PDA

View Full Version : Hoe goede gitaar verkopen met minder bekende merknaam



gitaarmike
18 april 2007, 00:09
Hallo mensen,

Het valt me op dat op marktplaats de bekende merken zoals fender/ibanez/gibson zo verkocht zijn. Maar de minder bekende ( meestal betere ) merken kunnen soms maanden op het net staan.

Zo heb ik bijv een lag jm200, echt een topgitaartje, blies alle fender strats het water uit. En kon qua scheur aardig met een les paul meekomen. Ik moet er nu vanaf vanwege my newfound akoustische passie :soul: alleen ik heb het gevoel dat dit heel lang gaat duren. Iemand nog horrorverhalen over een goede gitaar van onbekend merk die je maar niet verkocht kreeg of juist wel?

Flipkoos
18 april 2007, 00:13
Proef ik hier een verkapte advertentie? :satisfie:

Balthazar
18 april 2007, 00:16
pff mensen kopen uberhaupt niet zoveel troep deze tijd heb ik het id.
mijn fender strat hou ik toch maar, na een maand zonder een fatsoenlijk bod op internet gestaan te hebben... evenals mn samick

zeppo
18 april 2007, 00:20
Nou, (verkapte) ad of niet, Mike heeft wel een punt lijkt mij.
Maar elk voordeel heb z'n nadeel: als je juist een merk zoekt (zoals ik: Peavey) wat niet zo in trek is, kun je soms wel aardig scoren. Onbekend is tegenwoordig met internet niet meer echt het geval, onbemind daarentegen wel, ook al is dat laatste wel soms het gevolg van trends: kijk naar de hernieuwde interesse in SG's bijvoorbeeld.
Zelf hanteer ik het credo: als het goed speelt, en ik hoef er niet te veel voor te betalen, zal ik het zeker overwegen.
Ik vind het ook niet erg om een gitaar uiteindelijk met een verlies van enkele tientjes weer te verkopen.
Op MP heb je ook de blinde merkbieders, die denken dat alleen Gibson en Fender goed zijn, en zich niets kunnen voorstellen bij een gitaar uit Frankrijk, Canada of Polen

LaurentB
18 april 2007, 00:25
Ja, je moet het geluk hebben dat iemand weet dat dat goede gitaren zijn, die zal erop reageren. Zo ben ik laatst met een beginnende gitaarleerling op een Fernandes afgestapt, wat een heel behoorlijke gitaar bleek te zijn (wat me inderdaad bijstond van de jaren tachtig, toen naar mijn idee dat merk iets bekender was).
Vandaag heb ik weer iemand anders aan een Aria Mega Metal serie uit de jaren tachtig geholpen, die ook weer (zoals je van de Matsumokugitaren mag verwachten) heel goed bleek te zijn.
Veel mensen zal het misschien niks zeggen, Fernandes of Aria...

LP_CL
18 april 2007, 00:41
een gitaar die het goede van een Fender Strat en een Gibby Paul combineert???
EN NIET EENS BEKEND ZEG JE??


lol, ik denk dat je gewoon keihard aan het zeveren bent...

Orgasmocaster
18 april 2007, 00:51
Als het geen bekend merk is, moet je gewoon over the top informatie en fotoos dr in zetten.. Veel overbodige techniese informatie over de electronics, hout, hardware, klank en hoe geweldig hij wel niet speelt :)
Misschien kun je iets kwooten over de reputatie van het merk, en welke bekende gitaristen ook op zoiets spelen, etc..
oh en uiteraard schrijven hoe ie vergelijkt met fender en gibson, zodat ie altijd bij de search results zit..(voor kopers die naar gibson en fender zoeken)

werkt goed voor mij, het spreekt de kenners en de wannabe "kenners" aan blijkbaar.
Ik kan je een voorbeeld per pm sturen als je wilt

bicky
18 april 2007, 08:50
Je kan ook verwijzen naar Websites zoals Ultimate guitar of Harmony Central en de kwoteringen die daar op staan.

Je kan ook geluidsampels opsturen per e-mail zodat je een idee krijgt van de klank.

