dat ik je kortgelden zo'n anderhalf uur aan de telefoon heb gehad over mijn parlour-ovation.
Alleen was je toen toch beter te volgen.
Yairi...James Taylor...geen Ovation-fan...
Het lijkt te kloppen.

shidan
19 april 2007, 00:05
Flipkoos, doesn't ring a bell. Je bedoelt dat wij elkaar al ontmoet hebben. :chicken:

P.S. Ik ben een groot (nou groot) Ovation fan. Ik heb zelfs drie van die helicopter bladen.

P.S. Trouwens ovations als pagaai in een grumman canadees gebruiken is echt pre-war 1+1=3.7

Flipkoos
19 april 2007, 00:14
Nou, dan heb ik met iemand gesproken (die mij belde n.a.v. mijn Ovation Collectors edition '97) die enigzins dezelfde interesses had dan jij...
Hij had net een Yairi gekocht waar hij zeer over te spreken was, had J.T. zeer hoog in het vaandel en was niet zo'n fan van Ovation. Ik meende dat ik jou dat in de ander topic ook had horen zeggen...maar ik moet bekennen...dat is niet zo'n heel duidelijk topic (voor een domme muziekdocent...) en wellicht gebruikte je die uitspraak louter om reacties uit te lokken.
I must have verward you met iemand anders....

Nevermind

Yamhammer_71
19 april 2007, 20:00
James Taylor noem ik geen verplichte kost.

Ik heb me door andere gitaristen laten inspireren en dat zijn er HEEL veel.
Paar keer naar James Taylor geluisterd, maar ik hou niet van zijn akoestische geluid (te droog). Het moet 'nat' zijn, zoals Tommy Emmanuel.
Verder vind ik James Taylor meer een zang-gericht dan gitaar-gericht. Het is geen persoon die me heeft doen boeien door prachtige gitaar fingerstyle stukken. Dat kunnen andere bekende artiesten beter.

Blend
19 april 2007, 20:08
Jars of Clay is voor mij hele inspirerende muziek! Veel akoustisch werk enzo, prachtig!

Rinze
19 april 2007, 21:41
Who the fuck is JT?

Picker
19 april 2007, 22:20
Who the fuck is JT?Schaam jij je niet? Terug naar school jij!

http://www.youtube.com/watch?v=QNjLUPqckWY

Rinze
19 april 2007, 23:14
Ah,ok. Krijg er geen stijve van maar goed. Wat mij betreft is dit geen verplichte kost.

Flipkoos
19 april 2007, 23:57
Jars of Clay is voor mij hele inspirerende muziek! Veel akoustisch werk enzo, prachtig!

Flood is een lekker nummer

Picker
20 april 2007, 12:09
Ah,ok. Krijg er geen stijve van maar goed. Wat mij betreft is dit geen verplichte kost.Vergeet niet dat die clip meer dan 30 jaar oud is hè? Ik denk dat je zonder meer kan stellen dat JT één van de invloedrijkste songwriters is van de 20e eeuw, in één lijn met Lennon, McCartney etc. En ook als het op gitaar aankomt heeft hij hele generaties grootgebracht (o.a. Tommy Emmanuel). Ook wat dat betreft dus toch haast wel 'verplichte kost' als je serieus bent over wat je doet met je acoustische gitaar.

Kim Wilson
20 april 2007, 12:14
IMO is niks verplichte kost. Als het je niet interesseert, is dat toch prima? Muziek moet leuk zijn. En daarbij gaat het erom wat de speler wil bereiken. Er zijn ook zat mensen die vinden dat ik als bluesgitarist veel SRV en Jimi Hendrix moet luisteren. Gelukkig maak ik zelf uit waar ik graag naar luister, en wat voor mij een must is om naar te luisteren. Ik denk niet dat een ander dat voor je moet bepalen. Adviseren is wat anders.

Rinze
20 april 2007, 12:16
Vergeet niet dat die clip meer dan 30 jaar oud is hè? Ik denk dat je zonder meer kan stellen dat JT één van de invloedrijkste songwriters is van de 20e eeuw, in één lijn met Lennon, McCartney etc. En ook als het op gitaar aankomt heeft hij hele generaties grootgebracht (o.a. Tommy Emmanuel). Ook wat dat betreft dus toch haast wel 'verplichte kost' als je serieus bent over wat je doet met je acoustische gitaar.

Ik heb het ook niet op Lennon en McCartney... ben allergisch voor de Beatles. Brr.

Picker
20 april 2007, 18:12
James Taylor noem ik geen verplichte kost.

