PDA

View Full Version : hout bestellen buiten de EU



Mitchel_12000
17 april 2007, 21:34
Hey mensen. Ik zat even op ebay.com te surfen naar mooie stukjes hout, en kwam de mooiste planken tegen voor zeer weinig dollars. Stukken curly redwood van 33"x16"x2" met een figuur waar je u tegen zegt voor rond de $.30,00.

Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het bestellen van hout uit Amerika. Wat moet je rekenen voor verzendkosten en wat komt er bij aan invoerrechten e.d.?
Het is erg verleidelijk om één of twee van die plankjes te bestellen. Per plank kan je met gemak 2 bodys maken.

http://cgi.ebay.com/curly-redwood-lumber_W0QQitemZ150111238167QQihZ005QQcategoryZ483 15QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/curly-redwood-lumber_W0QQitemZ150111237593QQihZ005QQcategoryZ483 15QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

oknarb180
17 april 2007, 21:45
Hey,

Misschien kun je eens contact opnemen met Cocobolo, hij heeft ook nog niet zo lang geleden via Ebay heel mooi hout gekocht.

vr.gr.

Branko

G.G.
17 april 2007, 21:50
Per plank kan je met gemak 2 bodys maken.


Als ik die maten zie is het maar 1 body per plank. Wel heel mooi hout. Reken de prijs met verzendkosten in dollars als zijnde euro's en je hebt een redelijk idee van de werkelijke prijs.

Mattia
17 april 2007, 21:51
verzendkosten...vraag maar aan de verkoper of die ground wil versturen. Duurt een maand of anderhalf a twee, maar is te betalen (40-80 euro voor wat je daar ziet, gok ik). Dan nog 20% over het gehele bedrag (inclusief shipping) aan invoerrechten/BTW. Verder eigenlijk weinig tot geen problemen.

Maar: Redwood is a) enorm zacht houd (zachter dan fichte/spruce, ietsjes harder dan western red cedar) en b) dat hout is nog gewoon nat. Moet goed gedroogd worden (nog minimaal een jaar, zo niet langer, met gewicht erop als je niet wil dat het lelijk kromtrekt, genoeg airflow eromheen, aan alle oppervlaktes, luchtvochtigheid die niet te hoog is). Als je dat allemaal voor elkaar krijgt en kan wachten, tja, dan zou het een goede deal kunnen zijn. maargoed, garanties dat het hout tijdens de reis en/of het drogen niet lelijk trekt (high figure = highly unstable, relatief gezien), en dat het niet gaat barsten achteraf, die heb je gewoon niet.

Als het lukt, ja, dan heb je erg mooie stukken te makken. Maar zulk nat hout zou ik niet willen kopen. Te groot risico, IMO. Oja, en redwood stof is hartstikke kankerverwekkend. Dat je dat weet.

Mitchel_12000
17 april 2007, 21:59
hmmm, oke mattia. Eerlijk gezegd had ik nog niets over de eigenschappen van redwood opgezocht. Maar goed, er staan enorm mooie stukken hout op ebay. Ik zal cocobolo eens een p.m. sturen.

jan jansen
18 april 2007, 18:54
Hey mensen. Ik zat even op ebay.com te surfen naar mooie stukjes hout, en kwam de mooiste planken tegen voor zeer weinig dollars. Stukken curly redwood van 33"x16"x2" met een figuur waar je u tegen zegt voor rond de $.30,00.

Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het bestellen van hout uit Amerika. Wat moet je rekenen voor verzendkosten en wat komt er bij aan invoerrechten e.d.?
Het is erg verleidelijk om één of twee van die plankjes te bestellen. Per plank kan je met gemak 2 bodys maken.

http://cgi.ebay.com/curly-redwood-lumber_W0QQitemZ150111238167QQihZ005QQcategoryZ483 15QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/curly-redwood-lumber_W0QQitemZ150111237593QQihZ005QQcategoryZ483 15QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem


Mooi hout....alleen die rotmaten....laat ze eens op cm`s overgaan :eek: :eek:

Mitchel_12000
18 april 2007, 19:17
1" is 2,54cm, dus reken maar uit: 33" x 2,54 = ca. 84cm

jan jansen
18 april 2007, 19:28
1" is 2,54cm, dus reken maar uit: 33" x 2,54 = ca. 84cm


Thanks...daar heb ik wat aan. :cooler:

JJ

Cocobolo
18 april 2007, 20:16
Ik zal cocobolo eens een p.m. sturen.
Hoi Mitchel,

Ik heb redwood besteld bij de Ebay-member "Renobird". Ik had 2 veilingen van hem gewonnen (hij doet aan "combined shipping", dus je kunt op verschillende veilingen van hem bieden en dan wacht hij tot je klaar bent en verstuurd het in 1 pakker).

Ik heb het volgende toen van hem "gewonnen" :
Item 120073861892 en item 120073865607 (deze nummers kun je in Ebay gewoon in het zoekveld inplakken en dan zie je de veilingen.
De prijs was $21.50 voor de ene veiling, en $29.00 voor de andere. Totaal dus $50.50 en vervolgens was de shipping (surface, dus 6-8 weken wachten) $32. Dus $82 in totaal. Vervolgens had ik volgens mij geen invoerrechten dus ik heb geluk gehad! Maar anders denk ik dat je op zo'n 21% moet rekenen (19% btw + invoerrechten) + 15 euro vaste kosten voor het afhandelen. Dus in mijn geval had dat dan gekomen op zo'n 85-90 euro denk ik. Maar ik had geluk en was dus voor zo'n 60 euro klaar.

Het hout is overigens erg mooi, niet zo rood als op de foto's omdat het onbehandeld is (ik weet niet wat hij doet met de Ebay-foto's, ik denk dat hij het hout gewoon nat maakt). Het was ook goed verpakt maar hij had er plastic omheen gedaan dus daardoor bleef het vocht er een beetje in. Nu inderdaad zoals Mattia zegt een hele tijd wachten en laten liggen. Maar dan heb je echt iets fantastisch! Ik heb dit hout nog niet bij de Arnhemse fijnhouthandel kunnen krijgen !

jan jansen
18 april 2007, 20:34
[QUOTE=Cocobolo]Hoi Mitchel,

Ik heb redwood besteld bij de Ebay-member "Renobird". Ik had 2 veilingen van hem gewonnen (hij doet aan "combined shipping", dus je kunt op verschillende veilingen van hem bieden en dan wacht hij tot je klaar bent en verstuurd het in 1 pakker).

Ik heb het volgende toen van hem "gewonnen" :
Item 120073861892

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120073861892

een directe link voor de onervaren ebayers...,

jj

Mitchel_12000
18 april 2007, 22:51
Bedankt voor deze info Cocobolo. In principe is het dus wel aantrekkelijk denk ik. Trouwens mooie plankjes zeg. Ik ben een beetje jaloers ;-) .

Hoe lang moet dat hout trouwens drogen ongeveer?

Cocobolo
19 april 2007, 08:07
Bedankt voor deze info Cocobolo. In principe is het dus wel aantrekkelijk denk ik. Trouwens mooie plankjes zeg. Ik ben een beetje jaloers ;-) .

Hoe lang moet dat hout trouwens drogen ongeveer?

Tja, ik weet het niet zeker. Mattia heeft het over een jaar, maar ik vraag me af of dat niet afhangt waar je het voor gebruikt. In mijn geval ga ik het 'bookmatchen' (dus door de lintzaag in 2 plakken snijden) en daarna vlakken/vandikte tot ik een top overhou van ongeveer 8 mm (denk ik). Ik zal dat gelijk verlijmen op de body (weet nog niet welk hout ik daarvoor ga gebruiken) dus dan vraag ik me af of zo'n dun topje ook maar enige kans heeft om te gaan werken als het dus helemaal verlijmd zit op de body (waarvoor ik wel gedroogd hout zal gebruiken). Ik bedoel dus, misschien dat ik het al veel eerder durf te gebruiken dan over een jaartje. Zodra ik er aan toe ben (heb nogal wat andere klussen liggen), denk ik dat ik het gewoon ga proberen. Door ervaring leert men he, ik vind de tips hier op het forum ontzettend handig maar ik sta mezelf hier en daar wel toe om zelf gewoon te experimenteren en er van te leren. Dus ik durf het wel aan om het na een paar maanden/half jaar te gebruiken denk ik. En dan zal blijken of het verstandig was :)

