PDA

View Full Version : rechtshandig <-> linkshandig



varg
18 april 2007, 14:17
ik wil binnenkort beginnen aan mijn eerste project,
en ik had een fender stratocaster in gedachten.
maar omdat ik linkshandig gitaar speel, wou ik ook een linkshandige gitaar bouwen.
maar verschilt de elektronica van een rechtshandige van die van een linkshandige?

alvast bedankt.

Harry
18 april 2007, 14:54
die is als het ware gespiegeld

Chris Winsemius
18 april 2007, 15:06
Qua volume- en toonregelaars weet ik het niet zeker maar volgens mij is het dan voor linkshandigen ook zo van "naar rechts draaien is harder of brighter".

(Heb nog nooit 'n stereo-installatie voor linkshandigen gezien...)

Als je zgn. staggered poles wilt hebben op de elementen zijn die van divesre merken ook linkshandig te krijgen.

Succes!!!

jimihattricks
18 april 2007, 15:09
je hoeft toch geen setje 'linkshandige' pickups te kopen..? of bestaan die..? (edt: die bestaan dus..)

ik zou gewoon dit doen:

http://img183.imageshack.us/img183/4818/fenderpickuprighttoleftlr8.jpg

zit je wel nog met de frezing...

Chris Winsemius
18 april 2007, 15:40
je hoeft toch geen setje 'linkshandige' pickups te kopen..? of bestaan die..? (edt: die bestaan dus..)

ik zou gewoon dit doen:

http://img183.imageshack.us/img183/4818/fenderpickuprighttoleftlr8.jpg

zit je wel nog met de frezing...

Je zit dan vooral met de plaatsing v/h hals-element...

B_2_the_a
18 april 2007, 15:48
qua potmeters hoef je alleen de pootjes om te draaien zegmaar

varg
18 april 2007, 16:36
dus als ik het goed begrijp kan ik enkele dingen wel omdraaien en enkele niet?
en kan iemand mij even die begrippen uitleggen?
(ik heb er wel al over opgezocht maar ik kan die begrippen maar niet onthouden)

G.G.
18 april 2007, 17:23
dus als ik het goed begrijp kan ik enkele dingen wel omdraaien en enkele niet?
en kan iemand mij even die begrippen uitleggen?
(ik heb er wel al over opgezocht maar ik kan die begrippen maar niet onthouden)
Potmeters zijn de draaiknoppen voor volume en tone. Daar kan je gewone normale ("rechtshandige" ) potmeters voor gebruiken, alleen soldeer je twee draadjes per otmeter omgekeerd.

Elementen: Je kan ze inderdaad omdraaien, alleen kom je bij de fresing (gat in de body waar de elementen in zitten een beetje in de knoei. Kan je zo met een bovenfrees even bijwerken.

Je kan ook gewoon een setje rechtshandige elementen kopen. Kijk wel even of de polen van de elementen (die zes metalen punten op de foto in de eerdere post) vlak liggen tov elkaar of een mooie ronde boog vormen (als nummer 2 en 5 niet even hoog zijn, dan krijg je een probleem (of een hendrix geluid, ligt eraan hoe je het noemt)

zonniewiw
19 april 2007, 08:21
ik ben ook een lefty , voor ik mijn hot strat live wire set bestelde , ff mailtje gedaan naar seymour duncan , en dat was geen probleem de elementen konden gewoon gemonteerd worden , het maakte niet uit

Nu bezig met oa een benedetto archtop en daar wil ik een benedetto floating pickup opzetten en dit gaat blijkbaar niet , iets met de wikkeling voor de B snaar , omdat de benedetto´s normaal gezien met acoustische snaren worden besnaard , zou de B snaar dan te stil gaan klinken en de A snaar te hard , dus dit word ofwel een ander element ofwel naar de seymour duncan custom shop

Dus bij twijfel ff mailtje naar de fabricant is mijn mening

Bij potmeters maakt het niet uit

G.G.
19 april 2007, 12:33
Je kan ook gewoon een setje rechtshandige elementen kopen. Kijk wel even of de polen van de elementen (die zes metalen punten op de foto in de eerdere post) vlak liggen tov elkaar of een mooie ronde boog vormen (als nummer 2 en 5 niet even hoog zijn, dan krijg je een probleem (of een hendrix geluid, ligt eraan hoe je het noemt)

Even ter verduidelijking een fotootje van mijn slagplaat gemaakt. Deze elementen moet je dus NIET rechtshandig kopen, anders zul je moeten fresen om ze om te keren:

Zoals je ziet zijn de polen 2 en 5 (A en B snaar) niet even hoog

http://img80.imageshack.us/img80/3752/p1000459yu4.jpg

Kim Wilson
19 april 2007, 13:37
Beetje offtopic misschien, maar wat is nou precies het nut van staggered polepieces? Ik heb het ook, en ik vind het voorlopig alleen maar hinderlijk. De g-snaar klinkt lekker dik, en de b- en de e-snaar klinken weer superdun. Of is dat dan weer de "charme" van het instrument?