Ik heb me door andere gitaristen laten inspireren en dat zijn er HEEL veel.
Paar keer naar James Taylor geluisterd, maar ik hou niet van zijn akoestische geluid (te droog). Het moet 'nat' zijn, zoals Tommy Emmanuel.
Verder vind ik James Taylor meer een zang-gericht dan gitaar-gericht. Het is geen persoon die me heeft doen boeien door prachtige gitaar fingerstyle stukken. Dat kunnen andere bekende artiesten beter.Nou, dan moet je toch eens met Tommy gaan praten over James Taylor! Want wat jij zo goed vind aan Tommy, heeft hij van James Taylor's muziek geleerd! Gitaarmuziek is natuurlijk meer dan 'nat' versus 'droog'. Goed luisteren is de kunst, en dan zelf verder gaan...

Wist je bijvoorbeeld dat The Man With The Green Thumb direct afgeleid (Tommy zegt: gepikt) is van James Taylor's Copperline? En zo zijn er nog veel meer JT nummers die direct ten grondslag liggen aan Tommy's repertoire. Als je net zo wilt leren spelen als Tommy (of anderen) moet je verder kijken dan die gitaristen alleen, anders kom je nooit verder dan 'naspelen'.

Picker
20 april 2007, 18:18
IMO is niks verplichte kost. Als het je niet interesseert, is dat toch prima? Muziek moet leuk zijn. En daarbij gaat het erom wat de speler wil bereiken. Er zijn ook zat mensen die vinden dat ik als bluesgitarist veel SRV en Jimi Hendrix moet luisteren. Gelukkig maak ik zelf uit waar ik graag naar luister, en wat voor mij een must is om naar te luisteren. Ik denk niet dat een ander dat voor je moet bepalen. Adviseren is wat anders.Mijn ervaring is dat je nooit iets bij voorbaat af moet wijzen. Ook "leuk" betekent wel eens dat je eerste even door moet bijten voordat je het leuke in gaat zien. En dat je soms veel luisteren moet voor je zeker weet dat je het echt niets vindt.

Maar "verplichte kost" in de context van deze discussie is inderdaad niet echt "verplicht" nee, daar heb je gelijk in. Maar luisteren naar diegenen die historie hebben gemaakt in de muziek kan echter nooit kwaad voor je algemene muzikale ontwikkeling.

shidan
20 april 2007, 21:35
In de latere versie van:You can close your eyes (intro dvd at the beacon)

Hij brengt hier 30 jaar later een aangepaste en meer geraffineerde variant.

Natuurlijk van uit D (Los van capo op 2 of 3) een regular consonante I , IV ,V trap (D , G , A ). Het gaat om de bepaling van de V trap consonant dissonant effect.
Vroeger speelde hij hier gewoon naar een consonant A groot.

In de de nieuw versie speelt hij naar een None dissonant (DenG snaar vakje 2) aanhoudend en nou hoorde ik laatst weer dat leuke taylor patroontje en variatie. Dat hij in principe een consonant A groot speelt maar dan de de grote truc.
(GenB snaar G 2e vakje en dan de b snaar los vanuit dissonant (zo lang mogelijk rekken als je kunt een hamer on Cis naar consonant.


Als ik nu deze twee variatie's om de beurt speel en tegelijk zing.Bij het woord Down (well the sun is surely sinking...) raak ik lange tijd de E in de melodie.
Hier ontstaat letterlijk diffusie en begin ik hard te twijfelen of hij hier de versie met de None gebruikt oftewel in dissonant blijft hangen. Of toch de tap on truc (open b naar cis) dissonant naar consonant wringing.

Ik neig er toch naar dat hij het woord Down gebruikt als dissonant in dit werk.

Zijn er andere interpretatie's van forum leden.

shidan
20 april 2007, 22:11
Wat is de aantrekking van Copperline (ook voor tommy schijnbaar ik ken zijn versie trouwens niet).

Opening in consonante I naar IV (D met G in de bas). Daarna de continue tred. Fifty / Fifty D consonant / Bm dissonant.


