PDA

View Full Version : jimi hendrix sound



Maurice_732
17 april 2007, 20:23
Ik heb een vraag..
Weet iemand hoe je het geluid van jimi hendrix krijgt? als je snapt wat ik bedoel. (in song als wild thing (goed voorbeeld:) )
Het helpt ook al een stuk als je achter het brug element speelt.

jasper159
17 april 2007, 21:35
ACh ach, er zijn er maar weinigen die DE sound kunnen benaderen.
Maar voor purplehaze ofzo kom je met een simpel goed fuzzje al ver hoor :)

jaspie
17 april 2007, 22:03
en in het meeste geval: singelcoils

mikeyaxeman
17 april 2007, 22:45
Fuzz, Univibe (voor die echte Star Spangeld Banner en Machine Gun geluiden), Octavia, Fender Strat + Marshall.
Op de Strat tussen bijv. hals en het middelste element schakelen krijg je het little wing geluid.

harrie-beton
18 april 2007, 00:48
Ik heb deze vraag zelf ook gesteld in Manny's. De gitaar dealer van Jimi in New York. Hun antwoord:
"als jij net zo kan spelen als Jimi Hendrix betaal ik alles"

Bestudeer maar eens paar Hendrix video's. Hij had enorme handen en een moeilijk te volgen techniek. De woodstock video bv.

In mijn podxt kom ik qua sound inderdaad dicht in de buurt met een plexi marshall pre amp vol open, single coils en paar duizend uur oefenen.

rocker_71
18 april 2007, 10:50
leuke anecdote Harrie. :p

Qua setup is dit wat Jimi gebruikte:

http://guitargeek.com/rigview/354/

Maar het zit hem ook vnl in de vingers en in het hoofd he? :gitarist:

mikeyaxeman
29 april 2007, 19:46
Ik heb deze vraag zelf ook gesteld in Manny's. De gitaar dealer van Jimi in New York. Hun antwoord:
"als jij net zo kan spelen als Jimi Hendrix betaal ik alles"

Bestudeer maar eens paar Hendrix video's. Hij had enorme handen en een moeilijk te volgen techniek. De woodstock video bv.

In mijn podxt kom ik qua sound inderdaad dicht in de buurt met een plexi marshall pre amp vol open, single coils en paar duizend uur oefenen.

Hey Harry ben jij ook bij Manny's geweest!
Ik heb daar m'n SG gekocht in 2003.

G.G.
29 april 2007, 19:53
En als je rectshandig bent een linkshandige strat kopen en omdraaien wil ook wel werken (vooral met het brugelement in gebruik)

harrie-beton
30 april 2007, 12:32
Dat omdraaien is nauwelijks een bijdrage aan het "Hendrix" geluid. Misschien met de lage E een beetje. Ik heb paar rechtshandige gitaristen gezien die toch aardig in de buurt kwamen van zijn geluid. Luistertip, Voodoo Chile in de uitvoering van SRV. Walter Trout kan ook JH aardig spelen met wel meer gain.

ps Manny's vond ik klein maar leuk om er ooit eens te zijn. Ben ook bij Sam Ash geweest die was groter.

Noid
7 mei 2007, 22:56
Klopt: de sound van Hendrix (en van veel andere gitaristen met een "eigen" sound), zit in de combinatie van de vingers en hoe ze die gebruiken. Wat Hendrix bijvoorbeeld veel doet is benden, bijvoorbeeld zoals in het intro van all along the watchtower. Vrijwel ieder gitarist bend, maar er is er maar 1 die dat zo doet als Hendrix :)

Yamhammer_71
7 mei 2007, 23:53
Hendrix is DE Stratocaster-master!!

thefox
8 mei 2007, 12:07
Het heeft zo weinig zin om iemand te gaan imiteren. Je kunt beter investeren in je eigen stijl! Je kunt natuurlijk veel leren van iemand anders manier van spelen, maar niemand zit te wachten op een kopie van jimi hendrix, toch?! Hoe gaaf die gast ook was :)

Kim Wilson
8 mei 2007, 12:11
Het heeft zo weinig zin om iemand te gaan imiteren. Je kunt beter investeren in je eigen stijl! Je kunt natuurlijk veel leren van iemand anders manier van spelen, maar niemand zit te wachten op een kopie van jimi hendrix, toch?! Hoe gaaf die gast ook was :)
+1

Er is maar één Hendrix, één SRV, één T-Bone... Je zult altijd een imitatie worden.

Rutger
8 mei 2007, 12:18
Ja, dat weten we nu wel

Maar die jongen wil gewoon een sound die erop lijkt. Dat mag toch?
De meesten kopen hun gear op basis van 'Wow, die heeft een vette sound, dat wil ik ook!'

Yamhammer_71
8 mei 2007, 14:22
Ja, dat weten we nu wel

Maar die jongen wil gewoon een sound die erop lijkt. Dat mag toch?
De meesten kopen hun gear op basis van 'Wow, die heeft een vette sound, dat wil ik ook!'

Ik ben het volledig met deze uitspraak eens.

IEDEREEN heeft zijn/haar referenties.

Guitarmania
11 mei 2007, 17:02
Hendrix had die sound ook gehad op een goedkope Ibanez met op de rug draagbare Fender-amp van 15 Watt. Om zijn sound te krijgen moet je eerst heel laag "He y'all" roepen a la Hendrix en dan decimeter lange vingers op de hals plaatsen en met je heupen wiegen. En veel open akkoorden, laag op de hals. En als het dan nog niet lukt kun je altijd de boel op het podium in de fik steken...

Blind Owl
28 juni 2007, 02:05
yeah...................

1959SLP
1 juli 2007, 08:41
Hendrix had die sound ook gehad op een goedkope Ibanez met op de rug draagbare Fender-amp van 15 Watt. Om zijn sound te krijgen moet je eerst heel laag "He y'all" roepen a la Hendrix en dan decimeter lange vingers op de hals plaatsen en met je heupen wiegen. En veel open akkoorden, laag op de hals. En als het dan nog niet lukt kun je altijd de boel op het podium in de fik steken...

He y`all!! (in Eb)

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=709767&songID=5440841


Waar zijn de lucifers?