En last but not least, eerlijk zeggen waarom je hem verkoopt. Bijvoorbeeld 'Geld nodig voor een andere aankoop', 'Goede beginnersgitaar, maar nu ben ik klaar voor een duurdere gitaar', ...

succes !

RolandT
18 april 2007, 08:58
dit is zeer zeker een advertentie :sssh:

Je kan mss naar deze review (http://www.australianmusician.com.au/DisplayStory.asp?StoryID=114) verwijzen van de lag. Veel mensen geloven wat ze lezen, zelfs al het op het internet is :)

Kaboemba
18 april 2007, 10:39
Het is gewoon lastig verkopen op het moment, mijn tip KOPEN en niet verkopen.

Wat het is weet ik niet maar ik vermoed dat men gewoon niet veel geld heeft op het moment.

Kim Wilson
18 april 2007, 10:41
Het is gewoon lastig verkopen op het moment, mijn tip KOPEN en niet verkopen.

Wat het is weet ik niet maar ik vermoed dat men gewoon niet veel geld heeft op het moment.
Dat denk ik ook. Al trekt het wel weer aan. Ik heb mijn Hotrod 3 maand te koop gehad, met bijna geen animo, en half maart had ik ineens 5 reacties in één week. Het kan raar lopen.

rocker_71
18 april 2007, 10:57
Volgende maand krijgt iedereen weer vakantiegeld, dus zal het wel weer antrekken denk ik.

Hendriks
18 april 2007, 10:58
Hallo mensen,

Het valt me op dat op marktplaats de bekende merken zoals fender/ibanez/gibson zo verkocht zijn. Maar de minder bekende ( meestal betere ) merken kunnen soms maanden op het net staan.

Zo heb ik bijv een lag jm200, echt een topgitaartje, blies alle fender strats het water uit. En kon qua scheur aardig met een les paul meekomen. Ik moet er nu vanaf vanwege my newfound akoustische passie :soul: alleen ik heb het gevoel dat dit heel lang gaat duren. Iemand nog horrorverhalen over een goede gitaar van onbekend merk die je maar niet verkocht kreeg of juist wel?
Veel kopers kiezen voor de veilige weg en schaffen zich daarom een merkgitaar aan , alleen al omdat deze waarde vast is , ik heb hier ook aan mee gedaan , maar stap er nu vanaf omdat je voor hetzelfde geld of vaak voor minder een betere gitaar kunt kopen , ik sta op het punt om een Swing te kopen , geweldige player en kost een fractie van het origineel. Lag is hier ook een goed voorbeeld van ,veel gitaar voor minder ,maar ja ,leg dat maar eens uit.

Kim Wilson
18 april 2007, 11:05
Met een Swing kun je je IMO geen al te grote buil vallen. Ik heb er al op een paar gespeeld, en ik verbaas me erover hoe ze ze zo kunnen afwerken voor dat geld. Echt mooie gitaren.

Rutger
18 april 2007, 11:06
Ja, je zult er inderdaad een lading extra info bij moeten zetten als je een onbekend merk aanbiedt. Veel mooie foto's erbij. En als het kan verwijzen naar gunstige reviews, is ook een slimme zet.

En zet er ook vooral bij dat ze de gitaar mogen komen uitproberen, zodat ze overtuigd kunnen worden van jou gelijk. Dat geeft direct aan dat je geen onzin uitkraamt, omdat je het aandurft om ze erop te laten spelen. Bovendien komen er dan tenminste de oprecht geinteresseerden op af.

frekie
18 april 2007, 11:11
Ik zat financieel FF moeilijk daarom net 2 gitaren verkocht, een Tokai Lp junior en een acoustische Furch. Beide met een knoop in de maag laten gaan maar ja. Een RW stratje en een Samick tele achtige, ondanks redelijke vraagprijzen, geen reacties gehad. OK ik woon in the middle of nowhere. Mijn idee is, kwaliteit verkoopt zichzelf, goedkope gitaartjes hoe goed ook voor het geld, is een stuk moeilijker. idd gitaristen zijn behoudend dus merk is belangrijk maar ook type, uitvoering enz. Jap Ibanez S540FM, destijds begin jaren 90 duurste model, SD JB, Schallers, koffer, bod van 375 gehad maar daar doe ik hem niet voor weg. Een goede Ibbie Artist van eind jaren 70, begin 80 levert gauw 800 euri op. Dat zijn trends die je ziet komen en gaan. Ik zie als ouwe l*l niet veel leuk aanbod meer op Marktplaats, veel nieuw budget spul, Keiper enz. En als het leuk wordt, meteen belachelijke prijzen.