Dit trucje wordt wel vaker toegepast in de muziek. Heeft iemand een idee waarom deze Taylor variant wel letterlijk en figuurlijk indaalt? :hippie:


Heeft het misschien te maken met wederom zo'n typisch taylor patroontje op de onderste E snaar. Vanuit eigenlijk consonant D akkoord tap on hoge E los naar Fis net op de drempel als inluiding van de dissonant B minor waarin we die hoge Fis dus duidelijk niet gebruiken en links laten liggen. Hier onstaat dan schijnbaar die typische eeuwige energie. Zou dit ook de oplossing kunnen zijn voor het energievraagstuk. Gevoelsmatig geloof ik dit
zelfs. :hippie:

vervolg: Nu ik er expliciet over nadenk wordt dit effect ook omgekeerd toegepast Bij de dissonant B Minor net een fractie hiervoor krijg je op je a snaar als bas een A naar B tap on.

Visualisatie: Als ik dit weer verder doorvoer. Nu inplaats van de maat te tikken draai ik met mijn wijsvingers ronde cirkeltjes (tempo is ongeveer doorsnede van 20 cm) en we hebben het over energie dus maak ik hier in massa maar een vliegwiel van.
Nu komt dus in de consonant D korte tik (een)inluiding dissonant(tik)vervolg in conssonant (ke) komt dus de werkslag bij anderhalf en vice versa de andere werkslag bij bij drie en een half (We praten hier met name over ritme )(ter visualitatie kun je 4 cirkels tekenen met in de tweede en vierde de 12 en 6 uur takten) alleen . Deze werkslagen worden gevoed uit consonant dissonant afwisseling met een voorslag Je kan dus ook stellen + en - , goed en kwaad, donker en licht etc. etc. geballanceerde en evenwichtige fifty/fifty verdeling met een voorslag van wat komen gaat.
Dit werkt dus in het geval van een machine en in het geval van licht en donker (in cyclus van 4 dagen?) werkt ook niet . In geval van goed en kwaad (mensenwerk dus kan de regelinterval niet constant worden genoemd. Die valt dus ook af.)


Nee we horen in dit nummer 'Copperline' van James Taylor een verbrandingsmotor waar waarschijnlijk toch brandstof in moet (Maar dit kan dus tevens een biologische verbrandingsmotor zijn (het menselijk lichaam). Moet even uitzoeken welke mechanissche apparaten vroeger werkzaam waren in de copperline opstelling (omstreeks de tweede wereldoorlog dit is tekstuele verwijzing uit de song) War in French (waarschijnlijk toch de Ie wereldoorlog bedenk ik me nu) .

Vier alternatieven voor cadans voortbrenging:
- Verbrandingsmotor ( 1 pitter 4 takt) Per 4 slagen een arbeidsslag

- Mijn locomotiefje (boem sje-ke, boem sje-ke, boem sje-ke. Psssshhhhh.)

- Pikhouwelen inslag in een soort 'chaingang song'.

- Mijn ezel met een los hoefijzer.


Verdere doorkoppeling. Het is wel weer toevallig dat de W.O.II weer wordt aangehaald. Maar hoe we deze op mijn energie blauwdruk kunnen leggen? Is L. de Jong al dood?

dePerik
20 april 2007, 23:18
Hier onstaat dan schijnbaar die typische eeuwige energie. Zou dit ook de oplossing kunnen zijn voor het energievraagstuk. Gevoelsmatig geloof ik dit
zelfs. :hippie:

Hold your horses nou weer shidan, straks ligt ook dít topic stil :sssh:

shidan
20 april 2007, 23:36
Ik mag toch hopen dat in het VRIJE westen en helemaal in Nederland waar 'alles' kan. De zoektocht naar kennis, inzicht en verdieping(op Popperiaanse leest)gestimuleerd wordt.
Anders begin ik me toch werkelijk zorgen te maken. :)

Flipkoos
21 april 2007, 02:13
Misschien zit gewoon niet iedereen op dezelfde golflengte.

peter_heijnen
21 april 2007, 09:00
Hey shidan, ik heb mijn conservatorium "consonant" afgemaakt en ik heb "you can close your eyes" ruim 150 keer in een vol theater gespeeld, maar van jouw verhaal kan ik werkelijk helemaal geen chocola maken. Kun je niet eens gewoon opschrijven wat je bedoelt, dan kunnen wij hier in het vrije westen je ook volgen.

Btw, het energie vraagstuk bestaat niet.

Rinze
21 april 2007, 09:25
Ik mag toch hopen dat in het VRIJE westen en helemaal in Nederland waar 'alles' kan. De zoektocht naar kennis, inzicht en verdieping(op Popperiaanse leest)gestimuleerd wordt.
Anders begin ik me toch werkelijk zorgen te maken. :)

Natuurlijk mag dat, maar je maakt wel meer kans op een zinnige discussie wanneer je doorzichtiger taal gebruikt. Je kunt ook laten zien dat je slim bent en toch goed leesbaar schrijven. De helft van je zinnen klopt qua taalgebruik niet en daardoor verdwijnt de inhoud achter behoorlijke rookwolken :hippie: . Ik neem tenminste aan dat je graag begrepen wilt worden?