Even een zijstapje over dingen leren uit eigen ervaring.... : ik heb eergisteren een paar planken gebookmatched (dus plakjes gemaakt met de lintzaag). Deze planken moet ik opsturen dus ik had ze gewoon op elkaar gelegd en tape eromheen gewikkeld met de bedoeling ze goed te verpakken en dan te versturen. Na 24 uur bleek dat ze al krom begonnen te trekken en aan de uiteinden ontstonden al scheuren! Dus ik heb er nu snel klemmen op gezet en moet nog even kijken of ik het versturen niet toch anders ga doen (ik wil ze nu liever geklemd versturen). Wat het me dus geleerd heeft : een perfect stabiele plank is na het doorzagen ineens niet meer zo stabiel. Geeft niets als je hem direct na het doorzagen gaat verwerken (denk ik) maar je moet er blijkbaar niet mee wachten (of de boel geklemd houden). Eigenlijk had ik dit wel kunnen raden natuurlijk, maar ik had er gewoon niet aan gedacht.

Als ik de plankjes nu verpest heb (teveel krom of teveel scheuren) dan is dit dus een harde praktijkles maar heeft wel als voordeel dat ik het nu noooooit meer zal vergeten :) Dus al kost het me geld, het was het dan toch weer waard.

Mattia
19 april 2007, 08:52
Nou, minimaal een jaar als je het op die dikte (52mm) wil houden en als 1-piece body wil gebruiken. Als je er stukken van 8mm van maakt, dan kan het al sneller. Je zou het zelfs in de oven kunnen 'bakken' (rond de 60 graden, ends wel sealen, uurtje of anderhalf), heb ik wel eens met al droge akoestische tops gedaan; dat laat ze even 'voorkrimpen' (droger worden ze niet), maar werkt eigenlijk alleen omdat die dingen maar een mm of 5 dik zijn.

Verlijmen van een drop topje op een body zou je ook met goed droog hout moeten doen, want je hebt nog wel wat kans dat het gaat bewegen, trekken, scheurtjes ontstaan (surface checking, scheuren die in de oppervlakte komen te zitten als gevolgd van het drogen), etc.

Qua planken die trekken na het zagen; als je niet zeker weet dat het droog is, ookal lijkt het stabiel, het kan rare dingen gaan doen. Misschien omdat het nog wat 'nat' is, misschien omdat het 'case hardened' is (buitenkant goed droog, zelfs te, binnenkant niet, door te zagen gaat er wat 'stress' uit, zeg maar). Na het resawen zou je de uiteinden moeten sealen (latex verf, was, sealer), stickeren, en gewicht erop, tijd geven om even te laten acclimatiseren/drogen.

Bottom line: tijd is je beste vriend als het gaat om bewerken van hout. En als je waat in veeeel dunnere plakjes zaagt, ookal ligt het er al jaren, toch even stickeren en gewicht erop, al is het maar een weekje.

Cocobolo
19 april 2007, 09:30
Na het resawen zou je de uiteinden moeten sealen (latex verf, was, sealer), stickeren, en gewicht erop, tijd geven om even te laten acclimatiseren/drogen.


Kijk, dit is nuttige info, dank! Ik had wel vaker gezien dat planken inderdaad ingesmeerd waren met een of ander goedje maar wist niet zeker waar het voor was. Nu wel!
Je hebt een berg kennis, Mattia :)