Hendriks
18 april 2007, 11:15
Met een Swing kun je je IMO geen al te grote buil vallen. Ik heb er al op een paar gespeeld, en ik verbaas me erover hoe ze ze zo kunnen afwerken voor dat geld. Echt mooie gitaren.

Fantastisch afgewerkt ,echt een topinstrument , maar het gaat mij in dit geval niet om de waardevastheid maar om een goede gitaar

Kim Wilson
18 april 2007, 11:18
Fantastisch afgewerkt ,echt een topinstrument , maar het gaat mij in dit geval niet om de waardevastheid maar om een goede gitaar
Ja, dat begreep ik. Vandaar. Qua waarde weet ik het niet, maar qua kwaliteit heb je er wel zeker een goeie gitaar aan.

Rutger
18 april 2007, 11:20
t Zelfde geldt natuurlijk voor zelfbouw gitaren. Je kunt er bakken met geld en tijd ingestopt hebben en een fantastisch instrument in elkaar hebben geknutseld... maar ik vrees dat niemand z'n vingers eraan wil branden.

Of een gitaar waaraan je zelf het een en ander verbeterd hebt. Nieuwe elementen en tuners erop verkoopt nog wel, maar zodra je er teveel aan verbouwd hebt (ook al zijn het allemaal verbeteringen!), dan moeten de mensen het niet meer.... ondanks dat ze een verbeterde versie van het origineel zouden kunnen krijgen!

Terwijl het toch weinig moeite is om even een kijkje te gaan nemen?

RubioD
18 april 2007, 12:05
Veel kopers kiezen voor de veilige weg en schaffen zich daarom een merkgitaar aan , alleen al omdat deze waarde vast is , ik heb hier ook aan mee gedaan , maar stap er nu vanaf omdat je voor hetzelfde geld of vaak voor minder een betere gitaar kunt kopen , ik sta op het punt om een Swing te kopen , geweldige player en kost een fractie van het origineel. Lag is hier ook een goed voorbeeld van ,veel gitaar voor minder ,maar ja ,leg dat maar eens uit.

keej, daar heb je wel een punt natuurlijk. ik denk wel dat juist gevorderde gitaristen op een gegeven moment voor dit soort gitaren zullen kiezen. Doordat ze namelijk in de loop der jaren een breed scala aan gitaren geprobeerd hebben en weten waar ze op moeten letten kunnen ze kwaliteitsinstrumenten onderscheiden van bagger.

Ikzelf sta nog in de kinderschoenen wat betreft materiaalkennis. Vandaar dat ik het sowieso niet via marktplaats een gitaar van pak m beet 600 á 700 euro zou aanschaffen. Daar wringt hem denk ik ook de schoen. Als je dat budget hebt, dan zou ik doorsparen om voor een echte fender of gibson te gaan.

Niet zozeer puur om het merk, maar temeer omdat het een product is wat een bepaalde imago heeft opgebouwd (marketing rules!!!). Zoals je zelf al zegt, zijn er gitaren die voor t zelfde geld meer bieden, maar wat ik dus wil zeggen is dat ik denk dat met mij, meerdere beginnende gitaristen niet de kennis hebben over bepaalde apparatuur om zich voor die bedragen in het diepe te gooien.

Hendriks
18 april 2007, 12:23
Als je goed zoekt kun je ook met een beperkt budget goede spullen kopen , maar moet je durven af te wijken van de gevestigde orde .Ik heb het afgelopen jaar ongeveer 10 gitaren gehad waaronder Fenders,Blade,Ibanez,etc allemaal hebben ze een goede kans gehad ,maar ik ben er nu achter dat je voor hetzelfde geld een betere gitaar kunt kopen en dan moet je jezelf afvragen wat belangrijk is : een goede player of een F op de headstock . ik heb besloten om voor het eerste te gaan , want daar gaat het uiteindelijk om : hoe speelt hij en hoe klinkt hij , waarschijnlijk heb je er dan ook veel langer plezier van ,

Kim Wilson
18 april 2007, 12:29
Nou ja, ook onder de gevestigde erken zijn wel echte players voor weinig, je moet ze alleen wel zoeken. Ik heb een Japanse Fender Strat, gekocht voor €300, en het is echt een supergitaar. En op e.o.a. manier voelt dat toch veiliger dan een onbekend merk...