Vaderlijke toon: "Je blowt toch niet teveel he, jongen?" :satisfie:

shidan
21 april 2007, 10:57
Jongens dat ik geen Neerlandici ben is mij helemaal duidelijk. Zeker als ik inhoudelijk in ratio en emotie gedachten sta te ordenen.
Het gaat dan puur om inhoud en de vorm schaaf ik later nog een beetje bij om er in ieder geval wat coherents van te maken.

Dit is nou precies waarin zo'n Forum zinvol kan zijn. Waar de grenzen van een ander stoppen kan een ander forum-lid die denkt in het aangrenzende gebied te staan ' het stokje overnemen'. Volgens mij is dat de waarachtige communicatie.

Daarnaast gaat het ook om ieders unieke perceptie.

Peter Heijnen jij hebt het stuk 150 keer doorgeblazen dan kun je inhoudelijk vast jouw ideeen, ervaringen en analyses er naast of er overheen leggen die jou zijn opgevallen in het stuk.
Rinze kan natuurlijk het zelfde doen en tevens vragen wat bedoel je daar in hemelsnaam mee.

Wat het belangrijkste is dat :IEDER GEEFT GEEFT GEEFT WAT HIJ IN HUIS HEEFT! :hippie:



P.S. Nou graag terug naar de inhoud van het topic. Ik ben erg nieuwsgierig wat de ervaringen van de andere zijn.

P.S. Praktisch gegeven, anders hoef ik ook niet te communiceren.
Ik kan en wil de kar niet alleen trekken .

peter_heijnen
21 april 2007, 11:08
Shidan, je hoeft geen neerlandicus te zijn om wel de beleefdheid te hebben iemands naam correct te schrijven. Verder kan ik mijn ervaringen niet met de jouwe vergelijken daar ik jouw beschrijvingen zoals al eerder gezegd niet begrijp. Daarbij is eerder al geprobeerd je duidelijk te maken dat waarschijnlijk niemand in de kar wenst te zitten die jij wel dan niet trekt zolang jij wenst te communiceren op een manier die buiten jouw eigen wereld niet begrepen wordt.

Yamhammer_71
21 april 2007, 11:21
Wat het belangrijkste is dat :IEDER GEEFT GEEFT GEEFT WAT HIJ IN HUIS HEEFT! :hippie:



P.S. Nou graag terug naar de inhoud van het topic. Ik ben erg nieuwsgierig wat de ervaringen van de andere zijn.

P.S. Praktisch gegeven, anders hoef ik ook niet te communiceren.
Ik kan en wil de kar niet alleen trekken .

Het is geen wedstrijd ''Wie weet het meest of wie is de slimste''.

Je bent onduidelijk, wijkt van onderwerpen af en je schrijft niet in beschaafd nederlands, maar chinees.

shidan
21 april 2007, 11:26
Peter Heijnen wil je alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft iets van jouw inhoudelijke bevindingen vrijgeven.




P.S. Ik heb het fenomenale van buitensporige schakers nooit begrepen die een schaakpartij zonder een bord kunnen spelen (oftewel het spel in hun hoofd spelen). :hippie:

Yamhammer_71
21 april 2007, 11:41
Peter Heijnen wil je alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft iets van jouw inhoudelijke bevindingen vrijgeven.




P.S. Ik heb het fenomenale van buitensporige schakers nooit begrepen die een schaakpartij zonder een bord kunnen spelen (oftewel het spel in hun hoofd spelen). :hippie:

Nou wijk je weer af. Je hebt niets zinnigs te zeggen.

shidan
21 april 2007, 12:14
YAMHammer.

Het enige wat ik hier probeer te zeggen.


Dat de meeste van ons met daadwerkelijk de gitaar op schoot en de muziek kennend ( Als je dit interessant en leukt lijkt met deze materie aan het stoeien te gaan) aan de slag 'moeten' om een inhoudelijke bijdrage te leveren en mee te helpen aan het vormen van topic processen

Dit kost absoluut energie en iedereen bepaalt of hij of zij dat wil.
Maar de muziek wordt gemaakt met een instrument en niet achter de computer.

Ik merk dat een groot nadeel van internet de snelheid van communicatie is.
In de internet uitwisseling onstaat automatisch een soort ping pong ritme.

