PDA

View Full Version : Zangles: wanneer en voor wie is het zinvol?



Reel Big Fish
18 april 2007, 17:07
Hallo,

er zijn zat bands die het kennen... geen geschikte zanger in de buurt te vinden en zelf gewoonweg niet kunnen zingen... zoals wij dus!!

Maar is het waar, dat hoor ik namelijk vaak, dat als iemand geen talent of what so ever heeft, en diegene zanglessen gaat nemen, dan wél kan zingen? Hoe bepaal je of iemand wat aan zanglessen heeft? Heeft dit met ritmegevoel te maken of met je basic stem?

Tuurlijk zijn er mensen met talent en die met een goeie stem gezegend zijn, maar daar kijken we nu even niet naar. Ik vind muziek maken namelijk geweldig en ik vind het ook leuk om te zingen, maar ik kan dr gewoon geen reet van... En als het zin heeft, wil ik best zanglessen gaan volgen. Niet per se voor de band, maar gewoon voor mezelf.

Hoe bepaal ik nou of het zinvol voor me is om hier aan te beginnen en het geen geld en tijdverspilling gaat zijn? Ritmegevoel heb ik zeker weten, daar is geen twijfel over. Ook tegelijkertijd spelen en 'zingen' beheers ik, alleen mn stem is... tja... blegh. Wie kan hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

CowGuitar
18 april 2007, 17:17
Ik denk dat (bijna) iedereen kan leren zingen. Als je eenmaal de techniek beheerst is het aan andere om te beslissen of je een mooie stem heb, maar je kan in ieder geval zuivere tonen zingen en tonen langere tijd aanhouden.
Bij de één zal het natuurlijk wat langer duren om te leren dan bij de ander, maar dat is bij alles zo en als je het echt niet kan en nooit zal kunnen kom je daar snel genoeg achter.
Gewoon proberen dus, je heb er veel aan denk ik.

Nellyrocks
18 april 2007, 17:26
Ben ik niet helemaal met je eens. Sommige mensen zijn zo amuzikaal dat ze nooit zullen leren zingen. Het is niet alleen je stem maar ook je creativiteit en inprovisatievermogen dat belangrijk is als je zingt.

Ik werk daarnaast in een callcenter en geloof me, er zijn heel wat mensen die van zichzelf zo'n kutstem hebben dat ze een muziekschool niet eens in komen.

Reel Big Fish
18 april 2007, 17:29
Hoe bepaal je dan of je er iets aan gaat hebben? Zijn hier bepaalde oefeningen voor?

Ik ben benieuwd...

zjanke
18 april 2007, 17:49
Zoek eens uit of er geen workshops popzang of iets dergelijks in de buurt zijn. Vaak is er wel zoiets bij een cultureel centrum of muziekschool.

Je leert daar voor een relatief klein bedrag (ik heb 125 euro betaald voor een seizoen van 20 "lessen") een aantal belangrijke basisvaardigheden zoals het goed gebruiken van je ademhaling en leren luisteren bij samenzang.
Ik ben geen goede zanger, maar wel toonvast en ik zing in ieder geval niet vals. Voor de workshops kon ik sommige nummers gewoon niet zingen omdat ik met mijn adem in de knoop kwam, nu lukken me dezelfde dingen wel en zonder al te veel moeite.
Uiteraard blijven er nummers die nog steeds niet gaan maar ik ben hele grote sprongen vooruit gegaan.

CowGuitar
18 april 2007, 18:10
Ben ik niet helemaal met je eens. Sommige mensen zijn zo amuzikaal dat ze nooit zullen leren zingen. Het is niet alleen je stem maar ook je creativiteit en inprovisatievermogen dat belangrijk is als je zingt.

Ik werk daarnaast in een callcenter en geloof me, er zijn heel wat mensen die van zichzelf zo'n kutstem hebben dat ze een muziekschool niet eens in komen.
Daarom zei ik ook bijna iedereen, maar ik denk dat het maar een klein deel is dat zo a-muzikaal is en of iemand een kutstem heeft is natuurlijk een kwestie van smaak.

Reel Big Fish
18 april 2007, 18:13
Maar er is dus niet iets als een bepaalde soort test die ik uit kan voeren waaruit ik kan halen of het zin heeft om voor lessen te gaan betalen?

Jeroen_TRC
18 april 2007, 19:12
Je kunt een proeflessen aanvragen?
Ik zit er zelf ook ernstig over te twijfelen maar dat zou dan sowieso wel betekenen dat ik mijn gitaarlessen op zou moeten geven.
Gitaar- èn zanglessen gaat gewoon niet (niet alleen qua geld maar vooral qua tijd niet... man man, waarom heeft een dag niet wat meer uren! :sneaky: )

BamBuFan1
18 april 2007, 19:14
Hoe bepaal ik nou of het zinvol voor me is om hier aan te beginnen en het geen geld en tijdverspilling gaat zijn? Ritmegevoel heb ik zeker weten, daar is geen twijfel over. Ook tegelijkertijd spelen en 'zingen' beheers ik, alleen mn stem is... tja... blegh. Wie kan hier meer over vertellen?
Alvast bedankt!

Het is vrij simpel: kijk even een keer naar "Singing with the stars" op SBS (meen ik). Zit je op dat niveau dan is ook zangles zinloos.