Hendriks
18 april 2007, 12:44
Nou ja, ook onder de gevestigde erken zijn wel echte players voor weinig, je moet ze alleen wel zoeken. Ik heb een Japanse Fender Strat, gekocht voor €300, en het is echt een supergitaar. En op e.o.a. manier voelt dat toch veiliger dan een onbekend merk...

Natuurlijk vind je onder de gevestigde merken goede players , maar naar het zoeken van die player zou je ook naar iets anders kunnen kijken,

Kaboemba
18 april 2007, 13:03
Maar ook merk spul gaat niet snel op het moment. " de nederlander" wil gewoon veel voor weinig. Hier weet men wat men wil en zoekt het dan zo goedkoop mogelijk en als het dan nog te duur is dan nemen we het niet. In het buitenland lijkt dat toch anders, men weet wat men wil men beseft wat het kost en als dat is wat men wil dan wordt er niet gezeikt over de prijs.

Sommige dingen zijn gewoon iets waard en kom dan niet met een bod van 50% van die reele waarde.

Einzeln
18 april 2007, 13:21
http://www.laboitenoiredumusicien.com/images/produits/LAG/GLE-JM200-ANB-B.jpg

Kim Wilson
18 april 2007, 13:26
Maar ook merk spul gaat niet snel op het moment. " de nederlander" wil gewoon veel voor weinig. Hier weet men wat men wil en zoekt het dan zo goedkoop mogelijk en als het dan nog te duur is dan nemen we het niet.
...
Dat was de eerste 3 maanden van dit jaar zo, ja. Maar zoals ik al zei, bij mij kwam het ineens los. Ik was de amp binnen een week kwijt, voor de vraagprijs.

Je hebt wel gelijk, hoor. Door de regel wil de Nederlander zijn spul voor te weinig hebben. Maar het is dus niet altijd zo.

Einzeln
18 april 2007, 13:29
Maar is de prijs wel goed?
http://www.laboitenoiredumusicien.com/boite/tek.php?boite=1&reference=GLE%20JM200%2FDOR&choix_marque=271&codesg=GLE*65070&fam=386
http://www.guitarshop.fr/FicheProduit.asp?NumProduit=2493&Lien=Produit
http://216.239.59.104/search?q=cache:18nJ8bu877IJ:www.music-maestro.be/nl/prijzen.php+LAG+GLE+JM+200&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl&client=firefox-a
Daarnaast doet die foto geen goed die je geplaatst hebt. Laat het bij dat 1e plaatje.

Hendriks
18 april 2007, 13:40
Maar is de prijs wel goed?
http://www.laboitenoiredumusicien.com/boite/tek.php?boite=1&reference=GLE%20JM200%2FDOR&choix_marque=271&codesg=GLE*65070&fam=386
http://www.guitarshop.fr/FicheProduit.asp?NumProduit=2493&Lien=Produit
Daarnaast doet die foto geen goed die je geplaatst hebt. Laat het bij dat 1e plaatje.
Word nieuw aangeboden voor €549 , dus mischien is € 500 wat aan de hoge kant.

Einzeln
18 april 2007, 13:41
Word nieuw aangeboden voor €549 , dus mischien is € 500 wat aan de hoge kant.
519 zelfs. Dat was inderdaad mijn punt.

RubioD
18 april 2007, 13:42
Losstaand of de Nederlander veel voor weinig wil. Als een aanbieder een bepaald bod accepteert dan is het toch een rechtsgeldige overeenkomst en zijn beide partijen toch blij :) (volgens mij dwaal ik nu wel af naar een topic uit het verleden, welke weet ik zo even niet)

Kim Wilson
18 april 2007, 13:44
519 zelfs. Dat was inderdaad mijn punt.
Ook zoiets. Alles vergelijken met de laagste prijs die je op het internet kunt vinden. Dat lijkt me ook niet eerlijk.