Je krijgt een ping (mail, informatie, vraag van een forum-lid ) en daar moet gelijk een Pong over heen.
Ik weet zeker dat voor inhoudelijke waarde eerst rust en bezinking nodig is.

Anders blijft communicatie en informatie sec altijd aan het oppervlak drijven.

Maar misschien is het het bij het anonieme internet verkeer heel moeilijk om veiligheid vertrouwen en diepgang te verwerken. En is het sec een vluchtig medium

Maar wij bepalen allemaal natuurlijk zelf hoe diep we willen gaan en hoe veel we willen geven.

Maar in dit Forum hoort de gitaar in principe op schoot of naast je te staan( anders wordt het volgens mij te abstract)

Het is een gigantisch vervoermiddel en een schitterend stuk gereedschap laten we het gebruiken en beleven en nieuwe kusten ontdekken. :)

Yamhammer_71
21 april 2007, 12:23
Dat de meeste van ons met daadwerkelijk de gitaar op schoot en de muziek kennend ( Als je dit interessant en leukt lijkt met deze materie aan het stoeien te gaan) aan de slag 'moeten' om een inhoudelijke bijdrage te leveren en mee te helpen aan het vormen van topic processen

Dit kost absoluut energie en iedereen bepaalt of hij of zij dat wil.
Maar de muziek wordt gemaakt met een instrument en niet achter de computer.

Ik merk dat een groot nadeel van internet de snelheid van communicatie is.
In de internet uitwisseling onstaat automatisch een soort ping pong ritme.

Je krijgt een ping (mail, informatie, vraag van een forum-lid ) en daar moet gelijk een Pong over heen.
Ik weet zeker dat voor inhoudelijke waarde eerst rust en bezinking nodig is.

Anders blijft communicatie en informatie sec altijd aan het oppervlak drijven.

Maar misschien is het het bij het anonieme internet verkeer heel moeilijk om veiligheid vertrouwen en diepgang te verwerken. En is het sec een vluchtig medium

Maar wij bepalen allemaal natuurlijk zelf hoe diep we willen gaan en hoe veel we willen geven

off topic: Klopt, ik vind het af en toe ook wat te oppervlakkig, maar zo werkt internet nu eenmaal. Vooral forums, msn messenger, hotmail. Het is niet persoonlijk, weinig serieuze inleving en tijd voor de ander. Ze hebben hiervoor wel 'prive-berichten' uitgevonden, zodat we met wat complexere vragen als gitaristen onder elkaar over een onderwerp kunnen praten. Dan hoeft er dus geen 'on-persoonlijk' topic over aangemaakt te worden, waar je te maken krijgt met de ''ping-pongs''. Het draait meestal om ''welles, nietes''.

on topic: nu schakelen we weer over naar de echte inhoud van het onderwerp :)

Richwoodje
21 april 2007, 12:25
ik zit nu James Taylor te luisteren met de tranen bijna in mn ogen, is dat niet veel belangrijker?

Yamhammer_71
21 april 2007, 12:31
ik zit nu James Taylor te luisteren met de tranen bijna in mn ogen, is dat niet veel belangrijker?

Tuurlijk is dat belangrijk, maar James Taylor draait vooral om de stem. Ongeveer vergelijkbaar met Bruce Springsteen.
Beiden zijn gitaristen, maar mensen gaan en komen voor een concert naar zulke soort artiesten voor de stem, gehele muziek. Niet omdat het akoestische 'gitaarmuziek' is.

Tommy Emmanuel is puur en alleen gebasseed op akoestische gitaarstukken en dat kan ook mensen doen janken.
Ik luister zelf meestal puur en alleen naar de muziek (gitaren)....dat is voor ieder persoon anders en gelukkig. Ik ben geen kampioen in teksten onthouden en meezingen etc. Voor mij brengt alleen het akoestische geluid al een hoop emotie te weeg.

shidan
21 april 2007, 12:46
Richwoodje. :)

Mooi je James beleving. Je moet en mag eruithalen wat er in zit . Alleen is dit zo divers dat ieders eigen beleving samen het complexe totaal maakt.

Mensen kunnen ook redeneren dat als je op je eigen manieren bepaalde geheimen, mechanismen probeert te ontrafelen zoals ik in dit topic probeer.
Je ontheiligt (Entzauberung van Weber).

Yamhammer laat ook duidelijk zien wat hem wel bevalt en niet bevalt aan in dit geval James Taylor en dat heeft ook zeer veel te maken met onze eigen mogelijkheden en onmogelijkheden.