Reel Big Fish
18 april 2007, 19:19
Het is vrij simpel: kijk even een keer naar "Singing with the stars" op SBS (meen ik). Zit je op dat niveau dan is ook zangles zinloos.
Probleempje; ik zit doordeweeks in Leuven, België... geen SBS6 dus.

Thundermane
18 april 2007, 22:50
haha bij mij in het bandje was het zo:
frontman zegt: goh kan misschien jij ook maar eens zingen?
drummer zegt: ja dat vult et wel lekker op.
Ik zeg: ja maar...
(drummer zingt ook overigens en de bassist is weg)
Ik zeg verder: ik kan niet zingen...
Frontman zegt beetje giechelend: Wij ook niet...
Ik zeg: oh ja...
Nouja sindsdien zing ik nu dus ook in et bandje

Thundermane
18 april 2007, 22:52
Oh en wat blijkt, ik kan redelijk zingen, zolang ik maar niet hoog probeer te zingen...
is en blijft moeilijk gitaarspelen+ zingen :P

zenabi
19 april 2007, 15:54
licht het ook nog aan hoe je zingt ,ik bedoel
via een versterker of zonder ik bedoel met een versterker klinkt het toch
anders ,als je zo in je uppie zingt zing je ook niet voluit ,
maakt volgens mij ook nog verschil .
Ik zou ook wel eens willen weten of er een bepaald nummer od.
is dat gelijk duidelijk maakt of er iets van te maken is of dat het verspilde moeite is

Thundermane
19 april 2007, 16:44
wij zingen ook met ons drieen daarom moest ik meezingen om het wat voller te maken.

Reel Big Fish
19 april 2007, 17:19
Probeer een beetje ontopic te blijven als het kan...

Is er een bepaalde test om te bepalen of iemand iets aan zangles gaat hebben?

Harry
19 april 2007, 17:23
wat dacht je van een proefles?

Thundermane
19 april 2007, 18:42
Nouja mijn punt is, iedereen kan zingen, tis heel simpel als je et eenmaal door hebt.
Maar technisch gezien is het vooral niet proberen om tot een hoogte te komen.
Ik zing het best als ik laag zing.
Als je echt complex wil gaan zingen of extreme dingen gaat doen zoals grunten dan zou ik absoluut les nemen.

denis.hermans
20 april 2007, 15:27
Denk niet dat er een bepaalde "test " bestaat.

Maar ik begrijp dat je al een instrument bespeelt. Je hebt bijgevolg al een zeker muzikaal gevoel. Dus in jouw geval zou ik niet twijfelen om les te volgen als het je werkelijik interesseert.

Ik kan alleen maar naar mezelf verwijzen. Ik speel piano (of eerder een poging tot ....) en volg muziekschool. Heb daar notenleer gevolgd. Tijdens die lessen wordt er ook veel gezongen. Tevens volg ik als "samenspeelvak" koor. Ik vind dat ik toch wel wat heb bijgeleerd. Aanvankelijk kon ik eigenlijk totaal niet zingen. Probeerde dan in het koor te luisteren naar de persoon die naast mij stond en daarmee mee te zingen....( die persoon zong al langer) Gisteren zat ik tot (mijn eigen verbazing) toch al een melodie van de partituur te neuriën die ik nog nooit gehoord had.

Een wereldzanger zal ik nooit worden, mijn talent is zeeeeeer bescheiden- volgens sommigen misschien onbestaande- en in een koor zingen is natuurlijk nog iets anders dan alleen zingen, maar ik ben er toch op vooruit gegaan en heb dan eigenlijk nog nooit echt "zangles" gevolgd.

Wat de klankkleur van je stem betreft : die is inderdaad vooraf vastgelegd, maar een goede zangleraar kan misschien wel helpen om het beste uit jouw stem te halen. Je zou trouwens nog wel eens verbaasd kunnen staan hoeveel je je geluid nog kan bijsturen door de juiste technieken aan te leren.

Groeten,

Denis

Denis

Rockmo(ther)
20 april 2007, 17:44
Ik ben het met Harry eens.
Zelf wist ik ook niet of ik kon zingen. Door GN ben ik er "per ongeluk" achter gekomen dat ik dat blijkbaar toch wel kon (zie GN Festival --> Allstars Band). Ik ben toen bij een zangdocente geweest. Die was erg enthousiast, maar helaas ook erg duur...(cursus incl. teksten schrijven, recording, etc.).
Dat bezoek en zo kostte overigens niks.
Afgelopen dinsdag heb ik een proefles gehad bij een andere zanglerares. Dat was 10 Euro, dus dat valt mee.. Zou ik je aanraden te doen.
Uiteindelijk heeft dat er in geresulteerd dat ik idd vanaf volgende week op zangles bij haar ga. (Mijn bereik was al vrij goed/breed en ik zong (gelukkig! riep ze) zuiver).
Ik denk dat dat wel de beste manier is om er achter te komen: gewoon een proefles nemen of iig bij een zanglerares/-leraar langs..

barbarozzie
25 april 2007, 11:28
Mick Jagger en Mark Knopfler kunnen nu bepaald ook niet echt zingen, het is maar wat je met je stem doet en of het muzikaal klinkt.