Hendriks
18 april 2007, 13:48
Losstaand of de Nederlander veel voor weinig wil. Als een aanbieder een bepaald bod accepteert dan is het toch een rechtsgeldige overeenkomst en zijn beide partijen toch blij :) (volgens mij dwaal ik nu wel af naar een topic uit het verleden, welke weet ik zo even niet)

Natuurlijk maar dankzij ons aller internet is gemakkelijker vergelijken en dat als wapen gebruiken in de onderhandeling . Die 549 is bij een reguliere gitaarwinkel in nederland. Dus als je beslist nieuw wilt scheelt het maar 49.

sickpunk
18 april 2007, 14:18
Ook zoiets. Alles vergelijken met de laagste prijs die je op het internet kunt vinden. Dat lijkt me ook niet eerlijk.

wat is daar nou niet eerlijk aan?? indit geval kan je voor 19 euro dta ding gloed nieuw krijgen+garantie en service... dus dan doe je dat toch?? 2e hands koop je okm geld uit te sparen of om iets speciaals te kopen... voor een paar 10tjes meer op een gitaar kna je beter nieuw kopen!(mijn mening)

Einzeln
18 april 2007, 14:18
Ook zoiets. Alles vergelijken met de laagste prijs die je op het internet kunt vinden. Dat lijkt me ook niet eerlijk.
Als je je spullen niet kwijt wilt, moet je daar vooral geen rekening mee houden.

RubioD
18 april 2007, 14:20
Die 549 is bij een reguliere gitaarwinkel in nederland. Dus als je beslist nieuw wilt scheelt het maar 49.

Daar heb je gelijk in ja ... voor die 49 euro zou ik m nieuw willen hebben iig.

edit: Idd, zoals sickpunk aangeeft. 2e hands koop je juist om geld uit te sparen. Of het moet net dat ene object zijn waar je al je hele leven naar op zoek bent, maar dat lijkt me hier niet het geval :)

Kim Wilson
18 april 2007, 14:29
Als je je spullen niet kwijt wilt, moet je daar vooral geen rekening mee houden.
Ja, ik weet ook wel dat het zo werkt. Maar dat maakt het niet minder oneerlijk. Stel dat ik mijn instrument heb gekocht bij de speciaalzaak in een stad in de buurt. Die zaak heeft goeie service, en heeft een goeie gitaar geselecteerd. Ik ben bereid om daarvoor iets meer te betalen. En stel dat ik die gitaar na 3 jaar weer verkoop, is het toch kut als ze je met prijzen van website x uit het welonbekende Duitse Kutkrabbeveen om de oren slaan? Dat is volstrekt niet relevant, maar toch gebeurt het.

Een goed instrument is zijn geld waard, maar de Nederlanders hebben er erg veel moeite mee om dat te beseffen.

almarvk
18 april 2007, 14:37
We gaan toch niet weer zo'n discussie starten die wel al hebben gehad met onder andere Wizz???

Anders gaat dit weer dicht.

Mitch
18 april 2007, 14:39
Ik zie het zowel bij versterkers als bij gitaren en ik heb er zelf vaak genoeg last van gehad. De grootste prut Marshalls verkopen in een scheet, mijn Rivera duurde maanden. Mijn Godins hebben destijds ook best een tijd geduurd en dat waren écht geen lullige gitaren, zeker niet in hun prijsklasse. De LGX zat ongeveer indezelfde prijsklasse als de eenvoudiger MIA strats bijvoorbeeld.

Maar ja, dat blijft het punt: je koopt met een merk ook een bepaald imago, daar verander je niks aan. Gewoon wachten tot je de gitarist tegenkomt die niet merkvast is en gewoon op zijn oren afgaat. Die zijn er heus, maar het is een minderheid.

RubioD
18 april 2007, 14:40
Ja, ik weet ook wel dat het zo werkt. Maar dat maakt het niet minder oneerlijk. Stel dat ik mijn instrument heb gekocht bij de speciaalzaak in een stad in de buurt. Die zaak heeft goeie service, en heeft een goeie gitaar geselecteerd. Ik ben bereid om daarvoor iets meer te betalen. En stel dat ik die gitaar na 3 jaar weer verkoop, is het toch kut als ze je met prijzen van website x uit het welonbekende Duitse Kutkrabbeveen om de oren slaan? Dat is volstrekt niet relevant, maar toch gebeurt het.