Iedereen snapt dat als je het bekende los laat (voor een deel zou ik persoonlijk voorstellen) en nieuwe wegen zoekt (en die zijn voor een ieder anders) je op gladijs, kwetsbaar etc etc. bent. Maar je kunt tevens op deze manier nieuwe waardevolle ontdekkingen doen.

shidan
21 april 2007, 13:03
:hippie:
Jongens ik krijg het warme gevoel dat we dankzij James Taylor's brede spectrum.

Ontzettend gaan indalen (Ja wederom en dan nu voor de tweede keer!)


Gaarne ieders Hartelijke, Warme en Opbouwende input. :hippie:



P.S. Dit kan nog wel eens een heel groot en inhoudelijk topic worden.

Buzz
21 april 2007, 13:51
Ontzettend gaan indalen (Ja wederom en dan nu voor de tweede keer!)



En hoeveel cm. ontsluiting heb je al Shidan?

shidan
21 april 2007, 14:06
Ik zat meer aan 2 warme ballen te denken. Maar de metafoor voor geboorte is ook erg leuk. Ik ga even een beschuitje eten met een warme bal :hippie:

Makor1966
21 april 2007, 16:24
Lekker, mayo d'r op en gebakken uitjes...;-)

Ik heb een paar video's van James Taylor gekeken op YouTube, z'n duet Close your eyes (http://www.youtube.com/watch?v=s5eDHrDwf_0) met Carly was erg mooi , maar als er zang is ga ik toch daarvoor en niet voor de gitaar, het is toch de begeleiding van..
Bij Tommy is dat anders, hij laat z'n gitaar zingen, en af en toe zingt ie zelf een stukje mee Always thought of you (http://www.youtube.com/watch?v=D0753Aqy0Ko)
De stem is toch wel het ultieme instrument, al komt een gitaar zoals bij Tommy en ook bij wijlen Gert de Meijer Bellamy park (http://www.youtube.com/watch?v=QotU7Cx5EYM) heel dicht in de buurt.

Picker
21 april 2007, 19:04
Tuurlijk is dat belangrijk, maar James Taylor draait vooral om de stem.
Pas op! Zijn stem klinkt inderdaad ook als een klok, en veel mensen komen dan ook niet veel verder dan luisteren naar wat hij zingt. Maar James Taylors gitaarspel is, technisch, maar vooral ook muzikaal, van zeer hoog nivo. OK, geen vier-en-twintig noten per seconde, maar dat is geen heilige graal.

Zelfs Tommy (!) heeft mij bekend dat hij niet in staat is om James Taylor's gitaarsolo's net zo goed te spelen als James Taylor zelf. En ik snap precies wat hij bedoelt (ik kan het ook niet ;)). JT heeft een 'touch' die wat mij betreft ongeëvenaard is.

Luister hier (http://www.olsonguitars.com/soundbites/jt_lesn.mp3) maar eens naar. De tabs schrijf je zo op. Simpel. Spelen is ook geen kunst. Maar nu spelen met de "JT touch" en timing. Lukt je niet. Lukt mij ook niet. Lukt Tommy Emmanuel niet. Lukt niemand!

Makor1966
21 april 2007, 19:26
Pas op! Zijn stem klinkt inderdaad ook als een klok, en veel mensen komen dan ook niet veel verder dan luisteren naar wat hij zingt. Maar James Taylors gitaarspel is, technisch, maar vooral ook muzikaal, van zeer hoog nivo. OK, geen vier-en-twintig noten per seconde, maar dat is geen heilige graal.

JT heeft een 'touch' die wat mij betreft ongeëvenaard is.

Luister hier (http://www.olsonguitars.com/soundbites/jt_lesn.mp3) maar eens naar. De tabs schrijf je zo op. Simpel. Spelen is ook geen kunst. Maar nu spelen met de "JT touch" en timing. Lukt je niet. Lukt mij ook niet. Lukt Tommy Emmanuel niet. Lukt niemand!
Moet je ook niet willen, het is zijn gevoel en emotie die hij in zijn spel verwerkt, wat mij betreft hoor je die nog duidelijker als hij zingt vandaar dat dan de gitaar het onderspit delft...

shidan
21 april 2007, 19:35
Arigatou Picker-San konbanwa.

Grote dank voor je hoorbare 'illustratie'. Ik realiseer me dat mijn oren zeer verwend zijn. Maar dit fragment 'illustreerde' een picker nivo zelden vertoond.
Sweet and devine music.