Dat is wel zo, maar wanneer je hetzelfde type instrument voor een fractie meer nieuw kunt kopen dan doe je dat toch mijn inziens.

ff een vraag tussendoor, wat is btw een regulier percentage om je instrument 2e hands te verkopen. 60% á 70% van nieuwprijs, of ligt dit percentage lager?

anibal
18 april 2007, 14:40
Hallo mensen,

Het valt me op dat op marktplaats de bekende merken zoals fender/ibanez/gibson zo verkocht zijn. Maar de minder bekende ( meestal betere ) merken kunnen soms maanden op het net staan.

Zo heb ik bijv een lag jm200, echt een topgitaartje, blies alle fender strats het water uit. En kon qua scheur aardig met een les paul meekomen. Ik moet er nu vanaf vanwege my newfound akoustische passie :soul: alleen ik heb het gevoel dat dit heel lang gaat duren. Iemand nog horrorverhalen over een goede gitaar van onbekend merk die je maar niet verkocht kreeg of juist wel?


Nou dat klopt niet hoor.. ik had een hele goede mint condition Japanse ibanez voor maanden te koop, geen reactie.. Uiteindelijk ingeruild bij een muziekwinkel.
Nu nog steeds een hele goede fender Mexico strat te koop.. Zelfde verhaal.. het gaat een beetje traag op moment op marktplaats, iedereen wil je gitaar voor 2x10.. Probleem is denk ik, te veel goedkoper instrument in de winkel.. ik bedoel je kan een ibanez kopen voor 200 euro in de winkel.. er is ook veel te veel op marktplaats.. het lijkt of iedereen al zijn spullen verkoop.

Veekeren
18 april 2007, 14:43
Ja, ik weet ook wel dat het zo werkt. Maar dat maakt het niet minder oneerlijk. Stel dat ik mijn instrument heb gekocht bij de speciaalzaak in een stad in de buurt. Die zaak heeft goeie service, en heeft een goeie gitaar geselecteerd. Ik ben bereid om daarvoor iets meer te betalen.

Is het niet zo dat de degene die hem 2ehands koopt daar weinig aan heeft? Ik bedoel, als het ze om service zou gaan zouden ze zich niet op de 2ehands markt begeven. Dat zo'n winkel een betere gitaar heeft uitgekozen is iets wat je ook altijd maar moet zien. De tweedehands markt geeft er vrij weinig om dat een verkoper bereid was extra te betalen omdat hij het dan in een leuke winkel kon halen, ik zie niet zo wat daar oneerlijk aan is...

Veekeren
18 april 2007, 14:45
Dat is wel zo, maar wanneer je hetzelfde type instrument voor een fractie meer nieuw kunt kopen dan doe je dat toch mijn inziens.

ff een vraag tussendoor, wat is btw een regulier percentage om je instrument 2e hands te verkopen. 60% á 70% van nieuwprijs, of ligt dit percentage lager?

Ik denk dat dat wel een redelijke schatting is, maar zoals blijkt uit het onderwerp... Tis maar net afhankelijk van hoe populair het instrument is ;)

bert k
18 april 2007, 14:47
Ik snap je verhaal niet Kim. Als ik een tweedehands instrument van een paar jaar oud koop, verwacht ik ongeveel twee-derde van de nieuwprijs te betalen.

Kim Wilson
18 april 2007, 14:51
Ik snap je verhaal niet Kim. Als ik een tweedehands instrument van een paar jaar oud koop, verwacht ik ongeveel twee-derde
Ja, maar waar reken je dan tweederde van? Van de speciaalzaak uit de buurt of de goeiekopie webshop? Ik zou zeggen tweederde van wat ik er voor betaald heb, maar met het huidige aanbod is dat bijna de nieuwprijs geworden.

bert k
18 april 2007, 14:58
Ja, maar zo zit het leven in elkaar. Ik heb laatst een amp verkocht, en die is nu ook nieuw voor driehonder euro minder te koop als wat ik er destijds voor betaald heb. Dat is gewoon mijn vette pech, daar moet ik rekening mee houden in de tweedehandsprijs.

RubioD
18 april 2007, 14:59
Ja, maar waar reken je dan tweederde van? Van de speciaalzaak uit de buurt of de goeiekopie webshop? Ik zou zeggen tweederde van wat ik er voor betaald heb, maar met het huidige aanbod is dat bijna de nieuwprijs geworden.

Dus komt het erop neer dat wanneer je je instrument in een speciaalzaak uit de buurt (vanuit het oogpunt gezien dat je hem ooit weer wilt verkopen) koopt, je er een extra ''verlies'' op maakt omdat je tegen de reguliere percentages van 2/3 van de nieuwprijs praktisch gezien niet kunt concurreren tegen de grote ketens die ze nieuw voor een fractie meer aanbieden incl. garantie.

Dat er bij die grotere ketens wat vaker exemplaren tussen zitten die minder zijn ben je zelf bij, want je test natuurlijk wel altijd je gitaar voordat je m koopt.

Einzeln
18 april 2007, 15:02
Het is trouwens zo dat ik in ieder geval 2 gitaren heb die meer waard zijn geworden. Ook dan kijk je de nieuw prijs nu, om 2e handsprijs te kunnen bepalen, en naar het andere aanbod. Ik zou dus winst kunnen maken door naar de nieuwprijs te kijken.
En ik heb ooit een intellifex nieuw gekocht, waarvan ik de prijs niet durf op te noemen, en die is niets meer waard. Advies koop geen dure moderne electronica. Modern duurt namelijk niet zo lang. Klassieke versterkers en klassieke gitaren doen het gewoon beter. Of accepteer verlies.

Dirkdewaard
18 april 2007, 15:07
ff een vraag tussendoor, wat is btw een regulier percentage om je instrument 2e hands te verkopen. 60% á 70% van nieuwprijs, of ligt dit percentage lager?

Mijn ervaring is dat het heel erg aan merk en model ligt, een mex strat van 700 nieuw krijg je misschien 350/400 voor, een jaguar van 700 nieuw krijg je zeker 500 voor. Deze gitaar krijg je meer voor 2de hands dan voor een strat, gewoon omdat er minder zijn. Voordeel voor jou dus, maar je moet niet gaan overdrijven met je prijs. Ik zou er 375 voor vragen denk ik.

Kaboemba
18 april 2007, 15:16
Ik snap jouw redenering ook niet helemaal Kim, je moet gewoon kijken naar wat de gangbare prijzen zijn en niet naar wat jij betaald hebt. Die fout zie je wel vaker, mensen die jaren geleden een effectenbak kopen van 2000 gulden en verwachten er nu nog 700/800 euro voor te vangen. Dan snap je het dus niet, het eerste wat je doet is toch kijken wat een gangbare 2ehandsprijs is.


Maar het blijft wel heel Nederlands, maar ja we zijn dan ook in NL.

Kim Wilson
18 april 2007, 15:21
Ja, een effectenbak. Maar dat is ook wat anders. Een computer of keyboard van een half jaar oud levert niet eens meer de helft van de nieuwprijs op. En natuurlijk kijk ik ook naar de gangbare marktwaarde. Maar die is sinds de komst van de ultra-goedkope webshops wel een stuk gedaald. Niet voor alles, maar wel voor veel spullen. Ik bedoel, de nieuwwaarde is een stuk omlaag gegaan, dus is tweederde van de nieuwwaarde ook lager.

marc_o
18 april 2007, 15:23
Merken verkopen buiten de geijkte merknamen is altijd lastig geweest.

Merken die altijd redelijk tot goed verkopen zijn:
Fender, Ibanez, Gibson
Marshall, Fender, Mesa, en sinds een tijd ook meer en meer VOX (hype) en wat Peavey's.