Ik zal dit 'moment' positief laten gelden in mijn muzikale ontwikkeling.

Domo,

Watashi wa Shidan desu!

:hippie:

shidan
21 april 2007, 20:11
Aangaande het aangehaalde muziek fragment.

Als Tommy terecht stelt dat je instrumentaal op je beat en melodie moet lopen.

Gebeurt er als je gezegend bent met een sensitieve stem als JT het volgende.

Je vormt een harmonische soundscape met een niet te directe melodie lijn waarop je stem (meest avu werkende en zielsverbonden instrument ook zo lekker portable) in contra punt laat samenkomen en door elkaar laat rollebollen.

Ik gebruik hier toch maar het woord rollebollen omdat het lichamelijke en geestelijke hier allebei een plaats kunnen krijgen.

Deze drie samenkomende lijnen of partijen (gelijk een power trio maar dan anders)
binnen 1 organisme geven JT de mogelijkheid de meest totale expressie te plegen.

Vroeger hete deze mensen gewoon Troubadours of nog leuker Minnezangers . Maar ze zijn vandaag.........



P.S. :hippie:

Ja jongens het is toch al weer bijna zondag zoals Gij wel merkt mag ik ieder zovast een fijn maal toe wensen. Met gebakken spekjes of zo.

Makor1966
21 april 2007, 20:55
Ik hoor liever drie akkoorden met gevoel dan technisch van hoog nivo maar zo dood als een pier. En gelukkig mag ik zelf uitmaken waar ik me toe verplicht te luisteren voor mijn muzikale ontwikkeling.

Flipkoos
21 april 2007, 22:17
Ik hoor liever drie akkoorden met gevoel dan technisch van hoog nivo maar zo dood als een pier.

Precies...e daarom luister ik driehonderd keer liever naar bijvoorbeeld iemand als Steve Earle of noem maar iemand, Damien Rice dan iemand als Yngwie Malmsteen. Brrrr...

Liefhebber
21 april 2007, 23:12
Jongens, jongens,

James Taylor een goede gitarist?? Het draait toch alleen om die stem. Persoonlijk vind ik het een enorme slappe gladde zeikstem. Zit helemaal geen echte ziel in! Onzinnig om over zijn gitaarspel iets te zeggen! Het is mij nooit opgevallen dat hij meer kon dan zichzelf begeleiden op een gitaar!
En Shidan... We weten het nu wel zo'n beetje!. Speel jij ook gitaar?

Picker
21 april 2007, 23:25
Tja, smaken verschillen, en iedereen hoort gitaarmuziek op een andere manier... maar als ik het goed begrijp ben je in jouw visie geen goede gitarist als je jezelf begeleidt?

Liefhebber
21 april 2007, 23:32
Tja, smaken verschillen, en iedereen hoort gitaarmuziek op een andere manier... maar als ik het goed begrijp ben je in jouw visie geen goede gitarist als je jezelf begeleidt?
Zing jij dan ook ?

Picker
21 april 2007, 23:34
Alleen onder de douche.

Liefhebber
21 april 2007, 23:38
Alleen onder de douche.
Gelijk heb je!

shidan
22 april 2007, 04:00
Jongens, jongens,

James Taylor een goede gitarist?? Het draait toch alleen om die stem. Persoonlijk vind ik het een enorme slappe gladde zeikstem. Zit helemaal geen echte ziel in! Onzinnig om over zijn gitaarspel iets te zeggen! Het is mij nooit opgevallen dat hij meer kon dan zichzelf begeleiden op een gitaar!
En Shidan... We weten het nu wel zo'n beetje!. Speel jij ook gitaar?

Het kan interessant zijn om de opening van het topic te lezen. Hierin staat te lezen dat mijn vertrekpunt overeenkomsten hebben met jouw 'inbreng'.

Maar er is voor iedereen altijd de mogelijkheid van transcedentie c.q. verandering.

Waarde oordelen zijn erg lastig.

James Taylor heeft geen ziel!
Ik heb een goede Yairi dat is anders dan die prullen (fabrieksgitaartjes)van andere forum leden.


In dit Topic wordt een poging gedaan de inhoudelijkheid van de muziek te onderzoeken in dit geval James Taylor als gitarist (Als jij iemand hebt die je raakt of intereseert kun je daar over misschien een topic openen?)

Ik hoop alleen dat het opnoemen van ieders 'machinerie' de eerste opstap kan zijn om door te bouwen naar wat je er daadwerkelijk mee kan doen.