Daarbuiten wordt het al gauw een wirwar voor de meesten en kom je bij de merken waar de mensen veel gerichter naar op zoek zijn, alleen zijn dat veel minder mensen.
Ik heb een aantal jaar geleden eens geleurd met 3 Musicmans. Kijk, IK weet dat het erg goede gitaren zijn, qua afwerking en geluid zijn er niet veel merken die beter zijn. Uiteindelijk verkoop je die dingen wel, maar je moet er net de liefhebber voor hebben, en die geeft ook zondermeer de vraagprijs, omdat ie weet dat het goed spul is. De betreffende kopers kwamen van erg ver naar mijn huis rijden en zullen nooit vragen het spul maar op te sturen.

bert k
18 april 2007, 15:33
Kim, je zegt het zelf al: de marktwaarde. Dat is dus wat een product op de markt opbrengt. Die waarde heeft niets te maken met wat jij er ooit voor betaald heb, maar met hoe graag de mensen dat ding willen kopen, de vraag dus. Als het erg geliefd is, zeg sommige Fender of Gibson modellen, zal de prijs hoger zijn dan onbekende gitaren. Simpel de wet van vraag en aanbod.

Kaboemba
18 april 2007, 15:50
Kim, je zegt het zelf al: de marktwaarde. Dat is dus wat een product op de markt opbrengt. Die waarde heeft niets te maken met wat jij er ooit voor betaald heb, maar met hoe graag de mensen dat ding willen kopen, de vraag dus. Als het erg geliefd is, zeg sommige Fender of Gibson modellen, zal de prijs hoger zijn dan onbekende gitaren. Simpel de wet van vraag en aanbod.

Niet helemaal Bert, je kan ook gewoon vasthouden aan je prijs mits deze niet buitengewoon is en het product niet veel op de markt is. Zeg maar wat mark aangaf met de musicmans.
Er zijn mensen die gewoon weten wat het kan en weten wat het mag kosten en dus ook dat willlen neerleggen. Het gaat juist om al die mensen die denken dat ze maar wat kunnen bieden (dat kan maar verwacht van mij dan niet dat ik daarop reageer).

sickpunk
18 april 2007, 16:04
nouja bieden kan je uitzetten bij marktplaats natuurlijk...

en bieden mag bij mij ook, maar ga niet nog is 50% onder de vraag prijs zitten, dat is helemaal nutteloos... en dna daarna nog is een mailtje sturen "goh ik had dta en dat geboden, waarom hoor ik niets"

bert k
18 april 2007, 16:38
Niet helemaal Bert, je kan ook gewoon vasthouden aan je prijs mits deze niet buitengewoon is en het product niet veel op de markt is. Zeg maar wat mark aangaf met de musicmans.
Er zijn mensen die gewoon weten wat het kan en weten wat het mag kosten en dus ook dat willlen neerleggen. Het gaat juist om al die mensen die denken dat ze maar wat kunnen bieden (dat kan maar verwacht van mij dan niet dat ik daarop reageer).
Dat is nog steeds de wet van vraag en aanbod. Als je hoog gaatr zitten met je prijs, duurt het wat langer, maar je verkoopt alleen maar als er ook iemand dat ding wil hebben. Als je een zelfde model ergens anders voor minder kan kopen, raak je het ding dus echt niet kwijt.

Kaboemba
18 april 2007, 20:17
Dat is nog steeds de wet van vraag en aanbod. Als je hoog gaatr zitten met je prijs, duurt het wat langer, maar je verkoopt alleen maar als er ook iemand dat ding wil hebben. Als je een zelfde model ergens anders voor minder kan kopen, raak je het ding dus echt niet kwijt.

Dat zeg ik, je moet het niet met een item doen waar er 10 van op marktplaats staan. Maar vaak moet er ook net een koper zijn, oftewel diegene die zo'n ding zoekt (en weet wat het waard is) moet hem net op dat moment zoeken.
En voor sommige dingen duurt dat wat langer. Uiteraard is het altijd vraag en aan bod maar als er van jouw artikel er maar 1 of 2 te koop staan is geduld een schone zaak.

marc_o
18 april 2007, 21:28
nouja bieden kan je uitzetten bij marktplaats natuurlijk...

en bieden mag bij mij ook, maar ga niet nog is 50% onder de vraag prijs zitten, dat is helemaal nutteloos... en dna daarna nog is een mailtje sturen "goh ik had dta en dat geboden, waarom hoor ik niets"

Terugmailen; "Ik was nog aan het lachen"