Gitarenparken zijn er genoeg. Maar wordt er ook mee gereisd?


P.S. De Yairi gitaar (Welk model) waar jij zo blij mee bent. Waar zet jij die precies voor in.

P.S. Mifune's last song
Als je de ontstaans vorm en bouwwijze van het Yairi concept zo verheerlijkt.
Waarom respecteer je dan tevens niet de op japans geschoeide leest van respect etiketten dat als je forumleden ontmoet die aantoonbaar presteren en een pioniers functie kennen in het pickerslandschap deze heus dienen te worden benaderd.
Vanuit een 'bezit' van diverse dangraden weet ik wel hoe ze in Japan met dit soort attitude's en gedragingen omgaan. :hippie:

Don Capo
22 april 2007, 10:23
In dit Topic wordt een poging gedaan de inhoudelijkheid van de muziek te onderzoeken in dit geval James Taylor als gitarist (Als jij iemand hebt die je raakt of intereseert kun je daar over misschien een topic openen?)



Misschien dat de volgende dat wel in het juiste subforum kan doen, namelijk Gitaristen ipv Akoestische Gitaren.
En zoals liefhebber ook al aangaf, en vele anderen, ben ik ook een beetje klaar met je onduidelijke manier van posten. Beetje filosoferen over de akoestische gitaar kan geen kwaad maar als je hier een hele filosofie tentoon wil spreiden over muziekinterpretatie zit je op het verkeerde forum.

shidan
22 april 2007, 15:41
Mifune's last song,

Zoals ik al aangaf in de vorige topic's. Ik ben geen totaal altruist.
Als ik m'n best doe om verdieping te zoeken binnen het gitaar idioom.
Is het ook leuk als je inhoudelijk respons terug krijgt.


Schrijnend zijn de halve waarheden (is ook een leugen! Celine.)die continue de revue passeren.

Als ik een inhoudelijk topic aanzwengel over de interpretatie van :You can close your eyes.

En de moderator blaast alleen dat hij dit 150 keer in volle theaters heeft gedaan. dus een zinvolle bijdrage kan geven.Maar dit duidelijk niet doet.

En ik zie op You Tube nog even Ilse de Lange & Venice begeleid door naar ik aanneem dezelfde Peter Heijnen. Dit is leuk studie materiaal waar erg veel inhoudelijk over valt te zeggen.
Maar ik kan alleen angst en onzekerheid in de ogen zien van de begeleider. Los van het banale freeriders effect wat er gepleegd wordt de muziek werkt niet en wordt niet begrepen en is maar een fractie van wat het kan zijn. Ik snap dat je je als gitarist hier niet graag op voor laat staan. Maar wees tenminste eerlijk. En probeer door muzikale verdieping meer zekerheid en waarachtigheid in je spel te krijgen.

Helemaal fraai is dat "liefhebber" wordt bijgestaan in al zijn grofheid zeker als je inhoudelijk kijkt wat zijn input is.

Jongens ik zal het licht maar uit doen. Slaap zacht


:hippie:

Rinze
22 april 2007, 15:55
Shidan,


post es een filmpje van jezelf terwijl je aan het gitaar spelen bent, dan kunnen we:

a. kijken of je zelf überhaupt een beetje gitaar kunt spelen of alleen maar een ordinaire blaaskaak bent,
b. goed kijken wat er in jouw ogen te lezen valt, behalve een uit enorme onzekerheid voortkomende grenzeloze zelfoverschatting (als er al iets te lezen valt),
c. vast stellen of je op een gitaar WEL in staat bent om ook maar één begrijpelijke frase voort te brengen,
d. onze nieuwsgierigheid bevredigen, ik vraag me zo langzamerhand namelijk hoe iemand er uit ziet die zo uit zijn nek lult.

Over muziek moet je niet quasi-diepgravend lullen maar er gewoon van genieten.

Nog even dit: wanneer iemand net in een gemeenschap komt kijken en blijkt dat zijn uitlatingen door een groot deel van de leden van die gemeenschap niet worden begrepen, kan diegene twee dingen doen:
- naar zichzelf kijken en proberen begrijpelijker over te komen
- de schuld van het niet-begrijpen meteen bij de anderen leggen en uit frustratie zelfs op een vervelende manier persoonlijk worden tegen leden van de gemeenschap.

Take it or leave it...

-Yves-
22 april 2007, 16:27
Is dit allemaal nodig?

zucht...

Don Capo
22 april 2007, 17:10
Gaat nergens meer over, ik gooi hem dicht


Vragen opmerkingen PM